Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehellä noro, miten pelastaudun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 08:26:34

Mies kävi aamulla vessassa ja tuli äänistä päätellen molemmista päistä. Miten estän oman sairastumisen? Käsien pesu tietysti, mutta onko muuta tehtävissä? Kertokaa kaikki parhaat vinkit vatsatautiin! Meillä ei ole aiemmin ollut ikinä

Re: Miehellä noro, miten pelastaudun?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.4.26 08:31:45

Se on jo tarttunut todennäköisesti

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   4.4.26 08:38:40

Se on tarttunut jo pari päivää eli et mitenkään. Toiseksi kaikki vatsataudit ei ole sama kuin noro.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.4.26 09:09:15

On ottanut kuppia liikaa, ei ole noro.

Lähettäjä: Zero 
Päivämäärä:   4.4.26 09:22:19

Auts! Myöhäistä kyllä valitettavasti täysin pelastautua tuossa vaiheessa, olet voinut jo saada tartunnan. Meillä myös mitä todennäköisimmin noro (kiertänyt vasta lasten koulussa) parhaillaan talossa. Lapset sairastui eilen, miehellä alkoi oireilu nyt aamulla ja itse kauhulla odotan omaa vuoroani. Yhden vessan talossa aikamoinen show päällä. Toinen lapsista vielä kammoaa oksentamista ja on nyt aivan hysteerinen oksentelunsa (ja muiden oksentelun) lomassa. Kamala tauti kaikin puolin.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   4.4.26 09:27:12

Syö valkopippureita nyt heti.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   4.4.26 09:57:55

Et enää voi tehdä mitään, se on jo tarttunut jos on tarttuakseen.

Lähettäjä: yäk 
Päivämäärä:   4.4.26 10:13:24

Hyi stna miten ällöttävä mies. Lapikasta!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.4.26 10:13:43

Jos on noro, niin odota vuoroasi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.4.26 10:24:06

Noron pahin on se että elää todella kauan tartuntakykyisenä pinnoilla...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.26 13:47:03

Sitruunatiiviste. Se keltainen pullo. Juo sitä säännöllisesti. Vannon sen nimeen. Olen säästynyt kaikilta perheen noroilta sitä litkimällä PAITSI kerran kun sitä ei ollut.

Päivämäärä:   4.4.26 13:52:24

Kun yhdessä asutte niin tuskin millään, kyllä se tarttuu sinuunkin. Kai miehesi nyt kuitenkin muistaa hyvän käsihygienian?

Noro säilyy pinnoilla kauan, pyyhkikää kosketuspinnat ja wc-kalusteet desinfioivalla klooripohjaisella aineella. Alkoholipohjaiset desinfiointiaineet tehoavat noroon huonosti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.4.26 13:57:18

Ei auta sitruunamehut tai pippurit, tulee jos tulee, en tiedä, miksi tämä myytti elää sitkeästi. Pese käsiä ahkerasti.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.4.26 14:15:24

Todennäköisesti on jo tosiaan tarttunut, mutta kaiken pesemisellä ja putsaamisella jatkuvasti voi vähän yrittää ehkäistä.. Kaiken eli kaiken mihin mies on koskenut ja ennen kaikkea missä ikinä vaan voi olla hänen eritteitään edes pisara. Ja mies itse pesee klooripitoisella aineella vessassa pöntön ja sen ympäristön, hanat ja kahvat jne. Eritteiden partikkelit leijuvat ilmassa aika kauan eli ei vessaan miehen jälkeen heti, tuuletusta jos mahdollista ja jos mies ottaa ämpäriä mukaan johonkin huoneeseen niin sinne ei mene ja kaikkea tällaista. Ja molemmat pesee käsiä ihan hullun tavalla. Ja vielä supersiivous heti kun oireet loppuvat, mutta jatkaa silti käsien pesemistä yms.

Yleensä miehet eivät jaksa osallistua tällaiseen souviin ja siihen että heitä varotaan kuin spitaalisia :-D Mutta se ylivarominen on ainoa millä voi tartuntaa edes yrittää estää.

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   4.4.26 18:01:47

"Yleensä miehet eivät jaksa osallistua tällaiseen souviin ja siihen että heitä varotaan kuin spitaalisia :-D Mutta se ylivarominen on ainoa millä voi tartuntaa edes yrittää estää."

Joo... Silloin harvoin, kun olen itse kipeänä, mieheen ei tartu. Myös raju vatsatauti ollut, eikä tarttunut.
Sitten taas kun mies on kipeänä, minuun tarttuu aina. Koska hän ei varo yhtään, yskii miten sattuu, niistää nenän ja pesemättä käsiä koskettelee jääkaapin oven ja elintarvikkeet. Itse pesen huolellisesti kädet, yskin suojaten suuni ym.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.4.26 18:43:35

No joko aloittaja juoksee vessassa 🤢

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   4.4.26 18:43:56

Kannattaa terveyskkrjastosta vaikka kerrata tartuttavuus. Oma kokemukseni on, että koskaan samassa taloudessa asuva ei ole onnistunut välttämään omaa sairastumista, ellei ole muuttanut muualle siksi aikaa. Mies on voinut tartuttaa tautia jo muutamia tunteja ennen ensimmäistä oksennusta/ripulia. Tauti elää pinnoilla pari viikkoa. Nyt en muista kauanko mies tartuttaa oireiden loppumisen jälkeen. Muistaakseni sain itse viimeksi noin kaksi päivää oireiden loppumisen jälkeen palata potilastyöhön.

