Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hitossa joku ajaa näin?

Lähettäjä: Motarilla 
Päivämäärä:   4.4.26 10:13:16

Olihan taas kuski yksi päivä motarilla. Ajoi matkailuautoa tai vastaavaa, keula sellainen mitä matkailuautoissa on.

Auto ajoi perääni ja liimautu kiinni takapuskuriin. Ajoi vielä keskiviivan vieressä joten en nähnyt taakse enkä takaa tulevia autoja ollenkaan. Edelläni ajoi toinen auto johon pidin hyvän turvavälin. Ensin ajattelin että roikkuja odottaa ohitushetkeä ja menee pian ohi. Ei kuitenkaan lähtenyt ohi vaan jäi ajamaan kiinni puskurissani.

Jonkin ajan päästä kyllästyin roikkumiseen joten polkaisin kaasua, tsekkasin että vasen kaista oli vapaa ja poistuin roikkujan edestä ohittamalla edessäni menneen auton. Peilistä seurasin kuinka matkailuauto kiihdytti, otti ohittamani auton kiinni ja liimautui sen takapuskuriin.

Ajaessani taas oikealla kaistalla taakseni tuli Tesla. Hetken päästä roikkuja ohitti auton jonka perässä oli roikkunut ja kiihdytti Teslan takapuskuriin kiinni. Tesla lähti ohittamaan mua joten ei ollut yhtään autoa mun ja roikkujan välissä. Roikkuja alkoi taas kiihdyttää päästäkseen perääni. En todellakaan halunnut sitä takapuskuriin, joten kiihdytin vauhtia. Pahoittelut Tesla-kuskille kun kiihdytin etkä päässyt palaamaan eteeni, mutta en todellakaan halunnut roikkujaa taas perääni. Roikkujalla ei onneksi ollut kanttia ajaa kovempaa kuin minä, joten ei saanut kiinni ja sain ajaa loppu matkan rauhassa.

Mutta miksi hitossa kukaan ajaa noin? Todella ahdistavaa kun ollaan isolla autolla ihan takapuskurissa kiinni ja jäädään siihen roikkumaan. Ei voi käydä ihan täysillä valoilla noin ajava kuski.

Re: Miksi hitossa joku ajaa näin?

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   4.4.26 10:15:28

Kaikenlaisia sekopäitä liikenteessä riittää, olen huomannut saman! Ihan järjetöntä kaahailua ja menoa muutenkin. En käsitä mitä niiden päässä liikkuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 10:16:36

"Pahoittelut Tesla-kuskille kun kiihdytin etkä päässyt palaamaan eteeni, mutta en todellakaan halunnut roikkujaa taas perääni."

Olisit päästänyt sen Teslakuski ensin ohi ja kiihdytellyt vasta sitten karkuun. Nyt moitit toista käytöksestä ja käyttäydyt itse uunosti.

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   4.4.26 10:26:00

Piste syyllistää aloittajaa vaia _koko homman_ pahantekijä oli se roikkuja. Ei aloittaja.

Päivämäärä:   4.4.26 10:28:42

Tesla kuski olisi todennäköisesti jäänyt jumittamaan eteeni koska vauhti ei ollut juurikaan mua kovempi eli en olisi päässyt kiihdyttämään. Nyt laitoin siihenkin vähän lisää vauhtia. Pääsi kyllä ohittamaan mut ja jatkettiin hyvää vauhtia eteenpäin. Ehkä tajusi itsekin mikä oli homman nimi, koska poistui itsekin roikkujan edestä.

Lähettäjä: Sle 
Päivämäärä:   4.4.26 10:29:54

En koskaan tuollaisissa tilanteissa lähde omaa nopeuttani nostamaan, päin vastoin. Otan jalan kaasulta ja saa sinä laskevassa nopeudessa roikkua perässä ihan niin kauan kuin haluaa.

Päivämäärä:   4.4.26 10:30:45

Aloittaja voi vaikuttaa vain omaan käytökseensä.
Ei jonkun perseessäroikkuminen ole mikään syy käyttäytyä huonosti ulkopuolisia kohtaan.

