Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka vanhoja vaatteita käytät?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.4.26 19:17:21

Pikamuodin aikakaudella ostetaan koko ajan paljon vaatteita, jotka sitten kohta dumpataan kehitysmaihin.

Kun mietin omaa vaatekaappiani, mulla on käytössä useampikin vaate, jotka on yli 10 vuotta vanhoja ja joita käytän edelleen. Nämä ovat pääasiassa "ajattomia" neuleita tai takkeja, tosin en muutenkaan ole mitenkään muotitietoinen. Käytän vaatteet yleensä loppuun ennen kuin laitan ne vaatekierrätykseen. Hutiostoksia ei usein tule, koska ostan vaatteita harvoin, mutta nämä käyttämättä jääneet vaatteet menee uffille.

Onko täällä muita, jotka käyttävät vanhoja vaatteita ja käyttävät vaatteet loppuun saakka?

Re: Kuinka vanhoja vaatteita käytät?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.4.26 19:25:43

Olen tosi huono heittään vaatteita pois, ja vielä huonompi ostamaan uusia.

Ongelman tuo jojoileva paino, mutta silloin kun on hoikassa kunnossa niin päällä on parhaimmillaan 25 vuotta vanhoja vaatteita ja nyt kun poino on korkeammalla niin 10 vuotta vanhoja jolloin viimeksi olin näin lihava.

Onni on iso vaatehuone, saa lajiteltua vaatteet koon mukaan. Kerran tein sen virheen että laitoin liian isoja vaatteita pois, no nyt niitä taas tarvisi ja olenkin joutunut kiertään kirppiksiä että saa taas päälle sopivaa vaatetta.

Ja vaatteet käytän loppuun asti, jos niillä ei kehtaa ihmisten ilmoille niin ne voi käyttää kotona tallilla tai talvisin kerraston alimpana.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.4.26 19:30:55

On tarkoitus käyttää. Ennen käytin aina loppuun asti. Ajan myötä paino noussut sen verran, että vaatekaappi on pitänyt päivittää. Vanhat heitin vihdoin menemään, kun tajusin etten tule koskaan mahtumaan vanhoihin vaatteisiin. Ennen kokoa xs/34, nyt L/40.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.26 19:52:05

huvittaa nuo mun lempifarkut. vastahan ne 30v ja just taskun sivusta retkahti. niltei paniikki kun mietin miten korjaan.
verkat jostain kasarin kamalat. rumat mutta niin mukavat.
kesätakit yks v1930 juu luit oikein ja pari muuta myöhäsempää.
on liinavaatteita, liinoja yli sadan vuoden takaa. käytövaatella eniten kai70 luvulta. no ei nyt sellaisenaan utta tuunattuna koska se laatu hiton hyvä.
laatu katosi kasarille hypätessä.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   4.4.26 19:58:45

Ostan vaatteet tarpeeseen, olen erittäin huono ostamaan itselleni vaatteita. Ja tosiaan koko kun ei ole muuttunut mihinkään (esikoiseni ristiäisissä ylläni oli rippimekkoni). Eli löytyy vanhoja vaatteita ja ostetaan sitä mukaa kun joku menee rikki, en seuraa juuri muotia. Lapsille sitten saakin niitä vaatteita ostaa ihan eri tahdilla, ja nekin lähinnä siksi että jäävät jatkuvasti pieniksi. Lasten vaatteiden osalta rikkinäiset menee poistoon (polvet tulee toki paikattua yleensä ainakin kertaalleen) ja meillä on paljon pienempiä serkkuja joille vaatteet kiertää suoraan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.4.26 20:02:46

Monta vuotta. Tulevat muotiinkin muutaman vuoden välein. Viimeisen vuoden Aikana lihonut sen verran että muutama vaate piti laittaa kiettätykseen. Muuten olen lähes koko aikuisiän ollut samaa 34 kokoa,housut,hameet pusetot 38 koska olen rintava

Lähettäjä: Pellervo 
Päivämäärä:   4.4.26 20:06:47

Käytössä villapaita jonka äippä osti 7 luokan luokkaretkelle, nyt olen 52. Erinomainen talvella.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   4.4.26 20:07:40

Mulla on edelleen käytössä vaatteita 80- luvun lopulta. Bändipaitoja, Rukan sadetakki, urheiluseuran edustusverkkapuku joka kyllä on ollut jo vuosikausia tallikäytössä. Nahkatakki joka ostettu 90- luvun puolivälissä kirpparilta. Jne....

