|
Lähettäjä: Piia
Päivämäärä: 28.3.26 20:39:53
Minulla on ollut marsuja yli 20 vuotta. Tässä muutamia vinkkejä. Marsu on laumaeläin, eli 2-3 on hyvä olla. Pitämisestä tulee usein kierre, kun toiset kuolevat sekä viimeiselle pitäisi löytää seuraa tai uusi koti. On ihana kuulla että suunnittelette marsuille isoa liikkumistilaa. Monet eivät ymmärrä miten liikkuvia ja liikuntaa kaipaavia nämä eläimet ovat, jos ne on kasvatettu olemaan pienessä häkissä. Minulla marsuilla on taikakuutioaitaus puolet olohuoneesta. Tämän lisäksi kun olen kotona, pääsevät vipeltämään keittiöön, olohuoneen kautta parvekkeelle jne. Aamuisin kun menen laittamaan aamupalaa, nämä tulevat keittiöön hakemaan maistiaisia. Lisäksi ehkä tärkeimpänä ruokavalio mikä on suoraan yhteydessä terveyteen sekä pitkään ikään. Minulle on marsuihin erikoistunut eläinlääkäri antanut ohjeet ruokintaan. Tiivistettynä: Marsu tarvitsee oikeasti pelkkää vettä, hyvää heinää sekä c-vitamiinia. C-vitamiinin voi tarjota esimerkiksi pehmeiden vihreiden tuoreiden kanssa, mistä yrtit ovat marsuille sopivimpia (basilika, tilli, persilja). Tarvittaessa voi antaa ihan pienen määrän vaikka tomaattia, paprikaa että c-vitamiinin saa menemään. Lääkäri ohjeisti minua myös että esimerkiksi porkkana ei kuulu marsun ruokavalioon, se ei sula välttämättä kunnolla. Ei ikinä myöskään esimerkiksi kaaleja. Marsut saattavat kaasuuntua helposti eivätkä ne osaa ns. Piereskellä. Marsu ei tarvitse pellettejä tai muita höttöjä, näistä tulee helposti turhia aineita ja ylipainoa. Halutessaan voi antaa aina muutaman pelletin päivittäin jotain laadukasta todettua pellettiä. Marsu saa olla rakenteeltaan tosi hoikka ja ylipainoisena niille tulee sitten sairauksia yhtälailla kuin lihavalle ihmisille. Kynsien ja tassunpohjien tarkistu/leikkaus/hoito vähintään 1x/kk, kasvattaja voi opettaa miten se tehdään. Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua.
Marsujen kanssa tulee myös lukemattomia pieniä eri sairauksia. Nämä eläimet kuolevat hyvin nopeasti. Jos kuulee pienenkin uikahduksen esimerkiksi virtsatessa tai ulosteessa niin eläinlääkäriin heti. Marsu saattaa olla seuraavana aamuna kuollut. Päivittäin pitäisi siis olla aikaa kuunnella ja tarkkailla, koska piilottavat kaikki sairaudet mahdollisimman hyvin.
Onnea ja iloa lemmikin omistamiseen <3
|