Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten liikkua enemmän kun....?

Lähettäjä: Töppö 
Päivämäärä:   5.4.26 10:38:12

Joo tiedän heti alkuun että tää kuulostaa tekosyiltä ja valitusvirreltä, mutta yrittäjää kestää.

Tilanne on siis se että nuoruudessani olen ollut hyvinkin aktiivinen, jos en varsinaisesti urheilullinen.
Pari vuotta sitten jäi hevoshommat hevosen lopetuksen myötä enkä löytänyt mitään uutta tilalle niin olenkin jämähtänyt sohvalle.
Nyt olisi kyllä halua liikkua enemmän ja tehdä, mutta koko ajan on jotain vaivaa mikä tekee siitä epämiellyttävää. Ei estä, eikä tee sitä mahdottomaksi mutta en vain halua.
Viimeisimpänä joku mysteerivaiva korvassa, heti kun hengästyn tai syke nousee alkaa korvassa semmoinen lumpsutus, vähän kuin karhupumpulla avaisi pönttöä. Vettä siellä ei ole eikä vaikka, lääkäri kohautti olkiaan antoi kortisoninenäsumutetta tukkoisuuteen.

Mutta siis pointtina se että jos ei yhtä niin sitten toista, sattuu polveen tai selkä on jumissa tai ponnistelu saa aikaan migreenin (joskus) tai mitä nyt kaikenlaista.

Tätä menoa mä kävelen 10 vuoden päästä rollaattorin kanssa.

Mikään näistä ei siis estä liikuntaa, vaan antaa mulle "tekosyyn" luistaa siitä koska se on niin epämiellyttävää.

Miten mä saisin itseni paremmin liikkeelle?

Re: Miten liikkua enemmän kun....?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 10:43:40

Oletko kokeillut kuunnella kuulokkeilla musiikkia kun lömpsit? Ehkä se piilottaisi sen korvavaivan, ainakin sen verran että ei tunnu ihan niin epämiellyttävältä.

Oletko kokeillut auttaako sellaiset paineentasausjutut? Otat nenästä kiinni ja yrität hengittää nenän kautta ulos? Entä jos pureskelet purkkaa kun se alkaa oireilemaan, vaikuttaako yhtään?
Vaivaako kenties refluksi? Se voi joskus pistää korvat oireilemaan.

Ehkä myös vaadit itseltäsi vähän liikaa. Voisitko vaan liikkua hengästymättä? Rauhalliset kävelylenkitkin on paljon, paljon parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan. Voi auttaa selkään ja polveenkin.

Onko kengät hyvät?

Päivämäärä:   5.4.26 10:44:42

Onko sulla jotain lajia, mitä olet aina halunnut koittaa? Squash, twerk, kiipeily, suunnistus, ilmajooga, melonta, whatever. Mene sellaisen alkeiskurssille. Kynnys lähteä on huomattavasti pienempi, kun se on 1. lähtökohtaisesti kiinnostavaa, 2. jo maksettu.

Päivämäärä:   5.4.26 10:45:16

Minä en saa itseäni liikkeelle oman hyvinvointini takia, mutta koiran kanssa ulkoilen säässä kuin säässä.

Lähettäjä: Peikko 
Päivämäärä:   5.4.26 10:58:17

Hyötyliikunta? Mä en oo hevosharrastyksen loppumisen jälkeen innostunut mistään liikunnasta samojen syiden takia. Hyötyliikunta on mun juttu. On myös oma piha, siellä kun touhuaa niin liikkuu huomaamatta.

Lähettäjä: Caramel 
Päivämäärä:   5.4.26 11:08:54

”Ehkä myös vaadit itseltäsi vähän liikaa. Voisitko vaan liikkua hengästymättä? Rauhalliset kävelylenkitkin on paljon, paljon parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan. Voi auttaa selkään ja polveenkin.”

