Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten paljon vastuuta sälytätte pikkukoululaisel

Lähettäjä: Mietin ja pohdin 
Päivämäärä:   28.3.26 21:29:59

Koko illan olen nyt miettinyt, että mitä teen, ja pitäisikö puuttua.
Tänään oli lapseni koululla sellainen liikuntapäivä, missä kerättiin varoja tuleviin tapahtumiin.
Minä olin tietenkin siellä lapseni kanssa, mutta kaikkien vanhemmat eivät olleet.
Olimme siinä naulakoilla pukemassa päivän lopuksi, kun yhden tytön puhelin soi.
Kuulin puhelun, kun tyttö laittoi kaiuttimelle solmiessaan kengännauhoja.
Oletettavasti tytön äiti oli se, joka soitti.
Kysyi oletteko jo lähteneet koululta. Ja pyysi tyttöä tuomaan kaupasta basilikaruukun.

Kysyin tytöltä tarvitseeko hän apua, ja hyvin ylimielisesti kysyi, että missä. No siinä kaupassa käymisessä.
Tyttö ja tämän seurassa olleet toinen tyttö ja poika pyörittelivät silmiään, ja sanoivat että eivät tarvitse apua.

Kyseessä vitosluokkakaiset, mun lasta vuotta ylemmällä.

Mä jäin miettimään a) miksi lapsi vastuutetaan yksin kauppaan b) paljonko hän pelottaa yksin kaupassa c) mistä tuon ikäisellä on rahaa ostaa jotain basilikaa d) meneekö ne basilikat nyt sitten lapsen karkkipäivän rahoista e) miten lapsi edes tietää mikä on basilika.

Ja ihan voin kertoa, että mun lapsella ei todellakaan ole rahaa mukana, kun yksin liikkuu. Häntä todellakin pelottaisi mennä yksin kauppaan, ja kysyin tietääkö mikä on basilika. Niin ei tod. tiedä.

Ei hyvänen aika ole lapsen vastuulla tehdä perheen kauppaostoksia.

Miten hötölä, tietävätkö teidän pikkukoululaiset mikä on basilika? Ja laitatteko pienen lapsen yksin kauppaan?

Re: Miten paljon vastuuta sälytätte pikkukoululaisel

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 21:39:44

Siis mitä ihmettä? Pohdit voiko vitosluokkalainen ostaa yhden asian kaupasta? Siis mitä meinasit asialle tehdä? Ja eihän tuossa ole mitkään perheen kauppaostokset, vaan yksi puuttuva asia. Järkytän sinua. Nuo lapset lähetetään kauppaan ihan koulun puolesta jo parin vuoden päästä. Pitkän listan kanssa. Kuuluu kotitalouteen harjoitella ostoksia. Ja vielä enemmän järkytän sinua, että meidän ekaluokkalainen lähti laskiaisena kauppaan listan kanssa. Toivoi laskiaispullia, mutta kun vauva oli kipeä ja mies töissä, niin aikuinen ei päässyt lähtemään. Lapsi halusi kokeilla ostosten tekemistä. Niinpä hän hankki laskiaispulliin ainekset kaupasta. Ja ei, ei pelottanut. Ja tiesi jokaisen asian listalta. Ja osaahan hän lukea. Toivottavasti osaa se vitosluokkalainenkin. Jos ei osaa, kannattaa siitä olla järkyttyneempi kuin siitä, että ostaa basilikaa. Ja sanoin lapsellenikin, että kysyy henkilökunnalta, jos ei löydä.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   28.3.26 21:40:34

Tämän täytyy nyt olla vitsi, mutta mitä ihmeen pelottavaa voi olla kaupassa käymisessä 11-12 vuotiaalle lapselle? Eiköhän sen ikäiset nyt käy ostoksilla jo ihan itsekseen muutenkin.

Ja varmaan lapsella on pankkikortti, jonne vanhempi voi siirtää rahaa, tuskin hän sitä basilikaa (aika perusyrtti ja varmasti osuu oikeaan, kun ostaa sen yrtin jossa lukee ”basilika”) viikkorahoistaan joutuu ostamaan.

Enemmän olen tätä lukiessani huolissani aloittajan lapsesta.

Lähettäjä: Fak 
Päivämäärä:   28.3.26 21:56:30

Yhteiskunnan nostatusta kerrakseen.. Mistä tulee uusavuttomat? Noin ne tulee.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   28.3.26 21:58:15

"Enemmän olen tätä lukiessani huolissani aloittajan lapsesta"

Sama täällä. Kaupassa käyminen on tuon ikäiselle jo ihan peruskauraa, nuoremmatkin käyvät ihan itse kaupasta hakemassa vaikka välipalaa tms. Ja huvikseen "shoppailemassakin" Jonkun basilikaruukun nyt löytää helposti, jos perheessä paljon sellaista käytetään, ja lukeehan se siinä hyllynreunassa/tuotteessa, mikä rehu missäkin pussissa asustaa. Monet tuon ikäiset käväisevät myös hakemassa sen maidon tai leivän ihan itse kaupasta, jos kotoa on loppu. Ja kyllä useimmilla on jo pankkikortti, tai mahdollisesti tili kaupassa.