Päivämäärä:   4.4.26 10:31:26

Nuo roikkujat on niin ahdistavia. Siinä on pakko sitten itse hidastaa vauhtia ettei jonkun äkkijarrutuksen tullessa saa autoa maksiminopeudesta niskaansa.

Eikä ne silti mene ohi, eikä ota turvaväliä.

Lähettäjä: selittäjä 
Päivämäärä:   4.4.26 10:31:38

Joillakin on tämä tapa, ilmeisesti toisen auton lähellä ajaminen tuo jonkinlaista perusturvallisuuden ja pysyvyyden tunnetta, vaikka todellisuudessahan asia on juuri päinvastoin. Psykologinen juttu. Vähän sama kuin monella on tapa ohituskaistan alkaessa vaistomaisesti painaa kaasujalkaa hieman raskaammin ja ajaa 5-10 km/h nopeammin kuin yksikaistaisella osuudella, mikä tietysti suunnattomasti ärsyttää niitä jotka haluaisivat ohittaa sen hetki sitten lievää alinopeutta hituroineen auton. Se tulkitaan monesti tahalliseksi kiusanteoksi, vaikka nämä ihmiset eivät oikeasti edes tajua eivätkä rekisteröi tekevänsä niin. Samoin jos ihminen huomaa että toinen auto on lähtenyt ohittamaan tai juuri ohittamassa häntä niin vaistomaisesti tulee painettua vauhtia muutama km/h lisää jotta "pysyisi mukana". Tämän viimeksimainitun olen huomannut itsessänikin ja joudun välillä ihan tietoisesti taistelemaan sitä vastaan, etten tekisi niin.

Veikkaan että tämä on jotain laumavaistoomme liittyviä juttuja. Eivät nämä ihmiset edes tajua tekevänsä niin, tai tajua tekevänsä mitään väärää. Yleensäkin nämä tyypit eivät pidä läheskään niin tarkkaa lukua siitä miten ajavat kuin sinä ja minä, heille ajaminen on vain toiminto kuten vessassa käynti tai kauppareissu, ja kunhan ei tule onnettomuutta eikä kukaan kuole niin ei se ole niin nokonuukaa miten se tapahtuu. Eivät he esim. katso nopeusmittaria kuin silloin tällöin, eivät katso sivu- tai taustapeileihin jos eivät ole itse peruuttamassa, eivät pidä niin tarkkaa onko päällä pitkät tai lyhyet tai sumuvalot, ja niin edelleen. Eivät he koskaan aloita tai lue tällaisia topia.

Päivämäärä:   4.4.26 10:31:47

Minä ajan aina ihan pikkuisen hiljempaa, jos joku roikkuu perässä. Nythän aloittaja on prpvosoitunut toisen huonosta käytöksestä. Sekopään käytökselle et voi tehdä mitään, joten älä anna mitään huomiota ja keskity omaan ajoosi. Jos minun perässäni joku yrittää provosoida, niin en kertaakaan katso peiliin ja ajan itseeni keskittyen. Ja ajan pikkuisen hiljempaa kuin normaalisti. Tarkoittaen, että jos nopeusrajoitus on 60km/h, niin ajan niin että mittarini näyttää 57km/h.

Päivämäärä:   4.4.26 10:41:51

Tuossa nyt ei ehkä ollut kyseessä varsinainen sekopää, kun toimi vaikkakin epärationaalisesti niin kuitenkin johdonmukaisesti (=liimaantui aina kulloinkin edellä ajavan auton perään). Todellisten sekopäiden - sellaisten joista ei selkeästi voi tietää, mitä ne seuraavana hetkenä keksivät - kanssa olen huomannut parhaimmaksi vaihtoehdoksi joko sen, että painaa kaasua niin reilusti että sekoilija jää kauas taakse, tai sitten himmaa kaasua niin reilusti että sekoilija saa itse kadota horisonttiin sekoiluineen, eikä palaa norminopeuteen ennenkuin hörhö on kadonnut kokonaan näkyvistä ja aikaa on kulunut sittenkin vielä hetkinen.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   4.4.26 11:02:51

"En koskaan tuollaisissa tilanteissa lähde omaa nopeuttani nostamaan, päin vastoin. Otan jalan kaasulta ja saa sinä laskevassa nopeudessa roikkua perässä ihan niin kauan kuin haluaa."