Mä käytän vaatteet loppuun, villasukat parsin ja sitten neulon varsiin uudet terät. Mun vaatemaku eikä oikein tuo kokokaan ole muuttunut vuosikymmenten varrella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 20:11:09

Edelleen viikottaisessa käytössä 30v sitten ostetut housut, itsekin ihmettelen kuinka kestävää materiaalia ovat olleet. On myös kaapissa 40v sitten serkuilta peritty villapusero, veljen pieneksi jäänyt t-paita ym.

Lähettäjä: Tinti 
Päivämäärä:   4.4.26 20:13:04

Olen kohta 30 ja vanhimmat arkivaatteeni ovat n. 15 vuotta vanhoja, siis yläasteaikaisia. Tallivaatteissa taitaa olla joitain vielä vanhempia. :P Reikäiset alushousut joutuvat roskiin, reikäiset sukat taas kerääntyvät "kyllä mä nämä vielä parsin" -laatikkoon. Oikein nuhjuiset piha- ja tallivaatteiksi, jos ovat mallilta ja materiaalilta siihen sopivia. Hankalimpia ovat sellaiset vaatteet, jotka ovat kulahtaneet rumiksi, mutta eivät käy "rymykäyttöön". Eivät kelpaa kirpparilla kenellekään eikä niitä viitsi laittaa keräykseenkään. Olen sitten ujuttanut niitä eteenpäin vaikka askartelumateriaaliksi tai autotalliräteiksi.

Päivämäärä:   4.4.26 20:22:57

Sanoisin et vanhimmat on jotain 60 vuotta

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.4.26 20:31:50

Taitaa kalsarit olla jotain 20 vuotta. Kerran koitin mennä ostamaan uutta kerrastoa ja kauhistuin hintaa. En ostanut.

Päivämäärä:   4.4.26 20:42:00

Mulla on yhdet lemppari pikkarit ja ne on todella vanhat, mutta kun ne ovat täydelliset mun peballe :D varmasti yli 10 vuotta vanhat ovat. Nyt ne on jo vähän menettäneet muotoaan, pitää joskus raskia luopua niistä.

Kaapissa on muitakin reilu 10 vuotta vanhoja t-paitoja ja toppeja - osa sieltä iik Kiinasta tilattuja.

Lähettäjä: Himmee 
Päivämäärä:   4.4.26 20:44:07

Olen 31v ja vanhimmat yhä käytössä olevat, itse hankitut vaatteet ovat peräisin yläasteajoiltani. Lisäksi käytössä joitakin satunnaisia vaatekappaleita äitini, tätini ja mummuni vaatekaapeista, jotka ovat paljon minua vanhempia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.26 20:46:37

-50 ja -60-luvuilta on pari villapuseroa käytössä. Toinen paksu norjalainen ja toinen ohuempi sisäkäyttöön. Molemmat on siistejä ja lämpimiä.
Muutenkin kaapista löytyy eri vuosikymmenten vaatteita.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   4.4.26 20:51:12

Olen ollut suunnilleen samaa kokoa alakoulun vikoilta luokilta lähtien, nyt 30, ja useampia yli 15 v. vanhoja vaatteita löytyy. Hämmästyttävää, että yksi niistä on pitkähihainen urheilupaita, joka on vieläpä ollut kaikki nämä vuodet ihan suht aktiivisessa käytössä. Yleensähän urheiluvaatteisiin jossain kohti pinttyy hiki jotenkin siten, etteivät ne enää lähde pesussa täysin puhtaaksi, siis tuoksuttomaksi, vaikka missä etikkavedessä liottaisi.

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   4.4.26 20:55:11

Perusvaatteet ovat 2-5 vuotiaita. Lihoin nopeasti ja harmillisesti moni hyvä vaate jäi pieneksi. Tosi vähän ostan uusia vaatteita, enpä niitä mihinkään tarvitse ja mieleisiä on hankala myös löytää. Sama reppu ollut päivityäin käytössä yli 10 vuotta. Vanhatkin vaatteet odottaa kaapissa jos jokus taas laihdun niihin sopivaksi niin otan oikein mielellään ne uudelleen käyttöön.

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   4.4.26 20:58:49

Kenkiä olen innostunut ostamaan yli tarpeen mutta ne sentään käytettymä hankittuja. Mutta ei niitä käytettynäkään pitäisi määräänsä enempää mielestäni ostaa.

