Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Riskitietojen avaaminen

Lähettäjä: nsn 
Päivämäärä:   1.4.26 11:58:32

Onko se oikeasti mahdotonta tai todella vaikeaa? Vai miksi sitä ei tehdä?

Kävin lääkärissä. Minulla on sydänsairaus ja sen vuoksi tahdistin ja verenohennuslääkitys. Olin huonovointinen, kun aamulla oli alkanut menkat ja sanoin tästä lääkärille. Hän kysyi, olinko ottanut särkylääkettä ja vastasin, että Parasetamolia kyllä. Hän tuhahti nokka pystyssä ylimielisesti "Pitäisi ottaa myös tulehduskipulääkettä, ne toimivat yhdessä paremmin kuin palkkä parasetamoli. Monille toimii myös pelkkä tulehduskipulääke paremmin kuin pelkkä parasetamoli. On tyhmää valittaa kuukautiskivusta jos ei viitsi käyttää tulehduskipulääkettä".

Ihan mielenkiintoinen mielipide, koska kaikki eivät voi käyttää tulehduskipulääkettä (esim. maha- tai munuaisvaivat) ja toiset eivät saa käyttää parasetamolia (esim. maksaongelmat).

Kysyin, että eikö hänellä tosiaan näy sieltä koneella, että olen allerginen tulehduskipulääkkeille ja allergia on hengenvaarallinen. Lisäksi minulla on perinnöllinen verenvuototaipumus ja senkin vuoksi ehdoton kielto käyttää tulehduskipulääkkeitä vauvasta lähtien. Ja kai hän näkee sieltä koneelta kuitenkin, että minulla on tahdistin ja verenohennuslääke ja senkin vuoksi ehdoton kielto käyttää tulehduskipulääkkeitä.

Hän tuijotti näyttöä nokka pystyssä, muttei sanonut mitään. Nousin tuolilta ja menin pöydän toiselle puolelle ja vaadin, että näyttää minulle, miten vaikea riskitiedot on saada auki ja nyt avataan ne yhdessä ja katsotaan, lukeeko siellä mitään ja mitä siellä lukee. Hän klikkasi tietoni alas ja sanoi, ettei potilastiedot kuulu potilaalle. Aha, okei.

Minulla lukee omakannassa monta merkintää riskitiedoissa, jopa useaan kertaan tuo tulehduskipulääkeallergia. Mutta jännä, että lääkäri ei niitä katso, edes sen vertaa, että onko ne tyhjää täynnä vai ei. Ja eikö lääkärin kuulu kysyä, että pitäisikö siellä olla jotain, jos on tyhjää täynnä tai kysyä, pitääkö tietoja päivittää, jos siellä joku merkintä on?

Melkoinen moka siis lääkäriltä alkaa halveksia minua edes katsomatta tietojani tai kysymättä, onko joku syy, miksi en ollut ottanut tulehduskipulääkettä.

Myös äidilläni on tahdistin ja verenohennuslääke ja ehdoton kielto käyttää tulehduskipulääkkeitä. Kysyin häneltä, miten hänellä menee nämä asiat ja hän sanoi, että kuulemma lääkärille näkyy heti, että hänellä on tahdistin ja verenohennuslääke riippumatta siitä, meneeekö lääkäriin reuman vai kaihin vuoksi.

Asumme eri sairaanhoitopiirien alueella ja minä olen jo yli 20 v asunut täällä ja käynyt hoidettavana lähinnä täällä, lapsena en juurikaan sairaanhoitoa tarvinnut. Kaikki kannassa minulle näkyvät riskitietomerkintäni ovat julkiselta puolelta n. 11 v ajalta. Mutta vaikka olen ensin käynyt hoitajalla ja hän kirjannut riskitietoni ylös minun katsellessani vierestä, niin lääkäri ei niitä hetken päästä lue vaan tyrkyttää minulle buranaa, ketorinia ja aspirinia. Vaikka minä sanon, että hetki sitten hoitaja kirjasi riskitietoihini monta merkintää minun nähden, joten voitko klikata minun riskitiedot auki ja katsoa, että näkyykö ne sinulle vai ei. Lääkäri vaihtaa aihetta.

Siis mikä siinä on niin vaikeaa? Voisiko joku hoitaja tai lääkäri selittää, kun itse en alalla ole ja potilastietojärjestelmiä plaraa, niin en tiedä. Kerro myös, minkä HVA:n alueella työskentelet, niin saisin vähän selkoa, onko tässä oikeasti jokin ero, että toisella alueella riskitietoja ei saa auki vaikka itkua vääntäisi.

Kannattaako minun tehdä valitus tuosta viimeisimmästä lääkäristä, joka halveksi minua, kun "en viitsi käyttää tulehduskipulääkkeitä"? Minulle ei vielä näy, mitä hän on käynnistä kantaan minulle luettavaksi kirjannut, mutta eihän hän oikein toiminut, kun käyttäytyi noin eikä edes pyytänyt anteeksi sitä, ettei perehtynyt edes perustietoihini! Vaikka käynnin syy oli sydämeen liittyvä, eli ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä se, että minulla tahdistin ja verenohennuslääke on, saati tulehduskipulääkekielto ja hengenvaarallinen allergia...

Olen siis vähän päälle parikymppisenä saanut hengenvaarallisen allergiakohtauksen tulehduskipulääkkeestä ja sen myötä loppui kaikki tulehduskipulääkkeet. Tuo lääke oli lääkärin reseptillä siitäkin huolimatta, etten olisi sitä saanut käyttää verenvuototaipumuksen vuoksi, mutta eipä sitäkään lääkäriä kiinnostanut. Hän kuitenkin pahoitteli ja pyysi mokaansa anteeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.