Tämäkin on moottoritiellä vaarallista.
Vihaan perässä roikkujia todella paljon. Sellaisella tiellä millä on mahdollista niin ajan reunenpaan ja hidastan ja yritän saada perässäroikkujan ohittamaan. Joskus käännyn sivutielle tai jonkun liikkeen pihaan ihan vain siksi että pääsen sitten jatkamaan matkaa rauhassa.

Päivämäärä:   4.4.26 11:08:49

Jep, pelkkä pieni nopeuden nosto ei näihin perskärpäsiin vielä auta. Niinkauan kuin ne näkevät sinut tai jonkun muun edessään, ne nostavat omaa nopeuttaan pikku hiljaa kunnes pääsevät peräpeiliisi kiinni, ja jäävät sitten siihen jumittamaan. Kikkana on se että ajat hetken aikaa niin reilua ylinopeutta että näköyhteys katkeaa ja sitten vielä hetken aikaa, että autojen välille varmasti syntyy riittävä etäisyys. Ja sitten toivot että siihen väliin tulee jostain joku toinen auto, joka saa perskärpäsen vaivoikseen :)

Päivämäärä:   4.4.26 11:10:58

Se että toinen ajaa vaarallisesti, ei anna sinulle oikeutta ajaa vaarallisesti. Ei todellakaan ole mikään tekosyy alkaa tietoisesti vaikeuttamaan toisen ohitusta, koska sinua ärsyttää joku kolmas osapuoli. Toimit lainvastaisesti ja sakot olisi napsahtanut sinulle, jos poliisi olisi napannut. Ylipäätään käytöksesi ja toimintasi oli aivan yhtä idioottimaista kuin roikkujan. Ensi kerralla voisit heittää liikenteessä ollessasi egosi ikkunasta pihalle, poiketa bussipysäkille ja päästää roikkuja eteesi. Et sinä ohittelemalla takanaolevista pääse eroon, kun nekin voi aina ohittaa sen saman auton. Todella hölmö logiikka sinulla ja liian suuri ego liikenteeseen.

Lähettäjä: uw 
Päivämäärä:   4.4.26 11:18:51

En minäkään ymmärrä noita roikkujia.

Mutta kai se on joku juttu, ettei osaa olla yksin. Esim. kun lähes tyhjällä marketin parkkipaikalla on yksittäinen auto, niin on pakko mennä parkkeeraamaan viereiseen ruutuun, vaikka vapaita ruutuja on 200 kpl.

Tai kun ajat jossain Lapissa Ivalosta Rovaniemelle, ei juuri ketään muuta liikenteessä samaan suuntaan, niin on pakko ajaa kovempaa niin, että saavutat jonkun ja sitten roikkua hänen takapuskurissaan 200 km, vaikka olisi tilaa pitää yli 100 metrin turvaväli.

Jos joku jää roikkumaan puskuriin, niin minä yleensä vähän löysään kaasupoljinta niin, että vauhti hidastuu. Ei yhtäkkiä, vaan vähitellen. Esim. jos ensin olen ajanut satasta satasen alueella, niin kevennän kaasua niin, että vauhti laskee vähitellen 90 km/h:ssa. Yleensä hetken päästä roikkuja tajuaa mennä ohi. Jos ei t ajua, niin saatan hidastaa vauhtia vieläkin alemmas, 80-85 km/h:iin.

Minulla on harvoin kiire, joten menkööt ohi, jos eivät osaa pitää turvaväliä.

