Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  olen jäänyt muiden jalkoihin työpaikalla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.26 09:09:41

Olen aina kuvitellut olevani tosi ahkera ja tehnyt hyvin työni ja nyt tuntuu että siitä ei palkita mitenkään. Olen ilmaissut halunu tehdä sellasia tehtäviä jotka voisivat nostaa palkkaluokkaani mutta en ole saanut vaikka olen hakenut.

Nyt huomasin, että vastaavia tehtäviä on ujutettu samalla palkkatasolla oleville muille henkilöille eikä näistä ole ollut mitään yleistä infoa missä olisi kysytty, että onko halukkaita tällaisia hoitamaan. Yhtäkkiä tullut vain sähköposti, missä sanottu, että henkikö x hoitaa nyt nämä. Ja tiedän jo että ketä sitten esitetään seuraavaksi ylennykseen...

Meneekö ihan oikein, että kun minä olen kysynyt mitä minä voisin tehdä extraa, ei sanota juuta eikä jaata ja sitten yhtäkkkiä huomaan, että henkilö x tekee näitä mitä minäkin olisin voinut tehdä tällaisena extrana?

Ja tästä ei tosiaan ole infottu yleisesti mitään. Auttaisiko liitto tässä mitenkään?
Tuntuu, että työpanostani ei huomata millään lailla. Kaikki asiat ohitetaan mitä ehdotan tai ilmaisen haluavani tehdä.

Re: olen jäänyt muiden jalkoihin työpaikalla

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   2.4.26 09:11:15

No siellä ollaan sitä mieltä, että et ole sopiva niinhin havittelemiisi tehtäviin, mutta sitä ei jostain syystä haluta sanoa suoraan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.26 09:24:55

Ylennys yleensä siirtää työntekijän pois edellisistä tehtävistä. Jos olet talon paras työjuhta omissa hommissasi niin niitä saat jatkaakin hamaan hautaan asti.

Päivämäärä:   2.4.26 09:29:09

Paras ei välttämättä ole sopivin.

Päivämäärä:   2.4.26 09:37:05

no tämä työjuhta lopettaa sitten lopunkin tekemisen, jos kerran sitä halutaan

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   2.4.26 09:37:28

Joko ne muut saavat uudet positionsa ansioistaan tai sitten muista syistä. Pelkkö 'virkaikä' ei voi/pidä koskaan olla ainut peruste ylennykselle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.26 09:42:30

Monestihan firmoissa on jo valmiiksi suunniteltu urapolku joillekkin uusille työntekijöille - aloittavat alhaalta ja nousevat suoraviivaisesti ylöspäin eli tutustuvat koko firman tehtäviin tarkoituksenaan myöhemmin johtaa koko osastoa tai firmaa. Perus-työntekijät ovat erikseen ja tekevät sitä hommaa mihin heidät on palkattu niin kauan kuin firmassa viihtyvät.

Päivämäärä:   2.4.26 09:50:47

no se juuri, että en voi " ansioitua" mitenkään,kun en pääse tekemään niitä tehtäviä millä ansioidutaan. Eli vaikka ilmoitan että haluan tehdä asiaan x, sen saa henkilö y. Ja tähän ei ole kerrottu mitään syitä miksi näin. Eli en saa tietää miksi en saa tehdä kyseisiä asioita. Enkä myöskään saa tietää miksi muut henkilöt otetaan näihin "salaa" ja sitten vain ilmoitetaan että he tekee näitä. Eikö tässä ole kyseessä epätasa-arvoinen kohtelu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.4.26 09:52:24

Teetkö etänä ja olet näkymätön ja muut on toimistolla? Siinä yksi iso syy.

Oletko oikeasti hyvä ja nopea ja asiakkaat tykkää?

Päivämäärä:   2.4.26 10:00:55

No mitä ne sanoo kun kysyt asiasta?

Oletko ottanut huomioon sen vaihtoehdon että et ole niin hyvä työssäsi kuin luulet? Tai että esihenkilöt eivät ainakaan pidä sinua niin hyvänä kuin itse pidät? Aina ylemmässä asemassa olevat eivät tykkää hyvästäkään työn jäljestä, ja kokemukseni on ettei sitä osata haluta ja uskalleta sanoa suoraan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.4.26 10:05:41

No miten ajattelit osoittavasi, että ne työt olisi kuuluneet sinulle tai että se työt saanut olisi jotenkin huonompi tai ei tekisi samaa vertaa kuin sinä tai jollain muulla lailla "epätasa-arvoista" ? Ei niitä töitä tai ylennyksiä saa tai edes kuulu aina saada vain siksi että itse haluaa.. Ei, sinua ei vain nähdä sellaisena työntekijänä tai persoonana kenelle halutaan niitä hommia antaa tai silottaa tietä ylennykselle. Kannattaa uskoa ja hakea uuteen työpaikkaan, tuolla et asiaa pysty tod näk muuttamaan ja ihan tuhatvarmuudella et vinkumalla, valittamalla johonkin liittoon tai tappelemalla...