Mua kanssa jäi mietityttämään, että mikä siinä kaupassa käymisessä pitäisi pelottaa? Provohan tän on oltava..

Päivämäärä:   28.3.26 21:59:44

Sulla on se vajaa lapsi ja ne näkemäsi oli normaaleita

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.26 22:00:23

Huono provo 0/5

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.26 22:10:05

Meillä on tokaluokkalainen käynyt aika vähän yksin kaupassa, kun ei meiltä itse kulkemalla sinne pääse, mutta jotenkin vitosluokkalaiselle luulisi olevan ihan peruskauraa se kaupassa käynti.

Ja eiköhän ne vanhemmat sen karkkipäivänkin kustanna.

Ja miten joku ei tiedä mitä basilika on :D Meillä 5-vuotiaskin tietää, kun kasvatetaan itsekin sitä.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   28.3.26 22:13:57

Meillä lapsi tykkäsi käydä yksin kaupassa jo ekalla, kun koki olevansa iso näin tehdessään. Lukemisen opettelu oli lapselle vastenmielistä joten hyödynnettiin kaupassa käymistäkin tähän. Lapsi sai ekaluokkalaisena usein pienen ostoslistan tuttuja asioita esim porkkanoita, kurkku, jogurttia, leipä ja kävi listan kanssa yksin lähikaupassa. Nämä olivat välillä vähän keksimällä keksittyjä tarpeita. Tosin kauppaan on meiltä vain reilu 1 km matka ja reitti tuttu ja turvallinen.
4 tai 5 luokan alusta alkoi kulkemaan omatoimisesti harrastukseen bussilla kun treeniaika vaihtui sellaiseksi, että me vanhemmat olimme melkein poikkeuksetta vielä klo 14.30 töissä. Ennen sitä oli käynyt yksin keskustassa kavereiden kanssa ja yleensä mukana oli vähän rahaa millä voi ostaa jotain pientä ihan omatoimisesti ja oman valinnan mukaan.

Lähettäjä: kat 
Päivämäärä:   28.3.26 22:14:13

Provo kai tämä. Meillä ekaluokkalainenkin

Lähettäjä: kat 
Päivämäärä:   28.3.26 22:15:04

Ekaluokkalainen siis käy tarvittaessa itsekseen hakemassa esim maitopurkin tms.pientä täydennystä. Oikein mielellään käy joskus ihan itsekseen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.26 22:17:32

Vitsi ei kukaan fiksu tuollaista porvoo juttua keksi

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   28.3.26 22:20:42

Tämähän on keksitty juttu ja aloittaja nyt haluaa lauantai-iltaan sisältöä itselleen.

Itse pyöräilin 6-vuotiaana 1,5 km kauppaan ostamaan yksin jätskin. Joten eiköhän 11-vuotiaat osaa käydä jo kaupassa listan kanssa.

Omat lapset eivät basilikaa varmasti tunnista kaupassa, vaikka tykkäävät tuoreista yrteistä ja kesällä nyppivät omalla pihalla yrttejä suuhun. Mutta ovat 2-v. ja 5-v. joten toivon että 5. luokalla jo tunnistavat.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.3.26 22:23:55

0/5

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.3.26 22:25:07

"Enemmän olen tätä lukiessani huolissani aloittajan lapsesta."

Tämä (jos aloittaja sattuu olemaan tosissaan). Otsikon perusteella ajattelin kysymyksen koskevan ehkä 5-6-vuotiaita. XD

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.3.26 22:25:43

Provo.
Meidän 7v ja 9v käyvät kaupassa yksin ja yhdessä. Pyöräilymatka 3km per suunta.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.26 22:29:11

Vitosluokkalainen ei ole "pikkukoululainen". Eka ja toka vielä on, kolmasluokkalainenkin alkaa olla jo kasvanut yli tuosta nimityksestä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.3.26 22:38:56

Ja siis siksi, että vitosluokkalainen muka solmisi kengännauhat itse! OMG!

Päivämäärä:   28.3.26 22:54:22

Oli sentään pasilikaa eikä persettä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.26 23:11:43

Pikkukoululaiset ovat 1-2-luokkalaisia. Provohan tämä toki oli. Ja jos ei, niin kyllä se äiti on antanut rahaa basilikaa varten ja lapsi on varmasti käynyt kaupassa ennenkin lukuisia kertoja. Meillä 4-luokkalaisen kanssa on enemmänkin se ongelma, että kauppaan livahdetaan ilman lupaa, kun siellä on niin kiva käydä.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   28.3.26 23:11:51

Nyt oli huono

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 23:19:20

Nyt on kyllä liian läpinäkyvä provo. Vähän hei yritystä. En jaksanut edes lukea loppuun asti :D

Olisit edes otsikoinut "koululaiselle" eikä "PIKKUkoululaiselle". Ei vitosluokkalainen ole mikään pieni. Eskari ja ekaluokan syksyläinen ovat pieniä, ekaluokan keväällä pitää osata olla itsenäinen. Jos oma lapsesi ei osaa vielä nelosellakaan, hän on joko keva tai assu.

Päivämäärä:   28.3.26 23:25:52

Tää oli jo huono

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.