Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä, joka kokkaat kotona

Lähettäjä: ymmällään 
Päivämäärä:   1.4.26 21:20:41

Koetko loukkaukseksi kokkaustaitojasi kohtaan sen, jos joku syöjä haluaa lisätä jotain ruokaan?

Minä en ole mikään jumalan lahja ruuanlaitolle. Saan tehtyä aivan ookoota evästä jolla nälkä siirtyy. Inhoan kokkaamista, se ei kiinnosta yhtään, jne. Eli suomeksi, olen huono kokki.

Mies sen sijaan on hyvä kokki. Joskus nuorena ravintolassa työskennellytkin. Hän tekee aina hyvää ruokaa ja kokkaa mielellään.

Joskus harvoin haluan "tuunata" ruokaa. Esimerkiksi jauhelihakastikkeen päälle tykkäisin lisätä juustoa, mies inhoaa lämmintä juustoa. Olin jo unohtanut edellisen draaman samasta aiheesta, niin tänään sitten menin ja raastoin juustoa jauhelihakastikkeen päälle ja laitoin vielä ketsuppiakin! Ketsuppia voi laittaa makaroniin mutta ei perunoihin...

Nyt hän on vihainen, koska oli laittanut mielestään hyvää ruokaa eikä se kelvannut mulle. Ja mua lähinnä v'tuttaa tuollainen minkä itse koen draamailuksi.

En vaan ymmärrä tuota että joku juuston lisääminen on sitä että en arvosta hänen tekemäänsä. Ymmärtäisin jos vetäisin rivin purkkeja maustekaapista ja alkaisin maustamaan ruokaa. Ja tämä draama on vain jauhelihakastike jos siihen lisää juustoa ja ketsuppia jos ruokana on perunoita.

Ärsyttää niin paljon että tekisi mieli tyhjätä jääkaapista ketsuppi, sinappi (jota minä en edes saa syödä), majoneesi, salaatinkastike, maustekastike jne ja sanoa että noita ei sitten enää meille osteta. En tietenkään tee näin, mutta mieli tekisi. Koska ei kai hampurilaiseenkaan saa mitään väliin laittaa jos ei kastikkeenkaan päälle.

Ei, en vaihda miestä. Haluan vain kuulla kokeeko muut noin?

Re: Sinä, joka kokkaat kotona

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.26 21:39:10

En pahastu jos joku haluaa lisätä jotain tekemääni ruokaan, hän tekee siitä vain parempaa omille makunystyröilleen. Makuasioista ei voi kiistellä... :)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.4.26 21:41:08

No eipä ole koskaan tullut mieleen suuttua, jos mies lisää suolaa annokseensa :D

Lähettäjä: mun juttu 
Päivämäärä:   1.4.26 21:46:45

Öö,jos ihan rehellisiä ollaan,niin joo..varovaisesti alta kulmien..ihan vähän loukkaannun .
Mutta joo,ihan turhaan. Saahan jokainen tuunata ruokansa kuten haluaa.
Olen kuitenkin rehellinen. Sanoin viimeksi miehelleni,että miksi tarvitsee ruuan lisäksi leipää,koska olen perussalaatin lisäksi tehnyt kahta eri sorttia lisuketta?
Häpesin tätä heti perään hieman,mutta perustelin ajatukseni noilla lisukkeilla,että ei nälkä pitäisi jäädä.
Tiedän että monelle asia on eri,mutta mulle leipä ruuan lisukkeena on vain aterian täyttävyyden takia ja jos laitan useampaa sorttia ruokaa,jää siitä fiilis,ettei se riitä jos joku haluaa leipää lisäksi.
Ellei kyseessä siis ole keitto tms. jonka lisänä leipä on tarkoituksenmukainen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.4.26 21:52:39

Joskus alkuun loukkaannuin tästä miehelleni, mutta nyt en yli kymmeneen vuoteen ole ottanut asiasta itseeni. Eri asia olisi, jos kieltäytyisi kokonaan syömästä :D Makuasioista on turha kiistellä.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   1.4.26 21:54:31

Ketsuppia laitetaan ruokaan peittänään paha maku joten ymmärrän hyvin siitä "suuttumisen". Suola nyt on ihan eri asia.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   1.4.26 21:56:14

En voi loukkaantua jos toinen ei halua syödä keitoksiani sellaisenaan, koska itse olen juuri sellainen joka nirsoilee ja jättää syömättä :D

Päivämäärä:   1.4.26 21:56:15

Mä oon siis yhtä aikaa äärettömän pahoillani kun loukkasin ja myös todella ärsyyntynyt koska mun mielestä täyttä ylireakointia suht pieneen asiaan. Ymmärtäisin jos mättäisin ruokaan hirveät määrät mausteita tai tosiaan jättäisin syömättä, mutta juustoraaste. Kiesus.

Ja senkin ymmärtäisin jos aina olisin tuunaamassa, että siitä tulisi olo että ruoka ei kelpaa. Olisin tuonkin kastikkeen voinut syödä ihan sellaisenaan, valitettavasti nyt tuli mieliteko siitä juustosta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.26 22:08:35

En tykkää, jos maistamatta laitetaan jotain lisää. Puoliso on onneksi oppinut sen ja kohteliaisuudesta maistaa ensin vähän ja sitten lisää mitä alunperinkin halusi lisätä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   1.4.26 22:08:55

Ketsuppia voi käyttää maustamiseen.