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   2.4.26 10:10:20

No ei auta liitto tasan mitenkään tuollaisessa. Jos on jotain lisähommia jotka ei ole sitä työntekijän perustekemistä, niin ei mitään liittoa kiinnosta se että joku ei sitä extraa saa vaikka itse kokee olevansa siihen paras ja ainoa.

Ja tuo "no tämä työjuhta lopettaa sitten lopunkin tekemisen, jos kerran sitä halutaan" on sitten taas niin lapsellinen asenne, että ehkäpä et olekaan kypsä tekemään niitä extroja. Se joku toinen voi olla sopivampi esihenkilöiden mielestä, koska extrat on usein sellaisia että ei sitä tekemistä ehditä vahtimaan vaan pitää voida luottaa että ne hoituvat sen perustyön ohella.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   2.4.26 10:11:02

"Eikö tässä ole kyseessä epätasa-arvoinen kohtelu?"

Ei välttämättä. Ei töissä yleensä tarvitse perustella mitenkään miksi joku toinen saa parempia tehtäviä kuin toinen. Jos voit suoraan epäillä että kyse on syrjinnästä, eli esim. uskonnon, ihonvärin, sukupuolen tms. takia sinua syrjitään, niin sitten kai siitä voi valittaa. Mutta jos et voi perustella asiaa syrjinnällä, silloin voi olla vaan että sinulla kävi huono tuuri.

Tai voi olla että toinen on vaan esim. ollut enemmän esillä, on puheliaampi ja avoimempi, persoonaltaan muistettavampi, vaikuttaa sopivan paremmin toisiin tehtäviin, on parempi tai sopivampi koulutus, osaamista vaikka harrastuneisuuden kautta tms.

Päivämäärä:   2.4.26 10:11:35

ei varmaan ole huonompi, mutta se että minulle ei edes tarjota mitään vastaaavaa vaikka kysyn suoraan, on virhe. Vaikka he eivät halua antaa niitä, he eivät voi toimia oman mielensä mukaan vaan kyllä työlainsäädäntö velvoittaa heitäkin kohtelemaan tasapuolisesti työntekijöitä. Voin kyllä alkaa tehdä paskasti töitä jos mikään ei kelpaa... ihan sama

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.26 10:12:05

Oletko julkisella puolella töissä?

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   2.4.26 10:15:47

Eiköhän pomo ole pistänyt merkille sun perusasenteesi, joka on paska. Heti ollaan vinkumassa ja valittamassa ja lopettamassa työt kokonaan, kun ei saadakaan jotain extraa mitä haluaisi. Huh huh.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   2.4.26 10:16:13

"ei varmaan ole huonompi, mutta se että minulle ei edes tarjota mitään vastaaavaa vaikka kysyn suoraan, on virhe. Vaikka he eivät halua antaa niitä, he eivät voi toimia oman mielensä mukaan vaan kyllä työlainsäädäntö velvoittaa heitäkin kohtelemaan tasapuolisesti työntekijöitä."

on varmaan jotain aloja missä tämä on säädellympää, mutta kyllä useimmissa työpaikoissa tehtäviä saa antaa ihan työnantajan omalla päätöksellä miten haluaa. Ei ole pakko jakaa tasaisesti, varsinkaan jos uskotaan että se toinen sopii paremmin tehtäviin.

Päivämäärä:   2.4.26 10:23:22

"Eiköhän pomo ole pistänyt merkille sun perusasenteesi, joka on paska. Heti ollaan vinkumassa ja valittamassa ja lopettamassa työt kokonaan, kun ei saadakaan jotain extraa mitä haluaisi."

Tämä. Työntekijä voi olla ihan ahkera ja tehdä työnsä ihan hyvin, mutta jos perusasenne on tuollainen martyrointi ja draamailu niin kyllä se näkyy vaikka itse luulee että ei näy.

Ja tosiaan, mitään extroja ei tarvi jakaa kaikille vaan ne jaetaan sopivimmalle. Työsopimuksessa lukee, mikä on työtehtävä ja se ta:n täytyy työntekijälle tarjota. Extrat on ylimääräisiä ja kuten jo totesin usein sellaisia että pitää pystyä luottamaan että ne tulee tehdyksi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.4.26 10:27:18

Nämä on vähän haastavia juttuja. Monesti tilanne paranee vaihtamalla firmaa, niin olen itse tehnyt.

Teen myös esihenkilötyötä ja tunnistan ilmiön. Joskus on kyseessä se, että henkilö on sopivin omaan työhönsä, mutta ei sopivin siihen mitä haluaisi tehdä. Joskus taas henkilö on jollain tapaa hankala, hidas, sopimaton tai laiska ja ei ole antanut omassa työssään riittävästi näyttöä, että olisi valmiuksia selvitä haluamastaan toimesta.

Pitää olla kykyä, pelkkä haluaminen ei aina riitä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.4.26 10:30:15

"Vaikka he eivät halua antaa niitä, he eivät voi toimia oman mielensä mukaan vaan kyllä työlainsäädäntö velvoittaa heitäkin kohtelemaan tasapuolisesti työntekijöitä"

No höpöhöpö nyt.

Päivämäärä:   2.4.26 10:34:22

Aloittajan kaltaiset ihmiset ei yleensä ole kovin pidettyjä työpaikoissaan. Kun luulee tietävänsä vaikkapa lainsäädännöstä enemmän kuin oikeasti tietää ja liitto-kortti vilahtaa herkästi, niin sillä ei pääse ikinä etenemään. Hupaisimpia on ne jotka omien hatarien tai jopa virheellisten laintulkintojen perusteella alkavat vaatimaan sitä ja tätä ja otetaan tosiaan liitto mukaan jne. Sitten on suuri ihme kun ei tykätä.

Päivämäärä:   2.4.26 10:34:51

No en kyllä ole ilmaissut koskaan että teen paskasti työni. Päinvastoin; olen kysynyt, että teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna. Tähänkään en saanut mitään sen kummempaa arviointia.

Ei mitään että voisit tehdä vähemmän hyvin tai enemmän hyvin.
Eli en ole koskaan saanut tietään minkä laatuista tekemäni työ on esihenkilön mielestä.

Lisäksi tämä extra työ on täysin samaa työtä vain hieman eri muodossa, mikä ei ole mitenkään erityisen poikkeava muoto.

Eli minulla on täysin sama kyky hoitaa tällaisia tehtäviä kuin jollain toisellakin.

Minulla on siitä näyttöä.

Kyllä esihenkilön täytyy pystyä perustelemaan miksi ei haluta että tekisin jotain jos ei voida sanoa mitään että mitä voisin tehdä vai oletteko sitä mieltä että saa olla vain hiljaisesti hiljaa eikä kannustaa toista mihinkään?

Se ei kyllä voi olla esihenkilöroolin tarkoitus, että ei kannusteta eikä kerrota mitä voisi kehittää. Kehityskeskustelun ideakin se nimenomaan on, että kannustetaan kehittymään.
Ja keskustelu on vuorovaikutteista. Ei niin että esihenkilö on vain hiljaa kun toinen kysyy, että mitä voisin tehdä enempää tms.

Lähettäjä: 111 
Päivämäärä:   2.4.26 10:35:11

Työelämä ei ole reilua tai oikeudenmukaista ja itsensä leimaa erittäin vaikeaksi ihmiseksi, jos tällaista asiaa alkaa viemään eteenpäin yhtään mihinkään "ei ole reilua" näkökulmalla. Uusia haasteita saa usein helpoiten vaihtamalla työpaikkaa. Kehityskeskusteluissa on myös syytä kertoa omat halut ja toiveet ja kysyä esihenkilöltä kommentteja tai suunnitelmaa niiden eteenpäin viemiseksi. Hyvä, että olet toiveesi ääneen sanonut. Se on jo hyvä alku. Seuraavaksi sinun pitää pyytää palautetta työstäsi ja mahdollisia kehityskohteita. Kannattaa myös katsella uusia mahdollisuuksia talon ulkopuolelta. Tärkeintä on kuitenkin niellä kiukku ja tehdä nykyisessä työssä parhaansa. Suomi on pieni paikka ja siltoja ei kannata polttaa vaikka kuinka olisikin oikeassa.

Päivämäärä:   2.4.26 10:37:25

Ja en ole mitään liittoa edes ottanut mukaan tässä asiassa. Kunhan kysyin olisiko siitä mitään apua. Siitähän minä heille jäsenmaksua maksan että neuvovat pattitilanteissa. Vai pitääkö minun maksaa ei oosta ja vain maksaa maksamisen ilosta?

Liitto on minulle neuvoksi ja antaa neuvoja eikä sitä edes välttämättä oteta mukaan asiassa.

Päivämäärä:   2.4.26 10:37:27

"olen kysynyt, että teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna. Tähänkään en saanut mitään sen kummempaa arviointia."

Siis ootko sä oikeasti mennyt töissä kysymään noin?

Päivämäärä:   2.4.26 10:39:00

"olen kysynyt, että teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna. Tähänkään en saanut mitään sen kummempaa arviointia."

Siis ootko sä oikeasti mennyt töissä kysymään noin?

Ja mikäs tässä sinua häritsee?

Kyllä meillä otetaan esille, jos huomataan että toiset tekee paskasti ja toiset hyvin. Toiset saa saman palkan tekemällä paskasti, niin jos itsekään ei tarvitse tehdä yltiööhyvin ja riittää että tekee sinne päin niin kyllähän tämä pitää kertoa millaista laatua edellytetään.

Päivämäärä:   2.4.26 10:40:56

"Vaikka he eivät halua antaa niitä, he eivät voi toimia oman mielensä mukaan vaan kyllä työlainsäädäntö velvoittaa heitäkin kohtelemaan tasapuolisesti työntekijöitä"

No höpöhöpö nyt.

Jos ole tätä mieltä toivon että että et ole esihenkilö. Välität huit hait lainsäädännöstä.

