Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko mun miehellä alkoholiongelma?

Lähettäjä: Etäsuhde 
Päivämäärä:   5.4.26 09:09:50

Tai siis varmaan on, mutta...
Pari vuotta etäsuhdetta takana. Alkuun näytti että ottaa yhden - kaksi alkojolitonta tai kakkosolutta saunassa. Viime syksynä havahduin siihen, että hänen loman aikana hän kuulosti joka puhelussa påihtyneeltä. Siis päivittäin. Kun olin mukana pulloja palauttamassa, hän selitteli sitä määrää vaikken sanonut mitään. Kuulemma vei mökilta sinne ennestään kertyneitä. Mutta toista jätesäkillistä oli alkoholipitoisten juomien pulloja ja tölkkejä pidennetyltä viikonlopulta.

Sen jälkeen on näyttänyt alko maistuvan myös arjessa enemmän. Usein menee yksi neloskalja niiden mietojen kaverina arkena ja perjantaina työviikko nollataan. Mun seurassa ei juo itseään näkyvään humalaan, mutta joitakin kertoja on nyt vähän ottaneena ollut hyvin provokatiivinen ja konfliktinhaluinen. Ja kun lähden, hän juo itsensä humalaan. Ei kerro sitä, mutta sen huomaa viesteistä ja puheluista.

Nyt pääsiäiseksi oltiin puhuttu että vietetään yhdessä, mutta tähän mennessä ei olla nähty. On ollu tuttua ja kaveria kylässä ja puheluista päätellen alkoa on kulunut.

Itse en oikeastaan juo, saunakalja pari kertaa vuodessa. Minua ei lähtökohtaisesti haittaa satunnainen alkon käyttö, mutta tämä on jo aika reipasta ottamista. Mies myös kuorsaa voimakkaasti kun juo mitään muuta kuin niitä 0-2% kaljoja. Jolloin menen sohvalle nukkumaan. Olen asiasta sanonut, mutta ei näytä olevan vaikutusta.

Hän on ihan töissäkäyvä ns tavallinen mies mutta onko hänellä ehkä alkoholiongelma?

Re: Onko mun miehellä alkoholiongelma?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   5.4.26 09:26:03

On.

Lähettäjä: +-+ 
Päivämäärä:   5.4.26 09:38:19

On.
Kuulostaa aivan alkoholistienoltani. Kaikki vapaa-aika menee tintatessa, seurassa hillitsee pahimman juomisen mutta tölkkien ja pullojen määrästä näkee että toleranssi alkaa olla melkoinen. Selittely kuuluu asiaan, ja mitään ongelmaa ei ole kun käyhän hän töissä!

Tuo konfliktinhaluisuus on vielä huolestuttava lisäpiirre, sitä älä jää katselemaan liian pitkäksi aikaa!

Lähettäjä: saeris 
Päivämäärä:   5.4.26 09:45:31

Oli ongelma tai ei, ratkaisevaa tässä on mielestäni se, jos mies ei asiasta sanomisesta huolimatta pysty/halua lopettaa tai vähentää.

Oma mieheni on myös kova ottamaan kaljaa ja kyllä siinä piti ruveta erolla uhkailemaan ennen kuin alkoi mennä perille ettei sitä juomista jaksa katsella. Nätisti sanominen ei auttanut vaikka en ollut ainut, joka asiasta mainitsi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 09:55:22

No ei ole, ongelma on aloittaja.

Lähettäjä: Päivänselvä 
Päivämäärä:   5.4.26 09:59:39

"Nyt pääsiäiseksi oltiin puhuttu että vietetään yhdessä, mutta tähän mennessä ei olla nähty. On ollu tuttua ja kaveria kylässä ja puheluista päätellen alkoa on kulunut."

Ja kaikesta muustakin päätellen, on alkoliongelmainen. Juopottelee mieluummin siellä nyt kuin on sinun kanssasi. Hän suhtautuu sinuun aika kevyesti = " on mulla joo nainen ". Sinä olet vaan " joo nainen ".

Minä asun ja elän alkoholistin kanssa ja se on oma juttunsa mutta aloittajan kanssa on päivänselvää että on oikein hyvä että olette etäsuhteessa. Eli älä ole naiivi ja kuvittele mitään sen kummempaa. Se juo ja sillä siisti. Älä ikinä muuta tuon kanssa yhteen.

Nyt pistät mietinnän päälle, että mitä haluat suhteelta. Jos et halua lapsia ja perhe-elämää ja sinulla on muutenkin omakin elämä ja sisältöä, voit pitää tuon ikäänkuin seksisuhteena - jos se on hyvä sängyssä. Jos taas haluat yhteisen talon ja kakarat päälle, niin ei sellaista tuollaisen kanssa voi kuvitellakaan.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.4.26 10:08:04

Riittää kyllä, että miehen alkoholinkäyttö on sinulle ongelma. Minulle olisi ongelma ne saunakaljatkin ja sen vuoksi on raitis mies kumppanina.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   5.4.26 10:18:35

Agressiivinen juoppo. Pysy kaukana.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.4.26 10:24:08

"Nyt pistät mietinnän päälle, että mitä haluat suhteelta. Jos et halua lapsia ja perhe-elämää ja sinulla on muutenkin omakin elämä ja sisältöä, voit pitää tuon ikäänkuin seksisuhteena - jos se on hyvä sängyssä. Jos taas haluat yhteisen talon ja kakarat päälle, niin ei sellaista tuollaisen kanssa voi kuvitellakaan."

Näin.

Älä ainakaan muuta yhteen tai herranen aika luule että muuttuu !

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   5.4.26 10:28:39

Se yksityiskohta, josta voi päätellä alkoholistiksi on tämä: "Nyt pääsiäiseksi oltiin puhuttu että vietetään yhdessä, mutta ..."
Minkä johtopäätöksen teet siitä, että alko on hänelle tärkeämpi kuin sinä?

Lähettäjä: On varmaan joo 
Päivämäärä:   5.4.26 10:29:32

Ensin sanot että varmaan on ja sit pitää vielä ihmetellä tuota juomista.
Onko miehesi juominen mielestäsi mukavaa?Varmaan olisi jos joisit myös hänen kanssaan. Eihän tuollaista muuten jaksa.
Onneksi teillä on etäsuhde niin konfliktit voi välttää mutta haluatko oikeasti tuollaisen miehen. Mietipä hänen ongelmanratkaisutaitojaan jos jokin ahdistaa mieltä. Ne ovat nolla tunnetasolla. Alkoholi auttaa mikään muu ei. Reppana ja tyypillisesti hänen mielestään mitään ongelmaa ei ole, tarvitsee vaan alkoholia jotta ongelmat unohtuvat. Ongelmaksi tulee taatusti nalkuttava muija joka pitää saada vaikenemaan. Ei itsessä mitään vikaa ole.

Lähettäjä: sss 
Päivämäärä:   5.4.26 10:29:58

Ei ole, mutta sinulla tulee olemaan, jos jatkat hänen kanssaan. Hänelle ongelma olisi se, jos joutuisi olemaan juomatta, vaikka sinun seurassasi.

Päivämäärä:   5.4.26 10:30:44

Mieti huolella haluatko parisuhteeseen epäluotettavan ja aggressiivisen alkoholistin kanssa. Kukaan järkevä ihminen ei halua.
Onneksi on etäsuhde niin eroon pääseminen on vielä helppoa.

LähettäjäNo jaa 
Päivämäärä:   5.4.26 10:37:50

Eikö tämä " juoppo" mies ole tavallisen rehellinen jos näyttää tyhjennetyt purkit/ pullot sinulle.
Helppohan ne olisi häivyttää tai olla näyttämättä.

Lähettäjä: Mitå tehdä 
Päivämäärä:   5.4.26 10:39:41

On!
Eikä se siitä parane yhteen muuttaessa eli sitä ei kannata harkita vaikka mies lupailisi mitä.

"mutta joitakin kertoja on nyt vähän ottaneena ollut hyvin provokatiivinen ja konfliktinhaluinen"
Tämä on suuri suuri hälytysmerkki ja silloin sitä alkoholia on jo pidemmän aikaa kittailtu.
Jotkut ovat toki aina känkkäränkkiä ottaessaan mutta olen tehnyt viime vuosina havainnon että kun alkoholia on tinttailtu ajallisesti pidemmän aikaa niin monesta miehestä tulee ilkeä.

Päivämäärä:   5.4.26 13:48:13

Luultavasti on. Alkoholille kun antaa pikku sormen niin ajan kuluessa se vie koko käden. Haluatko miehen joka on jo nyt näin alussa niin epäluotettava että ei paljoa teidän näkemiset paina kun voi sen sijasta juoda kaljaa? Tai mies joka selittelee pullokasseja tai tekemisiään jälkikäteen? Jota kiinnostaa kaverit ja ryyppääminen enemmän kuin sinä?