^Tämä! Itse lähdin ylikunnon jälkeen liikkeelle juuri noin. Mitä jos sinäkin kokeilet näin ihan rauhassa alkuun? Älä ajattele edes harrastavasi liikuntaa tai vaadi itseltäsi mitään, laita vaikka luurit päähän ja kuuntelet sun lempimusiikkia tai podcastia tms ja aseta tavoitteeksi vain vaikka päivittäin käydä ulkona kävelyllä yhden musiikkikappaleen ajan. Ja se riittää. Aika huomaamatta yleensä lenkistä tuleekin pidempi, mutta tiedät että se ei oikeasti haittaa, jos jonain päivänä se olisi vain se muutaman minuutin lenkki :)
Minulla itselläni on nykyään oma minimi kolmen biisin lenkki joka päivä sekä 30 lihaskuntoliikettä kotona. Muuta ei tarvitse jaksaa. Ja olen antanut itselleni luvan siihen, että lenkin saan kävellä tai juosta. Melkein ikinä se lenkki ei ole jäänyt kyllä siihen kolmeen biisiin, koska siellä lenkillä ollessa tuleekin niin hyvä mieli, että kiva jatkaa pidemmälle. Mutta minulle tuo mielenrauhaa se, että tiedän että minun ei ole mikään pakko lenkkeillä pidempään, se riittää. Itse käytän kevyitä nilkkapainoja, ne tuo pientä ekstraa liikkumiseen aivan huomaamatta. Ja sama lihaskuntoliikkeiden kanssa, vaikka 15 vatsarutistusta aamulla ja 15 kyykkyä illalla riittää minulle, jos sinä päivänä en enempää jaksa. Aina en jaksa, jos on ollut paljon kuormitusta. Ja toisena päivänä taas innostun tekemään enemmän ja tehokkaasti tai käyn salilla tai pilateksessa, mutta koska se tuntuu kivalta, ei siksi että minun olisi pakko. Tällä tavalla suhteeni liikuntaan on pysynyt rentona ja kivana.

Toinen itselleni äärimmäisen merkittävä ja tärkeä asia, jonka oppiminen on vienyt kauan, on ollut riittävä syöminen. Se vaikuttaa aivan suoraan siihen, miltä liikkuminen tuntuu. Jos syön liian vähän, niin liikkumishalut ja ennen kaikkea liikkumisen ilonvähenee ja ihan kevytkin liikunta alkaa tuntua tuskaiselta, tulee kiputiloja jne. Eli saathan sinä riittävästi ravintoa?

Ja nuo sinun terveyshaitat varmasti vaikuttaa isosti myös, ei kipeänä ja huonovointisena tosiaan tee yleensä mieli liikkua. Todella harmi, ettet ole saanut niihin apua :/ Ole sitkeä ja hae apua vaan uudelleen ja uudelleen, jos tuntuu ettet vaivojen kanssa pärjää tai niitä ei ole tutkittu kunnolla. Itse tarvitsen aika tujun kipulääkityksen nivelongelmien takia arjessa, mutta lääkittynä pärjään mainiosti. Ensin oli vastassa jokunen lääkäri, joka vähätteli nuoren naisen kipua, mutta kun oikea reumatologi osui kohdalle, niin johan alkoi löytyä vaivoille syy ja apua. Ja se muutti minua huimasti paremmaksi ihmisenä kaikin puolin, kun kivut saatiin hallintaan. Muista että olet avun arvoinen, vaikka joskus sitä pitää valitettavasti osata vaatia.

Ja ennenkaikkea ehkä kehottaisin miettimään, että mistä sinä itse ihan oikeasti tykkäät. Liikunnan tulisi olla lähtökohtaisesti kivaa. Onko joku harrastus, tekeminen tai asia, minkä voisit edes kuvitella olevan sinusta oikeasti hauskaa tai mitä haluaisit kokeilla? Liikkumisen ei ihan oikeasti tarvitse olla sitä klassista lenkkeilyä, salia tai crossfittiä, jos sellsinen puuhastelu ei vaan ole sun mieleen. Mietiskele mikä olisi kivaa! :)

Päivämäärä:   5.4.26 13:48:09

Hanki siirtolapuutarhapalsta jostain kävely/pyörämatkan päästä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.