Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotihoito hoitajan näkövinkkeli

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.4.26 16:00:03

Mitä kertoisit?

Itse lopetin juuri koeajalla 5kk kokeiltuani. Ei pysty. Aivan hulluja päiviä. Venymistä, ylitöitä. Pitämättömiä ruokataukoja. Ei aina mahdollista wc käyntiin.

Aliresursoidut työpäivät, henkilökunta kuormittunut. Aina joku sairaslomalla.

Käyntejä perutaan, siirretään, unohdetaan jakaa. Liian huonokuntoisia kotiutetaan. Liian huonokuntoiset eivät pääse palveluasumisen.

Ajattelin että kaikki ed mainittu olisi osaksi liioiteltu kun aiemmin kuunnellut kokemuksia kh:sta. Mutta ei se hel..tti ole vaan ihan totta.

Oikeasti olen aika pöyristynyt ja samalla surullinen.

Itse työ oli ja on mukavaa mutta RAAMIT EI VAAN OLE KUNNOSSA!

Re: Kotihoito hoitajan näkövinkkeli

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   6.4.26 16:11:49

Tommostahan se... Työskentelin itse opiskeluaikana kotihoidossa ja en silloin ollut edes valmistunut vielä, mutta siellä sitä duunia väännettiin aika hataralla osaamisella.

Omassa nykyisessä työpaikassa (sairaala) tehtiin muutama vuosi sitten päätös, että palkattiin lisää työntekiköitä. Siis enemmän kuin se laskennallinen minimi vaatisi. Silloin kammottava työpaikka on nykyään mukava ja henkilökunta pysyy.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.4.26 16:17:03

Äitini teki 26 v sitten kotihoitoa mielen virkistyksenä. Kokeilu loppui lyhyeen, olisiko 2 kk sitä työtä kyennyt tekemään. Mieli ei kestänyt katsoa niin huonokuntoista väkeä, jatkuvaa kiirettä ja huonoja oloja.

Taloudellisesti työ ei ollut pakollinen, joten lopetti sen jälkeen, kun ahdistui kutsuttuaan useanmalle heikkokuntoiselle apua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.26 16:36:12

Hommassa ei ole päätä eikä häntää. On liian huonokuntoisia, jotka tarvisivat ympärivuorokautista apua. Sitten taas ihmisiä, jotka eivät tarvitsisi apua ollenkaan, jos päätökset tehtäisiin fiksusti. Äitini ei haluaisi kotihoitoa, koska hänestä ei ole kiva, kun joku pamahtaa hänen kotiinsa. Kotihoito ei tietenkään pysty sanomaan tarkkaa aikaa, vaan iso haarukka. Äidilläni on kakkostyypin diabetes ja erittäin huono näkö. Helsinki on päättänyt, että kakkostyypin diabetekseen ei saa sitä libreä, vaan kakkostyypin diabeetikot mittaavat sormesta. No, äitini ei näkönsä takia pysty mittaamaan sormesta. Tämän takia kotihoito käy sitten joka päivä. Minun matikalla tästä ei tulr mitään säästöä veronmaksajille. Mutta sääntö on sääntö. Ja samalla kotihoito voisi käyttää aikansa semmoisen kanssa, joka todella apua tarvitsee.

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   6.4.26 16:41:46

"No, äitini ei näkönsä takia pysty mittaamaan sormesta. Tämän takia kotihoito käy sitten joka päivä"

No johan on :D Mutta meneekö hällä kumminkin insuliinit jotka jonkun pitää annostella vai senkö näkee itse tehdä?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   6.4.26 17:00:38

Tein töitä pääkaupunkiseudulla noin viisi vuotta, kunnes en jaksanut enää. Liikaa käyntejä, mihin varattu liian vähän aikaa. Jos käynnit venyivät, et ehtinyt toimistolle edes syömään tai vessaan. Jos halusit tehdä työsi rauhassa sekä pitää tauot, olit ylitöissä. Jos olit ylitöissä, sinulta kysyttiin syitä mikset pysty siihen kuin muut. Jos annoit selityksen, sinua ei uskottu. Itse olen sellainen ihminen, että en niele tällaista ihan tuosta vaan. Siitä syystä tein lukemattomia haiproja sekä yritin vaikuttaa asioihin. Jos teet näin, olet hankala työntekijä.

Melkein kaikki kotihoidon työntekijät ovat liian kilttejä. He eivät tee haiproja tai ilmoituksia aviin, juoksevat vain jatkuvassa kiireessä sekä palavat loppuun. Sitten tulee taas uusia jotka jaksavat pari vuotta.

Kotihoitoon tarvitaan lisää hoitajia. Käyntiaikoja pitää pidentää, koska vanhat ihmiset eivät ole robotteja. Päivissä pitää olla niin paljon "löysää", että vaikka joutuisit hälyttämään ambulanssin, ehdit silti toimistolle syömään ja vessaan sekä tekemään päivän loput käynnit työajan puitteissa. Työntekijöiden pitäisi yksinkertaisesti poistua vuorosta kun työaika loppuu, kertoa esimiehelle että käynnit jäivät tekemättä sekä tehdä asiasta haipro. Kun tilastoja tulisi jokaisesta kotihoidosta, päättäjät joutuisivat heräämään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.26 17:07:26

Lähettäjäabc

Päivämäärä6.4.26 16:41:46

"No, äitini ei näkönsä takia pysty mittaamaan sormesta. Tämän takia kotihoito käy sitten joka päivä"

No johan on :D Mutta meneekö hällä kumminkin insuliinit jotka jonkun pitää annostella vai senkö näkee itse tehdä?

Ei, kun on tablettihoitoinen. Sen vuoksi, luojan kiitos, tarvitsee mitata lääkärin ohjeella vaan kerran päivässä. Hirveää olisi, jos pitäisi ruokailuita ja muita koittaa sovittaa sen kotihoidon kanssa, että saa sokerit mitattua ja insuliinit sen mukaan. Toivotaan todella sormet ristissä, että tablettihoitoinen riittäisi loppuelämän.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.4.26 17:10:35

Kyllä. KYLLÄ Juuri näin.

Meillä oltiin jatkuvasti yhteydessä työsuojeluun ed. Mainituista asioista. Ei vaikutusta.

Hairprota tehtiin, "parhaimmillaan" toistakymmentä päivittäin. Ei vaikutusta.

Esihenkilö käänsi aina asiat selittämällä tahtoessaan vaikka punaisen siniseksi.

Mä en voi uskoa että tämmöistä voi olla.. Ja miten jotku pystyy tekemään ko työtä ja suostua tekemään sitä epäkohdista huolimatta. Ainakakin tällä hyvinvointialueella ei toimi ja tällä paikkakunnalla millä työskentelin.

Toki tän 5kk aikana jo toiset Yt neuvottelut meneillään ja säästöpaineet suuret ja otaksun että osa epäkohdista johtunee tästä mutta...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.