Päivämäärä:   4.4.26 21:26:53

Työkäytössä vaatteet kestää sellaiset ehkä 3-5 vuotta, mutta siirtyvät sitten vapaa-ajan-/kotikäyttöön. Kotivaatteita käytän niin pitkään kuin ne pysyy päällä, vanhimmat taitaa olla sen päälle 10 vuotta vanhoja ja moneen kertaan parsittuja.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.4.26 21:36:26

Vanhoja. Takki talvella 15v vanha. Ostan vain tarpeeseen, alkkareita ja sukkia. Uuden islantilaisen ostin viime talvena. Toinen ostettu käytettynä 6v sitten. Kesämekkoi ostin viime kesänä. Laitoin just uffiin pieniä vaatteita ja kenkiä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.4.26 21:41:30

Mun vanhimmat vaatteet ovat mummilta perityt lammasturkki vuodelta 1905, ja minkkiturkki vuodelta 1920.
Molemmat on pariin kertaan muokattu/muodistettu.
Kesäjuhlissa käytän usein yo-juhlahamettani vuodelta 1984.
Farkkuja, pääasiassa Lewiksiä, mulla on sieltä kasarilta lähtien.
Pikamuotia en ole ikinä ostanut, en edes nuorena. Ostan vaatteeni uusina, ja second hand liikkeisiin vien sitten myyntiin, mitä en halua säilyttää.
Ostan vuosittain ehkä 2-3 vaatetta, ja varsinkin paidat käytän ihan loppuun asti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.4.26 21:55:12

Vanhimmat ovat 25 vuotta vanhoja. Juuri eilenhän sain tai ostin ne :D No joo, on mulla pari lähemmäs satavuotiastakin. Mutta ovat lähinnä muistoksi.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   4.4.26 22:05:15

Minä inhoan kaikkea shoppailua. On se sitten liikkeeseen menemistä tai netissä klikkailua.

Mulla on tietyt merkit ja mallit, jotka tiedän että sopii ja kestää. Pyrin ostamaan sellaista joka kestää, pikamuotia en ole ikinä ostanut. Kun löytää itselle sopivat eikä ole muotien mukaan menevä, niin vaatteet menee vuosikausia.

Vaatteet menee niin että kun ei enää töissä tai julkisesti voi pitää niin vielä menee kotona jossain pihahommissa jne. Eli ne käytetään ihan loppuun asti.

Juhlavaatteet menee vuosikausia koska käyttö on hyvin vähäistä. Vanhimmat juhlavaatteet mulla on varmaan 20 vuotta vanhoja.

Juuri tänään katsoin jotain vanhaa kuvaa omasta harrastuksesta. Kuva on varmaan 15 vuoden takaa ja mulla on edelleen ne samat housut tuossa käytössä. Ja miksi ei olisi. Laadukkaat, käyttö on kuitenkin satunnaista vaikka aktiivinen asiassa olenkin. Mutta ei siis päivittäistä.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   4.4.26 22:05:30

Mulla on paljon T-paitoja ja muita vaatteita 90-luvulta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.4.26 22:10:59

Käytän vaatteita niin kauan, kun ne ovat ehjiä. Vanhimmat taitaa olla juhlavaatteita parinkymmenen vuoden takaa. Mökillä yms on jotain ysärihuppareita tms käytössä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.4.26 22:54:31

Vanhin lienee mummin turkki jostain 1940-luvulta. Sitten on pari villapaitaa ja pipo, joita isovanhemmat on neuloneet minun vanhemmilleni heidän ollessaan nuoria aikuisia. Yksi äitin vanha villakangastakki ajalta ennen minun syntymää.

Minulle alunperin hankituista vaatteista vanhin taitaa olla 7. luokalla ostettu untuvatakki (olen yli 40v). Löytyy myös itse itselleni neuloma villapaita yläasteajalta. 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä on sitten jo enemmänkin vaatetta yhä käytössä.

Käytän vaatteeni loppuun. Hyvin harvoin tulee joku virheostos, joka ei löydä paikkaansa ja päätyy lahjoituksena kaverille tai kirpparille.

Lähettäjä: N37 
Päivämäärä:   4.4.26 23:17:34

"Olen tosi huono heittään vaatteita pois, ja vielä huonompi ostamaan uusia."

Ehkä mulla on toisinpäin (vielä huonompi heittämään pois), mutta samaistun.

Inhoan pikamuotikonseptia sydämeni pohjasta ja olenkin pitänyt neljä vuotta kirjaa kaikista ostamistani vaatteista, jalkineista yms. (ja 9 vuoden takaa on otettu listaan ne, mitä sähköpostin nettitilauksista oli kaivettavissa).

Ajattelen, että joka ikisen tuotteen pitäisi kestää vähintään viisi, mutta mieluummin kymmenen vuotta säännöllistä käyttöä. Jos se ei kestä, niin samalta brändiltä en helposti uutta enää osta. On joitakin vaatteita, jotka tähän viiteen vuoteen ei meinaa yltää (*rintsikat, kun mulla on käytännössä vain yhdet kaarituelliset + parit sporttiliivit
*lenkkarit ja jopa kumpparit -nykyiset materiaalit ei tunnu kestävän), mutta huoltamalla aika monet vaatteet oikeasti kestää vuodesta toiseen.

