Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Tyäkaveri" lääppii

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   28.3.26 19:03:36

Teen keikkatöitä laskuttamalla, eli en ole varsinaisesti minkään työyhteisön vakiojäsen tai että minulla olisi esim. esimiestä jolle kertoa tästä.

Tämä kyseinen ukko on yhteistyökumppani, jota nykyään onneksi tapaan vain muutamia kertoja vuodessa. Mutta joka kerta kun tapaan hänet, tapahtuu jonkinasteista lääppimistä, joka meni eilen ihan liian pitkälle. En siis edes tunne tätä tyyppiä sen syvällisemmin, on ns. "työkaveri" jonka kanssa ei todellakaan olla missään tekemisissä muuten kuin työn merkeissä.

Muutama vuosi sitten, kun tapasin hänet töissä, olimme enemmän tekemisissä ja havaitsin, että kyseessä oli tosi mukava ja seurallinen kaveri, joka tykkäsi jutella ja halata. Ei siinä mitään, tunnen monia jotka tykkäävät sopivassa tilanteessa halata ja se oli ihan ok, siinä ei tapahtunut mitään outoa.

Mutta hitaasti se alkoi muuttua. Havaitsin, että hän haluaa halata minua aina silloin, kun olemme kahden. Jos joku muu oli paikalla, mies pysyi korrektin etäällä. Aluksi halauksissa ei siis edes ollut mitään erikoista, mutta jossain kohtaa huomasin, että hän oli alkanut puristella joka kerta minua tiukasti itseään vasten eikä meinannut millään päästää irti! Alkoi ahdistaa, yritin pitää etäisyyttä, mutta aina tavatessamme tämä vaan tulee ja ottaa otteeseen. Myös puhuessaan tulee ihan liian lähelle; proseduuri on se, että minä peruutan ja mies seuraa perässä.

Nyt eilen näin tuota miestä töissä taas ensimmäistä kertaa melkein vuoteen. En mennyt edes lähelle tai tehnyt elettäkään halatakseni, mutta taas se vain tuli, otti halausotteen ja puristi, mutta tällä kertaa se alkoi samalla suukotella minua kaulasta. Hyi @!#$.

Minulle kävi niin, niinkuin tuntuu käyvän aika yleisesti tällaisille kilteille, miellyttämisenhaluisille naisille tässä tilaneessa - minä lamaannuin täysin enkä osannut tehdä yhtään mitään muuta kuin rimpuilla irti otteesta. Ällötti. Yritin jotenkin hoitaa tilanteen loppuun kuin ei mitään, mikä oli tietysti virhe - tällä kertaa mies meni taas asteen entistä pidemmälle ja ensi kerralla yrittää taatusti taas jotain enemmän, kun pystyi tälläkin kertaa taas lähmimään lisää ilman seuraamuksia.

Tää on ihan älytöntä, en tajua miten tämä on mennyt näin pitkälle?! