Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Marsun hoito kun itse poissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:05:14

Stressaavatko marsut paljon jos joutuvat muualle hoitoon, vai täytyykö hoitaja saada kotiin? Mietin sitä, että vieraassa paikassa joutuisivat varmasti olemaan häkissä... kotona saisivat olla vapaana rajatussa tilassa ja kesällä voisin tehdä niille huoneen entiseen hevostalliin ja aitauksen uloskin.

Minulla ei ole kokemusta marsuista mutta lapsi haluaisi lemmikkejä kun poni kuoli, ja marsut olisivat kaikille mieleisiä eläimiä. Nyt kun hevosia ei enää ole, niin me aikuiset haluamme matkustella. Koira kulkisi mukana matkoilla, mutta mies ei halua enää koiraa.

Re: Marsun hoito kun itse poissa

Päivämäärä:   28.3.26 19:10:24

Kyllähän ne stressaa, mutta pakkohan ne on välillä hoitoon viedä. Totuttaminen on tärkeintä ja helpoin jos hoitaja voi käydä teillä. Marsut ei varsinaisesti ole mitään ihanteellisia lemmikkejä pikkulapsille. Koululaiset pärjää paremmin jo niiden kanssa.

Lähettäjä: hu 
Päivämäärä:   28.3.26 19:23:20

Mulla oli kaverin marsut hoidossa kun hän oli matkoilla. Siis useita kertoja. Tulin toki eläimille tutuksikin ja ehkä kotinikin. Hyvin pärjäsivät, eka päivä oli sellaista kyhjöttämistä mutta sitten olivat oikein reippaita.

Päivämäärä:   28.3.26 19:26:04

Lapsi on siis jo 12 :). Vanhempani ovat ainoa paikka, joita olen ajatellut hoitajiksi, mutta heillä ei enää ole ajokorttia (tai kokemusta marsuista, muuten ovat eläinihmisiä). Siksi mietin että pitäisi viedä heille. Toki voin kysellä hoitajaa naapurustosta, mutta vanhukset ovat aina varma hoitopaikka. Ja pohdin tietysti nyt vasta alustavasti asiaa.

Päivämäärä:   28.3.26 19:29:01

Jos vanhempasi tulevat muuten tutuksi marsuille, niin tuskin tuossa ongelmaa. Kovin moneksi päiväksi pelkkä häkki on kyllä vähän turhan ahdas.

Päivämäärä:   28.3.26 19:39:54

Jos noinkin tutut ihmiset kuin omat vanhemmat, niin mikä estää rakentelemasta marsuille häkkiä isomman tilan? Tiedät vanhempiesi kodin, osaat ehdottaa että josko tuohon tehtäisiin tämmöinen ja teet sen itse. Sitä säilytetään joko heidän varastossa tai jos ei tilaa niin teillä, ja sinä kasaat sen kun hoidon aika koittaa.

Jos ihmiset on jo valmiiksi eläinihmisiä, niin heillä on perusasiat hallussa. Vettä ja ruokaa. Ei anneta sellaista mikä on epäsopivaa. Todennäköisesti he myös jollain tasolla kiinnostuisivat teidän marsuista, eläinrakkaat ihmiset yleensä perehtyy vaikka eläin olisi vain joskus hoidossa. Ja moni tarjoaa tosi paljon virikettä jne kun se eläimen hoito on vain väliaikaista, eli esim iäkkäämpi ei ehdi väsymään.

Päivämäärä:   28.3.26 19:52:46

Hu: vanhemmat asuvat jo kerrostalossa, isäni on pyörätuolissa ja siellä on parketti. Eli esteettömyys ja lattia on huomioitava. Mutta jos keksit jonkun pohjaratkaisun (siis pohja=lattia), niin kerro! Tuo on oikein hyvä idea ja on siellä nyt joku nurkka, vaikka pienempikin, mutta isompi kuin häkki. Ai niin, ja parveke on myös kesäaikaa ajatellen.

