Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi joku valitsee olla valtavirtaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.26 09:13:57

Ja miksi toiset tykkää enemmän underground/indie/diy meiningistä?
Yritin lukioaikana sulautua tällaiseen valtavirta-tyttöjengiin. Pukeuduttiin henkkamaukka-muotiin, kuunneltiin gwen stephanita, beyoncee, destiny's childia, pinkkiä. Mitään muuta yhteistä ei ollut kuin baarissa laukkaaminen ja siitä syystän heidän seuraan ajauduin. Koko ajan oli vähän ulkopuolinen olo ja vaatteetkaan ei tuntuneet omilta. Kauaa en heidän seurassaan lopulta viihtynyt ja vähän boheemimpi ja rokimpi meininki vei mennessään.
Mistähän johtuu että toiset on ihan fine tuollaisessa hiukan hajuttomassa ja mauttomassa meiningissä? Ja toiset kaipaa rosoisuutta ja vähemmän kiillotettua juttua

Re: Miksi joku valitsee olla valtavirtaa

Lähettäjä: :? 
Päivämäärä:   14.4.26 09:18:41

Kaikilla ei ole rahaa seurata "valtavirtaa" (mitä ikinä lopulta se lieneekään).

Itsellä esim. kengät ovat tärkeät, satsaan niihin, mutta usein kuljen itse tehty villapaita päällä. Joten en taida osua mihinkään lokeroon.

Päivämäärä:   14.4.26 09:20:29

Minulla siis oli rahaa seurata valtavirtaa, mutta silti se ei kiinnostanut

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   14.4.26 09:23:31

Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta olemme kaikki erilaisia. Ja se, että koet olevasi erilainen ei oikeuta väheksymään muita. Ihmiset pitävät eri asioista. ”Valtavirtaa” olevat hyvin todennäköisesti pitävät siitä.

Päivämäärä:   14.4.26 09:24:06

Miksi sinä olet ihan fine oman tyylisi kanssa? Vastaa tuohon kysymykseen ja sovella.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   14.4.26 09:25:34

Osaat haukkua muita ihmisiä hajuttomiksi ja mauttomiksi, muttet osaa selvittää sitä, miten tärkeä merkitys joukkoon kuulumisella on evoluutiomielessä ollut. Hyvä sä, pidä toi!

Päivämäärä:   14.4.26 09:27:22

No jos rivissä on kymmenen blondia samoissa kuteissa niin aika hajuton ja mauton mielikuva heistä jää. Oikei, eli osalla on suurempi tarve kuulua joukkoon ja siksi haluavat olla klooneja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.26 09:33:20

Ihan yhtä hajuton ja mauton kuva jää riippumatta siitä, miltä ne kymmenen tyyppiä näyttävät jos he näyttävät keskenään samanlaisilta. Vaikka kuinka lumihiutaleet kokevat olevansa erilaisia niin ihan samanlaisilta lumihiutaleilta te näytätte.

Päivämäärä:   14.4.26 09:33:31

Minkä takia aloittajasta tuntuu oma tyyli mukavalta? Ihan samalla tavalla se valtavirtakin kokee olonsa mukavaksi tietyissä vaatteissa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   14.4.26 09:33:52

En mä ainakaan valitse, tai ole ikinä valinnut, olla "mitään". Pukeudun kuten haluan, harrastan mitä haluan, kuuntelen musiikkia mistä tykkään jne, ja jos se sitten mut johonkin ryhmään tai genreen määrittää niin ok, mutta ei mua kiinnosta edustaa jotain tiettyä suuntaa, tai ole tietoisesti valinnut sitä.

Päivämäärä:   14.4.26 09:48:55

"jos he näyttävät keskenään samanlaisilta. "

Toki tämäkin, mutta jos ajatellaan suurempaa massaa missä iso osa on valtavirtaa, niin siinä tämä pienempi joukko nousee esiin.
Miksi täälä noustaan takajaloilleen asiasta mikä on ihan tavallinen ilmiö. On alakulttuureja, joissa jengi on kokeellisempaa ja pukeutumisessaan normeja rikkova. Tehdään valintoja joita markkinakoneisto ei tyrkytä automaattisesti. Ja no mitä musiikkiin tulee, niin onhan nyt esim. Nykyinen liukuhihnamusiikki hiukan eri asia kun jonkun sydän verellä kirjoittama ja säveltämä tuotos...silti joku valitsee kuunnella sellaista sielutonta liukuhihnakamaa.
Onko valtavirtajutuista tykkäävä sitten sellainen, joka ei jaksa tehdä itse valintoja. On helppo ottaa se mitä radio tai some tyrkyttää eniten

Päivämäärä:   14.4.26 09:51:05

"Pukeudun kuten haluan, harrastan mitä haluan, kuuntelen musiikkia mistä tykkään jne"

Eli kyse on siis siitä että valtavirtaihmiset tykkää valtavirta-asioista. Okei. No itse en ole koskaan tykännyt, ehkä siksi että ne ei tunnu miltään, valmiiksi pureksittua ja sielutonta

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   14.4.26 09:51:53

"
En mä ainakaan valitse, tai ole ikinä valinnut, olla "mitään". Pukeudun kuten haluan, harrastan mitä haluan, kuuntelen musiikkia mistä tykkään jne, ja jos se sitten mut johonkin ryhmään tai genreen määrittää niin ok, mutta ei mua kiinnosta edustaa jotain tiettyä suuntaa, tai ole tietoisesti valinnut sitä."

Just näin ja komps komps.
Ja jos mun tyyliä kutsutaan valtavirraksi niin sitten kutsutaan.

Päivämäärä:   14.4.26 09:54:09

No itse, en koe että tiktokin tyrkyttämän vaatteen hankkiminen tai musiikin kuuntelu olisi oma valinta. Mitä valtavirta-ihmiset sanovat sitten vaihtoehtoisesta pukeutumisesta/musasta?

