Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma auto vai leasingauto

Lähettäjä: poi 
Päivämäärä:   4.4.26 10:53:53

Oon joskus miettinyt, että oisko järkevä vaihtoehto ottaa leasingauto vs oma auto. Leasingautoon kuuluisi kaikki huollot, katsastukset, renkaan vaihdot. Ei ole koskaan ollut uusia autoja itsellä, joten väistämättä ihan määräaikaishuollot on useampia satasia vuodessa ja sitten etenkin jos jotain remonttia täytyy tehdä. Pitäisi laskea joskus mitä kustantaa oma auto kaikkinensa vuodessa.

Jos sulla on/joskus ollut leasingauto niin kerro kokemuksia :)

Re: Oma auto vai leasingauto

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   4.4.26 10:58:19

Jos haluaa ajaa uudella autolla ilman rahoituskuluja ja riskiä, niin liisari on siihen oikein hyvä vaihtoehto. Itse olen vuosia ajanut työsuhdeautolla. Yksityisliisarien hinnoista en niinkään tiedä. Työsuhdeauto on kyllä hinnakas (osana kokonaispalkkaa), mutta täyssähköauton kanssa pidän sitä kyllä kannattavana. Polttomoottoriauto tulisi kalliimmaksi, joten sitä ei kannata edes harkita työsuhdeautoksi. Ei tarvitse murehtia isoja remppoja tai muutenkaan yhtään mitään. Ajan vielä täydellä autoedulla eli latausten hintojakaan ei tarvitse miettiä.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   4.4.26 11:47:35

Liisareissa on yleensä aika pienet kilometrimäärät ja lisäkilometrit on kalliita. Joten kannattaa miettiä, mihin autoa tarvitsee. Jos sinulla on ylimäääräistä rahaa, niin liisari on järkevä, koska se on melko huoleton. Muttei se tosiaan ole halpa.

Oma auto taas on kallis sijoitus, jos uuden haluaa ja sitä saattaa joutua maksamaan pitkäänkin, jos ei ole rikas ja tilillä paljon irtonaista. Ja auton arvo laskee nopeasti. Ihan jo autoveron vuoksi hinnasta lähtee iso osa kun laitat nimen paperiin.

Jos oma auto onkin maanantaikappale, niin sen korjaamiseen menee aikaa ja rahaa, kun takuu ei kuitenkaan kata mitään. Liisarin taas saa korjattavaksi ja huollettavaksi helposti ja jos se sama kosla on aina rikki, voi sen vaihtaa. Mitäpä sitä puolet ajasta sijaisautollakaan ajelemaan...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 12:14:03

Liisari, jos ajat reilusti alle 1000 km/kk. Isommilla kilometreillä liisari tulee aivan järjettömän kalliiksi.

Lähettäjä: Omalla ajava 
Päivämäärä:   4.4.26 12:21:21

"Oma auto taas on kallis sijoitus"

Ei.

Auto ei ole sijoitus. Kallis se on.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   4.4.26 12:24:35

Mä olen nyt miettinyt liisaria. Perheessä on pärjätty yhdellä autolla aiemmin, mutta nyt kun lapset kasvaa ja alkaa olla harrastusvientejä ja meillä aikuisilla työmatkoja (ei lapsia voi viedä ilman autoa päiväkotiin), olisi toinen auto 2-3 päivänä viikossa tosi tarpeellinen. Käytetyn auton ongelma on, että jos sattuu ihan maanantaikappale kohdalle, harmittaa maksaa vanhan auton huoltoja. Koen että liisari olisi omaan tarpeeseen parempi. Perheen ns. pääauto on sitten oma ja sillä ajetaan pidemmät matkat jne.

Lähettäjä: poi 
Päivämäärä:   5.4.26 16:07:06

Mulla on tämä nykyinen auto vähän maanantaikappale. On tehty vaikka millasta remppaa. Tuota kilometri asiaa en muistanukkaa liisareissa. Tulee kyllä tällä hetkellä ajettua n. 15000km/vuosi. Jos tulee muutto lähemmäs työpaikkaa ja harrastuksia (pääsisi pyörällä) niin pitää ottaa ehdottomasti uudestaan mietintään.

Lähettäjä: tfää 
Päivämäärä:   5.4.26 16:42:40

Miten leasing-autojen kanssa menee nuo kilometrirajoitukset? Onko ne kuukausikohtaisia, vai lasketaanko leasing-ajalta keskiarvo? Eli jos ajan tammikuussa 1200 km ja helmikuussa 800 km, maaliskuussa 600 km ja huhti- ja toukokuussa 950 km, niin tuostahan tulee yhteensä 5 kuukaudelle 4500 km ja keskimäärin 900 km per kuukausi. Mutta meneekö se niin, että yhden kuukauden aikana saa ajaa max 1000 km, vaikka seuraavan kuukauden aikana ajaisi vain parisataa kilsaa?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   5.4.26 17:04:08

"Liisari, jos ajat reilusti alle 1000 km/kk. Isommilla kilometreillä liisari tulee aivan järjettömän kalliiksi."

Tämä koskee lähinnä yksityisleasingia. Työsuhdeleasingin kanssa saa ajaa omia ajoja 18 000 km/vuosi. Työajoissa ei tietenkään ole mitään rahaa. Tai toki enemmänkin saa, mutta se vaikuttaa auton verotusarvoon. Hyvä vaan muistaa, että kodin ja työpaikan välinen matka sisältyy omiin ajoihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.