Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskaus ja mini-asa lääkitys

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   1.4.26 19:49:51

Tästä tulee varmaan hirveä kakkamyrsky täällä, kun kehtaakin edes miettiä taikka kysyä tämmöistä, mutta otan riskin! ;)

Onko kukaan täällä raskaana ollut jättänyt ottamatta mini-asaa raskauden aikana, vaikka sitä on suositeltu? Oliko tällä vaikutuksia?

Onko joku taas syönyt sitä koko raskauden ja mitä vaikutuksia tällöin oli vai oliko mitään?

Kokemuksia kaipaan, kun lääke epäilyttää. On suhteellisen tuore suositus raskausmyrkytyksen ehkäisyyn, tuntuu että lähinnä varmuuden vuoksi. Olen lukenut käypähoitosuositukset ja tutkimukset läpi. Siellä sanotaan, että saattaa ehkäistä eli varmuutta ei ole. Myrkytyksen saa Suomessa 3% raskaana olevista naisista, joka on aika pieni luku, jos 97% ei saa. Maailmalla luku oli 5%. Mutta lääkkeen käytöstä oli jotain epävarmuuksia, mainittu istukan irtoamisesta yms, mitä ei voitu todistaa johtuiko mistä vaiko ei johtunut, toisessa tutkimuksessa taas sanottiin että saattaa ehkäistä irtoamista. Lääkkeen pakkausselosteessahan lukee nimenomaan ettei suositella raskaana oleville. Pitkäaikaisia seurantatutkimuksia siitä, miten vaikuttaa lapseen pitkällä aikavälillä, ei pelkästään vauvana taikka vastasyntyneenä, en löytänyt ollenkaan.

Joten onko täällä kokemuksia?

Re: Raskaus ja mini-asa lääkitys

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   1.4.26 20:10:47

Ei ole kokemusta. Suositellaanko sitä kaikille vai joillekin riski odottajille?

Lääke on aina lääke. En käyttäisi jos ei olisi ihan pakko.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   1.4.26 20:12:35

En ottaisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.26 20:14:14

En ole muistanut syödä. Päänsärkyyn olen joskus ottanut

Päivämäärä:   1.4.26 20:32:00

Lääkityksen suositteluun on kaksi eri riskitaulukkoa.

Eli sellainen riskitaulukko, että jos yksikin kriteeri täyttyy, niin lääkitystä suositellaan: Tässä oli perussairauksia ja aikaisemmassa raskaudessa saatu raskausmyrkytys. Sairauksia en muista ulkoa, kun en tähän ryhmään kuulu.

Sekä toinen riskiluokittelu, josta kaksi kriteeristöä tuli täyttyä, jolloin lääkitystä suositellaan ja tässä oli: Lihavuus, ikä, ensisynnyttäjä, raskauksien välillä yli 10v., äidillä tai siskolla on ollut raskausmyrkytys, monikkoraskaus ja jotain muita kriteereitä vielä oli muutama.

Itse kuulun tähän jälkimmäiseen riskiryhmään. Minulla ei ole mitään perussairauksia, enkä ikinä ole lääkityksiä syönyt oikein elämäni aikana. Suvussa ei ole tietääkseni kellään ollut raskausmyrkytyksiä. Lääkkeen siis pitäisi jotenkin parantaa istukan toimintaa ja täten ehkäistä mahdollista raskausmyrkytystä. Tätähän ei voi tietää, se voi olla tulematta myös ilman lääkitystäkin. Mutta jo ensimmäisessä viestissä mainitut seikat huolestuttaa tässä lääkityksessä. Mini-asa on siis aspiriini pienellä annoksella.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   1.4.26 20:45:49

Minä söin ekassa raskaudessa ja tämän hetkisessä. Tai vähän vaihdellen kun unohtelen vähän väliä. Eipähän sitä mistään huomaa kun ei sen tehoa pysty itse mitenkään arvioimaan.

Päivämäärä:   1.4.26 20:52:10

Olen syönyt oman erikoislääkärin suosituksesta, ensimmäinen raskaus ja takana mm. hankalat ja pitkät epäonnistuneet hoidot. Perusteena se, että halutaan välttää pienikin mahdollisuus saada verenkierron haasteita istukan kehittyessä, ja kaikki mennyt tässä toistaiseksi hyvin, loppusuoralla ollaan.

Takana myös toisessa asiassa todennäköisyyksien kannalta melkein mahdottoman riskin toteutuminen kahdesti peräkkäin 1/1000 ja 1/10 000 ja siitä yhtälöstä lähes hengenlähtö, joten se 3% on jo tosi paljon ja etenkin siinä kohtaa kun sattuu itse olemaan se tilasto.

Päivämäärä:   1.4.26 20:54:55

Minulla oli perussairauden vuoksi mini-asa automaattisesti käytössä raskauden ajan. Ei sen tehoa tosiaan ite pysty arvioimaan.

Päivämäärä:   1.4.26 21:02:33

Ei toki itse tehoa pysty arvioimaan. :) Lähinnä ajattelin, tuliko huono-olo lääkkestä taikka muita lääkkeen sivuvaikutuksia? Istukat pysyivät kiinni, ei ilmennyt ylimääräistä verenvuotoa synnytyksessä? Lapsessa ei ole huomattu mitään synnytyksen aikana taikka heidän kasvettuakaan? Eli syntyivät ja pysyivät ns. "normaaleina". Huono sanavalinta, mutta en nyt parempaakaan keksinyt. :D

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.4.26 21:37:40

Tuohan lopetetaan jo raskausviikolla 36, eli ei vaikuta enää synnytyksen vuotoon jos täysillä viikoilla synnyttää. Ennen nykyistä suositusta lääkitystä on käytetty jo pitkään raskaana oleville, joilla on ollut raskausmyrkytys tai verenpaineongelmaa. Näin ainakin äitipolin gynekologi kertoi.

Päivämäärä:   1.4.26 21:42:09

Niin kauan, kun en jaksa käydä lääkistä ja erikoistua, niin en myöskään kyseenalaista näitä virallisia suosituksia. Kyllä minua enemmän asiaan perehtyneet, ovat nämä asiat miettineet ja punninneet plussat ja miinukset.

Kyllä söin, kun sitä minulle suositeltiin. Ei tullut ongelmia raskaudessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.