Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mirta vs. Ketipinor unettomuuteen?

Lähettäjä: kokemuksia 
Päivämäärä:   8.4.26 19:40:18

Onko joku kokeillut molempia?
Itse olen kokeillut Mirtazapinia. Ainakin minuun sillä oli erittäin voimakkaasti väsyttävä vaikutus. Jos olet kokenut Mirtan samoin, oliko Ketipinorin kanssa päiväväsymys yhtä kovaa?

Re: Mirta vs. Ketipinor unettomuuteen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.26 19:42:23

Täysin yksilöllistä. Voi olla tai voi olla olematta.

t. Psyk sh

Päivämäärä:   8.4.26 19:54:47

Mirtaan ei jää koukkuun samalla tavalla kuin ketipinoriin. Päiväväsymys meni itsellä ohi parin viikon sinnikkään käytön jälkeen ja nykyään käytän satunnaisesti ilman mitään haittoja.

Ketipinoria kokeilin joskus ja en enää ikinä vapaaehtoisesti siihen lääkkeeseen koske. Mutta paljonhan sitä käytetään, joten pakko senkin on joillekin sopia. Ja osa syö sitä siksi koska ei siitä enää eroonkaan pääse.

Päivämäärä:   8.4.26 19:56:51

Ketipinor vei multa muistin, en jälkikäteen muista paljoa mitään niiltä vuosilta kun sitä unilääkkeenä tuputettiin. Kannattaa vähän googlettaa mihin Ketipinoria määrätään. Kamala lääke, joka vetää zombiksi ja muisti ei välttämättä koskaan palaudu. Kun lopetin sen syömisen niin sain elämän iloni takaisin.

Päivämäärä:   8.4.26 20:00:04

” Kannattaa vähän googlettaa mihin Ketipinoria määrätään.”

Kannattaa myös katsoa, millä annoksella sitä määrätän mihinkin. Ihan tyypillistä, että lääkkeellä voi olla erilaisia käyttöaiheita annoksesta riippuen. Nämä uneen määrätyt 25-50mg annokset on ihan minimalistisia niihin psykoosien hoitoon käytetyt annokset, jotka on siis USEITA SATOJA milligrammoja. Pienellä annoksella väsyttää, isommalla toimii antipsykoottina.

Aika harvalla toki ketiapiinia käytetään antipsykoottina. Meillä on parempiakin antipsykootteja markkinoilla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.4.26 20:06:47

Ketipinor menny 10v unilääkkeenä. Annostus nykyään 300-400mg iltasin. Ikinä ei ole ollu mitään aamupöhnää tai päivä väsymystä. En ole lihonut edes. Lääke sopii hyvin mulle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.4.26 20:09:44

Enkä ole millään tavalla jääny koukkuun tuohon lääkkeeseen. Ei tule mitään vieroitusoireita vaikka en illalla lääkettä ottaskaan. Voin nukkua normaalillakin unilääkkeellä mutta niitä en halua käyttää kun äkkiä nousee toleranssi.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   8.4.26 20:10:12

Minua molemmat väsyttivät. Mirtalla unen määrä oli järkevää, mutta päivät väsytti. Lisäksi aiheutti kuukautishäiriöitä tai lähinnä jatkuvaa tiputtelua.

Ketipinorilla nukuin n. 16-20 h vuorokaudessa ja lopunkin aikaa olin ihan sumussa. En toki kokeillut sitä viikkoa pidempään ja olisi siihen voinut tottuakin. Sama päti Triptyliin.

Nyt on jo vuosia ollut käytössä levomepromatsiini, joka myös kuuluu antipsykootteihin. Käsittääkseni käytetään tosi vähän mihinkään nykyään eikä suositella unilääkkeeksi, mutta yksi psykiatri päätti kokeilla ja minulle on sopinut. Välillä on mennyt pitkiäkin aikoja joka ilta, mutta lopettaminen ei koskaan ole ollut ongelma.

On lopetettu kuin seinään, kun olen joutunut sairaalaan muista syitä, eikä sairaalassa ollut varastossa. Sain siellä sitten jotain nopeavaikutteista, kun olin pari yötä valvonut, mutta luultavasti valvoin enemmän sairaalaympäristön takia. Olen myös lopettanut hitaammin pienentämällä annosta.

Nyt käytössä tarvittaessa otettavana ja seuraavana päivänä liikkeelle pääseminen on vähän hitaampaa ja suu on kuin sahara. Näiden kanssa kuitenkin pärjää, kun saa yön nukuttua. Nykyään se vaikuttaa usein jo sillä, että on purkissa kaapissa eli tiedän pystyväni nukkumaan viimeistään sen kanssa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.4.26 20:19:57

Minulla Mirtzapiini aiheutti vaarallisia tilanteita töissä. Kuljetusalalla ei parane olla pöhnässä. Lääkäri ei vaan ollut asiassa samaa mieltä ja määräsi.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   8.4.26 20:42:57

Ei kumpikaan, ne ovat masennuslääkkeitä eikä unilääkkeitä. Ketipinor on lääke vakaviin mielenterveyden häiriöihin, skitsofreniaan ym. ja sen määrääminen unettomuuteen on lääkkeen off label-käyttöä koska siihen sitä ei ole hyväksytty, joskaan ei kiellettykään, eli siksi lääkärit voivat sitä määrätä.

