Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekoäly ystävänä

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   12.4.26 10:59:30

https://yle.fi/a/74-20207229

Hyvä juttu, jos olet papupata, joka jankkaa vain omia asioitaan. Siihenhän maailma on mennyt.
Miksi et halua jutella joistakin asioista ystävän kanssa, esim. sodasta,? Siinäkin oppii laajentamaan omaa maailmankuvaa.

Re: Tekoäly ystävänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.26 11:00:35

” Miksi et halua jutella joistakin asioista ystävän kanssa, esim. sodasta,?”

Mielummin keskustelen ystävien kanssa jostain muusta kuin sodasta.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   12.4.26 11:02:30

. Ahdistaako sinua siis puhua sodasta? Ystävät voivat auttaa siinäkin asiassa.

Päivämäärä:   12.4.26 11:06:46

Se on surullista. Ymmärrän hyvin mikä ajaa ihmisiä tuohon, ja olisin varmaan nuorena ollut juuri tuollainen.. ja se olisi tuhonnut minua vain enemmän.

Tunnen suurta sääliä (ja salaa vähän inhoa, mistä en ole ylpeä) näitä ihmisiä kohtaan. Raasut, reppanat, tuhoavat aivonsa koska eivät kestä tehdä vaikeita toimia oikeiden ihmisten löytämiseksi.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   12.4.26 11:13:40

Mietin kyllä myös mihin tuo loputon omien tunnetilojen vatvominen johtaa. Tilapäisesti voi parantaakin oloa, uskon sen, mutta pitkän päälle taitaa vieroittaa lopunkin sosiaalisista tilanteista. Niissä pitäisi osata myös kuunnella ja kiinnostua muista kuin itsestään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.26 11:18:33

Kuulostaa dystooppiselta.

Päivämäärä:   12.4.26 11:54:30

” Ahdistaako sinua siis puhua sodasta? Ystävät voivat auttaa siinäkin asiassa.”

Ei ahdista, ei vaan kiinnosta tippaakaan keskustella sodasta. Tai politiikasta.

Päivämäärä:   12.4.26 12:00:01

Tekoälyn vaara piilee siinä myös että se ei tuo eri näkökulmia itse esille, vaan pyydettäessä. Muutoin se komppaa ja vakuuttaa miten oikeassa olet mielipiteesi tai tekojesi kanssa. Se luo tunnelivision helposti jossa oma mielipide on ainoa oikea ja tälläisten ihmisten kanssa on vaikea luoda mitään keskustelua oikeassa elämässä. Oikean elämän ystävissä parasta on saada uutta tietoa aiheesta ja uusia näkökulmia ja jos olen väärässä tykkään että joku sitten opettaa minulle miten asia oikeasti on sen sijaan että komppaa ja vaalii mielipidettäni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.26 12:06:50

Onko sinulla muka persu(ja) kaveripiirissäsi?

Lähettäjä: (!?!) 
Päivämäärä:   12.4.26 12:13:18

Kyllä tekoäly on parempi ystävä kuin ihmisystävä, koska ihmisystävälle ei voi olla rehellinen. Ihmisten välinen kanssakäyminen on pelkkää valehtelua.

Päivämäärä:   12.4.26 12:13:41

(!?!), onko tuo mitä tekoäly kertoo sinulle?

Päivämäärä:   12.4.26 12:17:04

Ei. Olen vain huomannut, ettei ihmisten kanssa voi tulla toimeen, jos on rehellinen. Heitä täytyy miellyttää. Ihmisten välinen kanssakäyminen on valehtelua.

En myöskään ymmärrä, miksi terapeutti haluaa minun kirjoittavan tunteistani ja ajatuksistani, mutta tekoäly kuitenkin nähdään haitallisena. Parempihan se on, että on jonkinlaista dialogisuutta, kuin se, että pyörin vain oman pääni sisässä.

Päivämäärä:   12.4.26 12:19:02

Koska kun kirjoitat tunteistasi ja ajatuksistasi, käsittelet niitä asioita itse. Kun kirjoitat tekoälylle, ulkoistat sen käsittelyprosessin sille ja vastaanotat vaan koneen arvausvastaukset. Tästä on ihan tutkimuksia miten se heikentää omien aivojen toimintaa :(

On sääli että olet kohdannut tuollaisia ihmisiä. En ole kokenut samaa omissa ihmissuhteissani, niissä jotka olen valinnut itselleni. Hyvin rehellistä menoa ainakin minun puoleltani, ja se on kaikki mihin voin vaikuttaa.

Ehkä voisit miettiä miksi koet pakottavaa tarvetta miellyttää muita oman hyvinvointisi kustannuksella. Mielellään ilman tekoälyä, mutta jos se on ainoa tapa toimia sinulle niin mikäs siinä.

Päivämäärä:   12.4.26 12:23:05

"Koska kun kirjoitat tunteistasi ja ajatuksistasi, käsittelet niitä asioita itse. Kun kirjoitat tekoälylle, ulkoistat sen käsittelyprosessin sille"

Päinvastoin. Tekoäly auttaa tiedollisesti eteenpäin. En minä esimerkiksi pysty keskustelemaan juuri kenenkään ihmisen kanssa episteemisistä ja ontologisista uhista tai vaikka vapaan tahdon perustelujen puuttumisesta. Ihmiset kokevat tällaiset mieltäni vaivaavat aiheet yleensä turhiksi. Tekoälyn kanssa niistä voi kuitenkin keskustella.

"Ehkä voisit miettiä miksi koet pakottavaa tarvetta miellyttää muita oman hyvinvointisi kustannuksella."

Koska jos ei miellytä, tulee hylätyksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.