Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun ”hyväkään” palkka ei enää riitä

Lähettäjä: ahdinko 
Päivämäärä:   30.3.26 17:34:41

Tienaan noin 3700€ (netto) kuussa. Lainoihin, ruokaan, omakotitalon kuluihin ym menee 2000€. Eli jää 1700€. Näistä maksan kuntosalin, muita harrastuksia ym. Palkka pysynyt samana vuosia ja lainakulut samoin. Mutta enää ei meinaa riittää eläimiseen rahaa! Nytkin 2 viikkoa palkkaan ja 400€ jäljellä josta pitäisi maksaa bensaa ym. Ahdistaa tämä tilanne. Olen yrittänyt karsia minkä pystyn, mutta tuntuu että tilanne vaan pahenee. Vertaistukea?

Re: Kun ”hyväkään” palkka ei enää riitä

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   30.3.26 17:36:45

Mulla auttoi kun tein vuoden 4-päiväistä hommaa. Palkkaa tuli 300-400 euroa vähemmän per kuukausi, joten oli pakko tottua pienempään palkkaan. Nyt kun palasin 5-päiväiselle, arvaatko kuinka hienolta tuntuu saada joka kuukausi parhaimmillaan noin 400 euroa extraa :D

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   30.3.26 17:39:46

ahdinko, elät liian leveää elämää.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   30.3.26 17:41:10

No leveästi elät jos 1700 ei kuussa riitä.

Lähettäjä: Suomalaisten synti 
Päivämäärä:   30.3.26 17:42:54

on liian kallis asuminen. Asumiskuluihin saisi mennä maksimissaan 40 % tuloista, eli sinun tapauksessasi 1480 euroa. Ei ihme, ettei palkka riitä. Nyt on aika vaikeaa päästä talosta eroon, ainakaan ilman kovia tappioita. Mutta harkitsisin vahvasti talon myymistä ja halvempaa asumista.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.3.26 17:42:55

No tuskin saat tai edes ansaitset mitään tukea tolla tulolla. Itse aiheutettu ongelma jota en itse edes kehtaisi täälä mainostaa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.3.26 17:46:24

Miten 1700 euroa ei voi riittää harrastuksiin sun muihin? Sillähän elättäisi jo oman hevosenkin paremmalla täysihoitotallilla..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.3.26 17:50:28

Niinpä, joka tuutista tulee ettei päiväkotimaksujakaan enää kukaan maksa. No me maksetaan. Kahdesta lapsesta melkein 500e. Lisäksi molemmat lyhentää lainaansa ja maksaa korkoa 800e kk. Lasten harrastukset 200e. Bensaan valuu 500 euroa. Toinen auto maksettu, toisen menee 350 euroa lyhennykseen. Sähköön menee helposti 400e, ruokakauppaan tonni, pojat leikkii vaatteensa rikki niin että ulkovaatetta menee välillä kahdet per kausi.

Tulot molemmilla n. 2900 e netto eli brutto on ihan kiva tai pitäisi olla riittävä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.26 17:51:08

Ei mulla ainakaan ole mitään maksullisia harrastuksia. Ja nettotulot 1800 ja on mökki, talo ja asunto sekä autot miehen kanssa

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   30.3.26 17:56:14

No Suomes kaikki on vaan kallista.. jos tykkäät käydä kahviloissa, viinilasillisella ja ostella uusia vaatteita sun muuta eli KULUTTAA niin onhan se ihan p*rkeleen kallista. Asua isossa kaupungissa ja käyttää palveluita niin se vaan maksaa. En tiedä sit onks se hyvä tai huono mutta noin se on. Pitäiskö kaikkien muuttaa jonnekin maaseudulle ja lopettaa kuluttaminen niin jäis jotain sukanvarteen? Tietenkään siellä ei oo duunia :D

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.26 17:56:34

Täältä tulee vertaistukea, tosin palkkani ei ole noin hyvä. Minulle jää nettoa noin 2900€/kk. Joskus on jäänyt vain 1700€ ja ihan yhtä vähissä on rahat silti. Kaksi viikkoa seuraavaan palkkaan ja tilillä on 300€.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.3.26 17:57:09

Meillä tulot yhteensä n. 4000 €/kk tällä tekee todella tiukkaa. 3 lasta omakotitalo. Kyllä tuntuu, että normaalit palkat ei enään riitä mihinkään. Rahaa jos tulisi vaikka 2000 € enemmän voisi aika huolettomasti elää ja jäisi säästöönkin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.3.26 18:03:21

Ja jäi sanomatta, että jäin itse pois matalapalkkaisesta töistä, koska päivähoitomaksut olivat n. 500 €. Laitettiin toinen auto pois ja muutenkin voi enemmän säästää kuluissa kun on aikaa laittaa ruokaa, leipoa, korjata vaatteita yms.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   30.3.26 18:12:57

Jännä. Mullakin on palkkaan kaksi viikkoa, käyttötilillä 200€ ja olen ihan tyytyväinen. Tankkaan tuosta 1-2 kertaa, ei muita pakollisia menoja, ellei hevoselle tule mitään yllättävää. Jos tulee, pitää ottaa säästötilillä. Nettotulot 3000 ja palkkapäivänä lähtee lainat ja muut maksut, hevosen kulut, sijoitukset, ruokarahat erilliselle taloustilille yms.

