Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rajoista

Lähettäjä: vol1000 
Päivämäärä:   14.4.26 15:02:18

Näitä ollut täällä monia, mutta laitan silti...

Lähisukulainen ei ymmärrä rajoja ja härnää tahallaan. Opin elämään niin, etten koskaan laske hänen varaansa mitään apua. Kuitenkin halusin toivoa, että hän kyllä auttaisi minuakin tarvittaessa, niinhän hän myös aina sanoi. Minun puolestaan on aina pitänyt auttaa häntä selviämään elämän erilaisista haasteista. Hänelle se on ollut niin itsestään selvää, ettei edes näe paljonko olen häntä auttanut.

Yritin sitten ottaa etäisyyttä ja toistuvasti sanoa, etten nyt jaksa enempää. Hänen tulisi hankkia tarvitsemansa apu muualta. Hänellä on ollut minuun kuitenkin henkinen ote, mistä minun on ollut todella vaikeaa päästä pois. Hän ei itse näe toiminnassaan mitään vikaa, koska se on hänen arkeaan.

Lopulta asiat kääntyi niin, että jälleen minä kärsin koska tämä henkilö ei kyennyt ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan, vaan muiden tuli helpottaa hänen elämäänsä. Eli muut ovat aina vastuussa hänen elämästään, mutta hän ei ole vastuussa kenenkään muun.

Olo on sellainen, että olen pitkään seissyt kuopan reunalla ja pyytänyt muutosta toimintaan. Lopulta minut on vain tönäisty kuoppaan, ja muut vähän voivottelevat, heittäen samalla jotain tähteitä tänne kuoppaan. Ollessani täällä kuopassa, olen kuitenkin onnistunut etääntymään paremmin tästä henkilöstä. Hinta on vain ollut todella kova. Jouduin myös toisinaan olemaan tekemisissä tämän henkilön kanssa ja katsomaan hänen omahyväistä virnettään.

Re: Rajoista

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.4.26 15:06:13

Mä en nyt ymmärrä, mitä millään rajoilla on tekemistä aloituksen kanssa.

Eikä kenenkään ole pakko olla tekemisissä kenenkään kanssa. Oli kuopassa tai ei.

Katkaise välit ihmisiin, jotka eivät ole hyväksi sinulle. Edes lähisukulaisiin ei ole mikään pakko pitää yhteyttä. Tärkeintä on oma hyvinvointi.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   14.4.26 15:11:07

Sekava aloitus + otsikko

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.4.26 16:07:24

Sinhän olet hyvällä mallilla kun olet onnistunut ottamaan etäisyyttä. Pidä tuo, on jo iso voitto sinulle! Nyt vain kovetat myös nahkasi ettet anna minkään virneen mennä ihon alle. Kohtelet häntä kuin ketä tahansa kaukaista tuttua jonka kanssa on tultava juttuun. Ei mitään henkilökohtaista, et anna mitään saumaa satuttaa sinua. Mikäli nuo pakolliset on esim juhlia niin voit hyvin kysyä että tietääkö järjestäjä tai jokin toinen sukulainen että milloin tuo on tulossa ja tulet itse hieman eri aikaan. Edes verisukulaisen kanssa ei tarvitse olla tekemisissä jos toinen ei osaa käyttäytyä. Rajat vain pitää asettaa itse ja pitää niistä kiinni. Tsemppiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.26 23:41:04

Itselleni rajat on ollut helpompi asettaa vähän vieraammille, läheisille on ollut aina joustavampi. Sitä jotenkin kasvanut niin, että läheisiä autetaan ja sen kuuluisi olla vastavuoroista. Mutta omat läheiset on osoittautuneet taitaviksi manipuloijiksi ja huutavat sekä syyllistävät jos eivät saa tahtoaan läpi. Toisille olen onnistunut asettamaan ne rajat siten että uskovat, mutta ne ihmissuhteet ovatkin muuttuneet sittemmin etäisemmiksi.

Olisi ollut helpompaa, jos lapsuuden kodissani olisi käytännön kautta opetettu asettamaan oma hyvinvointi kaiken edelle, mutta aina muiden hyvinvointi oli tärkeämpää. Jos yritti pitää puoliaan, niin sinulle huudettiin ja syyllistettiin niin kauan kunnes myönnyin toisen tahtoon. Mutta muuten kyllä kehotettiin pitämään huoli itsestään. Harmi vain, että sitä ei tehty lainkaan mahdolliseksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.26 08:01:17

No kenelle se on helppoa katkaista välejä yhteiskunnassa, jossa ollaan täysin riippuvaisia muista ihmisistä: pelätään yksinäisyyttä, ollaan laiskoja ja vielä persoja käyttämään toisia ihmisiä hyväksi.
Kaikilla pitää olla ihan hirveästi ystäviä auttamassa ja tukemassa ja laaja tukiverkko tukemassa.
Siinä sitten vaan unohtuu, että kyllä yksinkin pärjää, eikä tule hyväksikäytetyksi.

Välit poikki vaan, oli kyse ystävästä tai omaisesta ja kannattaa jättää ympärille niitä ihmisiä, joille ei tarvitse koko ajan pitää rajoja.
Normaalisti kehittynyt aikuinen ihminen ei tunne tarvetta jyrätä toista ihmistä ja tehdä sitä niin kauan, että rajat asetetaan ulkopuolelta. Lapset tekee niin.

Täälläkin on vähän väliä topikkeja, jossa etsitään ystävää. Monelle se ystävä tarkoittaa ihan suoraan ihmistä, joka kuuntelee murheita ja joka auttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.