Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko laihdutus valmen. avulla oppia syömään oik

Lähettäjä: Ja millä? 
Päivämäärä:   13.4.26 10:26:13

Minulla on aina ollut ruokailut vinksallaan tai syön harvoin lämmintä ruokaa ja nälkääni syön joko leipää tai sipsejä. Aamupalan ja lounaan olen saanut muutettua järkevämpään suuntaan ja olen ottanut töihin jonkun välipalan (jogurtti/välipalakeksi/ pari maissikakkua) välipalaksi. Ennen töissä välipalani oli suklaapatukka.

Tavoitteenani olisi, että söisin töiden jälkeen lämpimän ruuan joka olisi myös terveellinen eli ei pizzaa, hampurilaisateriaa ymv, mutta ideat maistuvista ruuista ovat aika vähissä vaikka olen koittanut googletella.

Minulle varmaan helpointa olisi jos joku sanoisi, että syö tätä tällöin ja sitä siihen aikaan. Kaikenlaisia valmennuksia on olemassa, mutta niitä on todella paljon. Tavoitteena on myös laitua. Paino on alkanut nousemaan kiihtyvällä tahdilla, kai ikäkin (44 vuotta) vaikuttaa. Minulle on tullut 20 kg lisää painoa arviolta noi n 15 vuodessa ja tästä viimeiset 10 kg noin 5 vuoden aikana. Hävettää ja kauhistuttaa nähdä oma kuva peilistä tai valokuvista, harmittaa kun jatkuvasti saa ostaa uusia vaatteita edellisten kiristäessä. Tulee kalliiksi, kun melkein aina vuoden ajan vaihtuessa pitää ostaa uusi takki. Ajattelin, että jos saisin 10 kg pois olisin normaalin painon ylärajoilla ja se kuulostaisi sellaiselta ”järkevältä” tavotteelta ja painolta jonka voisi jatkossa koittaa pitää. Aikaisemmin en ole painoani tarkkaillut vaan köynyt lähinnä vaa’alla kauhistumassa, kun olen todennut ettei esim syksyllä ostamani takki mene enää keväällä kiinni.

Osaisiko joku suositella ”hyvää” nettivalmennusta? Ei siis mitään yksipuolista pikadiettiä vaan sellaista minkä avulla oppisin syömään järkevästi, monipuolisesti, mutta kevyesti. Josko painokin lähtisi laskemaan jos en joka päivä syö isoa suklaapatukkaa ja vähintään puolta pussia sipsejä vaan korvaan nämä jollain kevyemmällä.

Re: Voiko laihdutus valmen. avulla oppia syömään oik

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.26 10:31:13

Et sinä tarvitse valmennusta siihen että alat syödä lämmintä ruokaa nälkääsi leivän, sipsin ja suklaan sijaan. Ei tarvitse olla mitään terveysruokaa edes, vaikka tietysti kannattaa (hitaasti, rauhallisesti!) lisätä kasvisten määrää kunnes tulee se 800g päivässä.

Tee makaronilaatikkoa vaikka. Ihan sama vaikka se olisi sitä paheksuttavaa hiilarimössöä, se on silti parempi vaihtoehto kuin nykyisesi ja opettaa sinut kokkaamaan itsellesi ruokaa. Sitten voi lähteä parantamaan, seata sinne sieniä ja kesäkurpitsaa ja tomaattia ja pinaattia ja vaihtaa jauhelihaa soijarouheeseen tai linsseihin ja pastat täysjyvävaihtoehtoon. Yksi asia kerrallaan.

Lähettäjä: Hyyppä 
Päivämäärä:   13.4.26 11:38:40

Itseasiassa voi olla vaikeaa. Itsellä vähän samaa ongelmaa, en osaa laittaa ruokaa, en tiedä mitä ruokaa laittaa. Tämän vuoksi syönkin hyvin yksipuolisesti ja pitkiä kausia samaa evästä. Lisäksi kasviksia ei ole lainkaan, ja nyt näin aikuisiällä niiden lisääminen tuntuu lähes mahdottomalta. Erityisesti siksi että ei tiedä mitä tehdä ja nolona syynä se että kasvikset ei uppoa; maisteluyrityksissä niiden maku, rakenne, haju yms tekevät niiden syömisestä kyökkäilyä. Itselläni asiaa vaikeuttaa varmasti myös pitkäaikainen mielenterveysoireilu. Mutta jonkinlainen apu syömiseen ja siihen että kasvikset eivät aiheuttaisi voimakasta reaktiota ja että niistä oppisi jopa pitämään olisi hienoa.

Lähettäjä: K-ruoka reseptit 
Päivämäärä:   13.4.26 12:12:08

Netti on pullollaan helppoja reseptejä. Ei mikään valmennus tiedä mistä juuri sä tykkäät. Etsi esim. kotikokki, k-ruoka, yhteishyvä, ja aloita vaikka yksinkertaisista resepteistä missä on vain sulle tuttuja raaka-aineita ja kun nämä sujuu niin siirry vähän haastavampiin tai sellaisiin missä on sulle entuudestaan tuntemattomia raaka-aineita. Aamupala, kaksi lämmintä ateriaa ja halutessa iltapala tai välipala jos tykkää syödä useammin, kunhan on säännöllistä ja syö oikeaa ruokaa eikä herkkuja (toki niitäkin voi syödä silloin tällöin, kunhan syö pääosin kunnon ruokaa eikä korvaa sitä herkuilla).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.