Suomessa juominen on paljon hyväksyttävämpää kuin ulkomailla. Täällä keski-Euroopassa juodaan 1-2 lasia ruuan kanssa tai työpäivän jälkeen työporukalla, mutta ei täällä kukaan juo yksin kotona kalsarikännejä kuten suomalaiset.

Kannattaa miettiä mitä sinä haluat suhteelta. Jos haluat lapsia tai vakavan parisuhteen niin luultavasti mies ei tähän pysty niissä raameissa jotka sinä haluat. Jos haluat viettää viikonloput ilman krapulaa kävellen ulkona tai urheilen niin krapulainen ei pysty tähänkään. Jos haluat miehen joka pitää suunnitelmista kiinni ja osallistuu niihin niin mites meni pääsiäinen?

Olen alkoholistin lapsi, joka seurusteli nuorena alkoholistin ja sekakäyttäjän kanssa. Nykyään en mene lähellekään ihmisiä, jotka juo enemmän kuin pari lasia ruuan kanssa tai seurassa. En myöskään mene lähellekään ketään joka viihde käyttää tai rentoutuu mitään huumeita käyttämällä vaikka esim pilven poltto aiheuttaa paljon vähemmän aggressiivisia kommelluksia kuin alkoholi.

Sinä määrität omat rajasi ja kannattaa miettiä sopiiko mies niihin.

Päivämäärä:   5.4.26 14:56:08

"Sinä määrität omat rajasi ja kannattaa miettiä sopiiko mies niihin."

Tämä.

Lähettäjä: näin se on 
Päivämäärä:   5.4.26 15:01:57

"Mun seurassa ei juo itseään näkyvään humalaan, mutta joitakin kertoja on nyt vähän ottaneena ollut hyvin provokatiivinen ja konfliktinhaluinen. Ja kun lähden, hän juo itsensä humalaan. Ei kerro sitä, mutta sen huomaa viesteistä ja puheluista."

Haastaa riitaa koska pinna on kireällä viinan vähyydestä. Ja koska kahdesta on valittava parempi, haluaa jatkaa mielummin pullon kuin sinun seurassa.

Päivämäärä:   5.4.26 15:04:27

"Kun olin mukana pulloja palauttamassa, hän selitteli sitä määrää vaikken sanonut mitään. Kuulemma vei mökilta sinne ennestään kertyneitä. Mutta toista jätesäkillistä oli alkoholipitoisten juomien pulloja ja tölkkejä pidennetyltä viikonlopulta."

"Eikö tämä " juoppo" mies ole tavallisen rehellinen jos näyttää tyhjennetyt purkit/ pullot sinulle.
Helppohan ne olisi häivyttää tai olla näyttämättä."

Rehellinen?

Päivämäärä:   5.4.26 15:05:57

"Jotkut ovat toki aina känkkäränkkiä ottaessaan mutta olen tehnyt viime vuosina havainnon että kun alkoholia on tinttailtu ajallisesti pidemmän aikaa niin monesta miehestä tulee ilkeä."

Kannattaa tutustua termin "kuivahumala" merkitykseen.

Päivämäärä:   5.4.26 15:08:22

"Hänelle ongelma olisi se, jos joutuisi olemaan juomatta, vaikka sinun seurassasi."

Ja siitä hän kyllä syyllistäisi, se ei jäisi huomaamatta kenen vika hänen pahantuulisuutensa on.

Päivämäärä:   5.4.26 15:27:47

Pistä mies vähän ahtaalle. Sanot että kun tulet tai hän tulee luoksesi että tehdään jotain selvin päin, ollaan täysin selvin päin. Tai voi olla mukana vaikka se pari olutta muttei enempää. Jos on kärttyisä siitä että pitää olla ilman tai juomiset loppuu ennen aikojaan, niin puheeksi vaan. Kysyt suoraan, että riivaako selvin päin oleminen.

Kyllä tuo homma on paistaa noista juopoista niin selvästi läpi, että nyt on aloittajankin aika kiristää ruuvia niin että asiat tulee selväksi. Onko tuo riidanhakuisuus ja tahallaan ärsyttäminen sitä että haluaakin, että lähdet jotta pääsee rakkaan harrastuksensa pariin rauhassa? Itsensä tai kavereiden kanssa.

Itse todellakin kuivattaisin homman ja nostaisin kissan pöydälle. Helppo on nyt erota kun on pelkkä etäsuhde.

