Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terapianavigaattori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.26 20:37:42

Onpa upea systeemi kehitetty mielenterveysongelmien kartoittamiseen.
Navigaattorin ohjeessa luvataan että kyselyn täyttämisessä menee aikaa 20-30min. Mulla meni muutama tunti, enkä silti ehtinyt miettiä mitä oikeastaan kysyttiin. Lisäksi kysymystenasettelu "viimeisen kahden viikon aikana" tai "kahden kuukauden aikana" aiheutti sen, että vastailin totaalisen alakanttiin. En nimittäin ole moniin moniin kuukausiin ollut juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä, joten en todellakaan edes tiedä mitä tuntemuksia sellaiset tilanteet aiheuttaisi.

Mulla on monenkymmenen vuoden historia mt-ongelmissa, olen niiden takia ollut vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä. Hoitokontaktia ei ole ollut moneen vuoteen. Tässä välissä on sitten tällainen navigaattori keksitty.
Tuloksena oli matalat pisteet kaikessa muussa paitsi sosiaalisten tilanteiden pelko -osiossa. Ei kuvaa todellista tilannettani mitenkään. Kaikki entiset diagnoosit: OCD, yleistynyt ahdistushäiriö ja masennus ikäänkuin pyyhkiytyi pois, omakannssa lukee nyt jotain tyyliin "muu mielenterveyden ongelma".

Olen käynyt mielenterveys- ja päihdepalvelussa puhumassa hoitajan kanssa, psykiatrin tai edes psykologin pakeille on kuulemma erittäin vaikea päästä. Yleislääkäri kirjoitti lyhyen ja sekavan keskustelun päätteeksi masennuslääkkeitä - vaikka sitä diagnoosia ei siis ole, ja ongelma on ennenkaikkea ahdistus ja toivottomuus. Sen verran vankka kokemus näistä että erotan kyllä ahdistuksen ja masennuksen toisistaan.

Re: Terapianavigaattori

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   6.4.26 20:45:10

Eikä tuota osata edes käyttää tai tiedetä koska se pitäisi täyttää.

Mulle kävi niin, että yritin saada hoitokontaktin julkiselle. Puhelimessa neuvottiin täyttämään tuo ja mt-hoitaja soittaa sitten seuraavana päivänä. Juu, soittihan se, vain kertoakseen että en mä noin mitään aikaa saa vaan pitää toista kautta hoitaa. Tarkensin, että onko nyt niin, että kun me tässä puhutaan jo puhelimessa niin sä et pysty antamaan aikaa mulle sun vastaanotolle. Niin kyllä, asia oli juuri näin. Saadakseni ajan sille henkilölle jonka kanssa jo puhuin, niin olisi pitänyt mennä toisen ajanvarauksen kautta ja tuo navigaattorin täyttökin turha. Luovutin.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   6.4.26 20:46:58

Hiukan epäilen, että jonkin navigaattorin täyttämisen perusteella diagnoosit vaihtuisivat.

Päivämäärä:   6.4.26 20:50:35

Aloituksen kirjoittaminen nosti valtavan nöyryytyksen ja vihan tunteet pintaan. Tiedän etten täällä enää montaa kesää keiku. Olen suunnitellut lähtöni sillä tavalla siististi että ei tarvitse ulkopuolisten järkyttyä, mutta nyt mietin (kuten joskus todella pahoina aikoina) että jos kerran itsensä tappaa, samalla vie jonkun paskiaisen mukanaan kun ei ole enää mitään menetettävää.

Päivämäärä:   6.4.26 20:53:05

"Hiukan epäilen, että jonkin navigaattorin täyttämisen perusteella diagnoosit vaihtuisivat."

Epäile ihmeessä, minäkin epäilin omia silmiäni.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   6.4.26 20:53:47

Kävin katsomassa ja siinähän kerrotaan, että se on anonyymi ja ettei siinä saa paljastaa omia henkilötietojaan.

Lähettäjä: En usko 
Päivämäärä:   6.4.26 21:20:41

Tsekkasin tuon uteliaisuuttani. Missään vaiheessa ei kysytty edes yhteys- tai henkilötietoja. Paitsi ettei netissä tehdyn kyselyn perusteella tehdä tai poisteta diagnooseja, tuosta edes vastannutta henkilöä on mahdoton kohdentaa.

Jos sinulla ei ole hoitokontaktia, se voi ehkä selittää miksi joku vanha diagnoosi on saattanut kadota. Kannattaa ihan virallista reittiä selvitellä asiaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.4.26 21:29:27

"Tarkensin, että onko nyt niin, että kun me tässä puhutaan jo puhelimessa niin sä et pysty antamaan aikaa mulle sun vastaanotolle. Niin kyllä, asia oli juuri näin."
Siis ei hemmetti!!!

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   6.4.26 21:43:18

M: istuin aivan hölmönä puhelin korvalla että mitä ihmettä tämä selittää. Ja kun kyseessä on tosiaan mt-ongelmainen niin en ymmärrä miksi tuo on tehty noin vaikeaksi. Kun olo on jo valmiiksi sellainen että en jaksa, luovutan ja sitten saa tuollaisia vastauksia niin todellakin tulee olo että tehdään asia niin vaikeaksi että huonoimmat luovuttaa ja sitoo betonia nilkkaan ja hyppää sillalta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.