Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viherkasviharrastajat, sisäruukku Iittala Nappul

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.26 22:18:27

Sain lahjaksi Iittala Nappula -ruukun, minkä haluaisin nyt ottaa käyttöön. Mutta, mistä sopivan kokoinen sisäruukku (sellainen ohut muovinen siis), kun tämä on sellainen leveä ja matala malliltaan? Vai kannattaako ostaa sopivan levyinen ja leikellä itse?

Strategiset mitat: halkaisija 24cm, korkeus 13cm

Re: Viherkasviharrastajat, sisäruukku Iittala Nappul

Lähettäjä: vresa 
Päivämäärä:   29.3.26 22:24:19

Onko kyseessä siis tällainen?

https://www.iittala.com/fi-fi/sisustus/maljakot-kukkaruukut/kukkaruukut/
nappula-ruukku-240x130-valkoinen-1064943

Monihan istuttaa tuohon suoraan, mutta kovin hyvin kasvi ei kyllä ilmaa saa kun pohjassa vain yksi pieni reikä ja aluslautanen niin kiinni ruukussa. Eli kasvi voi homehtua. Toki voi käyttää ilmavaa kapoa joka vähentää homehtumisriskiä, mutta on se sitten pinnastakin ilmavaa eli kuivuu nopeaa vaikka pohjasta on edelleen märkä. Semihydrossakin vettä mahtuu pohjalle vain liru ja saa olla lisäämässä koko ajan.

Kannattaa koettaa löytää joku sopivan leveä ruukku, jota sitten madallat vaikka saksilla.

Re: Viherkasviharrastajat, sisäruukku Iittala Nappul

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.3.26 22:42:35

Tuohan on aluslautasellinen malli, johon nimenomaan istutetaan suoraan ilman ylimääräisiä muoviärvökkeitä. Itse olen kyllä istuttanut moniin reiättömiinkin ruukkuihin suoraan, kun jossain vaiheessa noita aluslautasellisia keraamisia oli tosi huonosti saatavilla, enkä halua katsella mitään muovikippoja ruukun ja kasvin välissä. Ei kasvit homehdu, ellette hukuta niitä ensin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.