Lähettäjä: Tuiui 
Päivämäärä:   5.4.26 15:52:32

"Jotkut ovat toki aina känkkäränkkiä ottaessaan mutta olen tehnyt viime vuosina havainnon että kun alkoholia on tinttailtu ajallisesti pidemmän aikaa niin monesta miehestä tulee ilkeä."

Kannattaa tutustua termin "kuivahumala" merkitykseen."
Taitaa päteä niihin jotka eivät enää juo.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   5.4.26 16:23:33

No ihan selvästi on.

Päivämäärä:   5.4.26 16:26:16

Kuivahumala on myös sitä kun suu napsaa mutta täytyy skarpata jonkin joutavan asian ( perhe/sukulaisjutut, työ, työterveyslääkäri...) ennenkuin pääsee juopottelemaan.. Käyhän se hermoille.

Päivämäärä:   5.4.26 16:29:51

"Kannattaa tutustua termin "kuivahumala" merkitykseen."
Taitaa päteä niihin jotka eivät enää juo."

Pätee myös niihin enemmän tai vähemmän diagnosoituihin alkoholisteihin jotka syyn tai toisen takia joutuvat olemaan ilman alkoholia.

Päivämäärä:   5.4.26 16:33:36

Kyllä on. Mies on alkoholisti, juoppo, ongelmainen ja huonoluonteinen. Tykkää etäsuhteesta kun saa juoda rauhassa.

Päivämäärä:   5.4.26 16:34:49

Seuraava kysymys voisi olla: "Miksi pidän alkoholistia miesystävänä?"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.26 16:42:21

On ja eroaisin heti tuollaisesta.

Päivämäärä:   5.4.26 19:07:48

No siis, alkuun ei ollut humalahakuista juomista tai piilotti sen paremmin. Ja koska etäsuhde niin asioiden piilottaminen on helpompaa todennäköisesti.

En ole koskaan ennen nähnyt tuollaista alkoholin käyttöä kuin millaiseksi tämä on nyt alkanut valkenemaan. Välillä sitä on vaikea uskoa todeksi. Siksi kai tämän topan tänne kirjoitin.

Minulla ei ole lapsihaaveita, olen osuuteni siinä lajissa hoitanut ja jälkikasvun maailmalle saatellut. Minulla on oma tupa, oma työ, omat harrastukset. Ura lähdössä kansainvälistymään, joten yhteen muutto ei ole ajatuksissani myöskään. Ennemmin ehkä itsenäinen elämä maailmalla.

Päivämäärä:   5.4.26 19:44:39

Kuulostaa siltä että sinulla on kiva ja mielekäs elämä. Haluatko todella jakaa sen alkoholistin kanssa? Alkoholisti ei ole vakaa, luotettava tai turvallinen ihminen. Äksyily pahenee jos viinaa ei saa tai sitä joutuu odottamaan mistään syystä. Loppujen lopuksi pikku ärähtelyt ja riidan haastamiset yleensä ajan kuluessa johtaa isompiin ongelmiin ja voi käydä myös fyysiseksi. Haluatko todella ottaa riskin omassa elämässä että pulloista valehteleva juoppo tuo draamaa sinun elämään? Mitä saat tuolta suhteelta? Hyvä että olet huomannut merkit mutta luultavasti tuossa on vaihtoehtoina vaan alamäki ellei mies itse myönnä ongelmaa. Alkoholismi kun on sairaus eikä päätös.

T. Alkoholistin lapsi ja toisen alkkiksen ex puoliso

Päivämäärä:   5.4.26 20:10:51

No en kun se noin ilmaistaan. Minulla ei ole mitään kokemusta alkoholin ongelmakäyttäjistä. Kohtuukäyttäjiä olen tavannut, mutta esimerkiksi oma suku ja lähimmät ystävät on täysraittiita tai niin maltillisia käyttäjiä, että minä vaikutan paljon ottavalta. Ja tosiaan tämä etäsuhde on varmaan hidastanut ongelmien näkymisen.

Tämän ketjun perusteella pitäisi ottaa asia puheeksi mutta ilmeisesti samalla suhtautua jokseenkin skeptisesti hänen puheisiin ja lupauksiinsa.

Päivämäärä:   5.4.26 20:25:39

Asiaa voi testata sanomalla että mitäs jos oltaisiin viikonloppu kokonaan juomatta. Että voin tuoda sulle muutaman alkoholittoman sauna kaljan mutta pidetään raitis viikonloppu. Tästä repeää riemu todennäköisesti niin, että olet hullu ja kontrolloiva akka.

