|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 5.4.26 10:51:59
Olen siis sosiaalialalla ja teen töitä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kanssa, joista monilla myös rikostaustaa. Töissä menee hyvin ja työt jaksaa tehdä. Mutta siinä se raja sitten meneekin. Työpäivän jälkeen on aina emotionaalisesti todella uupunut olo. Ennen jaksoin aina kuunnella ja auttaa kaikkia ystäviä heidän huolissaan, luin uutisia kuormittumatta niistä liikaa, eivätkä väkivaltaiset elokuvat vieneet yöunia.
Nyt on aivan päinvastoin. Esim. jos olen töideni ulkopuolella vaikkapa jonkun hyvin itkuherkän ihmisen seurassa, niin jännitän vain, että milloin hän seuraavaksi romahtaa ja milloin joudun taas palaamaan työrooliini ja olemaan se "järkevä ja rauhallinen" kannattelija, jollaisena läheiseni minua pitävät. Ja jollainen joskus vielä jaksoin läheisilleni olla.
Uutiset luen mielellään työajalla, vapaa-ajalla en enää jaksa enkä pysty kannattelemaan harteillani maailman murheita. Jos joku läheinen vaikkapa alkaa minulle puhumaan ja avautumaan jostakin uutisissa olevasta murhatapauksesta yksityiskohtaisesti, olen joutunut sanomaan tiukasti, että etsi joku toinen, jonka kanssa aiheesta keskustella. Minä en jaksa, sori vaan. Joka ikinen päivä töissä pyörivät aiheena rikollisuuteen, väkivaltaan, päihteisiin jne. liittyvät teemat, niin en vain enää jaksaisi enää yhtään niitä vapaa-ajalla miettiä. En minä halua, että ihmiset aamusta iltaan hakevat minulta helpotusta omaan maailmantuskaansa. Tuntuu, että muuten menee mielenterveys.
Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen hyvänä ja empaattisena kuuntelijana. Mutta nyt olen tajunnut, että jaksan olla sitä vain tietyn aikaa, ja sitten tulee raja vastaan. Onko muilla sosiaalialan/hoitoalan/mikä ikinä ihmisillä samoja tuntemuksia? Ehkä olen oikeasti väärällä alalla. Mutta osa läheisistä säikähtänyt, kun ennen auttavaisesta ja kuuntelevasta tyypistä onkin tullut nyt hyvin tarkka rajoistaan. En jaksaisi kantaa enää kenenkään murheita vapaa-ajalla, vaikka haluaisin jaksaa.
Mietin tosissani alanvaihtoa, kun tämä työ minuun näin vaikuttaa. En ole enää sellainen, kuin minun odotetaan olevan ja joka haluaisin pystyä olemaan. Työ vie siitä mehut.
|