Joskus vein pakulla kaverin muuttokuormaa, kaveri tuli omalla autollaan vähän eri aikaan ja eri reittiä. Ajelin rekan takana pitäen kunnon turvavälin, eli siihen väliin mahtui kyllä, muttei minua kiinnostanut muu kuin se, että muuttokuorma ei paljoa pompi.

Päivämäärä:   4.4.26 11:38:56

Miettinyt samaa. Joskus tiputin ohituskaistan kohdalla satasen alueella nopeuden n. 30km/h tietämille ennen kuin roikkuja meni ohi. Tiellä ei ollut muuta liikennettä, muuten en olisi kehdannut ihan niin hiljaa ajella.

Likaiseen takalasiin joskus kirjoitin "turvaväli lyhenee kaasujalka kevenee" ja yllättävän moni ymmärsi silloin sen turvavälin pitää normaaliin verrattuna.

Päivämäärä:   4.4.26 11:43:12

Jatkuva nopeuden vaihtelu tehoaa myös aika hyvin perseessäroikkujiin. Esim 80 alueella antaa vauhdin tippua 70, kiihdyttää 90, antaa vauhdin taas tippua jne. Harva siinä jaksaa kauaa persuksissa liimaantuneena olla.

Päivämäärä:   4.4.26 11:50:47

Sama juttu kuin hevosilla. Paras kulkea ihan peräkanaa.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   4.4.26 13:37:02

Varmasti pihi mies ratissa, yritti käyttää edellä menevää tuulisuojana ja säästää imussa pari desiä diisseliä.

Päivämäärä:   4.4.26 13:38:36

"En koskaan tuollaisissa tilanteissa lähde omaa nopeuttani nostamaan, päin vastoin. Otan jalan kaasulta ja saa sinä laskevassa nopeudessa roikkua perässä ihan niin kauan kuin haluaa."

Niin, nopeuksistahan en maininnut mitään. Ja kuten joku jo ylempänäkin kirjoitti, mittarilla ei voi nopeutta paljon laskea.

"Se että toinen ajaa vaarallisesti, ei anna sinulle oikeutta ajaa vaarallisesti. Ei todellakaan ole mikään tekosyy alkaa tietoisesti vaikeuttamaan toisen ohitusta, koska sinua ärsyttää joku kolmas osapuoli. Toimit lainvastaisesti ja sakot olisi napsahtanut sinulle, jos poliisi olisi napannut. Ylipäätään käytöksesi ja toimintasi oli aivan yhtä idioottimaista kuin roikkujan."

Mikähän se vaaratilanne tuossa oli? Eiköhän poliisi oli ollut kiinnostunut ihan muiden kuskien toiminnasta, jos olisi ollut paikalla.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.4.26 13:53:00

Mikä auto sulla oli? Sanon vaan että ihmiset on huluja mutta en usko matkailuautoon.

Lähettäjä: hwh 
Päivämäärä:   4.4.26 14:13:54

"Mikä auto sulla oli?"

Tämä asia kiinnostaa miehiä aivan äärettömän paljon.

Kerroin joskus kaverien seurassa, että eräs kaverini (nainen) oli ajanut punaisia päin poliisien nenän eteen. Eräs mies kysyi "Mikä auto sun kaverilla on?" Kysyin, että mitä väliä sillä on. Kysyi uudelleen, että mikä auto kaverillani on. Vastasin, että merkin X malli Y (citymaasturi). TUo mies virnuili "Se on iihaan paaskaa ;)".

