|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.4.26 20:37:42
Onpa upea systeemi kehitetty mielenterveysongelmien kartoittamiseen.
Navigaattorin ohjeessa luvataan että kyselyn täyttämisessä menee aikaa 20-30min. Mulla meni muutama tunti, enkä silti ehtinyt miettiä mitä oikeastaan kysyttiin. Lisäksi kysymystenasettelu "viimeisen kahden viikon aikana" tai "kahden kuukauden aikana" aiheutti sen, että vastailin totaalisen alakanttiin. En nimittäin ole moniin moniin kuukausiin ollut juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä, joten en todellakaan edes tiedä mitä tuntemuksia sellaiset tilanteet aiheuttaisi.
Mulla on monenkymmenen vuoden historia mt-ongelmissa, olen niiden takia ollut vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä. Hoitokontaktia ei ole ollut moneen vuoteen. Tässä välissä on sitten tällainen navigaattori keksitty.
Tuloksena oli matalat pisteet kaikessa muussa paitsi sosiaalisten tilanteiden pelko -osiossa. Ei kuvaa todellista tilannettani mitenkään. Kaikki entiset diagnoosit: OCD, yleistynyt ahdistushäiriö ja masennus ikäänkuin pyyhkiytyi pois, omakannssa lukee nyt jotain tyyliin "muu mielenterveyden ongelma".
Olen käynyt mielenterveys- ja päihdepalvelussa puhumassa hoitajan kanssa, psykiatrin tai edes psykologin pakeille on kuulemma erittäin vaikea päästä. Yleislääkäri kirjoitti lyhyen ja sekavan keskustelun päätteeksi masennuslääkkeitä - vaikka sitä diagnoosia ei siis ole, ja ongelma on ennenkaikkea ahdistus ja toivottomuus. Sen verran vankka kokemus näistä että erotan kyllä ahdistuksen ja masennuksen toisistaan.
|