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   14.4.26 10:03:59

"No itse, en koe että tiktokin tyrkyttämän vaatteen hankkiminen tai musiikin kuuntelu olisi oma valinta. Mitä valtavirta-ihmiset sanovat sitten vaihtoehtoisesta pukeutumisesta/musasta?"

Se, että sinä et valitse jotain ei tarkoita, etteikö joku muu voisi valita sen. Aikuisia myöskään harvemmin kiinnostaa muiden pukeutuminen, musiikin kuuntelu tai mikään mukaan varsinkaan, jos kyseinen tyyli ei itseä kiinnosta, eli siitä ei saa mitään uutta. Vaikka haluat jakaa ihmiset minä ja muut -periaatteella, hyvin harva maailmassa loppujen lopuksi on kovinkaan erilainen. Kaltaisiasi on niitäkin 13 tusinassa, kun vähän katsoo ympärilleen. Mitäkö ajattelen asiasta? En yhtään mitään. Pukeudun niin kuin pukeudun, musiikkia en juurikaan kuuntele (hui! olen lumihiutale) ja jos jonkun on ihan pakko tunkea kaikki johonkin laatikoihin, se on hänen ongelmansa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.26 10:04:53

Varmaan, ettei se tunnu miltään ja kuulostaa ja näyttää teennäiseltä ja väkisintuotetulta paskalta yrittää olla jotain erityistä.

Päivämäärä:   14.4.26 10:10:12

Ehkä joku tykkää siitä valtavirrasta. Sitten joku tykkää jostain muusta. Mitä väliä, kunhan ei ketään kiusaa. Siitä vaan elää elämäänsä niinkuin parhaaksi näkee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.4.26 10:10:20

Ihmiset pelkäävät sitä miten muut reagoivat mihinkään muuhun kuin kuvailemaasi valtavirtaan. Joillekin ihmisille kun riittää negatiiviseen huomautteluun ja mielipiteen omaamiseen saati päin toisen kasvoja esittelyyn muista jo yksin se että joku pitää musiikista, on musahullu. Eihän se nyt mikään valtavirran suht tapa ole onneksi mutta hän, sellainen henkilö ilmiselvästi luulee niin ja käyttäytyy muita sen mukaan silloin kun on noita kiusaajatyyppisiä tai noin suvaitsemattomia negoja ja happamia ihmisiä. Mä olen koko ikäni ollut negasti suhtauduttava osan mielestä siksi saati nyt koska minä olen kirjaihminen ja he eivät, jolloin he ovat mielestään ne mukamas ah-niin-normaalit ja minä sitten sitä vastoin ns. epänormaali ja hullu.

Lisätään tähän vielä se aspekti, että periaatteessa samaa harrastusta harrastavatkin sorsivat toisiaan ihan yhtä lahjakkaasti.
Esimerkiksi kirjaihmisetkin siksi ettei joku muu lue sitä he hyväksyvät, esimerkiksi genrejä x tai y sen sijasta että a tai b. Siksi että joku harrastaa indietä. Nykyään päälle vielä haukkua loskutetaan toisia siitä jos he eivät lue vanhalla tavalla (Suomessa kirjastosta koska 99%:lla ei ole muuhun varaa jos pysytään vanhoissa tavoissa lukea) vaan uudemmilla tavoilla, joilla taas on maailma "auki" kuluttaa kirjoja mitä tahansa huvittaa miten paljon tahansa missä ja koska tahansa kun se kirja kulkee mukana kännykässäkin. Väkytetään aikuisten kirjaihmisten menettävän napin painalluksesta luku- ja kirjoitustaito jos käyttää kuulokkeita kirjojen kuunteluun :D

Eri valinta koetaan jotenkin henk koht loukkauksena. Haavoittaa näiden itsetuntoa. Jos joku muu valitsee toisin kuin itse, se monelle tarkoittaa suomennettuna kritiikkiä omaa valintaa kohtaan eikä heikko itsetunto kestä sitä! Karsastetaan usein myös sitä, jotkut muut uskaltavat poiketa siitä valtavirrasta myös joskus siinä mielessä että käy kateeksi. Kuulee katkeria kommentteja siitä mistä ihmeestä sinä aina löydät kaiken. Olen itse kuunnellut niitä koko ikäni asia kuin asia. Se on niin yksinkertaista kuin että ihmistä pitää kiinnostaa, olla utelias, kokeilunhaluinen ja viitsiä nähdä vaivaa. Kurkkia sinne ja tänne, penkoa. Nauttia siitä. Silloin löytyy vaikka mitä. Ei mikään ns taivaasta syliin tipu minulla ja muilla samanlaisilla. Taannoin tuli taas kerran ilmi miten osa ei esimerkiksi koskaan viitsi perehtyä milloin minkäkin sovelluksen tai sivuston valikoimiin joita heillä on viihteen piirissä. Osa esimerkiksi lukee tasan niistä joita heidän lukulaitteensa ehdottaa ymmärtämättä koskaan käydä itse kyseisen palvelun valikoiman sivustolla rymyämässä sielunsa syvyydestä. Sain eräiltä itkuparkuhuudot taas kerran mistä ihmeestä minä löydän kaikki! No, minä kun selitin niin sitten möllötettiin miten eihän sellaista kukaan viitsi :D Sitten on minun vikani etteivät he viitsi. Heitä vain ketuttaa julmetusti on miten päin tahansa. Ihminen on mestari vääntämään minkä tahansa toisen syyksi ja tuntemaan negaa. Tarjoa kahvipöydässä hyvää itsetehtyä pullaa tai ruokapöydässä hyvää ruokaa, sekin ketuttaa osaa nauttijoista "koska on tämä niin väärin", miksi tuo osaa, miksen minä. Tai toisella tavalla tehty tai erilainen kuin mitä itse tekee, vaikka tykkäisi vastoin tahtoaan. Mutta ei voi nauttia hyvällä mielellä ilmaista ruokaa tai pullaa koska myrkky elää sydämessä.