Käytännössähän tartunnan välttäminen on mahdollista mutta vaikeaa. Et voi olla miehen lähettyvillä, kasvoillesi ei voi tulla mitään pisaroita (myöskään niitä ei nähtäviä) lähikontaktissa. Vessan pinnoilla on monessa paikassa tautia, eikä tämä saa päätyä mistään kauttasi esimerkiksi kasvoillesi. Eli jos kosketkin seinää mihin tautia on mennyt niin et saisi koskea kasvojesi aluetta jne. Minulla noro on kyllä aina ollut sellainen, että olen asunut vessassa noin vuorokauden, koska laatta lentää puolen tunnin välein. Toisen kanssa asuessa pitäisi aina olla kaksi vessaa. :D

Päivämäärä:   4.4.26 18:52:35

"No joko aloittaja juoksee vessassa ""

En, luojan kiitos! Vältinkö siis luodin ja voi henkäistä helpotuksesta? Vai voiko alkaa vielä myöhemmin? Toki on myös mahdollista että miehellä on ruokamyrkytys tms. Meillä on onneksi kaksi vessaa, mutta ei mitään desinfiointiainetta, joka tepsisi noroon....

Päivämäärä:   4.4.26 18:53:02

Olen kerran sairastanut noron niin, ettei kukaan muu perheessä saanut tautia. Vietin muistaakseni 3 vrk makuuhuoneessa, jonka yhteydessä on vessa. Tämä ei tietenkään onnistu, jos asunnossa on vain yksi wc.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.4.26 19:21:30

Itämisaika on 12-48h eli vielä ei kannata huokaista helpotuksesta

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.4.26 19:27:38

No et voi vielä henkäistä helpotuksesta.. itämisaika on yleensä nopea, mutta teoreettisesti kuitenkin jopa 48 tuntia. Että kun miehen oireet ovat loppuneet ja teette koko kodin pintojen putsauksen (pesette vaatteet ja vuodevaatteet jne. samalla) niin jos senkin jälkeen vuorokauden-kahden päästä olet terve niin voit alkaa hengitellä.

Mutta sehän voi olla ruokamyrkytyskin.

Tosi ruokamyrkytyskin voi olla noroviruksen aiheuttama jolloin siinä on tarttumisen mahdollisuus yhtä lailla.

Joku mainitsi elävän pinnoilla kaksikin viikkoa.. se on valitettavasti totta, toki näihin vaatisi edes sen pisaran eritteitä mukaan eli ne voivat sopivilla pinnoilla pitää pöpöt elossa sen parikin viikkoa. Jos sairastuneen käsi on puhdas suorista eritteistä ja vain koskee ihollaan pintoja niin se tartuttavuus ei niin kauan kestä. Huoneilmaan sitä pääsee hengityksestä ja tosiaan se vessan vetäminen tautieritteiden kanssa oikein hönkäisee niitä ilmaan, siksi se toinen vessa auttaa jo paljon (moni kun siivoaa vain sen wc istuimen).

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   4.4.26 21:32:38

Mä säilyin kun pesin hulluna käsiä, nukuin eri huoneessa, käytin eri käsipyyhettä :D ja pyyhin pintoja ahkerasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.26 21:34:06

Valkopippuri ja hyvä hygienia

Lähettäjä: Ylihygieeninen 
Päivämäärä:   5.4.26 00:06:26

Olen onnistunut välttämään noron vaikka perheessä muilla kiertänyt. Sama keittiö ja vessa ollut käytössä. Pese jatkuvasti käsiä, vältä koskemasta pintoihin tai jos kosket niin hihan/paperin kautta, älä syö samoja ruokia mihin sairastuneet ovat mahdollisesti koskeneet (esim leivät). Erityisesti jos käytät samaa vessaa, niin älä koske siellä paljain käsin _mihinkään_ ja käy pöntöllä niin ettet koske reunaan. Tuossa lienee tärkeimmät. Ja huomaathan, että noro voi tarttua pinnoilta 2 viikon ajan joten jatka tota kaikkea sen ajan.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   5.4.26 11:19:34

Ei sitä pysty mitenkään välttämään. On voinut tarttua jo ennen oireiden alkamista ja viruksia voi elää millä tahansa asunnon pinnalla. Mutta ei siihen välttämättä silti sairastu. Oma vastustuskykysi voi hoitaa virukset pois, vaikka niitä saisit elimistöösi. Toisaalta noro voi olla myös hyvin lieväoireinen, esimerkiksi lieviä vatsanväänteitä tai yhden kerran ripuli. Eivät kaikki noron saaneet oksenna ja ripuloi vuorokautta vessassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.