Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvikset keittoon

Lähettäjä: vinkkejä? 
Päivämäärä:   3.4.26 20:49:53

Ollaan tosi kauan käytetty vain kaupan pakastealtaasta löytyviä valmiita peruna-juures -sekoituksia keitoissa. Nyt lisääntyneen vapaa-ajan myötä on yritetty siirtyä ruuanlaitossa enemmän alusta asti tekemiseen. Nyt ongelmana on keitto.

Mitä kasviksia te laitatte keittoihin?

Peruna ja porkkana tietenkin.

Minä haluaisin isoja lohkoja sipulia, mutta miehen vatsavaivojen vuoksi sipulia saa olla vain hillitysti.

Mies haluaisi lanttua, mutta minä olen sille allerginen. Se menee jotenkin noissa pakasteissa, mutta en halua sitä sellaiseen ruokaan jota oikein oikeasti laitetaan. En pysty raakaa lanttua edes käsittelemään, enkä suuremmin edes pidä sen mausta. Valmispakasteissa olen sen vain sietänyt.

Mies ehdotti sipulin tilalle selleriä. Minä en tykkää sen mausta, asia juontaa juurensa aikoihin kun asuin kotona ja oli muodikasta pitää kaalikeittodiettiä. Äiti sitä aina välillä teki ja koska itse olen kaalin fani niin innolla söin, mutta se selleri tökki.

Kaali ei käy koska mies ei tykkää.

Re: Kasvikset keittoon

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   3.4.26 20:54:53

Palsternakka on kiva ja mieto, kesäkurpitsa samoin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.4.26 20:55:12

Palsternakka, purjo, persilja. Itse laitan nakkiyms keittoon paljon persiljaa. Kalakeittoon tilliä. Lipstikkaa monet laittavat keittoihin.

Lähettäjä: HHH 
Päivämäärä:   3.4.26 20:55:21

Kesäkurpitsaa, yleensä isona raasteena laitan. Eihän se millekään maistu mutta on kasvis:D
Punajuuri? Nauris? Palsternakka?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   3.4.26 20:56:11

Olisin nimenomaan ehdottanut varsinkin liha ruokiin juuriselleriä.

No pitää miettiä.

Lähettäjä: ,__, 
Päivämäärä:   3.4.26 20:56:53

Paprika, palsternakka, kukkakaali, purjo (kestääkö miehen vatsa?)

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   3.4.26 20:57:58

vinkkejä?, molemmille omat keitot, kun tuntuu olevan niin paljon eroavaisuuksia!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.4.26 21:00:17

Purjo sopii omalle vatsalleni paremmin kuin tavallinen sipuli, mutta se on tietysti eri asia, sopiiko miehellesi. Laittaisin itse purjoa ja palsternakkaa esim.

Päivämäärä:   3.4.26 21:03:34

Tässä on nyt nimenomaan ideana että tehdään yhdessä ja alusta saakka.

Paprika ei käy koska olen allerginen sillekin.
Kukkakaali ei käy koska mies ei tykkää siitäkään.
Palsternakkaa harkitaan.
Nauris voisi olla, minä en ainakaan ole koskaan edes maistanut sitä, olen vain olettanut että on kuin lanttu.
Punajuuri harkitaan,
Kesäkurpitsa esim lihakeitossa kuulostaa oudolta.

Purjo lisätään listalle, ei ainakaan ole miehen kielletyissä aineissa! Kiitos!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.4.26 21:07:10

Palsternakka on makunsa vuoksi ihan ehdoton.
Vihteät pitkät pavut (saa ympäri vuoden tuoreena ja toki pakasteena) ovat myös suosikki kunhan ei keitä liian lötköiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.26 21:07:13

Pistou-keitto, katsopa ohje netistä (niitä ohjeita on vähän erilaisia, ei ole mitään yhtä ja ainoaa "oikeaa"). Todella hyvää, parhaita keittoja mielestäni. Pistou-tahna tehdään usein itse, mutta olen nähnyt sitä myytävän sellaisessa ranskalaisia elintarvikkeita myyvässä kaupassa.

Päivämäärä:   3.4.26 21:09:08

Kesäkurpitsaa ei edes huomaa siellä sopassa eli huoli pois että se jotenkin outo olisi. Ei maistu millekään. Enemmän riski punajuuri olisi, ehkä.

Itse teen useinkin jauhelihasoppaa johon raastan porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Itse kyllä pistän reilusti sipulia kun kestän sen, myös valkosipulia ja tomaattimurskaa. Peruna tekee ruokaisammaksi, mutta ei ole välttämätön enää tässä.

Mites punaiset linssit?

Päivämäärä:   3.4.26 21:12:18

Minä taas tykkään keitoista, joissa asiat on sellaisina reiluina paloina. Niin siksi sitä kesäkurpitsaa mietin että meneekö se "hötöksi" joka vain katoaa sinne.

Linssit ehdottomasti listalle! Kiitos!

Päivämäärä:   3.4.26 21:20:11

Me tehdään monesti omat ruoat, just sellaisia mistä itse tykätään.

Päivämäärä:   3.4.26 21:35:34

Ei siitä ihan hötöä tule mutta kyllä sellaista löysiä "limapaloja" jos isompina paloina sinne laittaa. Siksi pistän itsekin raasteena.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.4.26 21:43:14

Juuripersilja sopii hyvin perinteisiin keittoihin. Tykkään käyttää porkkanaa, pinaattia, fenkolia, vihreitä papuja jne. Riippuu toki keitosta, mitä tehdään. Kaalit sopivat myös.

Päivämäärä:   3.4.26 21:43:40

Juuriselleri?

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   3.4.26 22:26:49

Lehtikaali! Se ei maistu kovinkaan kaalille, mutta on kivan vihreää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.