Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsella tavarat hukassa, miten opettaa omatoim.

Lähettäjä: tässä asiassa 
Päivämäärä:   13.4.26 18:24:04

Koulusta tuli joitain viikkoja sitten palautetta, että lapsi vaatii edelleen siellä aikuisen apua, että löytää oikean kirjan ja vihkon joko repusta tai luokassa olevasta kaapistaan. Ei yllättänyt mitenkään, koska lapsella on todella usein ja milloin mikäkin tavara hukassa. Esim kahdet silmälasit ovat hukkuneet viime syksyn jälkeen lopullisesti, muutama takki on jossain (ei koulun löytötavaroissa, ei kavereilla, ei paikoissa joissa lapsi ulkoilee usein ja jopa hänen omatoimisesti kulkemat reitit kuljettu monta kertaa läpi), puhumattakaan montako paitaa, myssyä, hanskoja, kirjoja ymv pienempää ja halvempaa tavaraa on hukkunut lopullisesti johonkin. Viime keväänä osa lapsen koulukirjoista löytyi lähimetsästä, kun oli koulumatkalla etsinyt repusta jotain, nostanut kirjat pois repusta läytääkseen etsimänsä ja sinne kirjat jäivät. Löytyivät onneksi, kun minulla oli vapaapäivä ja kyselin heti läksykirjojen perään niin olivat vielä metsässä paikoillaan, kun menimme etsimään. Jos lapsella ei ole bussimatkalla reppua vaan käsilaukku tai kassi jää se bussin penkille hänen lähtiessään. Ei varmaan yhtäkään koulu uintia etteikö lapsen uimapuku tai pyyhe olisi jäänyt uimahalliin. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

Epäilen, että lapsissa on isoja eroja miten alkavat huolehtimaan tavaroistaan. Mutta nyt aloin pohtimaan voisiko näitä taitoja jotenkin treenata? Muistuttelut valuvat kuin vesi hanhenselästä ja harmitus lapselle kivan asian hukkumisesta on todella iso harmitus sillä hetkellä, mutta ei sekään lisää huolellisuutta jatkossa. Pakolliset asiat (silmälasit, takki jne) on tietenkin hankittava uusi ja lasta harmittaa kun vanhat olisivat olleet mieluisammat, mutta ei siltikään opi. Mitään kalliimpaa lapsen haluamaa ei voitsi ostaa, kun kuitenkin hukkuu.

Joten jos olet itse tai lapsesi on tällainen huithapeli tavaroiden kanssa niin jakaisitteko parhaimmat vinkkine miten tavarat pysyisivät tallessa. Lisäksi ennen kaikkea miten lapsi oppisi omatoimisesti löytämään tarvitsemansa tavarat repusta tai lokerosta koulussa ollessaan? Ikää kuitenkin jo 13 vuotta niin lapsi kulkee jo aika paljon omatoimisesti ja aina kun kulkee omatoimisesti tuntuu jotain jäävän johonkin.

Re: Lapsella tavarat hukassa, miten opettaa omatoim.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.26 18:25:45

Lähtisin etsimään adhd-ihmisten keskustelupaikoista vinkkejä tähän, tuo on todella tyypillinen ongelma niissä piireissä ja siihen joudutaan keksimään kaikenlaisia niksejä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.4.26 18:26:54

Onko lapsella jo adhd diagnoosi ja lääkitys siihen

Lähettäjä: Unohtelija 
Päivämäärä:   13.4.26 18:31:43

En oppinut pois tuosta koskaan, omat tavarat on aina hukassa vaikka kaikki muu pysyy hallussa. Ei ole ADHD epäilyä saati diagnoosia. OCD helpotti (tai "helpotti") vähän asioita, koska nyt en voi lähteä mihinkään tarkastamatta 12 kertaa että kaikki on ja pysyy mukana... En suosittele sitäkään

Lähettäjä: tässä asiassa 
Päivämäärä:   13.4.26 18:33:10

On adhd, mutta ei lääkitystä tällä hetkellä. Aikaisemmin sopiva lääkitys ei enää noin 1,5 vuotta sitten toiminut ja sopivaa lääkitystä ei vain ole löytynyt. Haittavaikutukset uusilla lääkkeillä olivat niin pahoja, että päädyttiin lääkärin kanssa ottamaan taukoa sopivan lääkityksen etsimisestä. Alkava murrosikä voi kuulemma tehdä tämän, että ennen sopiva lääkitys ei enää auta.
Eikä sopiva lääkitys ainakaan paljoa vähentänyt tavaroiden hukkumista.

