|
Lähettäjä: Metris
Päivämäärä: 11.4.26 12:57:00
Vinkunan määrä on vakio, teki sitten mitä tahansa ja äiti on syypää kaikkeen.
Ite olin lapsena ja nuorena fiksu, tunnollinen, aika pikkuvanha. Oman ainoan lapsenme saatiin kun oltiin 19 ja 21, sen jälkeen ei "vauvakuumetta" näkynyt eikä kuulunut, niin jäi ainoaksi. Ainoat tuet, joita ollaan "nautittu" oli alimmat sen aikaiset äitiyspäivärahat, mun opintotukeni ja kolmen kesän kotihoidontuet silloisine kaupunkilisineen. Asumistukea ei haettu, koska meillä oli vanhempi rivarikolmio pankin suosiollisella avustuksella ja asuntolaina siihen. Lapsen isä oli töissä, minä opiskelin yliopistossa. Valmistuttuani vuosikurssini ensimmäisten joukossa muutimme maalle omakotitaloon ja pihaan tuli hevoset, sitä ennen lapsi ennätti käymään 4 vuotta ratsastustunneilla. En nyt hirveesti keksi, mistä tuo onneton lapsemme olisi paitsi jäänyt, vaikka vanhemmat olivat nuoret.
Päivähoidossa lapsemme oli huomattavasti vähemmän kuin minkä verran 8-16 töissä olevien lapset on, ts. pääsääntöisesti klo 8:30-16:30 12 päivää per kk. Kiinnostelemat opiskelijariennot sai hyvällä tekosyyllä vältettyä, vaikka likimain aina olisin oystynyt rientoin pääsemiseni järjestämään.
Ei onnistu kaikilta nuori vanhemmuus, vaatii hieman omaa nuppia, omaa vastuullisuutta ja omatoimisuuutta, sopiva puolisokin on "ihan kiva", monella jää siitäkin kiinni. Monella jää siitä kiinni, vaikka olisi minkä ikäinen. Oltiin siipan kanssa 45 ja 47 kun tultiin mummuksi ja taataksi. Ja onhan tää nyt varsin kivaa ja rentoa. Mummun hepat on myös aika kova juttu.
|