Okei. Eli olisi ollut parempi ajaa punaisia päin lähes poliisiauton keulaan jollain paremmalla autolla? Tuo mies ajaa itse jollain vanhalla rotiskolla, joka on koko ajan jostain rikki ja korjausta vailla :) Mutta harmittihan se, kun kaverini ajoi äitinsä uudehkolla citymaasturilla :)

Joskus olin äidin kyydissä motarilla, kun joku ns. "paremmalla autolla " ajava mies jäi ajelemaan vartiksi siihen viereiselle kaistalle nojaten kyynärpäällä ikkunan pieleen ja blokaten takaa tulevien ohitusmahdollisuudet. Kun on vain pakko näyttää ajavansa "paremmalla autolla ja olevansa mies". Ihan tiedoksi, että se mies ajoi toyota avensis farmarilla :DDD

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.4.26 14:18:23

No onhan Toyota Avensis maailman parhaimpia autoja. En yhtään ihmettele että nojaili.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.26 14:22:36

Ei se niin hyvä ole, että sillä kehtaa blokata takaa tulevien ohitusmahdollisuudet :)

Kyllä joku vähintään C-, mielellään D-kortin vaativa menopeli on jo paljon parempi :)

Lähettäjä: Njähnjäh 
Päivämäärä:   4.4.26 14:27:05

Minä olen moisille roikkujille tehnyt niin, että nostan jalan kaasulta. Sitkein pässi ajoi takapuskurissa Kehä3 40kmh, 80kmh- alueella.. tota kummaa sakkia tuntuu riittävän..

Päivämäärä:   4.4.26 14:46:26

Te hidastelijat, se ei taida auttaa jos ei ole mahdollista ohittaa. Joskus se puskurissa ajava on myös arka eikä uskalla ajaa ohi. Sellaiselle kun joku pääsisikin kertomaan kuinka vaarallista on perässä kiinni ajaminen, saattaisi lopettaa.

Lähettäjä: rf,f 
Päivämäärä:   4.4.26 14:59:51

"Joskus se puskurissa ajava on myös arka eikä uskalla ajaa ohi."

Jos on arka, niin silloin luulisi pitävän pitkän turvavälin eikä suinkaan imeskelevän edellä menevän takapuskuria.

Päivämäärä:   4.4.26 15:34:43

Olisi pitänyt kirjoittaa arka ja tyhmä. Sellainen ei enää aja puskurissa jos joku kertoo kuinka vaarallista se on.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.4.26 15:54:35

"Piste syyllistää aloittajaa vaia _koko homman_ pahantekijä oli se roikkuja. Ei aloittaja."

Niin että kun joku toinen ajaa päin prsettä ja vastoin liikennesääntöjä, silloin on ok itsekin ajaa niin muita kohtaan? Tai että jos joku toinen ajaa ylinopeutta, sinäkin saat "koska se toinenhan ajoi ensin"? Roikkuja (tai ylinopeutta ajava) vastaa VAIN omasta ajostaan, muut omastaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.4.26 15:57:11

Samma här!

Lähettäjä: CDi 
Päivämäärä:   4.4.26 16:07:34

"Auto ajoi perääni ja liimautu kiinni takapuskuriin."

Ajoiko aloittaja motarilla selkeästi hitaampaa nopeutta kuin muut (ja nopeusrajoitus) kun a) matkailuauto roikkui puskurissa , b) muiden autojen (Tesla ainakin mainittu) piti ohittaa ja c) aloittaja sai "ajaa rauhassa" vasta kun nosti nopeuttaan? Vai änkesikö aloittaja jotain 80km/h matkailuauton eteen motarille, jossa muut autot ajoivat vähintään 100km/h, ilman että kiihdytti liityntärampilla motarinopeuteen kuten kuuluisi liittyä ja/tai jätti väistämättä motarilla olevaa liikennettä?

Paljon työnkin vuoksi ajavana ei tule mieleen tilannetta, jossa joku olisi roikkunut puskurissa, mutta ei tule myöskään alinopeutta tungettua motarille kuvitellen siellä olevilla olevan väistämisvelvollisuus "kun mähän käytän vilkkua ja mikä kolmio muka rampilla, mähän tulen oikealta" ja mitä näitä kasikympinjurnuttajien selityksiä nyt onkaan tai ajettua motarilla ns. alinopeutta. Kyllä roikkujiakin varmasti on, mutta jos a) roikutaan puskurissa ja b) joutuu koko ajan ohitetuksi, silloin todennäköisesti omassa ajamisessakin on jotakin muusta liikenteestä poikkeavaa, kun ei ajaminen etene sujuvasti.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   4.4.26 16:17:53

"jos a) roikutaan puskurissa ja b) joutuu koko ajan ohitetuksi, silloin todennäköisesti omassa ajamisessakin on jotakin muusta liikenteestä poikkeavaa"

Tämä.

