Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko valmis puolustamaan....

Lähettäjä: Veteraani 
Päivämäärä:   14.4.26 10:04:18

Kotimaatasi , Suomen koskemattomuutta jos suomea uhataan ja tänne hyökätäisiin ? Oleko....

Re: Oletko valmis puolustamaan....

Lähettäjä: Res.kersantti 
Päivämäärä:   14.4.26 10:05:49

Olen valmis, ehdottomasti .

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.4.26 10:12:01

En todellakaan ole.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   14.4.26 10:14:35

En, en tunne, että täällä on mitään puolustettavaa enää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.4.26 10:17:30

Kyllä jos vaan kykenen. Sininen baretti löytyy 20 vuoden takaa. Ja miekkaleijona virkamerkissä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.4.26 10:17:45

Tietenkin. Nämä vinkuluuserit eivät ole ikinä käyneet omaa persettään pidemmällä, kun eivät tiedä millaista muualla on. Meillä on asiat erittäin hyvin maailman mittakaavassa ja se on asia, mitä on syytä puolustaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.4.26 10:18:13

Tietysti.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   14.4.26 10:29:47

Totta kai. Sairauteni takia en kykene rintamalle, mutta kotirintamalla pystyn toimimaan hyvinkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.26 10:47:06

En. Muutenkin suunnittelen muuttoa

Päivämäärä:   14.4.26 10:48:36

En, olen lähdössä. Vain yksi elämä, en ala joidenkin egoististen miesten naurettaviin kukkoiluihin osallistumaan.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   14.4.26 10:48:52

Kyllä, mutta pasifistina. Sodat eivät lopeta sotia vaan rauhanprosessit.

Lähettäjä: Boomeri 
Päivämäärä:   14.4.26 11:09:14

Sivareita kuulostaa ainakin muutama olevan, vihervasurien edustajat...

Lähettäjä: hiiri 
Päivämäärä:   14.4.26 11:31:53

En edes asu Suomessa, mutta tulen heti takaisin jos tilanne sitä vaatii. En ole käynyt armeijaa, joten en rintamalle mene, mutta kyllä yhteiskunta tulee vaatimaan ihmisiä muihin tärkeisiin hommiin. Voin ajaa esim kuorma-autoa.

Lähettäjä: leikkuri 
Päivämäärä:   14.4.26 11:39:52

En ole valmis enkä halukas. Suomikaan ei puolusta minua, joten minäkään en puolusta Suomea.

Lähettäjä: Res. Kapt 
Päivämäärä:   14.4.26 11:46:54

Tietysti.

Päivämäärä:   14.4.26 11:59:29

Kun maailmaa johtaa joukko toinen toistaan vastenmielisempiä sekopäitä, on selvää, ettei yhteisellä hyvällä tai tavallisen ihmisen hengellä ole sentinkään arvoa.

Puolustanko jotain puolustamisen arvoista, jos puolustan Suomea? Mielestäni olisi korkea aika aloittaa kansakunnan yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistaminen, jos halutaan, että puolustustahtoa löytyy. Konkreettisin teoin, ei valehtelemalla.

Ei minua kiinnosta puolustaa yhteiskuntaa, jolla "on varaa" pitää mukana vain hyväosaiset. Olen työssä käyvä, suhteellisen hyvin toimeentuleva ihminen, mutta en koe vähäisintäkään solidaarisuutta niitä +mediaanituloisia kohtaan, joiden mielestä omat edut ovat tärkeämpiä kuin se että kaikilla on varaa ruokaan ja toimivaan terveydenhuoltoon. En lähtisi tykinruoaksi puolustamaan ideologiaa, jonka mukaan varakkaat ovat vaurastuneet täysin omilla ansioillaan (mihin he yhteiskuntaa sitten tarvitsevatkaan?) ja heikompiosaiset voidaan pudottaa turvaverkkojen ulkopuolelle.

Päivämäärä:   14.4.26 12:05:36

Kyllä

Lähettäjä: jippii 
Päivämäärä:   14.4.26 12:15:44

Hyvä kysymys. Täytyy vastata etten ole ihan varma.

Kuulun ylimpään tulodesiiliin, MUTTA tämä näkyy vain siinä että yhtään mitään "ylimääräistä" en yhteiskunnalta saa, vaan kaikesta pitää maksaa erikseen ja kalleimman mukaan.

Tuo "ylimääräinen" on lainausmerkeissä siksi, että toki esim infra on käytössäni samoin kuin muillakin, mutta ihan kaikessa, jossa voidaan tuloja katsoa, niitä myös katsotaan. Esimerkiksi kunnalliselle lääkärille on ihan turha yrittää, käännytetään vain työterveyteen/yksityiselle. tämän huomasin oikein hyvin mm. viime talvena, kun keuhkokuumeessa minut käännytettiin. Päiväkotimaksuista jne puhumattakaan :(

Älkääkä tulko selittämään ilmaisesta koulutuksesta jne, peruskoulun olen käynyt joo, mutta sen jälkeen en mitään "ilmaista", en ole nostanut opinto- tai mitään muutakaan tukea.

Olen itse asiassa joka päivä vakuuttuneempi ettei tämä maa enää ole minulle, ja jossain vaiheessa on aika vaihtaa maisemaa. Ja se saattaa olla aika pian.

Lähettäjä: jahuu 
Päivämäärä:   14.4.26 12:23:32

No vaihda mahdollisimman pian!

Päivämäärä:   14.4.26 12:39:22

"Kuulun ylimpään tulodesiiliin, MUTTA tämä näkyy vain siinä että yhtään mitään "ylimääräistä" en yhteiskunnalta saa, vaan kaikesta pitää maksaa erikseen ja kalleimman mukaan... Esimerkiksi kunnalliselle lääkärille on ihan turha yrittää, käännytetään vain työterveyteen/yksityiselle."

Mitä ihmettä valitat? Esimerkikis juuri yöterveyspalveluja tuetaan yhteiskunnan varoilla, joten jos sinulla on saatavilla kattavat työterveyspalvelut, niin olet todellakin etuoikeutettu. Tiedäthän, että suurelle osalle vähän sinua huonopalkkaisemmissa töissä elämänsä kuluttavista työterveyspalvelut ovat käytännössä olemattomat. Julkisella puolella taas tutkimuksiin ei välttämättä pääse hälyttävistäkään oireista, vaan sanotaan, että mene kotiin ja ota buranaa. Mutta mitäpä muista ihmisistä, sinä varmasti ansaitsisit paljon parempaa.

Lähettäjä: Ech 
Päivämäärä:   14.4.26 12:45:37

Kyllä, mutta käytännössä minua ei huolittaisi mihinkään, koska olen nainen. Herjattaisiin vielä lähtiessäni.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   14.4.26 13:38:23

Tietenkin, sillä tavalla mikä parhaaksi katsotaan. Armeijaa en ole käynyt terveyssyistä, mutta uskoisin olevani hyvä evakuoinneissa, väestönsuojien tarkastamisessa, kuljetuksissa (pakettiauto, peräkärry) tms. Ensiaputaitojakin löytyy. Olen myös viherpiipertäjäsuvakki, joten haluan puolustaa myös Suomen mahtavaa luontoa itänaapurin tuholta.

Lähettäjä: jippii 
Päivämäärä:   14.4.26 13:55:44

Parahin piste, mistä tiedät että minulla on kattavat työterveyspalvelut? Voin kertoa, että minimi löytyy eikä sen enempää.

Mutta sinulla on selkeästi vain suuri tarve päästä valittamaan joten ole hyvä ja jatka vain :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.26 13:56:05

Olen sivari.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.26 13:59:29

Jos jippiin työterveys kustantaa keuhkokuumeen hoitoa niin vau. Meillä saa vain pakolliset tarkastukset.

"Älkääkä tulko selittämään ilmaisesta koulutuksesta jne, peruskoulun olen käynyt joo, mutta sen jälkeen en mitään "ilmaista", en ole nostanut opinto- tai mitään muutakaan tukea."
Sama juttu ja ihan keskituloilla tässä mennään. Päiväkoti perii maksua tulojen mukaan, mutta mikä muu sitten?

Lähettäjä: peruspersu 
Päivämäärä:   14.4.26 14:20:41

Olen paitsi en Ahvenanmaata, sen saa kuka tahansa vallata jos haluaa. Sen strateginen merkityskin Suomelle on täysin mitätön, kieliasiat ovat paljon tärkeämpiä.

Päivämäärä:   14.4.26 14:24:30

Ech/ Suomessa on Naisia korkeissa Upseerin viroissa, hävittäjä lentäjänä ym , että turha väheksyä.

Päivämäärä:   14.4.26 14:42:56

"Parahin piste, mistä tiedät että minulla on kattavat työterveyspalvelut? Voin kertoa, että minimi löytyy eikä sen enempää.

Ok.. no sulla on sentään varaa maksaa yksityisestä lääkäristä, että pääset sinne julkisin varoin kustannettuun hoitoon.

Mutta sinulla on selkeästi vain suuri tarve päästä valittamaan joten ole hyvä ja jatka vain :D"

Jippii, kyllä valitankin. Esimerkiksi koska mun mielestä ihmisille pitäisi taata tasa-arvoinen pääsy terveyspalveluihin. Myös niille, jotka on mua varattomampia ja huono-osaisempia. Voisin valittaa myös vaikkapa vanhustenhoidosta.

Mitäs muuta sinun viestisi oli kuin pelkkää valitusta. :D:D:D

Päivämäärä:   14.4.26 15:22:45

"Boomeri
Päivämäärä: 14.4.26 11:09:14

Sivareita kuulostaa ainakin muutama olevan, vihervasurien edustajat..."

Voi olla Jussi Halla-aho tai Sebastian Tynkkynen.

Päivämäärä:   14.4.26 15:23:56

Hienoja miehiä molemmat.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.4.26 15:27:44

Tietysti. Koulutus ja entinen ammatti todennäköisesti sodan aikana vaikuttaa niin, etten ihan toimistohommiin joudu, kun vapaaehtoiseksi ilmoittaudun.

Lähettäjä: Metsästäjänainen 
Päivämäärä:   14.4.26 15:31:03

Kyllä. Aseen käsittely on tuttua hommaa

Päivämäärä:   14.4.26 16:06:49

Jos joku tai jotkut ovat sössineet suomen asiat niin huonosti että ajaudutaan sotaan, niin korjatkoon itse sotkunsa. Eli en.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.4.26 16:19:12

Parhaani mukaan! Armeijaa en ole käynyt, aseet tuttuja mutta tuskin rintamalle kelpaisin. Työni hoidan ja oletan sille olevan tarvetta. Mieskin varattu työnantajan käyttöön joten ihan ensimmäiseksi ei meidän talosta rintamalle apua saa. Muuten kyllä.

Lähettäjä: Jörö 
Päivämäärä:   14.4.26 16:41:09

Onhan se pakko näitä itkuiitojakin puolustaa samalla kuin Isänmaatakin.

Lähettäjä: okei 
Päivämäärä:   14.4.26 16:53:29

Huoltojoukoissa voisin.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   14.4.26 16:59:47

Silloin kun sota syttyy ei kysellä mitä on isänmaalta saanut, vaan mitä voi sille antaa.

Päivämäärä:   14.4.26 17:01:51

Olen. Vaikka nykyhallitus onkin sitä puolustustahtoa parhaansa mukaan heikentänyt, aina vaan on vähemmän mitä puolustaa.

Rintamalle ei minusta ole eikä minua sinne huolittaisikaan, mutta monessa muussa voin olla avuksi. Muutama vuosi sitten olin valmis tekemään vielä nykyistäkin enemmän tämän maan eteen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.4.26 18:33:19

Ensimmäiset vuosikymmenet olisin vastannut tähän heti kyllä, sotilaiden ja lottien jälkipolvina. Mutta nykyään ? En tiedä. Lähtöä suunnittelen ja järjestelen muutenkin koko ajan, kai jokainen nyt ymmärtää ettei täällä joidenkin vuosien päästä kukaan enää kunnolla pärjää kun koko maa on rapistunut euroopan surkeimpien joukkoon eikä mitään toimia ole näköpiirissä, että olisi sieltä realistista nousta. Täällä vaan ei ole eikä tulossa ulkopuolista isoa tulonlähdettä ja se saman rahan pyörittäminen maan rajojen sisällä ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin tulevaan surkeuteen ja rapistuminen on jo pitkällä..

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   14.4.26 18:42:07

Ja luulet että muualla on paremmin.

Lähettäjä: Xc 
Päivämäärä:   14.4.26 19:09:08

En.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   15.4.26 06:21:51

En ole kelvannut yhteiskunnalle tähänkään asti, miksi kelpaisin sodan aikanakaan..?
"makaan kotona ja elän laiskana" kun muut on hyödyllisiä yhteiskunnalle.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   15.4.26 07:55:38

Todellakin.

Lähettäjä: kotona makaaja 
Päivämäärä:   15.4.26 08:05:43

Juu, epäilen, etten pääsisi edes miinaharavaksi, koska cv:ssä on aukkoja ja opinnot vanhentuneet ja täytän kohta 50.
Hulluinta on, että tottakai haluaisin osallistua (vaikka en enää tiedä edes miksi).

Lähettäjä: Hyvä Suomi 
Päivämäärä:   15.4.26 08:22:00

Tietysti olisin.
Kuka haluaa että meidät pakotetaan vieraan valtion alaisuuteen?
Voi vaan kysyä että mitäs luulisitte Ukrainassakin tapahtuvan jos ei puolustustahtoa löytyisi ja sivarit siellä pakenisivat maasta.

Maailmassa riittää uskontohulluja, muuten hulluja suuruudenhulluja, ahneita, itsekkäitä ihmisiä.
Suomi on sentään vielä järjellinen maa pohjiltaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.4.26 08:24:46

En osaa sanoa. En ymmärrä sotia ja mikä järki niissä on, hirveää varojen ja ihmishenkien ja eläinhenkien ja luonnon tuhlaamista sekä tuhoamista. Ei mitään järkeä. Ja sitten Suomen tilanne on aika sekava tällä hetkellä, ei tunnu olevan kovin järkevää toimintaa.

Lähettäjä: Pösö 
Päivämäärä:   15.4.26 08:40:41

Tämä oli hyvä maa tätä kannatti puolustaa...nykyajan sekopää kukkahatut ajanu Suomen niin syvälle suohon ettei välttämättä huonoin tulevaisuus Suomelle jos joku konservatiivinen suurvalta nielasis...

Päivämäärä:   15.4.26 09:05:39

Puolustanko maata jota paskotaan niin äkkiä kuin ehditään ja johtajat huutavat torilla kansalle "menkää töihin" sen jälkeen kun suurin osa firmoista on ajettu konkurssiin? Olenko valmis kuolemaan noiden ihmisten puolesta? No en.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.4.26 09:15:44

Modernista sodankäynnistä yllättävän harva on kartalla.
En ole käynyt armeijaa, mutta raskaista droneista ja huoltovarmuudesta tiedän keskivertokansalaista enemmän.

Edellisten sotienkin aikaan naiset piti perusinfran pyörimässä ja hoitivat kaikki "miesten" työt omiensa lisäksi...

Päivämäärä:   15.4.26 09:51:27

helmi / Sinä se sanoit , hienosti oivallettu . 🇫🇮🇫🇮🇫🇮

Päivämäärä:   15.4.26 10:29:06

Yhteiskunta on kohdellut minua ja lukuisia muita suomalaisia huonosti, joten en palvelisi tätä maata sodassa. Lisäksi ihmiset täällä ovat ihan perseestä, joten heidän kanssaan en sotisi (Tosin ovat varmasti muuallakin eipä siinä..) Tässä maassa puolustettavaa on enää ainutlaatuinen upea luonto ja puhdas vesi, ja nyt sekin halutaan tuhota mm. tuulivoimalla, datakeskuksilla, kaivoksilla, hakkuilla jne. Mitä tänne enää jää?

Lähettäjä: No part take 
Päivämäärä:   15.4.26 10:47:18

Minua tapetaan hiljalleen joka päivä Suomen puolesta ja sodan tullessa teen osani niin kuin olen tähänkin asti tehnyt, mutta hegemoniaan en lähde valitettavasti enää mukaan..
Juu juu, luonto on puhdas ja kaunis ja suojelemisen arvoinen, mutta kansa typerä ja ahne ja yhteiskunta vajoamassa kehitysmaan tasolle kahden edellisen vapaasta tahdosta..

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   15.4.26 10:55:56

Totta kai. Ihan kuten kaikki sukupolvet sitä ennen. Jos asiat ovat huonosti, niihin voi täällä itse vaikuttaa.

Te jotka ette puolustaisi Suomea, luuletteko että teillä olisi asiat paremmin Venäjällä?

Lähettäjä: Ihailija 
Päivämäärä:   15.4.26 11:33:02

Jos ei miellytä niin täältä pääsee pois , menkää sinne missä olo on ihanaa mielestänne !
Suuri osa kitisijöista on sakkia jotka on elätettävä kun eivät itse pysty....

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   15.4.26 11:55:32

Pohjoiskorealaisia loikkareita haastatelut toimittaja teki mielenkiintoisen havainnon. Ne, jotka olivat selviytyneet ja laittaneet asioitaan toimimaan Pohjois-Koreassa, tulivat hienosti toimeen myös Etelä-Koreassa. Ne, jotka olivat olleet systeemin vietävissä ja selviytyivät huonosti pohjoisessa, olivat sitä myös loukkauksen jälkeen etelässä, vaikka loikkareille tarjotaan paljon henkistä ja taloudellista tukea. Tarinan opetus: jotkut eivät ole tyytyväisiä missään, sillä paljon on itsestä kiinni.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.4.26 11:58:31

Kyllä.

Mitään sotilaallisia taitoja minulla ei ole, mutta eiköhän sairaanhoitajille olisi tarvetta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.26 12:10:59

"Te jotka ette puolustaisi Suomea, luuletteko että teillä olisi asiat paremmin Venäjällä?"
Miksi ainoat vaihtoehdot ovat Suomi tai Venäjä? Kappas kun et tarjoa Pohjois-Koreaa vaihtoehdoksi.

Mikä siinä noin suututtaa jos joku sanoo sen ääneen ettei nyt mene kovin vahvasti, parantamisen varaa olisi ja jos tämä meno jatkuu, ei paljon kiinnosta puolustaa tätä sirkusta?

Päivämäärä:   15.4.26 12:31:53

Olen.

Lähettäjä: Guarana 
Päivämäärä:   15.4.26 16:29:41

"Miksi ainoat vaihtoehdot ovat Suomi tai Venäjä?"

Mikä muun maan ajattelisit Suomeen hyökkäävän kuin Venäjän?

Lähettäjä: ihan tosi 
Päivämäärä:   15.4.26 21:13:30

En oikeastaan ole valmis mutta pakkohan se on.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.4.26 21:19:04

Työnantaja on tehnyt minusta varauksen puollustusvoimille, joten joutuisin jäämään töihin, muutoin kyllä vaikka ikää on 60 vuotta.

Lähettäjä: pohdiskelija 
Päivämäärä:   15.4.26 21:39:45

""Miksi ainoat vaihtoehdot ovat Suomi tai Venäjä?"

Mikä muun maan ajattelisit Suomeen hyökkäävän kuin Venäjän?"

No nykytilanteessa se voi aivan hyvin olla vaikka USA. Ja se voi käyttää sitä varten kätevästi hyväkseen DCA-sopimusta sekä Suomessa nykyään olevia tukikohtiaan. Ja aivan klassinen, suorastaan historiallinen skenaario millä tämä toteutuisi olisi se että se tekisi ensin Putinin kanssa jonkinlaisen salaisen etupiirijaon, jossa Suomi kuuluu Venäjälle, ja varmistaakseen ja osoittaakseen että sopimus myös toteutuu se käyttäisi sitten omia joukkojaan panemaan ensin yllätysiskulla Suomen polvilleen ja ojentaisi sen sitten Venäjälle.

Ja jep, vielä muutama vuosi sitten olisin itse ollut ensimmäisenä sanomassa että älä nyt tuollaista täysin pähkähullua kirjoita, tuohan on täyttä science fictionia eikä voi totetutua kuin jossain ihmeen keksityssä rinnakkaistodellisuudessa...

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.4.26 22:10:11

Ei enää kiinnosta.

Lähettäjä: Ox 
Päivämäärä:   15.4.26 22:39:26

Totta kai, mutta oma kriisiajan sijoitus on töissä vaikka inttikin on käytynä.

Päivämäärä:   15.4.26 22:42:30

En ole. Miksi? Koska sellaisia kakkahousuja suunnittelemassa puolustusta.

Lähettäjä: D.Trump 
Päivämäärä:   15.4.26 22:51:45

Meihin voi luottaa.

T: Viktor Orbán & Robert Fico

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.