Se kumma kauna elää sydämessä.

Toisten hiihtotyyli on väärä, huviksi lenkkeily tai kuntoilu tai luistelu tai hiihto muutoin kuin verenmaku suussa on väärin ja ja ja ja ja.

Musiikissa ja katselemisessa ihmisillä on ikävä kyllä samaa. Suvaitsemattomuus kukkii. Siinä ihminen on hyvä.

Päivämäärä:   14.4.26 10:10:53

Eli se että pukeutuu valtavirran/tiktokin mukaisesti, ei siis ole valinta. Se vain on. Miksihän joku tykästyy valtavirta-asioihin? Ja miksi toiset ei..

Päivämäärä:   14.4.26 10:12:28

Istuitko itse alas ja mietit "mistähän tyylistä valitsisin pitää" vai syntyikö tyylisi ihan alitajuisesti sen pohjalta, mikä tuntuu kivalta?

Päivämäärä:   14.4.26 10:13:37

Siis sen jälkeen kun teininä yritit hakea hyväksyntää jostain sellaisesta, mistä et itse pitänyt?

Päivämäärä:   14.4.26 10:15:25

Summa summarum!
En tajua miksi ihmisellä olentona on niin yleinen taipumus tähän!
Olisimme paljon onnellisempia jos kohtelisimme toisiamme eri tavalla, positiivisesti.

Päivämäärä:   14.4.26 10:23:38

Kuten totesin pari viestiä ylempänä, että okei, se ei siis ole valinta tykätä valtavirrasta. Vaan ominaisuus tai jopa alttius. Miksi toiset siis on alttiimpia tiktok- tyrkytykselle? On helppo löytää valtavirran lähteille, se on valtamedia. Mikä on alakulttuurin lähde? Kasvatus?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.26 10:30:04

Aloittajakin pitää tietystä tyylisuunnasta. Sinut jos laitetaan seisomaan samasta tyylistä tykkäävien kanssa samaan riviin, olet myös osa massaa. Sitä vähän rokimpaa vaan.

Päivämäärä:   14.4.26 10:30:54

Jos etsit nyt syytä sille, miksi ihmisillä on erilaisia luonteita ja mieltymyksiä, niin sitä ei vielä tiedä tiedäkään, saati hötölä :D

Erilaiset synnynnäiset luonteenpiirteet ja sosiaaliset ympyrät varmasti vaikuttavat. Osa on visuaalisempia kuin toiset, osa itsevarmempia. Osa hakee yhteenkuuluvuutta laumassa visuaalisesti ja osa ei. Se laumakin voi olla alt-hippi-punkkarit tai luokan tiktoktähdet. Osalla vanhemmat käskee ja pelottelee että "mitähän ne naapuritkin ajattelee" ja osa tukee itseilmaisua. Osalla vanhemmatkaannei kummemmin välitä mitä laittavat päälleen eivätkä ohjaa lapsia suuntaan tai toiseen.

Päivämäärä:   14.4.26 10:31:54

"Toki tämäkin, mutta jos ajatellaan suurempaa massaa missä iso osa on valtavirtaa, niin siinä tämä pienempi joukko nousee esiin."
Eipä sitä pienempää joukkoa erota oikein muu kuin kuvitelma omasta paremmuudestaan.

Päivämäärä:   14.4.26 10:35:25

Aloittaja ei ole tainnut koskaan huomata, että myös alakulttuuria harrastavat tuppaavat olemaan toistensa kanssa ihan samanlaisia. Siellä toistuvat ihan samat "kliseet" kuin valtavirrassakin, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Päivämäärä:   14.4.26 10:39:16

"Eipä sitä pienempää joukkoa erota oikein muu kuin kuvitelma omasta paremmuudestaan."

Tämähän on yleinen harhaluulo, että erikoisemmat ihmiset kuvittelevat olevansa muita parempia. erikoisesti pukeutuva voi esim saada esim kiksit siitä kun voi leikitellä vaatteilla.

"Aloittajakin pitää tietystä tyylisuunnasta. Sinut jos laitetaan seisomaan samasta tyylistä tykkäävien kanssa samaan riviin, olet myös osa massaa. Sitä vähän rokimpaa vaan"

Olin hevifestareilla ja minulle tultiin sanomaan, että minkätakia sinun näköinen tyyppi on täällä. Että se siitä massasta. Toki tykkään ottaa eri genreistä vaikutteita, mutta en tykkää pukeutua mihinkään tiettyyn "genren" uniformuun.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.4.26 10:39:27

Kun aloittajan laittaa riviin tusinan muun grunge-lumihiutaleen kanssa, eivätköhän hekin näytä melko paljon massalta. Ihmiset pitävät eri asioista, ja samoista asioista pitävät ihmiset tuppaavat ryhmäytymään.

Oletan, tai ainakin toivon, että aloittaja on melko nuori. Koska useimmiten tarve oman etityisyyden korostamiseen on vaihe. Myöhemmin sitä on onnellisesti mitä on, eikä sitä tarvitse tuoda joka käänteessä esiin.

Päivämäärä:   14.4.26 10:39:37

Suurella osalla ihmisistä ei ole tarvetta esittää olevansa jotain. Ymmärrän, että aloittajalla on. Ehkä jonain päivänä aloittaja ymmärtää, että muilla ei ole.

Päivämäärä:   14.4.26 10:41:21

"Erilaiset synnynnäiset luonteenpiirteet ja sosiaaliset ympyrät varmasti vaikuttavat. Osa on visuaalisempia kuin toiset, osa itsevarmempia. Osa hakee yhteenkuuluvuutta laumassa visuaalisesti ja osa ei. Se laumakin voi olla alt-hippi-punkkarit tai luokan tiktoktähdet. Osalla vanhemmat käskee ja pelottelee että "mitähän ne naapuritkin ajattelee" ja osa tukee itseilmaisua. Osalla vanhemmatkaannei kummemmin välitä mitä laittavat päälleen eivätkä ohjaa lapsia suuntaan tai toiseen"

Noni, joku osasi vastata kysymykseen!

Päivämäärä:   14.4.26 10:43:53

"esittää olevansa jotain. "
"Koska useimmiten tarve oman etityisyyden korostamiseen on vaihe"

Se että ei ihme itseensä kaikkia sosiaalisen median humputuksia ja että tykkää leikitellä vaatteilla tai että nauttii musiikista jota ei ole tehty pelkästäån raha mielessä ei minusta ole a. Itsensänkorostamista, b. Vaihe

Päivämäärä:   14.4.26 10:44:44

Kyllä aloittaja on niin erityinen ja uniikki lumihiutale että ihan kateeksi käy..

Päivämäärä:   14.4.26 10:46:14

Jos ihminen tykkää luoda oman tyylinsä, niin silti väkisin kuuluu johonkin tiettyyn alakulttuurin genreen. Jännä kun en itse tunnista mikä on se omin. Nuorempana joo olin punkkari, sitten hippi, nyt sekoitus kaikkea

Päivämäärä:   14.4.26 10:48:23

"Se että ei ihme itseensä kaikkia sosiaalisen median humputuksia ja että tykkää leikitellä vaatteilla tai että nauttii musiikista jota ei ole tehty pelkästäån raha mielessä ei minusta ole a. Itsensänkorostamista, b. Vaihe:

Eli toimintaasi ajaa ihan samat asiat kuin muitakin. Olet vain sille täysin sokea.

Päivämäärä:   14.4.26 10:54:23

Niin, miksi me ihmiset tykätään erilaisista asioista? Ihmettelee tyyppi, joka ei halua olla "valtavirtaa" :D:D

Ihmisillä on vahva taipumus pitää omia valintoja ja sitä, mitä edustaa muita parempina, olipa ne vertailukohteet kuinka triviaaleja tahansa. Siinä mielessä aloittaja edustaa hienosti valtavirtaa.

Päivämäärä:   14.4.26 10:56:59

Tiktok ei ohjaa minua, koska en ole tiktokissa. Enkä muissakaan sosiaalisissa meidioissa, paitsi täällä. Mutta täälä ei ole kuvia eikä videoita, joten vaikutus jää aika pieneksi.

Mietin tätä asiaa myös siksi, että en ymmärrä syytä miksi vilpittömästä yrityksestä huolimatta en sulautunut tuohon ystäväporukkaan. Minulla oli heidän cd:itä lainassa ja vietin ainakin vuoden tässä porukassa. Silti en päässyt sisään siihen maailmaan. Toisinaan myös nykyäänradioita kuunnellessa mietin, että miksi juuri tämä musiikki soi radiossa, että nauttiiko joku niistä räppirenkutuksista jotka kuulostaa samanlaisilta.

Lähettäjä: H2 
Päivämäärä:   14.4.26 10:57:13

En keksi mitään muuta syytä tällaiselle kysymykselle kuin halu saada kuulla olevansa vähän parempi ihminen :D

Kyllä meitä ihmisiä täällä on sen verran että kukaan ei pelkällä pukeutumistyylillä/musiikkimieltymyksillä kykene saavuttamaan mitään uniikkia olemusta. Tämä nyt kuulostaa muutenkin vähän teini-ikäisten suunnan hakemiselta ja itsensä etsimiseltä.

Aina ne samankaltaiset löytää toisensa ja ryhmäytyy, nyt ap näköjään on vaan ottanut "ne toiset" silmätikuksi ja ihmettelee miksi noi on tommosia kun mua kiinnostaa eri asiat. Harvinaisen typerä kysymys.

Päivämäärä:   14.4.26 10:58:33

Ja että onko ongelma vain minun kapeakatseisuudess kun en ymmärrä sitä, että ig-tähdet näyttävät keskenään samanlaisilta ja että jopa kauneuskirurgiasskin on trendit, eli muokataan naama samanlaiseksi kuin muilla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.26 11:01:50

Aloittaja kuulostaa kohtuullisen itsekeskeiseltä. Pakko olla provo. Mä ooooooon niiiin erilainen kun kuuntelen rokkia enkä käy henkkamaukassa!!!! Onneksi kukaan muu ei ole noin uniikki.

Päivämäärä:   14.4.26 11:04:30

"Ja että onko ongelma vain minun kapeakatseisuudess kun en ymmärrä sitä, että ig-tähdet näyttävät keskenään samanlaisilta ja että jopa kauneuskirurgiasskin on trendit, eli muokataan naama samanlaiseksi kuin muilla"

Sun ongelma on, ettet ymmärrä olevasi ihan samanlainen kuin muutkin ryhmääsi kuuluvat.

Päivämäärä:   14.4.26 11:11:09

Mikä on minun ryhmä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.4.26 11:13:25

Uniikit, muita paremmat ja kaikilla tavoilla erilaiset yksilöt tm.

Päivämäärä:   14.4.26 11:21:41

Aloittaja on vissiin nuori ja käy parasta aikaa läpi "I'm nlt like the other girls!" vaihettaan. Haukutaan muiden tyyliä, luonnetta ja korostetaan omaa erilaisuuttaan. Tui tui, niin kovin tuttua teineilyä, jossain vaiheessa onneksi helpottaa.

Päivämäärä:   14.4.26 11:36:41

"Mikä on minun ryhmä?"

Uniikit lunihiutaleet.

Päivämäärä:   14.4.26 11:43:26

Olenko haukkunut jonkun luonnetta? Olenko sanonut "etten ole kuin muut tytöt" . En soveltunut tuohon tyttöporukkaan, joka piti mainstream-musiikista ja vaatteista ja sitä tässä pohdin, että miksi. Tai miksi joku tykkää mainstream-musiikista kun se tuntuu itselle nii muoviselta. Mutta vastaukset oli yhtä lukuunottamatta perus hötötasoa.

Päivämäärä:   14.4.26 11:45:17

"Mutta vastaukset oli yhtä lukuunottamatta perus hötötasoa."

Olisit kertonut heti aloituksessa sen vastauksen, jonka halusit kuulla.

Päivämäärä:   14.4.26 11:47:58

No kun unohdin, että täällä ei osata enää keskustella vaan lähinnä solvataan aloittaja, joka ei ole millään tasolla mielekästä tai rakentavaa keskustelua ja pohdintaa.
Tykkään keskustella asioista, mutta näköjään harva osaa enää edes väitellä.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   14.4.26 11:48:21

Peilaat kaikkea itsesi kautta. Sinusta tuntuu. Niin niistä muistakin tuntuu, mutta eri asioista. Tuollaiset musiikki- ja pukeutumisjutut tuntuvat toki nuorena tärkeiltä, mutta usein elämään tulee myöhemmin muutakin sisältöä, millä määritellä identiteettiään.

Päivämäärä:   14.4.26 11:48:48

Ihana, aloittaja valitsee olla valtavirtaa, mutta on olevinaan parempi, kun ne toisentyyppisessä valtavirrassa kulkijat :D Olet yhä valtavirtaa vaikka kuinka "rokimpi ja boohemi". Valtavirtaan et kuulu silloin, jos et oikein löydä hengenheimolaisia mistään. Jokainen ollaan erilaisia ja toisilla osuu yksiin asiat ja toisilla ei.

Päivämäärä:   14.4.26 11:49:14

Kuten? Millä esim. sinä määrität identiteettisi?

Päivämäärä:   14.4.26 11:49:30

Ap,

Tykkää mistä itse tykkäät ja tee niin ja anna muiden tehdä niin kuin heitä huvittaa. Älä ota vastaan mollauksia siitä kiltisti äläkä itse mollaa muita heidän maustaan. Erilaisuus on rikkaus. Se on niin yksinkertaista.

Päivämäärä:   14.4.26 11:49:59

Onko tämä aloittajan ensimmäinen päivä tällä planeetalla vai kaipaatko jotain "olet paljon parempi ja fiksumpi kuin ne muut tytöt" -kommentteja?

Eihän ihminen istu alas ja mieti että "hmm millä tyylillä haluaisin pukeutua", vaan se tulee ihan luonnostaan sen mukaan mikä näyttää ja tuntuu itsestä hyvältä.

Ja kuten itsekin sanoit, olit ulkopuolinen etkä viihtynyt heidän seurassaan kauaa. Et siis edes oppinut tuntemaan heitä kunnolla. Tiedätkö, niistä toisista tytöistä sinäkin saatat olla hajuton ja mauton, erityisesti jos toit ilmi sen ettei heidän kanssaan hengailu kiinnosta pätkääkään.

Täytyypä muuten pitää kunnon 2000-luvun alun popitushetki.

Päivämäärä:   14.4.26 11:51:30

Ystävällisenä huomiona, ei ole hirveän hyvä keskustelun avaus solvata muita, ja kertoa olevansa itse jollain tapaa parempi, ja sitten ihmetellä, kun muut eivät komppaa. En tiedä, ruokinko nyt rölliä, mutta uskon oppimiseen, joten siksi kommentoin.

Päivämäärä:   14.4.26 11:53:23

Täällä nostetaan koko ajan ikä esiin. Mielestäni vaatteiden tai musiikin tärkeys ei liity ikään. Ainakin itselle ne on varmaan 50 prosenttia omasta identiteetistä. Vai tuleeko aikuisen ihmisen pukeutua hälläväliä mihin tahansa säkkiin ja olla täysin välinpitämäntön omasta ulkonäöstään..tai siis kuhan se on siisti niin riittää. Ja arttu viskarinen ja elastinen saa myös riittää, intohimo musiikkiin tai pukeutumiseen on teinien juttu?

Päivämäärä:   14.4.26 11:54:35

"solvata muita"

Ai hajuton ja mauton oli siis solvaus? Se nyt oli minun ensimmäinen ajatus mitä tulee massatuotettuun muotiin ja musiikkiin

Päivämäärä:   14.4.26 11:55:35

Aloittaja kuulostaa epävarmalta ja säälittävältä ihmiseltä, joka ei ole löytänyt paikkansa maailmassa vieläkään. Ei sun tarvitsisi painaa muita alas, jos olisit oikeasti kotonasi nyt boheemina ja rockina vai mitä se myt olikaan.

Päivämäärä:   14.4.26 11:55:50

Varsinaisestihan en edes puhunut ihmisistä, vaan siitä meiningistä. Jos joku tuosta loukkaantuisi, niin ehkä se sitten olisi se taiteellinen johtaja, joka on massamusan tai muodin takana ehkäpä...

Päivämäärä:   14.4.26 11:57:20

Ja mitä identiteettiin tulee, se on paljon syvempää kuin vaatteet tai soittolista. Se on koko persoona, historia, tapa nähdä maailma ja suhtautua siihen. Työt, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, läheiset ja rakkaat. Minä olen minä, olin sitten metsätöissä kypärä päässä, haalarissa ja kypärässä, tai kaupunkilomalla Italiassa ihmisen näköisenä.

Päivämäärä:   14.4.26 11:58:02

"Mietin tätä asiaa myös siksi, että en ymmärrä syytä miksi vilpittömästä yrityksestä huolimatta en sulautunut tuohon ystäväporukkaan. Minulla oli heidän cd:itä lainassa ja vietin ainakin vuoden tässä porukassa. Silti en päässyt sisään siihen maailmaan. Toisinaan myös nykyäänradioita kuunnellessa mietin, että miksi juuri tämä musiikki soi radiossa, että nauttiiko joku niistä räppirenkutuksista jotka kuulostaa samanlaisilta."