Yleinen ongelma on mittarivirhe. Käsittääkseni vanhoissa autoissa hyvinkin yleinen, lisäksi jos nopeusmittari on vain "viisarilla", ei se ole yhtä tarkka kuin digitaalinäyttö. Navigaattori näyttää oikeamman lukeman, mutta jos auto on niin vanha ettei sellaistakaan ole, kannattaa puhelimeen ladata nopeusnäyttösovellus ja sillä tarkistaa mittarivirhe. Monet meuhkaavat juurikin siitä, kuinka muut roikkuvat puskurissa, ohittelevat tarpeettomasti ja ajavat ylinopeutta "kun minä ajan sallittua nopeutta", mutta oikeasti ajavat 6-10 km/h alle tai jopa enemmän.

Päivämäärä:   4.4.26 18:02:43

Vastaava sankari ajoi mun perässä yksi aamu. Ei ollut muuta liikennettä juurikaan, niin ajettiin sitten 80 alueella alle 60km/h koko 10km matka, koska minulla ei ollut mikään kiire :D ohituspaikkoja olisi kyllä ollut useampikin, olen arka ohittaja mutta olisin itsekin uskaltanut niissä kohdissa ohittaa ihan hyvin.

Loppumatkasta sankari sitten jo vilkutteli pitkiäkin, mutta onneksi saan kaikki peilit pimennettyä niin ei sekään omaa ajoa häirinnyt :) sielläpähän vilkutteli. Mutta tuskin tuollaiset ikinä tajuaa miksi se edessä menijä hidastaa vauhtia. Mutta täälläkin paljon peuroja ja hirviä liikkuu, niin mieluummin sitten vaan körötellään jos takana oleva ei osaa pitää turvaväliä. Lähden aina ajoissa, joten minua ei köröttely haittaa.

Ja kyllä mun persuksiin ainakin aika-ajoin noita perskärpäsiä ilmestyy roikkumaan, vaikka tiedän paljonko nopeusmittari heittää ja ajan maanteillä _todellista nopeutta_ noin 5km/h yli rajoituksen. Enkä kyllä liimaannu alinopeutta ajavien peppuun, vaan pidän turvavälin ja ohitan sopivassa kohdassa. Helpompi ohittaakin etenkin tuollaisella vähemmän kiihtyväisellä autolla kun voi aloittaa kiihdyttämisen jo siinä omalla kaistalla. Ja näkyvyyskin on parempi kun on se turvaväli.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.4.26 19:24:26

Jos edellä ajava ajaa alinopeutta niin miksei takana oleva voi vain mennä ohi? Miksi pitää hengittää niskassa?
Itse vilautan jarruvaloja näille perässä hiihtäjille. Peräänajo on muutenkin aina takana ajavan vika.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.4.26 19:29:36

"niin ajettiin sitten 80 alueella alle 60km/h koko 10km matka, koska minulla ei ollut mikään kiire"

Koska sulla ei ollut mikään kiire, mikset voinut koukata pysäkkilevennykselle?

"ohituspaikkoja olisi kyllä ollut useampikin"

Ajatko niin, että nopeutesi vaihtelee (kun joku tulee vastaan, hiljennetään ja kun tie on vapaa, nopeus nousee=ohitus hankalampaa jos ohittajalla esim. joku vanha romu joka ei kiihdy) tai ohituskaistan kohdalla paahdat ylinopeutta ja kaistan kaventuessa alat taas körötellä (todella yleistä, ties mistä syystä)?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.26 19:39:44

tälä mun työmatkalla tuo on arkea. hidastus ja edes lliioiteltu väistö ei auta. ei mene ohi. koitat ehtiä alta niin sama romu puskurissa.
periaatteesas ei haittaa. sehän kaiken maksaa kolaritilanteessa. enemmän pelottaa että törmään peuraan ja tuo hullu viimeistelee pamauttamalla persheeseen.

ei kasikympin kylätiellä riitä turvaväliksi 3metriä. oikeastti se ei riitä missään.
painu vithuun siitä kärkkymästä kun ohi et kuitenkan mene vaikka miten tilaa antaisi. idiootti.