Autoni on vanha ja velaton, mutta toimiva. Ehkä tää on mulla eri tavalla, eikä ole mitään muitakaan osamaksuja. Visalla näkyy olevan 107€, sen maksan seuraavasta tilistä pois.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   30.3.26 18:25:22

"Näistä maksan kuntosalin, muita harrastuksia ym."

Mitä ne muut ja ym oikein siis ovat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.26 18:38:39

Saan nettona 2900€/kk ja tonni jää säästöön joka kuukausi. Mihin ihmeeseen kulutat sitä rahaa? Jos on pakko olla kallis asunto ja auto niin sitten varmaan on hankalaa.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   30.3.26 18:41:56

"Jos on pakko olla kallis asunto ja auto niin sitten varmaan on hankalaa."

Aloittajahan sanoo, että hänelle jää lainojen, talon kulujen ja ruuan jälkeen kuukaudessa tuo 1700e.

Joku kuntosali ei montaa kymppiä kuussa maksa. Taitaa olla superkalliita ne muut harrastukset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.26 18:43:25

Joo-o.. Kyllä tuon pitäisi riittää aivan hyvin, eli pistäppäs katsoen mihin se sinun rahasi valuu.

Lähettäjä: mun juttu 
Päivämäärä:   30.3.26 18:49:25

Mulla kans. Ihan ok palkka,teen paljon ylitöitä. Mutta puoliso työtön. 4 suuta ruokittavana. Lapset teinejä. Koko ajan olis maksettava sitä tätä ja tuota.
Pelkästään pakollisiin ajoihin uppoaa paljon rahaa,koska maailman tilanne ja kohonneet polttoaineen hinnat. Autolla tarvii kulkea,kun syrjäseudulla asutaan. Teineillä mopot. Niiden korjaukset ja vakuutukset,sekä polttoaineet uusin lisä kaikkeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.26 18:58:53

Kyllä luulisi, että suhteellisen kovallakin kuluttamisella tuosta jäisi säästettäväksi satasia. Nyt ei auta muu kuin katsoa rehellisesti, että mihin ne rahat oikeasti menee.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   30.3.26 18:59:34

Hyvinhän ne näyttää riittävän? Vielä 400 "humputuksiin" pariksi viikoksi. No joo ei sillä keväsieen Prahaan lähdetä pääsiäiseksi.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.3.26 19:01:30

Luettele aloittaja tänne niitä kuukausikuluja, niin voidaan kauhistella niitä kanssasi. Jos ei 3700 euroa kuussa riitä yhdelle ihmiselle (?) elämiseen, niin jossain on pahasti vikaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   30.3.26 19:08:24

Laita vaikka kuukauden ajan ylös kaikki ostokset. Siis kahvikupposet ym pikkuostokset kanssa. Jollei auto ole työn takia pakollinen niin aika paljon tulee ajeltua kuukaudessa tuohon rahaan. Joutavat ajelut pois ja lyhyet matkat joko fillarilla tai kävellen.
Noista pikkuostoista tulee helposti monta satasta kuukaudessa. Sähkössä säästää kun ei kuluta lämmintä vettä muuten kuin tarpeeseen. Eli hana kiinni pesujen välillä.
No kun seurasta kulutusta asia valkenee todennäköisesti. Tsemppiä. Siirry harrastamaan köyhäilyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.26 19:12:50

"Eli jää 1700€. Näistä maksan kuntosalin, muita harrastuksia ym."

Kun kerran tuo 1700 € jää lainan, ruuan ja omakotitalon kulujen jälkeen käteen, niin minuakin kiinnostaisi kyllä, että mitä nämä muut harrastukset pitävät sisällään. Tuo summa kun tarkoittaa, että pakollisten jälkeen on käytettävissä yli 400 €/viikko. Se tuntuu ruhtinaalliselta summalta, vaikka polttoaine onkin tällä hetkellä kallista.

Lähettäjä: Tummit 
Päivämäärä:   30.3.26 19:15:39

Toi on ihan hyvä summa muuhun elämiseen, mut kyllä se totta on et ihan hyvätuloisetkin joutuu sopeuttamaan talouttaan nykyään.

Meille pienituloisille se on tarkoittanut jo monra vuotta sitä että yksinkertaisesti yhtään mitään ylimääräistä ei ostella ja harrastukset on niitä ilmaisia.

Lähettäjä: ahdinko 
Päivämäärä:   30.3.26 19:19:18

” on liian kallis asuminen. Asumiskuluihin saisi mennä maksimissaan 40 % tuloista, eli sinun tapauksessasi 1480 euroa. Ei ihme, ettei palkka riitä”

Missä sanoin, että asumiseen menee yli tuon?

Muut harrastukset on koiraharrastuksia.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   30.3.26 19:32:58

Miksi "hyvätuloisen" pitäisi köyhäillä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.