Lähettäjä: Kirsikka 
Päivämäärä:   1.4.26 22:10:12

En tiedä miten reagoisin koska koskaan ei ole ollut tuollaista tilannetta.

Yksi työkaveri haluaisi että kokkaan hänelle kun tulee seuraavan kerran Suomeen. On tosi nirso, eikä tykkää mistään muusta ruoasta kuin siitä mitä kotonaan syö. Ihan saa rauhassa unelmoida mun kokkaamasta ruoasta. Ei tule tapahtumaan koska tiedän ettei kelpaa kuitenkaan ja tekee sen kyllä selväksi.

Päivämäärä:   1.4.26 22:23:18

-: eli mun olisi pitänyt maistaa kastiketta jossa ei ole juustoa voidakseni lisätä päälle juustoraastetta jota mun teki mieli?

Miksi ketsuppia voi laittaa makaroni+jauheliha -settiin mutta ei silloin jos makaronin tilalla on perunaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.4.26 22:23:47

Jos maistamatta lisää ruokaan mausteita, niin kyllä loukkaannun.
Meillä kyllä harvoin niin käy muutoin kuin suolan lisääminen joskus.
Ketsuppia meillä ei edes ole, koska kukaan meillä ei sitä siedä.
Juustoa toki on aina silloin, kun on pastaa tai risottoa. Niihin kuuluukin juusto.
Enkä kyllä juuston lisäämisestä pahastu mihinkään ruokaan. En edes sellaiseen, mihin en itse juustoa lisäisi.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   1.4.26 22:34:49

Ketsuppi on lapsille.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   1.4.26 22:48:16

Antaa mennä vaan! Itsekin kokkaan kotona ja omasta mielestä hyvää ruokaa. Aika usein raastan itsekin juustoa esim. pasta-annokseen, mieluiten toki parmesaania, mutta jos sitä ei ole niin tavan juustokin käy. Itse en ketsuppia käytä, mut mun mies tykkää. Eli mies saa laittaa ketsuppia. Mä lisään usein chiliöljyä ja/tai tomattipyrettä.

Yleensä jos maistamatta lisää esim suolaa, pippuria tai chiliä on se minusta vaan tyhmää. Pahimmillaan ruuasta tulee syömäkelvotonta. Mutta mun mies esim. tykkää reilusti suolaisemmasta ruuasta kuin minä, joten lisää heti, koska tuntee minut ja mun maustamisen. Enkä siitä suutu.

Huono itsetunto saa kokilla olla jos noin pienestä suuttuu :)

Päivämäärä:   1.4.26 22:50:26

Ja miksi et saa sinappia syödä? WTF? :D

Päivämäärä:   1.4.26 22:52:30

"Ja miksi et saa sinappia syödä? WTF? :D"

Koska olen voimakkaasti allerginen sille. Etkö ole kuullut allergioista?

Päivämäärä:   1.4.26 22:55:21

Ah, ymmärsin että mies kieltänyt sen syömisen kun kirjoitit ettet saa syödä. Mutta kyse onkin siitä ettet voi syödä.

Päivämäärä:   1.4.26 23:06:08

No, olen niin voimakkaan allerginen sinapinsiemenelle että nimenomaan en saa syödä sitä. On myös jotain lievempiä allergioita jotka on mallia "en voi syödä". Tulkintaeroja varmastikin, mutta juurikin tuo sinapinsiemen on sellainen että lääkärit on hyvin voimakkaasti painottaneet että sitä EI SAA syödä. Mikä on, näin ohi aiheen, melko haasteellista vaikkapa salaatinkastiketta valitessa.

Vaikka mies nyt draamaileekin jostain juustosta niin ei hän nyt sentään kiellä multa jotain ruoka-ainetta :D Menee kyllä kunnolla hötönetti-osastolle että ensimmäinen oletus on tuo eikä se että olisiko kirjoittaja vaikka allerginen.

Päivämäärä:   1.4.26 23:44:26

En todellakaan loukkaannu, ei mun itsetunto tai ilo kokkaamastani ruuasta perustu kenenkään toisen kokemuksiin siitä millaista makua haluaa ruuassa korostaa. Kyllä mausteita saa kotiruokaan laittaa ihan niinkuin hyvältä tuntuu, paras mieli tulee yhdessä syömisestä ja siitä, että se ruoka kaikille tavalla tai toisella maistuu.

Päivämäärä:   1.4.26 23:44:55

Ööö... Mitä hittoa? En todellakaan loukkaannu. No jos joku tyhjentäisi koko maustekaapin annokseensa ja isoon ääneen moittisi ruoan makua niin sitten varmaan joo, mutta muuten saa kyllä lisätä suolaa/pippuria/juustoa ja mitä mieli sitten tekeekään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.26 23:48:09

Sinappiallergia lienee aika harvinainen, joten etenkään tässä topikissa en ihmettele tuota ensimmäistä oletusta.

Itse aiheeseen; olisi voinut olla omalta näppäimistöltä. Enkä voi ymmärtää tuollaista draamaa ja loukkaantumista, kun ruoka on kyllä hyvää ja kelpaa. Mutta kokit ovat tulisia ja herkkiä loukkaantumaan :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.