Päivämäärä:   2.4.26 10:45:36

No onhan tuo nyt todella kuspäistä mennä kysymään että teenköhän liian hyvin muihin verrattuna. Joku pikkulapsi voi huomiota kerjätessään sanoa noin mutta ei aikuinen ihminen. Ei ihme ettet saa mitään extroja, todennäköisesti vain toivovat että menet muualle esittämään parasta.

Päivämäärä:   2.4.26 10:55:46

Tasapuolisesti pitää toki kohdella työntekijöitä. Se koskee, että ei saa syrjiä sukupuolen, uskonnon, poliittisen kannan, seksuaalisuuden, kansalaisuuden tms perusteella ja hyvä niin.

Työelämässä tasapuolisuus on kuitenkin subjektiivinen käsite, henkilön omaan kokemukseen perustuva tunne.

Työnantaja voi ja saa tehdä päätöksiä oman mielensä mukaan, kunhan ei sorru yllä mainittuun syrjintään.

Valitettavasti, jos kokee kokevansa vääryyttä ja ei ole tyytyväinen tilanteeseen, niin ainoa mahdollisuus on vaihtaa työpaikkaa.

Asian voi nostaa esille ja kysyä perustelua, mutta se ei muuta työnantajan veto-oikeutta näissä tilanteissa.

T. Esihenkilö ja usemaan vuoden myös HR-työtä tehnyt

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   2.4.26 11:41:53

"Kannattaa uskoa ja hakea uuteen työpaikkaan, tuolla et asiaa pysty tod näk muuttamaan"

Näin, kokemusta on. Olen työskennellyt muutaman vuoden sisään ihan ääripään firmoissa; toisessa minulle ei uskallettu antaa ollenkaan vastuuta, vaan aina oli joku muka osaavampi ja parempi tehtävään, ja toisessa firmassa vastuuta ja palkkaa tuli siitä vain, ja kykyihin uskottiin. Kannattaa vaihtaa.

Tosin ap:n tapauksessa tuo asenne saattaa olla pysyvä ongelma.

Päivämäärä:   2.4.26 11:42:12

alitettavasti, jos kokee kokevansa vääryyttä ja ei ole tyytyväinen tilanteeseen, niin ainoa mahdollisuus on vaihtaa työpaikkaa.

no ei kyllä ole. Sitä varten työpaikalla on työsuojeluvaltuutettu ratkomassa tällaisiaä tilanteita. Ei esihenkilöt voi olla vain hiljaa ja käpertyä kuoreensa, vaan heidän on voitava kohdata vaikea asia ja selvitettävä niitä. Se on se esihenkilön tehvä jos sen pestin on itselleen ottanut. Sitten on tavallinen työntekijä jos ei hoida tällaisia tehviä ja ohittaa ne eikä vastaan työntekijän pyyntöihin keskustella.

Päivämäärä:   2.4.26 11:43:54

Ja voi olla, että kannattaa vaihtaa, mutta tosiasian on se, että esihenkilö on ottanut itselleen työnkuvan missä voi joutua ratkomaan työhön kohdistuvia tilanteita ja silloin näissä ei voi vaan vaieta ja olla hiljaa. Sitten kannattaa itsekin vaihtaa tehtäviä jos ei kykene tällaisiin tilanteisiin reagoimaan.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   2.4.26 12:12:52

Kannattaa nyt vaan aloittaja hengittää ja hyväksyä tilanne. Tähän asiaan et voi vaikuttaa tai päättää siitä. Se mihin voit vaikuttaa ja päättää on oma asenne ja tarvittaessa työpaikan vaihto.

Työpaikoilla on monta ihmistä tunteineen, tarpeineen, osaamisineen ja kokemuksineen. Jos jokaisen mielen mukaan pitäisi esihenkilön pomppia ja toimia, niin aika vaikeaa olisi. Kaikkia ei voi miellyttää ja yleensä linja on kaikille sama.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.26 12:22:40

Tässä voi päteä se että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa niin kannattaa olla hiljaa. Ehkä TA ei halua loukata aloittajaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.4.26 12:28:52

Tasa-arvoinen kohtelu ei todellakaan tarkoita että kaikille halukkaille pitää tarjota haluamiaan hommia.

Päivämäärä:   2.4.26 12:29:28

Tilannehan tosiaan ratkeaisi sillä, että esihenkilö sanoisinä ettet ole hänen mielestään sopiva/paras vaihtoehto noihin muihin hommiin tai etenemään työpaikalla. On ärsyttävää, ettei esihenkilöiltä saa edes suoraan kysyessä suoraa palautetta, mutta oman kokemukseni mukaan aika yleistä.

"Tässä voi päteä se että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa niin kannattaa olla hiljaa"

No tämähän se on. Ja sitten pelätään protestia kun aloittaja alkaa tehdä hommat huonosti ihan vaan kiusallaan. Huonoksi muuttuneesta työntekijästä eroon pääseminen ei ole helppo juttu.