Päivämäärä:   28.3.26 20:08:01

Minä en tiedä marsuista juurikaan. Ainoa kokemus on tuo kaverin marsujen hoito ja siitäkin on jo vähän aikaa. Muistaakseni ne toimi vähän samoin kuin kanit, eli niillä oli se häkki tukikohtana jonne myös ulosteet tulivat ja sitten oli tila missä liikkua.

Eli, jos ne käyvät lähinnä häkissä tarpeillaan niin sittenhän rajattu mutta häkkiä isompi ala on helppo toteuttaa. Joku pohjamateriaali, siis matto tai vastaavaa, joka suojaa parkettia. Ja parketti on liukaskin joten ei eläimille hyvä. Mutta jos matto käy niin hakee sopivan kokoisen palan terassimattoa, sitten aidat (näitä on valmiita esim taikakuutio mistä helppo rakentaa). Häkki tukikohdaksi.

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   28.3.26 20:13:06

Tietysti paras on jos saa kotona käyvän hoitajan, mutta marsut itse asiassa on yllättävän hyviä reissaajia ja oppivat tuntemaan paikat, eli jos menee aina samaan paikkaan hoitoon niin hyvä.

Mulla on marsut matkustaneet joulunviettoon mukana vuodesta 2019 lähtien ja kesäisinkin olleet mukana jos mennään moneksi päiväksi mun lapsuudenkotiin. Autolla 500km suuntaansa siis. Marsuille omia "huonekaluja" kotoa mukaan ja huopia mitä on jo kotona vähän käytetty niin hyvin menee, ujommat on olleet piilossa ensimmäistä kertaa sinne matkustaessa ekan illan ja sitten yöllä alkaneet touhuta ja sen jälkeen olleet normaalisti, reippaat yksilöt taas alkaa tutkia paikkoja melkein heti. Ja kun paikka on tuttu niin ujommatkin alkaa puuhailla aikalailla heti perille päästyä.

Ainoa riski on urosmarsujen kanssa että uudessa paikassa voi tulla vähän rähinää kun katsovat että uudessa paikassa katsotaan kumpi on pomo :D Mutta tähänkin auttaa ne kotoisan tuoksuiset huovat ja tavarat.

Päivämäärä:   28.3.26 20:16:20

Niin ja marsujen asumisratkaisu lapsuudenkodissani on taikakuutioaitaus mikä mahtuu mun sängyn alle pakettiin, isäni kokoaa sen valmiiksi kun ollaan tulossa ettei marsujen tarvitse odottaa. Levitän tullessa lattialle koiranpennun pissa-alustoja ja päälle fleecehuovat (huopien reunat tarkasti aitauksen reunojen alle koska marsut rakastaa syödä pissa-alustoja) niin ei mene pissat lattiaan asti. Fleece toimii läpäisevänä kerroksena ja pysyy kuivana kun alla olevat alustat imee pissan ja hajut tehokkaasti.

Päivämäärä:   28.3.26 20:20:59

Ja minä mietin sitä, että onko se matkan ja ympäristön vaihdoksen stressi kuitenkaan niin paha asia etenkin jos se on toistuvaa verrattuna se että joku tyyppi käy vaan laittamassa ruokaa ja vettä. Luulisi että kotona asuvat seniorit pitää jollain tasolla seuraa eläimille jotka kotioloissa on tottuneet elämän ääniin. Ja varmasti käytössä oleva ala olisi isompi, vaikka ne suljettaisiin yöksi häkkiin niin silti päivät voisi olla isommassa aitauksessa. Jos taas joku naapuri tms käy vain heittämässä ruuat niin eiköhän se häkissä kököttämiseksi sitten menisi.

Päivämäärä:   28.3.26 20:21:31

Lisään vielä että taikakuutiot on siis sama kuin sekatavarakaupoissa modulaarihyllykköinä myytävät lokerikot. Niistä saa valtavan ison aitauksen halutessaan, eli ovat suhteessa halvempia kuin eläinkauppojen taikakuutioaitaukset. Niissä ei ole välttämättä niitä palikoita aitaukseksi tehdessä riittävästi joka väliin, mutta alaosiin riittää varmasti joka paikkaan ja jos jää palikoita puuttumaan niin yläosat voi kiristää ihan nippusiteillä.

