|
Lähettäjä: onkotosi
Päivämäärä: 31.3.26 11:14:30
YTHS:llä on kuulemma saanut hyvää palvelua vielä 20 v sitten. Mutta monta vuotta on jo menneet palvelut pelkkää alamäkeä. Olen itsekin sen huomannut.
Lääkärille ei pääse. Ei ole antaa aikoja. Ei, vaikka soitat, että pitäisi päästä, tai olisit saanut varausavaimen varataksesi ajan itse. Ei ole yhtään vapaata aikaa kenellekään.
Hammaslääkäriin tai suuhygienistille ei pääse. Todella pitkät jonot, jos aikoja on ollenkaan. Joutuu pitkään kyttäämään vapaita aikoja monta kertaa päivässä, mutta vapaita aikoja ei ole tai joku muu ehtii ne napata. Alle kahden vuoden välein ei pääse tarkastukseen tai hammaskiven poistoonkaan. Jos tulee tarvetta käydä alle kahden vuoden välein, niin sitten omalla rahalla yksityiselle. Julkinen puolikaan ei ota asiakkaaksi, edes jonoon, jos on opiskelija ja oikeus käyttää YTHS:n palveluita. Ja jonoon otetaan hammaspuolelle kuulemma vasta puolen vuoden päästä siitä, kun sitä ekan kerran kyselee. Lääkärille julkisella 3 kk jonot, kysyin vuodenvaihteessa. No, se 3 kk tuli täyteen. Pitää kysellä uudelleen sitten, oli ohje silloin.
Kun AMK-opiskelijat otettiin mukaan YTHS:n palveluihin, palvelut kuulemma romahtivat. Sitä ennenkin on ollut kuulemma aika kitsasta päästä hoitoon.
Kuitenkin YTHS-maksu on pakollinen kaikille läsnä oleville ilmoittautuneille opiskelijoille, käytti YTHS:ää tai ei. Kaikkihan ei edes käytä, jos asuvat/opiskelevat etänä kaukana YTHS-toimipisteistä, tai käydät töissä opintojen ohessa ja voivat käyttää työterveyshuoltoa.
Mutta sitten kun palveluita tarvitsisi ja niistä joka tapauksessa maksaa, ei hoitoon pääse... Jippii.
Näkyy aika hyvin nykyhallituksenkin päätökset. Vaikuttavathan ne varmasti väkisinkin myös YTHS:n palveluihin.
Voiko tässä sanoa muuta, kuin että pysykää terveenä, huolehtikaa hampaistanne ja jos töihin pääsette, niin käyttäkää työterveyshuoltoa, muuten ette hoitoa saa...
Miksi haluaisin lääkäriin? Siksi, kun erästä lääkettäni ei suostuta uusimaan, ellen käy lääkärillä. No, menisinhän minä, jos JOHONKIN ajan saisin! Jippii.
Hammaskiven poistoonkin on aina ollut ohje, että kannattaisi poistattaa kerran vuodessa, sanottu jo teininä. Kun minulla on kuulemma mineraalipitoinen sylki, joten hampaat ei reikiinny, mutta hammaskiveä kertyy, vaikka miten lankaan joka päivä ja syön vhh:sti... Karkkia en syö tai limsaa ja mehuja juo ollenkaan.
Yksityiselle ei ole varaa, eikä julkiselle ja YTHS:lle pääse. Töitäkään en ole saanut.
YTHS:llä on toki pahoiteltu, että aikoja ei ole ja säännöt on nämä. Eihän se työntekijöiden vika tietenkään ole, mutta minun mielestäni ei pitäisi sitten opiskelijoiltakaan maksua veloittaa, jos eivät hoitoon PÄÄSE, vaikka yrittäisivätkin varata ajan. Mutta sittenhän olisi YTHS:llä vielä vähemmän resursseja tarjota hoitoa.
Mieluummin maksaisin vaikka 20 e suuhygienististä ja 30 e lääkärillä käynnistä pakollisen maksun lisäksi, olisi se kuitenkin halvempaa kuin yksityisellä lääkärillä käynti. Mutta kun ei...
|