Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kansalaisaloite: Ääripiirteisten koirien ja kiss

Lähettäjä: irää 
Päivämäärä:   4.4.26 15:17:06

ojen jalostuksen kieltäminen.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/17138

Miltä tuntuu, sinä joka olet hankiknut itelles ruttuturpaisen Tessun / Mirrin, ihqun pitkäselkäisen tappijalkaisen Mustin (mäykky, corgi, eräät terrierit jne.) , hommannut Tori.fi :stä Tatyanalta / Mohamediltä söpön luppakorvakissan.

Osuuko hermoon, nyt aiheeseen edes yritetään orastavasti kajota tällä aloitteella?

Re: Kansalaisaloite: Ääripiirteisten koirien ja kiss

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 16:11:01

Aiheeseen on yritetty puuttua jo vuosikymmenten ajan. Ei tuossa sikäli mitään uutta ole.

Joitain asetuksia eläinten jalostukseen on tulossa muutenkin. Toisaalta nykyäänkin enkkubullien yms kasvattaminen on oikeasti laitonta, se ei vaan kiinnosta ketään.

Lähettäjä: Tuija 
Päivämäärä:   4.4.26 16:23:28

Ei ota yhtään hermoon, vaikka jaloissa pyörii näitä mainitsemiasi " Mustia", terrierejä. Tervetuloa vaan lenkille mukaan ja katsomaan terveystuloksia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.4.26 16:29:02

Mä olin jo 90-luvulla sitä mieltä, että lyhytkuonoisten eläinten jalostus pitäisi lakkauttaa enkä ymmärtänyt miksi kukaan tahtoisi kärsivän eläimen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.4.26 16:47:26

Nykyinenkin laki rajoittaa monen ääripiirteisen rodun kasvatusta. Mutta mikään taho ei valvo, kennelliitto rekisteröi pennut vaikka astutus ei luonnollisesti onnistunut ja pennut syntyi keisarinleikkauksella. Kissaliitto sentään ei rekisteröi luppakorvaisia. Puhumattakaan siitä että noiden pennutus rikkoo eläinsuojelulakia.

Eli lyhyesti, meillä on jo laki, se vaan pitäisi saada valvonnan piiriin ja ruveta jakamaan tuomioita.

Mulla on itsellä rescuena tullut scottish fold, ja se huolen määrä kun seuraat sen vointia ja käytät säännöllisesti röntgenkuvissa.

Päivämäärä:   4.4.26 16:48:04

No nyt menisi vähän oma lehmä ojaan. Mulla on beagleja, eikä nämä mitenkään ääripiirteisiä ole. Silti, meillä on fgf4-retrogeeni koko populaatiossa. Just päästiin IDD-lausuntojen saavien joukkoon ja lähdetään selvittämään, millainen ongelma tuo retrogeeni on oikeasti rodussa. Tai siis geeni on, sitä ei saa pois ilman roturisteytyksiä. Mutta siis selvittämään onko niitä kalkkeutuneita välilevyjä oikeasti vai ei.

viitaten siis tähän kohtaan: ”joilla todennäköisesti on eläinlääketieteellisen tutkimustiedon perusteella sellaisia perinnöllisiä ominaisuuksia, geenejä tai rakenteita, jotka voivat todennäköisesti aiheuttaa kipua, sairautta tai merkittävää haittaa eläimen hyvinvoinnille”

Ja beagle ei ainoa rotu ole, jolta tuo geeni löytyy, vaikkei olekaan mäyräkoiramaisen matala ja pitkäselkäinen.

Päivämäärä:   4.4.26 17:08:59

Liian ympäripyöreä aloiteteksti ja mahdollisuus puuttumiseen on jo nykyisessä lainsäädännössä. Turha aloite siis.

Päivämäärä:   4.4.26 17:13:50

"Mulla on itsellä rescuena tullut scottish fold, ja se huolen määrä kun seuraat sen vointia ja käytät säännöllisesti röntgenkuvissa.”

Respect. Noita oli vähän aikaa sitten eläinsuojeluyhdistyksellä nippu, mutta olisin ihan liian paranoidi ja varmaan kuoppaisin sen max. 3v.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   4.4.26 18:07:07

Tämäkin tulisi koskemaan vain rotukoiria, sekarotuisia saisi edelleen tehtailla niin paljon kuin sielu sietää. Ja niitten tehtailijoilla ei ole mitään vastuuta tekemisistään.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   4.4.26 18:33:02

JJ, niin, tämä KYSEINEN aloite koskisi nimenomaan rotukoirien ja kissojen ongelmia. Oletko usein nähnyt sekarotuisia koiria, joilla on niin lytty naama, ettei henki tahdo kulkea? Minä en. Ei kannata tuohon whataboutismiin lähteä yhtään, aivan turhaa - tee mielummin itse aloite, jossa puututaan sekarotuisten tehtailuun.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   4.4.26 18:35:16

Kyllä olen. Ja kenkkajalkoja ja muuten vammaisia. Eikä ns. kasvattajalla ole mitään vastuuta vaan tehdään uutta joka juoksusta.