Alkoholisti yleensä joko hyökkää vastapuolen kimppuun niin että sinä olet hullu tai sitten jos todella pelkää menettävänsä sinut niin etäsuhteessa piilottaa pullot ja yrittää käyttäytyä jonkin aikaa paremmin ja saattaa luvata että vähentää juomista. Jos kuitenkin erotat esim viesteistä ja puheluista koska on kännissä niin voit merkata montako kertaa viikossa sitä tapahtuu ja jos olet nähnyt hänet humalassa tiedät jonkin arvion montako pulloa siihen vaaditaan että mies tulee humalaan.

Riskirajat miehelle:

Viikossa: Vähintään 14 annosta alkoholia. (Aiemmin rajan katsottiin usein olevan 24 annosta, mutta nykyiset suositukset ovat tiukentuneet).
Kertajuomisessa: 5–7 annosta tai enemmän kerralla.

Alkoholiannos (1 kpl) on esimerkiksi:

33 cl keskiolutta (4,7 %)
12 cl mietoa viiniä (12 %)
4 cl väkeviä juomia (40 %)

Päivämäärä:   5.4.26 21:01:19

Ei sun tarvitse alkaa ottaa juomista puheeksi ja kuunnella miehen valehtelua ja kiukuttelua. Kertomasi perusteella alkoholismi ei ole miehen ainoa hylkäävä vika. Voit myös vaan todeta että olet huomannut, että haluatte elämältä eri asioita ja sanoa heippa.

Päivämäärä:   5.4.26 21:07:57

Minä en noita riskirajojen määriä tässä ehkä niinkään miettisi vaan sitä miehen käytöstä noin yleensä, sekä sitä mitä se tuumaa jos pitäisi olla ilman tai juoda vain " liian vähän ". Alkoholistejahan ahdistaa ihan sáatanasti jos ei ole kaapissa juomaa tarpeeksi ( = mieluummin liikaa kuin liian vähän ) tai sitä ei pääse vaivattomasti ja nopsaan hakemaan jostain jos sitä ei just nyt satu olemaan.

Se on nyt erittäinkin hyvä että aloittajalla on elämä johon tuon miehen ei tarvitse varsinaisesti kuulua. Jokuhan siihen mieheen tietty on vetänyt jos kaksi vuotta olette jonkinlaisessa suhteessa olleet. Rajaa voi alkaa vetämään, etenkin jos käy vttuilemaan ja provoilemaan niin senkus sanoo että mä häivyn nyt tästä häiritsemästä kun näkyy olevan tuo riitaisuus herkässä. Ja kohtahan voi sanoa, että kun tuo käytös näkyy kertovan sinun olevan enemmän ärsyttävä haittatekijä, niin eiköhän hävitetä toistemme numerot.

Päivämäärä:   5.4.26 21:13:12

Kannattaa tosiaan miettiä haluaako sotkea oman elämänsä alkoholiongelmaisen kanssa. Ja tämä "vähän ottaneena ollut hyvin provokatiivinen ja konfliktinhaluinen" on tosi paha merkki. Tuollaisessa on riski väkivallalle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.26 21:41:28

Alkoholistia ei voi parantaa eikä rakastaa terveeksi. Tällaisen ihmisen elämässä pitää tapahtua jotain todella pahaa tai elämää järkyttävää, että halua päihteettömään elämään alkaa löytyä. Juoppo ei juomista lopeta muuten kuin omasta halusta. Jotkut juovat lopulta itsensä hengiltä kun motivaatiota muutokseen ei löydy. Alkoholismi on vielä siitä paha, että sairaus on jo todella pitkällä ennen kuin se alkaa näkyä ulospäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.26 21:44:18

"Nyt pääsiäiseksi oltiin puhuttu että vietetään yhdessä, mutta tähän mennessä ei olla nähty. On ollu tuttua ja kaveria kylässä ja puheluista päätellen alkoa on kulunut."

Tässä tiivistit itse tulevan elämänne. Sinä odotat yksin yhteistä aikaa, mies ryyppää remminsä kanssa.

Päivämäärä:   5.4.26 22:24:17

Onhan se ainakin runsaasti juova! Eikä varmaan edes halua juuri vähempää juoda. Alkoholisti, jos tykkää tuota sanaa käyttää.

Mutta sinun ajatuksesihan oli mahdollinen ulkomaille muutto? Ethän ole mitään parisuhdetta edes etsimässä!

Senpä vuoksi tämä kevyt suhde sopii sinulle - ja hänelle - varmasti ihan hyvin.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tässä miehessä sinua viehättää ja mitä teette yhdessä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.