Ihan oikeasti, kasva aikuiseksi :D. Ihmettelen, miksi muut ihmiset "valitsevat" tykätä jostain ja sitten mietit miksi se valitseminen ei sinulta onnistu. Ehkä siksi, että kukaan ei pysty valitsemaan mistä pitää yhtään enempää kuin sinäkään. Hyväksy nyt vaan, että jos joku väittää tykkäävänaä jostakin, se pitää myös paikkansa.

Päivämäärä:   14.4.26 11:58:59

Niin, kiinnostuksen kohteet, harrastukset: musiikki, tyyli

Päivämäärä:   14.4.26 12:01:28

Ei kai kenenkään kaikki harrastukset ole musikki ja vaatteet?

Päivämäärä:   14.4.26 12:03:06

Kyllä uskon(vaikka se on vaikeaa) että joku vilpittömästi tykkää massamusiikista ja ilmeisesti iso osa ihmisistä. Ja ovat tässä mielessä valtavirtaa. Ja minä en ole. Se on fakta. Haluaisin ymmärtää massoja, haluaisin ymmärtää ihmisiä, miksi joku tykkää siitä mitä radio soittaa. Mikä siinä on mitä en tajua

Päivämäärä:   14.4.26 12:03:36

Kamalaa finglishiä aloitus.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.4.26 12:03:38

Jopa vuoden hengasit jossain porukassa, etkä sopeutunut. Yhyy.

Ai että kuulostat joltain emolta, joka on niin väärinymmärretty omassa ainutlaatuisuudessaan!1

Mä ymmärsin ton niin, että aloittaja yritti olla pissis mutta muuttui emoksi. Bwahaa.

Tavikset on sitten vielä erikseen: ne on kaikista tylsimpiä, kun eivät ole pissiksiä tai emoja. Hajuttomia ja mauttomia. Fruittarit ei edes huomaa niitä.

Päivämäärä:   14.4.26 12:03:47

"Ei kai kenenkään kaikki harrastukset ole musikki ja vaatteet?"

Ainiinku kenenkään harrastukset ei voi olla pelkästään hevoset :DDddddd

Päivämäärä:   14.4.26 12:04:21

Meille kaikille on eri asiat tärkeitä perusasioiden jälkeen ja näemme jopa ne perusasiatkin eri tavoin koska me olemme eri persoonia.

En tykkää asia X:stä mutta minun puolestani muut saavat rakastaa sitä niin paljon kuin sielu sietää. En koe mitään tarvetta huutaa "hyi mitä p*skaa X on".

Mikä siinä sillä tavoin ajattelun ja elämisen omaksumisessa on niiiiin ylipääsemättömän vaikeaa?

.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.4.26 12:05:31

Kyllä taitaa nyt porukka mennä trolliin.

Päivämäärä:   14.4.26 12:07:23

"Ystävällisenä huomiona, ei ole hirveän hyvä keskustelun avaus solvata muita, ja kertoa olevansa itse jollain tapaa parempi, ja sitten ihmetellä, kun muut eivät komppaa."

Et nyt tajunnut, että aloittaja vain sanoi rehellisen mielipiteensä ja totuuden. Toisin kuin ne, jotka sanovat hänestä samoja asioita ja vaan haukkuvat.

Päivämäärä:   14.4.26 12:08:20

"Haluaisin ymmärtää massoja, haluaisin ymmärtää ihmisiä, miksi joku tykkää siitä mitä radio soittaa."
Miksi sinä tykkäät huonosta musiikista? Tuskin ne syyt muilla on sen kummempia.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.4.26 12:08:44

"Haluaisin ymmärtää massoja, haluaisin ymmärtää ihmisiä, miksi joku tykkää siitä mitä radio soittaa. Mikä siinä on mitä en tajua"

Mitä ymmärtämistä siinä on, että ihmiset tykkää eri asioista?

Päivämäärä:   14.4.26 12:18:22

Normaalijakauma on ihan hyvä ajattelun työkalu tässä(kin) asiassa. Käytännössä aika lailla kaikki inhimilliset asiat noudattavat normaalijakaumaa, oli kyse sitten pituudesta, kengän koosta, arvoista tai musiikkimausta. Enemmistö ihmisistä nyt vaan sijoittuu siihen normaalijakauman keskivaiheille, se kuuluu normaalijakauman luonteeseen.

Päivämäärä:   14.4.26 12:20:43

"Haluaisin ymmärtää massoja, haluaisin ymmärtää ihmisiä, miksi joku tykkää siitä mitä radio soittaa. Mikä siinä on mitä en tajua"

Ei se nyt mitään hiton rakettitiedettä ole. Yksinkertaisesti, ihmisillä on erilaisia makuja. Sinä tykkäät kun hevirölli örisee mikkiin, joku tykkää bimbosta lauleskelemassa pojista. Ei mitään syvällisiä valintoja tai pitkiä pohdintija kuka minä nyt haluan olla. Miksi näin sitten tapahtuu, who knows. Ehkä geenit, kasvatus, ympäristö, traumat, positiiviset kokemukset, tuhat eri syytä ja polkua.

Päivämäärä:   14.4.26 12:21:23

Minä tykkään musikaaleista ja radiossa sopivasta suomirokista ja voin kyllä eritellä mitkä osat ovat erityisen kivoja, mutta en kyllä voi väittää tietäväni jotain syvällistä syytä sille miksi tykkään juuri näistä asioista.

Päivämäärä:   14.4.26 12:39:59

Kyllähän sitä tietystä musiikista pitämisestäkin edeltään jonkinlainen valinta. Tai itse ainakin valitsen tutustua ennalta tuntemattomiin tyylilajeihin jne ja sitä kautta löydän muusikin josta pidän. Toiset valitsee pitäytyä radiosoitossa tai tietyssä tyylilajissa.

Päivämäärä:   14.4.26 12:41:38

"joku tykkää bimbosta lauleskelemassa pojista"

Niin, mutta miksi juuri tämä tai muu vastaava radiosoittomusa jakautuu sinne normaalijakauman keskivaiheille, tai ne henkkamaukan kuteet?

Päivämäärä:   14.4.26 12:45:24

Kaikki ei vaan ole niin rohkeita että uskaltaisivat julkisesti kertoa tykkäävänsä jostain asiasta. Ja esittävät sitten tykkäävänsä jostain mistä muutkin. Ja sitten on niitä jotka eivät ole niin fiksuja että osaisivat arvostaa hyviä asioita ja tyytyvät helppoon ja turvalliseen. Voi olla että heitä on muiden valtavirtalaisten toimesta joskus rankaistu vääristä mielipiteistä tai voi olla etteivät vaan syntyjään uskalla ajatella että on olemassa muutakin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.4.26 12:45:25

Suomessa on läjäpäin ”rokimpaa” porukkaa, se on ihan yhtäläillä valtavirtaa.

90-luvulla oli hyvinkin yleistä pilkata tyttöjä, jotka tahtoivat olla muuta kuin musta nahkatakki/pilkufarkut.

Mitä tarkoittaa sana ”valtavirta”? Se tarkoittaa asiaa, josta suurin osa tykkää. Ihan just noin.

Suurimman osan ihmisistä musiikkimaku, vaatemaku ym osuu tähän tiettyyn. Sitten on toiseksisuosituin tyyli jne.

Paljon säälittävämpää on lukita itsensä johonkin genreen, se rajoittaa paljon enemmän.

Nauran ääneen aina, kun näen näitä stereotypioita: mustat vaatteet, mustat hiukset, tatuoinnit, koirana pittbull…apua :-D

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.4.26 12:47:41

Tämä on hämmentävä ketju. Aloittaja puhuu CD-levyjen lainaamisesta ja 2000- luvun ensimmäisen vuosikymmenen musiikista, mutta muuten olisi mennyt teinijutuista. Vai lainataanko jossain vielä fyysisiä levyjä?

Jos nyt mitään nykynuorisoa tiedän, niin on nimenomaan massaa olla erilainen. Eli on muodissa erottua massasta (mitä ikinä onkaan) kaikin mahdollisin tavoin.

Lähettäjä: unhappy end 
Päivämäärä:   14.4.26 12:53:22

En edes tiedä olenko valtavirtaa? En valitse mitään vaatteita tai harrastuksia tai lempibiisejä sen perusteella, ovatko ne valtavirtaa vai eivät. Tosin en oikeastaan edes tiedä mikä on valtavirtaa nykyään. Joku Taylor Swiftin musiikki varmaan on. No, tykkään enemmän metallimusiikista.

Vaatteitten suhteen onkin vähän niin että ostan sitä mikä ensinnäkin sopii päälle. Xs-kokoisena on vaikea ostaa esim. housuja ja takkeja sovittamatta. Talvella ostin elämäni ensimmäiset vaalean siniset farkut vähän niin kuin miehen mieliksi. Olen vuosia pitänyt aina mustia housuja ja miellän vaaleat vaatteet kesävaatteiksi, joten nyt pitäisi ruveta opettelemaan uusien farkkujen pitämistä.

Päivämäärä:   14.4.26 13:10:06

Joku ihminen, joka on niin rajoittunut ja pelokas ettei uskalla pitää kuin mustia farkkuja mieltää itsensä rohkeaksi erilaiseksi ihmiseksi :-D

”Ihkuu hei! Me ollaan kaikki tälleen samalla tavalla erilaisia kuin kaikki tyhmät valtavirtaihmiset!”
Uskaltavat kaikki rohkeasti olla ihan saman näköisiä!

Päivämäärä:   14.4.26 13:16:10

Sitten se että ripustaa koko identiteettinsä siihen mitä bändiä kuuntelee X-D tähän päälle pitää yökötellä just jotain Taylor Swiftiä tai muuta nuorten tyttöjen suosikkia.

Sillä mikäänhän ei ole rohkeampi kuin jalat levällään bäkkärillä rötköttävä rokkibändin bändäri ja pick me tyttö. Nice.

Päivämäärä:   14.4.26 13:25:31

"Kyllähän sitä tietystä musiikista pitämisestäkin edeltään jonkinlainen valinta. Tai itse ainakin valitsen tutustua ennalta tuntemattomiin tyylilajeihin jne ja sitä kautta löydän muusikin josta pidän. Toiset valitsee pitäytyä radiosoitossa tai tietyssä tyylilajissa."

Valinta tutustua uuteen ei kuitenkaan saa ketään pitämään mistään, mistä he eivät muuten pitäisi. Senhän sinä jo todistit itsellesi, kun yritit "valtavirtamusaa" teininä.

Ihan oikeasti ihmiset tykkää siitä mistä tykkää. Osa radiohiteistä, osa jostain muusta. Ei kukaan väkisin kuuntele radiokanavaa josta ei tykkää.

Päivämäärä:   14.4.26 13:35:33

"joku tykkää bimbosta lauleskelemassa pojista"

90 % kaikista sanoituksista liittyy jollain tavalla tunteisiin ja ihmissuhteisiin. Kun nainen laulaa rakkaudesta, hän on pinnallinen bimbo. Kun mies laulaa rakkaudesta, hän on syvällinen ja rohkean herkkä. Se on kumma juttu.

Muistan kun ketjussa mainittu Taylor Swift julkaisi 1989-albuminsa. Pelkkää ylenkatsetta tai ohittamista tietyiltä arvovaltaisilta tahoilta, kunnes Ryan Adams julkaisi samaisesta albumista oman cover-albuminsa. Ihan samat sanoitukset ja melodiat, erotuksena se, että tällä kertaa esittäjä oli indie-piireissä tiettyä uskottavuutta nauttiva mies ja biisit popin sijaan akustisia. Johan alkoivat takit kääntyä ja yhtäkkiä se musiikki olikin jotenkin hienoa. Sama musiikki, joka ei nirppanokille kelvannut nuoren pop-musiikkia tekevän naisen esittämänä.

Päivämäärä:   14.4.26 13:37:39

Ihmisen sisin on se mikä tekee meistä mitä olemme, ei päällämme olevat vaatteet.

Päivämäärä:   14.4.26 13:47:45

Komppaan edellistä pistettä. Kaksinaismoralismi musiikin suhteen on todella yleistä.

Olen itse aika iso Taylorin fani, ja tottunut siis siihen että musiikkimaustani tehdään usein pilkkaa. Yksi entinen "kaveri" jaksoi jatkuvasti tuoda esiin kuinka kuuntelemani musiikkin on paskaa. Ja tyyppi oli kuitenkin jo 30. Luulisi että tuollainen asenne että vain minun musiikkini on ainoaa oikeaa musiikkia ja kaikki muu paskaa -asenne jää viimeistään jonnekin lukio/amis-aikoihin?

Lisäksi ihmettelen sitä, että jatkuvasti tentataan että _miksi_ kuuntelet Taylorin musiikkia. Muistaakseni tälläkin palstalla sitä kyselty. Mistään muusta artistista ei sellaista kysellä. Ei tulisi mieleenkään alkaa tenttamaan metallifaneilta että selittäkääs nyt, miksi kuuntelet bändejä x ja y, ja selityksen on oltava sellainen joka kelpaa minulle kun en voi vain hyväksyä sitä että sinä oikeasti pidät siitä vaikka minä en.

Päivämäärä:   14.4.26 14:01:13

"Niin, mutta miksi juuri tämä tai muu vastaava radiosoittomusa jakautuu sinne normaalijakauman keskivaiheille, tai ne henkkamaukan kuteet?"
Tuohonkin on jo vastattu.

"90 % kaikista sanoituksista liittyy jollain tavalla tunteisiin ja ihmissuhteisiin. Kun nainen laulaa rakkaudesta, hän on pinnallinen bimbo. Kun mies laulaa rakkaudesta, hän on syvällinen ja rohkean herkkä. Se on kumma juttu."
Voi se laulaja olla myös vähän tyhjäpäinen poika rallattelemassa tytöistä ja niiden hameista jos tämä kuvaus vie mielipahasi pois. Et sitten halunnut kuitenkaan takertua siihen että kutsuin raskaamman musiikin esittäjää hevirölliksi?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.26 14:05:13

Joskus teininä ollut ehkä noin mustavalkoinen ajattelutapa kuin aloittajalla. Nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa tai häiritä miten muut pukeutuu tai mistä musiikista tykkää, kaikilla on oma makunsa ja mieltymyksensä. Monet tykkäävät samoista asioista ja viihtyvät niiden äärellä, niin miksi he eivät saisi?

Henkkamaukalta on helppo tilata ja ostaa vaatteita eikä ole sika kalliita.

Päivämäärä:   14.4.26 14:21:28

Komppaan viivaa tuossa just aiemmin.
Nämä "miksi miksi miksi????" -tyypit ...

En ymmärrä yhtään syytä minkä vuoksi pitäisi perustella omaa makuaan muille enkä ymmärrä syytä tälle "miksi miksi miksi ???" -tenttaukselle.

Ihminen pitää mistä pitää siksi että hänen makunsa on nyt sellainen. Ei se tarvitse mitään perustetta ja selittelyä.

Tuo yksi kuuntelee amerikkalaista Swiftiä, joku muu suomipoppia, minä kuuntelen tänään uutta mandopoppia esim Silence Wangin uutta levyä ja huomenna taas V poppia tai T-poppia, jonain päivänä K-poppia. Niin? Eikö ole kiva että löytyy joka makuun? Kaikille jotain?

Päivämäärä:   14.4.26 14:21:49

Aloituksen artistien perusteella aloittajan täytyy kuitenkin olla jo ihan tukevasti aikuinen ihminen.

Lähettäjä: H2 
Päivämäärä:   14.4.26 14:40:22

Toi on myös ihan hyvä pointti, että Suomessa hevi-/rokkikansaa kyllä riittää joten se on ihan yhtälailla valtavirtaa kuin Swiftiet :)

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   14.4.26 15:44:28

Olemalla oma itseni, olen kuin valtavirta. En ole eriksern valinnut olevani tällainen...

Lähettäjä: tim 
Päivämäärä:   14.4.26 15:53:15

Aloittajan kysymys on minusta ihan omituinen. :O _Valitseeko_ jotkut oikeasti tällaisia asioita? En minä ainakaan tiedä ketään sellaista, joka ihan valitsemalla valitsee tyylinsä. Sehän vaan muotoutuu ajan kanssa, mitkä asiat, vaatteet, harrastukset, hiustyylit, musiikin yms. kokee omakseen.

Päivämäärä:   14.4.26 15:58:39

Itsehän olen kaikkea muuta kuin.

Päivämäärä:   14.4.26 16:20:31

Aloittaja varmaan ihmettelee sitäkin, miksi joku valitsee olla seksuaalisuudeltaan jotain (muuta kuin hetero?).

Päivämäärä:   14.4.26 16:27:45

Siihenhän tämä ajatusketju lopulta johtaa. Että mitäs ette valinneet paremmin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.4.26 16:30:12

Moni ei välitä pukeutumisesta pätkääkään ja ostaa vaan sitä mitä kaupassa milloinkin on, eli ajautuu sinne valtavirtaan.

Minua ei musiikki liikuta yhtään, enkä varmaan olisi valinnut elää näin, sen verran olennainen osa se on monen ihmisen elämää että minua ihmetellään aika paljon. Joko kohteliaasti tai epäkohteliaasti. Olisihan sä kivaa jos saisin musiikista jotain irti, kun sitä kuitenkin kaikkialla soi.

Lähettäjä: okei 
Päivämäärä:   14.4.26 17:51:08

Joukossa tyhmyys tiivistyy. Eli ei niin erotu tyhmä kun on joukossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.