Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lahja vanhemmalta, vai ennakkoperintö

Lähettäjä: Audokas 
Päivämäärä:   5.4.26 14:55:38

Äitini (80) aikoo antaa minulle (46) lahjaksi puolikkaan auton. Ei kallista, ihan tavallinen pikkuinen ooppeli. Hänen oma autonsa, jonka lunastaa liisinkifirmalta nyt keväällä hintaan 6500 € ja samalla siirretään se puoliksi minun omistukseen. Minut myös merkitään 1. omistajaksi, joten autovero lankeaa minulle. Äiyini säilyy 2. omistajana.

Ollaan katseltu, että kannattaa tehdä lahjakirja että vältyn tulevaisuudessa perintöverolta, jos auto laskettaisiin kuolinpesään mukaan. Toinen rintaperillinen on laadultaan semmoinen, että riitauttaa kaiken ja tulee aikanaan tekemään kuolinpesästä saatanallisen selvittää.
Onko jotain vaaran paikkoja, jotka kannattaisi muistaa tässä kohtaa lahjaksi antamisesta?

Re: Lahja vanhemmalta, vai ennakkoperintö

Lähettäjä: Verojuristi 
Päivämäärä:   5.4.26 15:10:16

Palkkaatte verojuristin tekemään lahjakirjan. Jotain ongelmaa perinnönjaossa tulee, jos aiemmin saadun lahjan arvo muuttuu paljon.

Ex-työkaveri oli osallisena tällaisessa perintösotkussa. Ex-työkaverin sisarus oli lapsena hukkunut mökkijärveen ja ex-työkaveri kammosi vettä. Hänen puolisonsa vanhemmilla oli (arvoton) kuivan maan mökki. Puolison sisarukset eivät mökkiä halunneet, mutta ex-työkaverille se oli täydellinen, ei lähelläkään vettä. En tiedä tarkalleen, oliko kyseessä lahja vai ennakkoperintö. Paperit mökistä kuitenkin tehtiin.

Meni vuosia aikaa, sitten puolison vanhemmat kuolivat. Samaan aikaan mökkikunnassa alkoi rakennushanke, joka nosti mökkitontin arvoa (tontti haluttiin liittää osaksi rakennushanketta).

Tästä tuli isot ongelmat, kun alkuperäisessä luovutuspaperissa mökin arvo oli paljon vähemmän kuin perunkirjoitushetkellä.

Vaihdoin työpaikkaa enkä tiedä, miten juttu päättyi. Työkaveri vain manaili, että olisi pitänyt tehdä mökin luovutuspaperit juristilla, nyt olivat tehneet itse eikä niissä oltu huomioitu tilannetta, että mökkitontin arvo nousisikin.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.4.26 15:12:00

Miksi lahjoittaa vain puolet autosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 15:12:36

Lahjakirjaan tulee merkata, ettei lahja ole ennakkoperintöä, jos halutaan, ettei sitä enää perintötilanteessa huomioida. Tosin jos äiti kuolee kolmen vuoden sisällä lahjan antamisesta, lahja on joka tapauksessa ennakkoperintö.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.