Lähettäjä: Kutku 
Päivämäärä:   4.4.26 19:55:37

Olen samaa mieltä kuin nimimerkki selittäjä. Tuolla ajellessa kyllä huomaa, että osa ihmisistä keskittyy ajamiseen ja liikenteeseen ja osa vaan, no, ajaa. Ehkä heille ei ole koskaan sattunut edes läheltä piti -tilannetta eivätkä he tajua, miten helposti liikenteessä voi sattua.

"Likaiseen takalasiin joskus kirjoitin "turvaväli lyhenee kaasujalka kevenee"". Tämä olisi kyllä hyvä idea, pitää ottaa käyttöön.

Päivämäärä:   4.4.26 21:34:24

"Koska sulla ei ollut mikään kiire, mikset voinut koukata pysäkkilevennykselle?"

Ja olisin samalla opettanut, että perseeseen liimaantuminen on kannattavaa toimintaa? Pimeässä ei myöskään kaukaa niitä pysäkkejä näe ja persiissäroikkuja estää reippaammat jarrutukset että sinne voisi väistää jos pysäkin näkee viime hetkellä.

"Ajatko niin, että nopeutesi vaihtelee (kun joku tulee vastaan, hiljennetään ja kun tie on vapaa, nopeus nousee=ohitus hankalampaa jos ohittajalla esim. joku vanha romu joka ei kiihdy) tai ohituskaistan kohdalla paahdat ylinopeutta ja kaistan kaventuessa alat taas körötellä (todella yleistä, ties mistä syystä)?"

En. Ajan niin, että hidastan vauhtia sopivissa ohituspaikoissa. Ohituskaistoilla ajan usein alinopeutta ihan tarkoituksella etenkin jos ajan vieraalla seudulla tai muusta syystä rauhallisemmin, pääsee kiireiset sitten ohi. Välillä päästän myös rekkoja ohituskaistoilla ohi, näytän vilkulla että voivat mennä ja hidastan jos näyttää siltä että eivät muuten ehdi ohittaa.

Se, että uunot jäävät välillä persuksiino roikkumaan ei ole mitenkään minun vikani vaan vika on roikkujien päässä. Mutta ajellaan silloin sitten vain hissukseen, minä olen aina varautunut siihen että matkalla voi olla hidastuksia niin ei minua haittaa ajaa hitaammin :)

Lähettäjä: Dipi 
Päivämäärä:   4.4.26 21:38:06

No jaa. Ajelen työmatkaa kehätiellä ja lähes joka kerta joku roikkuu puskurissa, jos yrittää pitää edes jonkinlaista väliä edellä olevaan, vaikka ajaisikin vähintään suurinta sallittua nopeutta. Ilmeisesti se turvaväli pitäisi ajaa kiinni eikä sillä nopeudella ole niin väliä, vaikka oltaisiin jo ylinopeuden puolella ja samassa vauhdissa kuin muukin liikenne.
Ajan vähän isommalla autolla, jonka takaa ei näe, jos ajaa ihan kiinni ja pari viikkoa sitten joku sankari taisi käydä aika lähellä, kun hiillosti perässä ja ei nähnyt, että jono on pysähtynyt, mutta minä näin ja toki jarrutin. Sen jälkeen löytyikin yllättäen ihan hyvä turvaväli... ei vissiin kuitenkaan kiinnostanut ajaa aika tukevasti rautaan kiinnitettyyn vetokoukkuun...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.