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   4.4.26 18:37:02

Eläinsuojelulaki kieltää jo nyt turhan kärsimyksen tuottamisen eläimelle. Jos koulukoiran muutaman tunnin mittainen lepohetki autossa on rangaistavaa, täytyisi ruttukuonojenn jalostamisesta saada ehdollista vankeutta. Eläin kuitenkin kärsii koko elämänsä ajan.

Päivämäärä:   4.4.26 18:40:29

"Jalostukseen käytettävillä koirilla ja kissoilla on oltava riittävät terveystulokset. Koiran ja kissan on oltava eläinlääkärin henkilökohtaisesti tekemän, perusteellisen tutkimuksen perusteella havaitsema kyky:

1) Hengittää normaalisti;
2) Liikkua lajityypillisesti riittävän pitkiä matkoja;
3) Lisääntyä normaalisti; ja
4) Elää muutenkin lajityypillistä, eläimen hyvinvointia lisäävää elämää."

Miksi nämä eivät muka voisi koskea myös sekarotuisia? Sitä ah niin auvoista koirarekisteriä kun voisi tässä helposti hyödyntää, siellähän meillä on ne seropitkin ;) sitten vaan vanhempien rekisteritiedot sinne aina kun pentuetta rekkaa. Aika helppo toteuttaa jos vaan tahtoa olisi.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.4.26 18:48:34

Se määrä mitä olen nähnyt sairaista sekarotuisia on vielä hälyttävämpi kuin rekisteröidyt rotukoirat.

paperittomien rotukoirien kasvatus on ihan villilänsi, ei päde pevisat eikä JTO.t. rekisteröidyiltä rotukoirilta vaaditaan sentään jotain terveystuloksia. Ja jos vanhemmat ei täytä pevisaa niin mikään ei estä teettämästä "rakkaus pentuja", niistä pyydetään vain muutama satanen alempaa hintaa kuin rekisteröidystä, mutta kaupanpäällisenä tulee tuplasti terveysongelmia. Ja ihmiset ostaa.

Ja sitten nuo kissat, Yksikään munchin tai foldi ei ole rekisterissä, kun niitä ei ole vuosikausiin saanut rekisteriin. Mutta silti foldi on hurjassa suosiossa ja pentuja on ihan jatkuvasti myynnissä.

Päivämäärä:   4.4.26 18:58:47

"Oletko usein nähnyt sekarotuisia koiria, joilla on niin lytty naama, ettei henki tahdo kulkea? Minä en."

Oletko kysynyt paperit jokaiselta näkemältäsi lyttynaamalta? Niitä pieniä ja söpöjähän kasvatetaan valtavat määrät ilman papereita koska niillä sitä rahaa tahkotaan ilman minkäänlaisia tutkimuksia ja rekisteröintirajoituksia vaikka joka juoksuun. Whataboutismista on aivan turha ilkkua kun itse on ulkona todellisuudesta.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   4.4.26 19:55:59

"Oletko usein nähnyt sekarotuisia koiria, joilla on niin lytty naama, ettei henki tahdo kulkea? Minä en."

Ilmeisesti et ymmärrä, että näitä lyttynaamaisia miksataan
keskenään ja sitä ei mikään rajoita, tai estä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.4.26 19:58:52

""Oletko usein nähnyt sekarotuisia koiria, joilla on niin lytty naama, ettei henki tahdo kulkea? Minä en."

Oletko kysynyt paperit jokaiselta näkemältäsi lyttynaamalta? Niitä pieniä ja söpöjähän kasvatetaan valtavat määrät ilman papereita koska niillä sitä rahaa tahkotaan ilman minkäänlaisia tutkimuksia ja rekisteröintirajoituksia vaikka joka juoksuun."

No juuri tämä.. nykyään esim enkku- ja paljon ranskanpullistakin tulee ulkomailta kun kotimaisten edes nykyiset iisit pevisat täyttävät pentumäärät ovat romahtaneet, kaikki niistäkään ei suinkaan ole rekisteröityjä siten aina edes puhtaita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.