|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 13.4.26 12:02:27
Mikä ihmisiä vaivaa?
Ostin Ruotsista hevosen ja tulin mielestäni hyvin juttuun sen omistajan kanssa. Pidimme tiiviisti yhteyttä hevoseen liittyen ja kävin kerran tapaamassakin häntä hevosiin liittyvässä tapahtumassa. En voi sanoa, että olisimme kavereita mutta somessa olemme vaihtaneet kuulumisia ym. Ymmärrän että hevosen kuulumiset kiinnostavat häntä. Sitten tapahtui jotain kummallista ja olen todella hämmentynyt.
Minulla oli ilmoitus yhden varusteen myymisestä. Ei mikään tosi kallis mutta puhutaan sadoista euroissa. Hän halusi ostaa sen ja koska käyn usein Ruotissa niin vein sen samalla. Hän vaikutti tyytyväiseltä siihen. Sanoin lähettäväni hänelle maksutiedot. Luotin häneen eikä hän vaikuta siltä, että olisi rahasta pulaa.
Parin päivän päästä tästä lähetin maksutiedot ja hän vastasi maksavansa heti. No ei kuulunut maksua. Meni viikko. Ajattelin että hän unohti: ei vastausta. Odotin taas viikon. Sitten kyselin vain, että onko kaikki hyvin. Ei vastausta. Luki kyllä viestit. Aloin ihmetellä asiaa mutta en kehdannut uudelleen tivata. Odottelin taas hetken kunnes sitten oli pakko taas kysellä. En edes ollut huolissani ensisijaisesti rahasta vaan siitä, että onko kaikki hyvin ja yritin tämän selittää viestissä. Laitoin, että rahalla ei ole kiire mutta toivoisin vastausta. Luki, mutta ei vastannut.. sitä meni sitten pari päivää kun huomasin että rahat olivat tulleet tilille.
Laitoin viestin ja kiitin maksusta. Kirjoitin taas myös jotakin, että toivottavasti kuulen hänestä pian jne kohteliaisuuksia. Ei vastausta. Pari viikkoa sitten lähetin hevosen kuulumisia, sellaisia tavallisia mukavia juttuja ja kysyin olisiko hänellä jotain kuvia hevosesta varsana. Ei vastausta.. Nyt ei ole edes lukenut viestiä. Mikä hemmetti meni vikaan??
Ei siinä, pärjään ihan hyvin ilman häntäkin emmekä olleet sillä tavalla läheisiä. En vain ymmärrä mikä muuttui kauppojen jälkeen. Olen yrittänyt miettiä, oliko tuotteessa jotain vikaa mutta ei mielestäni. Senkin olisi voinut sanoa suoraan. Tai jotain muuta väärinymmärrystä.
Tämä on itseasiassa toinen kerta kun minulla katkeaa välit ulkomaalaisen kanssa sillä tavalla, että jään ihan puulla päähän lyödyksi. Toinen liittyi myös hevoskauppohin. Ostin hevosen Keski-Euroopasta, suht kalliinkin vielä ja valitettavasti hevonen paljastui vikaiseksi ostotarkastuksista huolimatta. Olin pitänyt yhteyttä entiseen omistajaan, jolle hevonen vaikutti tärkeältä ja lisäksi jaoimme muutenki kiinnostusta samoihin hevosiin liittyviin aiheisiin. Hevonen ehti kyllä olemaan minulla vasta vähän aikaa, kunnes alkoi tulemaan ilmi vaivoja. Koska pidimme paljon yhteyttä ja häntä kiinnosti hevosen asian, päivittelin tietoja myös siitä. En syyttänyt mistään enkä vaatinut mitään korvauksia hevosesta, vaikka lopulta se piti laittaa monttuun. Hän tuntui ymmärtävän asian. Olimme suunnitelleet muita juttuja yhdessä mutta hän lakkasi vastaamasta viesteihin ja nyt en ole kuullut hänestä sen koomin. Luulen että hän suuttui siitä hevosen lopettamisesta vaikka se oli ainoa oikea ratkaisu, koska sitä ei olisi voinut parantaa. Ihmettelen vain, kun itse yritin olla todella kiltti ja hienotunteinen, enkä todellakaan vaatinut mitään korvausta hevosesta vaikka joku toinen olisi ehkä saattanut… Olen näitä tarinoita kuullut enkä itse halua olla samanlainen.
En tiedä mikä ulkomaalaisten kanssa menee vihkoon? Oma kielitaito?? Eivät hekään natiivina puhua englantia ja yritän aina selittää selkeästi asiat. Vai onko omassa suomalaisuudessa jotain outoa?
|