Lähettäjä: rkre 
Päivämäärä:   13.4.26 18:42:57

Anna kun arvaan... Olet aina etsinyt tavarat lapsen kanssa tai hänen puolestaan? Et ole koskaan laittanut häntä ihan itse ja yksin etsimään tavaroitaan?

Kun minulla ja siskollani oli tavarat hukassa, niin äiti kysyi suoraan "Mihin sinä olet sen jättänyt?" ja "mene etsimään sitä niin kauan että löytyy".

Ja sitten kysyi myöhemmin, että löytyikö ja se tavara piti käydä näyttämässä, että löytyi ja kertoa, että mistä.

Isosiskoni oli meistä se huithapelimpi, mutta molemmat opimme äkkiä, että ei kannata hukata tavaroitaan tai varsinkaan mennä sanomaan äidille, että on hukassa. Äiti nimittäin ei todellakaan auta etsimään ja muistaa kyllä muistuttaa. Opimme siis hyvin nuorina pitämään tavaramme tallessa ja etsimään ne ihan itse.

Ota tavaksi se, että kysyt lapselta, että mihin hän on sen jättänyt, käske käydä hakemassa ja etsimässä itse ja jos pitää soitella johonkin löytötavaratoimistoon, niin lapsi soittaa itse ja sinä olet vieressä kuuntelemassa puhelua, että lapsi tosiaan soittaa itse ja hoitaa ongelman. Lapsi käy myös itse hakemassa tavarat ja jos joku lunastusmaksu pitää maksaa, hän maksaa omista rahoistaan. Tämä joka kerta niin kauan, että alkaa tavarat pysyä tallessa ja lapsi ottaa vastuuta itse siitä, että etsii ne, eikä aina vingu sinulle ja sinä sitten ole etsimässä niitä. Et todellakaan auta lasta etsimään enää mitään etkä varsinkaan etsi mitään hänen puolestaan.

Jos jotain pitää ostaa hävinneen tilalle, lapsi maksaa ne omista rahoistaan ja ostaa ihan itse.

Päivämäärä:   13.4.26 18:46:00

"Muistuttelut valuvat kuin vesi hanhenselästä"

Miksi sinä sitä lasta muistutat?

Käske lapsen luennoida sinulle, mitä kaikkea hänen pitää muistaa ja mitä tapahtuu, jos jotain unohtuu.

Turha tuossa on mitään nepsy näpsy pimpsu pympsy -juttuja syyttää. Ihan yhtä lailla ne autissi näpsy aabeeceedeetkin oppivat tavaransa huolehtimaan, jopa ilman lääkitystä...

Päivämäärä:   13.4.26 18:48:30

Mun nuorempi tytär oli tuollainen ehkä 14-vuotiaaksi saakka. Ei ole ADHD. On vain kauhean hajamielinen. Hukkaisi päänsäkin, jos se ei olisi kiinni vartalossa.

Se kirjainyhdistelmälapsi ei ole hukannut melkein koskaan mitään.

Päivämäärä:   13.4.26 18:49:54

Onneksi ei tarvitse diagnoosia että voi hyötyä erilaisista nikseistä mitä ihmiset kehittävät.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.4.26 18:56:15

No kyllä suunnilleen tavallisella lapsella pitää yläasteella jo tavarat pysyä tallessa ! Jos on opetettu niistä itse huolehtimaan ja tuossa vaiheessa jo arvoakin ymmärtämään. Lapsessa itsessään tai kasvatuksessa iso vika, liian vanha täysin homepääksi "lapsuuttaan".

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   13.4.26 18:56:29

Itse adhd aikuisena hukkaan edelleenkin kaiken, ihan turhaa olisi pakottaa etsimään kadonneita tavaroita tai kenenkään huomauttaa asiasta. Ei tälle vaan voi mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.