Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Neuvoja aitatolppien kanssa?

Lähettäjä: Taija 
Päivämäärä:   12.4.26 10:24:34

Pitäisi rakentaa aita uutta tarhaa varten asap eikä hommaan nyt ole apukäsiä saatavilla. Minkä paksuiset puutolpat sujuu käsipelillä yksin pystyttäen? Miten käytännössä olette homman tehneet? Onko se niin että kangella ensin kuoppaa maahan, sitten tolppajuntalla tolppa maahan, vai onko kokemuksia kätevämmästä tavasta, joka hoituu yhden ihmisen voimin? Tarha-alueen maa on vanhan kuusimetsän pohjaa, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Re: Neuvoja aitatolppien kanssa?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.4.26 10:28:26

80-100 mm menee hyvin käsin. Syvemmälle saa kun kaivaa pistolapiolla ensin kuoppaa ja sitten rautakangella hakkaa perään. Tolpan voi juntata kumilekalla. Sitten irtomaat takaisin ja kengällä tamppaa.

On yhtä työlästä kuin kuulostaakin mutta tulee hyvä ja tukeva. Rautakangella ei kovin syvälle saa ne on talven aikana sitten kenollaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.26 11:26:39

Bensakäyttöinen maapora on hyvä, itse olen tarvinut miehen sitä käyttämään, mut ehkä olen heiveröinen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.4.26 11:37:12

Kakskakkosesta tehtiin aitatolpat, sirkkelillä katkottiin sopiviksi (230cm) pätkiksi ja teroitettiin toinen pää. Painekyllästetty puu kannattaa valita niin ei heti lahoa.

Itse hakkasin rautakangella reijät maahan ja pari kertaa mätkäisin lekalla tolpan päähän perään. Väli muistaakseni 5m tolpilla.

Tuossa nuo on olleet jo 15v, välillä vaihtanut yksittäisiä tolppia. Joka syksy käyn tolpat läpi ja vaihdan, jos joku näyttää huonolta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.