Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ulkoilemassa lastenkaa, lomalla miehenkaa

Lähettäjä: Kaakaatikaa 
Päivämäärä:   31.3.26 23:46:55

Mistä tämä ärsyttävä tapa kirjoittaa on tullut? Jopa aikuiset ihmiset ja jopa asiateksteissä käyttävät tätä. "Olen selvittänyt asiaa laskutuksenkaa", "Olen kiinnostunut tyäpaikasta, koska tulen hyvin toimeen erilaisten ihmistenkaa". Vaikka tuo olisi kirjoitettuerikseen kuten kuuluu, kaa ei tarkoita mitään.

Re: Ulkoilemassa lastenkaa, lomalla miehenkaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.26 23:48:11

Virosta kaiketi.

Lähettäjä: Aina läski 
Päivämäärä:   31.3.26 23:49:30

Ymmärsit kuitenkin mitä nuo lauseet tarkoittaa.

Lähettäjä: Vanha juttu 
Päivämäärä:   31.3.26 23:56:25

Jo 70- luvulla käytiin soittamassa kaverin ovikelloa ja kysyttiin ”voitsä olla mun kaa?” Lapset ja nuoret käytti kaa-sanaa, ei aikuiset.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   31.3.26 23:57:23

Miten varmistua, ettei saa hakemaansa työpaikkaa? Kirjoittaa hakemukseen "Olen kiinnostunut tyäpaikasta, koska tulen hyvin toimeen erilaisten ihmistenkaa".

Lähettäjä: paitsi 
Päivämäärä:   1.4.26 00:08:25

"Jo 70- luvulla käytiin soittamassa kaverin ovikelloa ja kysyttiin ”voitsä olla mun kaa?”

Joo kyllä, mutta ei kukaan niin kirjoittanut. Nykyään vielä mun kaa:sta on tullut jokin omituinen muka-yhdyssana munkaa, kahvinkaa, tyttöjenkaa, Pentinkaa (mitä Pen tinkaa, alennustako?). Samaa karseutta kuin hyväolo, pitkäthiukset, noitaakka. Saman ilmiön toinen muoto on jauhe lihapullat, kangaskasvo naamio, ruoka ohje kansio. Sanoja peräkkäin tarkoittamatta mitään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.4.26 00:11:02

Yhtä paha ja nolo kuin "kokoajan". En voi käsittää nykyihmisten kirjoitustaidon puuttumista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.26 00:20:52

Tulen kokoajan erin omaisesti toimeen erin laisten ihmistenkaa, siintä tulee hyväolo enkä enään pysty tehdä kuin asiakas palvelutyötä.

Jepjep.

Lähettäjä: o-o 
Päivämäärä:   1.4.26 00:29:26

"Tulen kokoajan erin omaisesti toimeen erin laisten ihmistenkaa, siintä tulee hyväolo enkä enään pysty tehdä kuin asiakas palvelutyötä."

Liian vähän pilkkuja; välimerkit on myös asia, jota ei nykyään osata. Niitä käytetään joka välissä, mutta ei kuitenkaan siellä missä pitäisi. Tähän tyyliin "Tulen kokoajan, erin omaisesti toimeen, erin laisten ihmistenkaa, siintä tulee hyväolo enkä enään pysty tehdä kuin, asiakas palvelutyötä."

Ilmeisesti peruskoulussa ei enää opeteta edes alkeellista peruskielioppia tai jos opetetaan, virheistä ei huomauteta tai niitä korjata. Kaikkienhan pitää saada muka olla yhtä hyviä, vaikka jokainen tietää, että kaikki eivät todellakaan ole yhtä hyviä missään asiassa. Mutta jos ei tiedä virheitään, ei voi niitä korjatakaan, jolloin kuvittelee osaavansa vaikka ei osaa.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   1.4.26 01:15:26

Mitä tulee yhdyssanoihin, niiden osaamattomuus voi muuttaa koko asian merkityksen. Esim. pitkäpartainen mies vs pitkä partainen mies. On ihan eri asia olla pitkäpartainen mies kuin pitkä partainen mies. Samoin kannattaa mieluummin leipoa kuivakakku kuin kuiva kakku.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.