Lähettäjä: 111 
Päivämäärä:   2.4.26 12:38:28

No ei todellakaan työsuojelu puutu mihinkään tehtävien jakoon tai ylennysten saamisiin ellei syrjintä kohdistu sukupuoleen, seksuaaliseen suuntaitumiseen uskontoon ym vastaavaan. Ylennykset annetaan henkilöille, joilla katsotaan olevan eniten kasvupotentiaalia. Hankalilla ja itsekeskeisillä ihmisillä harvoin on. Fakta myös on, että ylenemismahdollisuuksia on rajallinen määrä ja haluajia yleensä on moninkertaisesti. Tähän ei voi liitto tai työsuojelu vaikuttaa

"Valitettavasti, jos kokee kokevansa vääryyttä ja ei ole tyytyväinen tilanteeseen, niin ainoa mahdollisuus on vaihtaa työpaikkaa.

no ei kyllä ole. Sitä varten työpaikalla on työsuojeluvaltuutettu ratkomassa tällaisiaä tilanteita. Ei esihenkilöt voi olla vain hiljaa ja käpertyä kuoreensa, vaan heidän on voitava kohdata vaikea asia ja selvitettävä niitä. Se on se esihenkilön tehvä jos sen pestin on itselleen ottanut. Sitten on tavallinen työntekijä jos ei hoida tällaisia tehviä ja ohittaa ne eikä vastaan työntekijän pyyntöihin keskustella."

Päivämäärä:   2.4.26 13:58:44

En tunne aloittajaa ja en osaa ottaa kantaa.

Särähti itselle nuo, että on käyty kysymässä, että tekeekö aloittaja työt liian hyvin, penätään liiton ja työsuojeluvaltuutettu kantaa, koetaan epätasa-arvoa siellä missä sitä ei ole.

Vaikuttaa tekstisi perusteella siltä, että pidät itseäsi muita parempana, mutta se ei välttämättä ole se, miten sinut nähdään työyhteisössä. Myös mutuilu liitosta tms viittaa hankalaan työntekijään, joka yrittää kääntää asiat ongelmiksi siellä, missä niitä ei ole.

Meillä oli tällainen henkilö töissä. Omasta mielestään paras joka asiassa ja tiesi kaiken, veto omia päätelmiä ja luki tessiä väärin. Tosi raskas ihminen. Todellisuudessa teki työnsä ihan miten sattuu, virheitä kävi, oli ikävä muille ja omasta mielestään ylivertainen. No sai sitten potkut.

Päivämäärä:   2.4.26 14:19:55

"Meillä oli tällainen henkilö töissä. Omasta mielestään paras joka asiassa ja tiesi kaiken, veto omia päätelmiä ja luki tessiä väärin. Tosi raskas ihminen. Todellisuudessa teki työnsä ihan miten sattuu, virheitä kävi, oli ikävä muille ja omasta mielestään ylivertainen. No sai sitten potkut."

Meilläkin oli tämmönen töissä. Sai potkut ja haastoi ta:n oikeuteen laittomasta irtisanomisesta. Tarina ja perustelut muuttuvat sitä mukaa kun ta osoittaa puheet valheiksi tai osoittaa että ei ole toimittu lakien mukaisesti. Asia on edelleen kesken ja maksanut jo huimia summia mm asianajajan vuoksi, tällä entisellä työntekijällä on toki lakimies liitolta.

Päivämäärä:   2.4.26 14:25:30

"Meillä oli tällainen henkilö töissä. Omasta mielestään paras joka asiassa ja tiesi kaiken, veto omia päätelmiä ja luki tessiä väärin"

Joka työpaikalla on omansa eikä niistä pääse eroon vaikka kaikki tietää :) Meillä on iso työyhteisö ja näitä tyyppejä mahtuu pysyvästi sekaan 2 kpl. Nykyään ollaan varovaisempia uusien kanssa eikä kaikkien hullujen määräaikaisuuksia enää jatketa, saati vakinaisteta.

Päivämäärä:   2.4.26 17:46:08

Hei, en ole omasta mielestäni kaikken paras. Sanoin vain uskovani tekeväni työtäni hyvin. Siksihän juuri kysyin siitä palautetta, että miltä näyttää muista.

Ompa kummallinen käsite, ettei työntekijä voisi kysyä missä voisi esimerkiksi parantaa. Silloinhan ei tiedä miten voisi kehittää itseään, jos ei mitään palautetta saa koskaan. Millaisia kehityskeskusteluita teillä pidetään jos tällaisia ei voi kysyä?

Kyllä meillä on ihan yleinen käytäntö, että voidaan kysyä ja tiedän muidenkin kysyneen. Tiedän myös etteivät hekään ole saaneet sen kummempaa palautetta.

Hullua että vedetään mutkat suoriksi, jos henkilö sanoo omasta mielestään tekevänsä työnsä hyvin niin sitten onkin yhtäkkiä muiden mielestäni kaikkein paras ja omahyväisin.
Ja en ole todellakaan sanonut, että tiedän kaiken!

Ja tosiaan, sanokoot sitten suoraan etten ole sopiva kyseisiin tehtäviin. Sittenpähän tiedän. Ja tiedän myös sen, että olen sopiva jossain muualla...
Joku pistää nyt sanoja suuhuni!