Päivämäärä:   28.3.26 20:25:30

Kiitos näkökulmista ja neuvoista. Näytän siis jyrkkää ehkää marsuille. Pitää vielä hankkia lisätietoa (uusia keskusteluja luvassa) mutta luulisin että pärjäämme muuten marsujen kanssa koska muiden eläinten kanssa on aina pärjätty. Tänä iltana meillä on maailman onnellisin poika :D

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   28.3.26 20:39:53

Minulla on ollut marsuja yli 20 vuotta. Tässä muutamia vinkkejä. Marsu on laumaeläin, eli 2-3 on hyvä olla. Pitämisestä tulee usein kierre, kun toiset kuolevat sekä viimeiselle pitäisi löytää seuraa tai uusi koti. On ihana kuulla että suunnittelette marsuille isoa liikkumistilaa. Monet eivät ymmärrä miten liikkuvia ja liikuntaa kaipaavia nämä eläimet ovat, jos ne on kasvatettu olemaan pienessä häkissä. Minulla marsuilla on taikakuutioaitaus puolet olohuoneesta. Tämän lisäksi kun olen kotona, pääsevät vipeltämään keittiöön, olohuoneen kautta parvekkeelle jne. Aamuisin kun menen laittamaan aamupalaa, nämä tulevat keittiöön hakemaan maistiaisia. Lisäksi ehkä tärkeimpänä ruokavalio mikä on suoraan yhteydessä terveyteen sekä pitkään ikään. Minulle on marsuihin erikoistunut eläinlääkäri antanut ohjeet ruokintaan. Tiivistettynä: Marsu tarvitsee oikeasti pelkkää vettä, hyvää heinää sekä c-vitamiinia. C-vitamiinin voi tarjota esimerkiksi pehmeiden vihreiden tuoreiden kanssa, mistä yrtit ovat marsuille sopivimpia (basilika, tilli, persilja). Tarvittaessa voi antaa ihan pienen määrän vaikka tomaattia, paprikaa että c-vitamiinin saa menemään. Lääkäri ohjeisti minua myös että esimerkiksi porkkana ei kuulu marsun ruokavalioon, se ei sula välttämättä kunnolla. Ei ikinä myöskään esimerkiksi kaaleja. Marsut saattavat kaasuuntua helposti eivätkä ne osaa ns. Piereskellä. Marsu ei tarvitse pellettejä tai muita höttöjä, näistä tulee helposti turhia aineita ja ylipainoa. Halutessaan voi antaa aina muutaman pelletin päivittäin jotain laadukasta todettua pellettiä. Marsu saa olla rakenteeltaan tosi hoikka ja ylipainoisena niille tulee sitten sairauksia yhtälailla kuin lihavalle ihmisille. Kynsien ja tassunpohjien tarkistu/leikkaus/hoito vähintään 1x/kk, kasvattaja voi opettaa miten se tehdään. Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua.

Marsujen kanssa tulee myös lukemattomia pieniä eri sairauksia. Nämä eläimet kuolevat hyvin nopeasti. Jos kuulee pienenkin uikahduksen esimerkiksi virtsatessa tai ulosteessa niin eläinlääkäriin heti. Marsu saattaa olla seuraavana aamuna kuollut. Päivittäin pitäisi siis olla aikaa kuunnella ja tarkkailla, koska piilottavat kaikki sairaudet mahdollisimman hyvin.

Onnea ja iloa lemmikin omistamiseen <3

Päivämäärä:   28.3.26 20:50:14

Nami: mainitsin taikakuutiot siksi, että se on erittäin helppo hakusana jolla löytää heti sen itse asian. Modulaarihyllyköt yms on sellaisia että ei jää kellekään mieleen eikä myöhemmin osaa hakea. Toinen toimiva hakusana on kompostikehikko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.