|
Lähettäjä: -1-1-
Päivämäärä: 29.3.26 13:57:29
Mielenterveysongelmainen. Mitkä ovat yleisimmät harhaluulot, jotka olet kohdannut sairastaessasi. Tässä joitain omiani.
-Ongelmainen tarkoittaa samaa kuin toimintakyvytön. Ei ole totta omalla kohdallani. Välillä olen vain maannut kotona, mutta vuosikymmeniä kestäneestä sairastamisajasta kotona makaamista on kuitenkin ollut varsin vähän.
-Ongelmat voi hoitaa pois. Tämä on ärsyttävin. Ongelmat rinnastetaan fyysisiin vaivoihin ja kuvitellaan, että ne voi hoitaa pois ikään kuin antibioottikuurin söisi. Esimerkiksi terapiaan menemisen kuvitellaan ratkaisevan ongelmat, vaikka tilastollisestikin terapioiden hyöty on kyseenalainen.
-Omalla yrittämisellä voi vaikuttaa. No, ei voi. Jos minua patistetaan tekemään jotain, paine kasvaa ja toimintakyky heikkenee. Kun painetta sen sijaan otetaan pois, tekeminen lisääntyy itsestään. Tähän liittyy myös terapian suurin hyöty. Kun saa loputonta hyväksyntää ja terapeutti on koko ajan omalla puolella, maailma tuntuu vähemmän uhkaavalta ja kuormittavalta ja toimintakyky paranee.
-Ymmärtäminen johtaa paranemiseen. Tämä on toinen ärsyttävä. Suorastaan raivostuttaa, kun ihmiset selittävät asioita aivan kuin en itse niitä ymmärtäisi. Itsensä ymmärtäminen ei johda paranemiseen.
|