Päivämäärä:   2.4.26 17:55:36

No jos olet todella mennyt kysymään, että teetkö työt liian hyvin niin kyllä se ihmetystä herättää. On aivan eri asia kysyä missä voisi parantaa tai pyytää yleisesti palautetta työstään. Mutta tuo mitä sinä kysyit antaa kyllä negatiivisen vaikutelman. Totta kai saa olla tyytyväinen omaan työhönsä, ei itseään tarvitse mollata, mutta ei sitä tyytyväisyyttä noin kannata tuoda esiin.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   2.4.26 18:07:04

"Hullua että vedetään mutkat suoriksi, jos henkilö sanoo omasta mielestään tekevänsä työnsä hyvin niin sitten onkin yhtäkkiä muiden mielestäni kaikkein paras ja omahyväisin."

Itsehän kerrot näin:

"olen kysynyt, että teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna."

Niin kyllä, annat todellakin ymmärtää että olet kaikkein paras.

Vaikutat vahvasti ihmiseltä, joka kuvittelee itsestään liikoja ja tuo sen avoimesti esille että olen paras. Ja sitten kun siitä sanotaan, kuten vaikka tässä ketjussa, niin et tietenkään ole mitään sellaista sanonut ja suuhusi pistetään sanoja.

On aivan täysin eri asia kysyä, mitä voisi parantaa jne kuin mennä sönköttämään että teenkö LIIAN hyvin verrattuna muihin.

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   2.4.26 18:18:02

Joo onhan se ihan eri asia kysyä palautetta työstään kuin että "teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna".

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.4.26 18:32:37

Esihenkilötä osaamattomuutta jos työntekijä kysyy suoraa palautetta mutta tämä ei pysty tai halua sitä antaa. Työelämässä turhauttaa suuresti jos ei tiedä mitä ympäristö ajattelee omasta työpanoksesta ja miksi hommat jaetaan niin kuin ne jaetaan. Jos pokka riittää niin tivaisin esihenkilöltä kahden kesken asiaa enkä luovuttaisi ennen kuin oikea syy kerrotaan.

Lähettäjä: 77 
Päivämäärä:   2.4.26 18:49:59

K: jos olisit TA niin mitä vastaisit jos työntekijä kysyisi sinulta että" teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna"?

Päivämäärä:   2.4.26 19:09:44

Kehitys keskustelu esimiehen kanssa on näitä pyyntöjä varten. Jos esimies ei vastaa kysymyksiin niin on aika selvää ettei sinua haluta nostaa ylemmälle tasolle eli urakehitys pitää hakea vaihtamalla firmaa siinä kohtaa.

Mikään laki ei sano että ylennyksiä tarvitsee tarjota tasapuolisesti kaikille. Sinua ei jostain syystä haluta siirtää tai sinussa ei nähdä riittäviä taitoja tai potentiaalia tai olet sosiaalisesti hankala ihminen. Jos joskus yt:t iskee niin olet varmaan myös lähtöjonossa siinä kohtaa jos sinusta ei pidetä niin että kannattaa ehkä silmällä muitakin työpaikkoja jos urakehitystä kaipaat.

Päivämäärä:   2.4.26 19:43:55

Halusin vain tietää mikä on oikea tapa ja siihen liittyi tarkennus mitä tarkoitin että teenköhön liian hyvin. Olin havainnut että jotkut tekivät tosi suppeasti asian a ja tein eri tavalla ja minulla meni paljon aikaa siihen. Siksi kysyin teenkö liian hyvin eli niin, että tein sellaista mitä ei olisi edes tarvinnut tehdä. Liian hyvin tarkoitti tässä että teinkö sellaista työtä asiassa a mitä ei edellytetty, koska kaikkeahan voi tehdä juurta jaksain jos haluaa. Voi vaikka leikata asiakkaalle koki kankaan ja piirtää suunnittelmat ja ommella puvun vaikka asiakas olisi pyytänyt vain suunnitelmaa.
Halusin siis tietää teinkö sellaista mikä ei kuulunut työnkuvaan, kun olin havainnut, että jotkut eivät tehneet niin.

Päivämäärä:   2.4.26 19:53:06

No joo mutta jos sinä kuitenkin kysyit, että teetkö liian hyvin ja selitit kuinka muut eivät tee yhtä paljon niin siitä saa sellaisen kuvan, että sinä teet mielestäsi paljon paremmin kuin muut ja ne muut tekevät huonosti. Vaikka et tarkoittaisi sitä, niin tuo vaikutelma siitä tulee. Älä vastaisuudessa kysy tuolla tavalla.

Lähettäjä: tuumin 
Päivämäärä:   2.4.26 19:53:42

meidän firmassa valitettava tosiasia on että jos olet tyässäsi hyvä, niin siinä pysyt.
luonnollinen poistuma tuo jopa ylempii tehtäviin ihmisiä firman ulkopuolelta sanonnalla uusia tuulia.
sitten sen paikoilleen jämähtäneen pakko opettaa se ns viisaampi alusta asti ja sekän johtaa vuosien kierteeseen.
uudet ei pärjää, ei osaa, ei halua mutta se riittämätön vain opettaa ja yrittää tehä parhaansa oman työn ohessa.

ehkä herrojen pitäisi tajuta ettei tämä työ ole läpihuutojuttu. ehkä tarvitaan kokemusta taakse ja juuri tästä firmasta ja sen oudoista toimintatavoista.