Vanhin neule, jota käytän lähes joka päivä "aamutakkina" on kai 30v vanha. Siitä on kyynärpäät ja hihansuut kuluneet puhki jo aikoja sitten, mutta olen saanut ne niin siististi korjattua, että mulle on sanottu, että paitaa ei vissiin paljon ole käytetty. Toinen perintövaate on minua vanhempi (ehkä 50v) nahkahame, joka on esim. pikkujoulujen luottopukine.

Lähettäjä: söss 
Päivämäärä:   4.4.26 23:48:27

Yhdet tuulihousut on vuodelta 1987. Ostin 17-vuotiaana Niken tuulipuvun ohut, ilman vuorta. Takki on kadonnut, housut käytössä vieläkin. Aavistuksen "napakat" eikä kestä urheilua, mutta kävelyä kuitenkin.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   5.4.26 08:00:42

Olen 42, ja minulla on satunnaisessa käytössä lukioaikana hankittuja vaatteita. Ainakin nahkatakki, cashmirvillainen talvitakki ja yhdet nahkaiset talvisaappaat. Taitaa olla myös Leviksen farkut edelleen köyttökelpoiset. On muutama muukin yli 20-vuotias vaatekappale.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   5.4.26 08:04:12

Todella vanhoja ja todella loppuun. Vanhin koti-iltojen ihanan pehmeä ja paikattu villapaita on vuodelta 1984. Hieman liian tyköistuva mutta oi niin mukava. T-paidan repeämät eivät haittaa siivotessa tai hiihtäessä. Lähes kaksikymppiset verkkarit vähän kiiltelevät mutta ajavat asiansa salilla ja lenkillä kun välillä parsii vähän saumoja. Jos hupparin resorit vähän repsottavat niin hitot siitä. Lakanat kulutan kirjaimellisesti puhki. Käytöstä -lopultakin- poistuneet tekstiilit saavat uuden elämän naapureiden käsitöissä ja kangaspuissa.

Päivämäärä:   5.4.26 08:12:14

Täällä toinen! Mitään en inhoa niin paljon kuin vaatteiden ostoa.
Ostan vain tarpeeseen ja katson että vaate on laadukas sekä mahdollisimman vastuullisesti valmistettu.
Nykyvaatteet ovat paljolti huonolaatuisia muodottomia " telttoja" .

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   5.4.26 08:15:37

Minäkin käytän kyllä vaatteeni aivan loppuun. Sitten kun niitä on parsittu kasaan niin monta kertaa, että mummoni sanoo, ettei enää pysty korjata niin sitten ne heitetään pois tai revitään räteiksi ja käytetään vielä johonkin puuhasteluun :D

Minulla on kyllä 15-20v vanhoja vaatteita. Olen myös lapsena tottunut ”kierrättämään” niitä ja esim naapurin vanhemmalta tytöltä tuli usein vaatteita minulle. Ja minun vaatteita meni sitten äitini kaverin lapsille, jotka olivat minua nuorempia.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.4.26 08:32:45

Onpa ihanaa, että on muitakin, jotka käyttää vanhoja vaatteita ja käyttää vaatteet loppuun.

Rupesin tuossa miettimään, että mulla vanhin käytössä oleva vaate taitaa olla yläasteella joululahjaksi saatu H&M villapaita. Siinä on ihan oikeaa villaa aika paljon eli ei ole mikään muovipaita. Nyt olen 38v. Kätevää kun koko on pysynyt samana.

Villakangastakkini ostin naistenvaateliike Elviirasta Koskikeskuksesta vuonna 2007. Takki oli välillä aika kovassakin käytössä, koska se oli mun ainut talvitakki välillä. Takki on edelleen hyvässä kunnossa, mutta nykyään "pyhäkäytössä" vain.

Päivämäärä:   5.4.26 08:42:25

Ihan loppuun käytän, sitten menee räteiksi/ matonkuteiksi tms. Monet vanhat, siis yli 40-50v vanhat tekstiilit on niin paljon laadukkaampia kuin nykyiset, että mielummin käytän niitä, tarvittaessa vähän tuunattuina.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.4.26 08:46:15

Minä olen 47v ja käytän vielä joitakin 90-luvun lopulla ostettuja vaatteita. Hauska yksityiskohta on se, että kaikki niiltä ajoilta säilyneet vaatteet ovat h&m:n tai vero modan :D. Uusia ostan myös turhankin paljon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.