Minulle yritettiin tuota puoliväkisin määrätä tilapäiseen unettomuuteen enkä tietenkään sitä aloittanut kun tiesin mikä lääke on kyseessä. Mutta moni ei tiedä.

https://yle.fi/a/3-11689092

Bentsot on lääkäreillä niin pannassa ja osa saa ylempää määräykset, että niitä ei saa määrätä (minulle eräs lääkäri sanoi suoraan) vaikka haitat on pienempiä, halpoja ja käyttöaiheena nimenomaan unettomuus ja nukahtamisvaikeudet. Sain puhuttua kuitenkin tältä lääkäriltä Imovanen. Lyhytaikainen, ei sivuvaikutuksia ja aamulla on skarppi. Tsopikloni on vaikuttava aine.

Unettomuus loppuu itseltä lopulta työpaikan vaihtoon eli siitä asti on nukkunut ilman Imovanea. En jäänyt koukkuun (enkä ole jäänyt koukkuun Opamoxiinkaan jota olen käyttänyt lentomatkoilla viimeiset 15 vuotta) vaikka se lääkäreitä tuntuu kovasti pelottavan. Se ei kuitenkaan ilmeisesti pelota, että uuden polven psyykelääkkeillä on rajuja sivuvaikutuksia fyysisesti ja psyykkisesti.

Päivämäärä:   8.4.26 20:43:24

Ketipinorilla nukkunut hyvin 10 vuotta.
Nykyään 25mg:lla nukahdan ja nukun siksi hyvän ja paluttavan unen ja herään niin kuin muutkin unisena ja vähän vastahankaisena, mutta päivä lähtee käyntiin ja energia riittää koko päiväksi.

Tuolla yllä joku mainitsi "pöhnäisestä" olosta aamuisin; sama tunne minullakin oli kun aloitin käytön, koska sitä ennen en ollut ikinä nukkunut (palauttavaa unta) ja olin ympäri vuorokauden ja erityisesti aamuyöstä terävä, levoton ja valmiina toimimaan. Aina.
Toki sain myös hyvää terapiaa ja apua unihygieniasta, joita orjallisesti noudatin ja olen nykyään "melkein normaali" nukahtamisen kanssa ja uni on palauttavaa.

Ketipinor auttoi minua nukkumaan, joka taas laski kortisolitasoa ja antoi mahdollisuuden elää täydellä teholla päivät ja jaksamaan ne päivät iltaan asti: siksi minun kohdalla paino lähti laskemaan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.4.26 20:45:25

Olen testannut oikeastaan kaikki ja itselleni sopii Mirtazapin parhaiten. Se on itselläni lähinnä omaa unta, ei tunnu NS keinotekoiselta

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   8.4.26 20:46:27

Itsellä taas bentsoihin toleranssi kasvoi hyvin nopeasti ja annostusta piti nostaa.

Ketipinorilla toistaiseksi mennään, kun on muutakin nuppivaivaa kuin vain unettomuus.

Päivämäärä:   8.4.26 20:55:49

Joskus aikoinaan, kun Ketipinor oli juuri tullut markkinoille, eräs psykiatri tuputti sitä mulle puoliväkisin. Jäi mieleen hieman omituiset sanat: "jos sulla on tapana lukea se pakkausseloste, niin älä välitä siitä että siellä lukee skitsofrenialääke".
JOS sulla on tapana lukea - eikö se pitäisi aina lukea kun itselle uusi lääke kyseessä?
Otin 25mg tabletista puolet, ja kohta en melkein pystynyt kävelemään paria metriä sohvalle. Jäi tasan siihen se lääkekokeilu.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.4.26 21:01:45

Käytän ketipinoria 12.5mg eli pienimmän tabletin puolikasta. Auttaa nukahtamaan ja pysymään unessa. Voin nukkua ilmankin.

Päivämäärä:   8.4.26 21:04:55

Itellä on ketipinor toiminut unilääkkeenä jo vuosia, nyt menee 100mg annostuksella. Ei ole aiheuttanut riippuvuutta, ei aamupöhnää eikä painonnousua ym.

Päivämäärä:   8.4.26 21:14:45

” Bentsot on lääkäreillä niin pannassa ja osa saa ylempää määräykset, että niitä ei saa määrätä (minulle eräs lääkäri sanoi suoraan) vaikka haitat on pienempiä, halpoja ja käyttöaiheena nimenomaan unettomuus ja nukahtamisvaikeudet.”

Bentsot voi toimia tilapäiseen unettomuuteen, mutta toleranssi niihin nousee nopeasti. Eikä vierottautuminen ole helppoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.