Päivämäärä:   2.4.26 20:00:26

Aivan sama mitä tarkoitit. Kysyit asiaa tökerösti ja muita alentavasti. Ei sellaisella käytöksellä mukavan ihmisen "leimaa" saa. Ei kukaan halua ainakaan ylennystä ihmiselle joka kyselee että teenköhän liian hyvin kun nuo muut samalla tasolla olevat ei.

Viisas miettii etukäteen eikä mene vaan möläyttelemään jotain liian hyvin tekemistä. Sanoja on maailma täynnä, millä voi ilmaista itseään.

Päivämäärä:   2.4.26 20:07:22

Outoa etteivät kaverini nähneet tässä mitään outoa. Täällä kyllä nähdään outoa kaikissa asioissa mitä ikinä kysyikään. Kaikki on aina tökeröä ja törkeää ja jotain alentavaa keskustelijoiden mielestä.

Päivämäärä:   2.4.26 20:25:24

Eivät kehtaa sanoa tai sitten suullinen ulosantisi on selkeämpää kuin kirjallinen.

Lähettäjä: enkerro 
Päivämäärä:   2.4.26 20:36:07

asian voi kääntää näinkin.
saan aina kaikki vaikeimmat ja veemäisimät hommat.
osaan, teen. joskus väsyn ja pyydän helpotusta. no olen se nopein ja paras näihin eikä helpotusta näy.
kerron että X osaa ihan yhtä hyvin. ei auta.
tulee savustuksen maku vaikka pitäisi olla kiitollinen vastuusta ja hyvin hoidetuista projekseista.
ei se kiitos ja kehu pitkälle kanns. kai pitäisi olla vain eri luontoinen. ahneempi menestykselle kai.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.4.26 08:30:56

Keskustelun silmäilyn perusteella heitän arvauksen, että aloittaja ei ole riittävän nopea nykyiseen työtahtiin. Olet ahkera, teet työsi hyvin ja mietit teetkö liian hyvin. Vastaus on: teet liikaa. Nykyään työelämässä pärjää hutiloimalla juuri sopivasti: asioiden täytyy hoitua nopeasti vähällä ajankäytöllä, mutta juuri sen verran siedettävällä laadulla, ettei asiakassuhteet kärsi tai työnantajalle tule korvausvelvollisuuksia. Tähän ei ole mitään kunnollista ohjeistusta, se juuri oikea hutiloinnin taso pitää itse osata luonnostaan arvioida joka tilanteeseen erikseen.

Esihenkilöillä ei todellakaan ole aikaa jäädä miettimään miten he kauniisti ilmaisisivat asiaa suoraan myöntämättä, että hutiloi enemmän saadaksesi nopeammin valmista. Osa ei kykene edes myöntämään vallitsevaa todellisuutta itselleen pitääkseen oman päänsä kasassa, vaan haluaa uskoa kaikkien tekevän hyvää ja huolellista työtä, vaikkei 95% sellaista tee ja huolellinen 5% on ongelma.

Et tule koskaan etenemään urallasi ja tulet saamaan hankalan työntekijän maineen, jos et opi tekemään absoluuttista minimiä. Tämä on hyvin valitettava tilanne, mutta se todellisuus jossa työskentelemme. Tiedän todella osaavia ja päteviä ihmisiä, jotka silti saa ensimmäisenä muutosneuvotteluissa kenkää. Olen itse omasta mielestäni sysipaska työntekijä, mutta voin jatkuvasta muutosneuvottelutilanteesta huolimatta sanella mihin suostun ja mihin en, ohi konsernitason "yhteisten käytäntöjen". Ne aiemmat työpaikat, joissa mielestäni työskentelin paljon paremmin, on lopettaneet toimintansa kannattamattomana, kun työt tehtiin liian hyvin.

Päivämäärä:   3.4.26 08:49:48

"Vaikka et tarkoittaisi sitä, niin tuo vaikutelma siitä tulee. Älä vastaisuudessa kysy tuolla tavalla."

-Aloittajan kysymyksen tulkinta riippuu täysin kontekstista. Tuollainen kysymys olisi meidän alalla ihan normaali ilmaisutapa sille, tekikö liian paljon ei-täysin-välttämätöntä olennaisen ympärillä. Mutta, ne jotka ei kykene itselleen myöntämään työnsä olevan jatkuvaa tarkoituksellista rimanalitusta voi olla hyvin herkkiä tulkitsemaan tuon loukkauksena.

Et pysty kysymään keltään koskaan mitään millään sanakäänteillä, jos jäät oikeasti pohtimaan mitenkähän kukakin kysymyksen tulkitsee, koska kysymyksen kuulijalla on aina ihan oma historia taustalla, omat päänsisäiset ajautusvinoumat, nälkä ja/tai pissahätä juuri sillä sekunnilla ja riippuu suunnilleen tähtien asennosta miten hän sattuu tilanteen kokemaan.

