Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten jaksatte pysyä positiivisena?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.4.26 16:24:58

Kun maailmassa ja yhteiskunnassa tapahtuu nyt mitä tapahtuu, ja siihen vielä henkilökohtaisen elämän vastoinkäymiset ja rahanmenot, miten olla lannistumatta kaiken alle... Mistä saatte voimia vääntää eteenpäin?

Re: Miten jaksatte pysyä positiivisena?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.26 16:32:36

Vain niitä asioita kannattaa murehtia, joille voi jotain. Ja niitäkin vain siksi, että keksii ratkaisuja eteenpäin. Näillä eväillä on monista kuolemista ja muista vakavista vastoinkäymisistä selvinnyt ja saanut kehitettyä resilienssiä. Vaatii harjoittelua kyllä, mutta ajan kanssa toimii.

Eli aina kun mulla on paha mieli tai ahdistaa, mietin mistä se johtuu. Jos se on joku asia, jolle oikeasti voin jotain, annan luvan murehtia ja mietin ratkaisun. Jos ei voi mitään, kanavoin tarkoituksella asiat muualle, vaikka väkisin hikiliikkumalla tai jotain muuta tekemällä, tai päätän ja suunnittelen, mitä muuta ajattelen, kun asiaa x koskeva ikävä ajatus tulee mieleen. Jos vaikka sota ahdistaa, päätän etten sille mitään voi just nyt ja mietin ensi viikon ruokalistaa. Ja tätä toistan sitten aina, pysyy ajatukset kurissa.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   1.4.26 16:46:43

Oletko kokeillut kirjoittaa päiväkirjaa? Minulla se auttaa, kun kirjoitan mieltä painavat asiat tavallaan systeemistä ulos. Joskus parilla sanalla tai lauseella, joskus pidemmin. Tokikaan se ei saa murheita katoamaan, mutta tuo selkeyttä ja tilaa mieleen. Ja kirjoitan joka ilta sinne myös minimissään kolme positiivista asiaa ylös. Ja maailman isoa kuvaa en edes jaksa murehtia, siihen kun en voi vaikuttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.26 16:47:23

Teen töitä tutkijana eli minulla on koulutuksen ja työn puolesta työkaluja katsoa näitä asioita useasta eri näkökulmasta ja tutkimuksessa yleensä yritetään myös ennustaa tulevaisuutta eli esim mitä tapahtuu vuonna 2050.

Minä elän elämäni periaatteella ei draamaa: eli kaikki dramaattiset ja negatiiviset ihmiskontaktit minimiin. Keskityn töissä töihin ja välttelen kaiken muun ylimääräisen esim juorut. Pidän kiinni ihanista ystävistä ja käyn joka päivä metsässä kävelyllä kuuntelemassa hiljaisuutta. En käytä sosiaalista mediaa muuten paitsi töiden puolesta ja joskus tulen heppa nettiin. Jos maailman meno ahdistaa niin sitten rajoita paljonko luet uutisia ja käytät sosiaalista mediaa. Mitä tulee rahaan niin itse säästän/sijoitan vähintään 30% palkasta turvapuskuria joka kuukausi pahan päivän varalle. Elän hyvin minimaalisesti ilman mitään luksusta kuten auto tai hevoset, koska säästäminen ja tulevaisuuden puskuri on minulle tärkeämpi.

Aika monessa asiassa yksilö voi valita paljonko altistuu valtavalle uutismäärälle ja mihin rahansa laittaa.

Päivämäärä:   1.4.26 16:49:22

En tiedä. En koe erityistä tarvetta olla positiivinen silloin kun menee huonosti. Ehkä se on joku perusteeton perusluottamus siihen, että tuskin tässä nälkään kuolee?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.4.26 17:03:41

Lähettäjä.

Päivämäärä1.4.26 16:49:22

En tiedä. En koe erityistä tarvetta olla positiivinen silloin kun menee huonosti. Ehkä se on joku perusteeton perusluottamus siihen, että tuskin tässä nälkään kuolee?

Sama. Olen oikein tyytyväinen sellaiseen tasaisen neutraaliinkin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   1.4.26 17:22:24

Lopetan uutisten lukemisen ja kuuntelemisen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.4.26 17:32:04

Kiitos näkökulmista ja vinkeistä. Somen jätin jo puoli vuotta sitten. Uutisia ja ajankohtaisohjelmia seuraan kyllä, ehkä sitten liikaa.
Varmaan sekin ahdistaa kun on huollettavia, lapsia ja eläimiä, ja vaikea vetää rajaa siihen mihin pystyy vaikuttamaan. Kun tuntuu että moniin asioihin pitäisi pystyä, ja moneen pystyisikin jos olisi esim lisää rahaa määrättömästi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.4.26 17:42:02

Pohdin asian siten, että on täysin turha murehtia asioita, joihin en itse voi vaikuttaa millään tapaa. Keskityn niihin, joihin voi vaikuttaa.

Päivämäärä:   1.4.26 18:13:15

En jaksakaan. Minulla ei ole minkäänlaista uskoa parempaan tai edes siedettävään tulevaisuuteen, tämän maailman tulevaisuus on hirveä ja valitettavasti joudun sen elinaikanani näkemään. Onneksi ei ole lapsia.

Voimia jaksamiseen saan siitä, että minulla on iäkkäitä läheisiä ja heistä haluan tietysti huolehtia.

Lähettäjä: Pilli 
Päivämäärä:   1.4.26 18:13:39

Hmm. Minulla on ollut juurikin rahahuolia. Nyt kun mietin että millä jaksan eteenpäin, niin sillä että minulla on mielenkiintoisia asioita mitä odotan tulevaisuudessa. Minulla on vakityö muualla, mutta aion opiskella vielä ratsastuksen opetusta jne. Ratsastus ja hevoset ovat intohimo sekä kaikki siihen liittyvä. Ratsastus motivoi minua harrastamaan myös muita urheilulajeja viikoittain. Minusta ei välttämättä tule kilparatsastajaa, mutta olen kiinnostunut myös muista työmahdollisuuksista. Jotenkin siis tämä intohimo on aina mielessä kun herään uuteen päivään täynnä uusia mahdollisuuksia. On minulla muutamia läheisiä ihmisiäkin, mutta olen muuten aika paljon yksin. Perhettä ei ole, että olisihan sekin vielä kokemus joskus jos sellainen suodaan. Rahahuolien suhteen sanoisin että jouduin monta vuotta kituuttamaan, mutta sain järjesteltyä asiat niin että velat ovat kohta maksettu. Elämä voi päättyä nopeastikin niin ehdottomasti kannattaa tehdä asioita mistä nauttii. Ehkä viime vuosina myös yksi suurin ahaa elämys mitä olen saanut, on se ettei tässä elämässä tavallaan ole kyse minusta vaan muista. Pitää enemmän keskittyä sekä vaalia muita ihmisiä. Tykkään myös tutustua uusiin ihmisiin, heidän tarinoihinsa sekä rakastan tuottaa iloa muille ihmisille. Ehkä minäkin saan sitten jotain siinä ohessa.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   1.4.26 18:21:42

Joku asia menee huonompaan ja joku asia parempaan suuntaan..askel kerrallaan tässä kokonaisuutena ja yhteiskuntana mennään parempaan suuntaan,ei kannata yhden negatiivisen asian kaataa koko ajattelutapaa negatiiviseksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.