Työaikaa ei ole edes ydintehtävien hoitamiseen, mutta sitten siihen lisäksi pitäisi jostain taikoa kuukausia jokaisen kysymyksen huolelliseen muotoilemiseen :D

Päivämäärä:   3.4.26 13:37:56

N: no ihan voi kysyä että teenkö liian hitaasti, tai teenkö liian pikkutarkasti tms. Niin normaalit ihmiset kysyy.

Päivämäärä:   3.4.26 13:55:15

Noh: nuo on kaksi mahdollisesti relevanttia muotoiluvaihtoehtoa, mutta ei välttämättä aina sama asia. Liian hyvin tekevä voi sinänsä olla todella nopea tekemään työnsä, huolellisuus vaan vie aikaa. Kyse ei silloin ole hitaudesta. Työt voi tehdä liian hyvin myös olematta tarpeettoman pikkutarkka, jos käyttää isojen linjojen ideointiin liikaa aikaa. Kysyjä ei yleensä itse tunnista omaa ongelmaansa, joten yleisluonteisempi kysymys avaa paremmin mahdollisuuden vastaajalle vastata mikä sivustakatsottuna on haasteena.

Päivämäärä:   3.4.26 14:04:56

"Teenköhän liian/turhan tarkasti" on neutraalimpi kysymys kuin "teenköhän liian hyvin" jossa jo lähtökohtaisesti kehuu itseään.

Omalla alalla on käytössä tarkkuusluokittelut 1-3 ja ei niin tarkkoja 1-luokan töitä on aivan turhaa tehdä 3-luokan tarkkuudella. Menee vain aikaa hukkaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.4.26 14:09:37

Aivan sama vaikka arvailtaisiin maailman tappiin syytä, ainoa joka sen tietää on aloittajan työnjaosta päättävä taho.

Olen eri mieltä siitä, että pitäisi olla mukava saadaakseen ylennyksen, yleensä tuntuu menevän niin että ne omaa etua tavoittelevat ja muiden mielipiteistä piittaamattomat saavat ylennyksiä, mukavat jäävät junnaamaan samoihin tehtäviin.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   3.4.26 22:13:19

Aloittajalle ei vissiin ole tuttu käsite "työnantajan direktio-oikeus". Se tarkoittaa sitä että ta saa jakaa työt ja ylentää ihan kenet haluaa, vaikka joku olis mutkumähaluun!
Työntekijällä puolestaan on oikeus vaihtaa työnantajaa jos ei ole nykyiseen tyytyväinen.

Vaikutat hankalalta ja vähän yksinkertaiselta ihmiseltä, en palkkais sua.

Päivämäärä:   3.4.26 22:26:30

N: mutta on todella tökeröä vetää muita kysymykseensä mukaan negatiivisessa sävyssä. On monta tapaa kysyä omaa työsuoritetta koskevia asioita, mutta se ei vaan ole missään määrin ok että kysyy että "teenköhän liian hyvin näitä muihin verrattuna" kuten aloittaja itse kertoo kysyneensä.

Normaali ihminen pysyttelee vain itseä koskevissa asioissa jos haluaa esimerkiksi esihenkilöltä jotain vastauksia. Aloittaja on ollut mm kehityskeskustelussa, eli ajankohta on ollut tiedossa eikä kyse ole mistään spontaanista purkauksesta.

Se että alleviivaa sitä, että kokee itsensä muita paremmaksi, ei todellakaan paranna mahdollisuuksia saada enemmän vastuuta.

Lähettäjä: Lento 
Päivämäärä:   5.4.26 15:22:28

Meillä on töissä aloittajan kaltainen henkilö, joka toivoo lisähommia, ja pystyy kyllä suorittamaan oman työnsä ihan kohtuullisesti, mutta jos on tehnyt mitään muuta sen ulkopuolelta, oppiminen on vienyt ihan tolkuttoman kauan ja välillä ei kykene oppimaan edes yksinkertaisia tehtiviä. Ei tällaiselle ihmiselle voi mitenkään antaa lisätehtäviä tai vastuuta, sitä joutuisi koko ajan vahtimaan ja ylipäätään jo aloitus on vaikeaa, kun tehtäviä ei noin vain voi vetää poiskaan jos toteaisi tehneensä virhevalinnan.

Ja toim huom, meillä annetaan erittäin mielellään vastuutehtäviä ihmisille jotka niitä haluaa tehdä ja jotka niihin kykenee. Isompi ongelma on ollut se, että ihmiset haluavat vastuutehtäviä ja lisärahaa, mutta eivät sitten oma-aloitteisesti tee niitä vaan koko ajan joutuu vahtimaan ja yleensä jossain vaiheessa se halu tehdä niitä loppuu kun ruuvia joutuu kiristämään että työt tulee tehdyksi. Ei kukaan esimies halua lähteä tällaiseen, siksi ne vastuutyöt annetaan niille keillä on jo osoittaa että pystyy tekemään plus asennetta tarpeeksi tekemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.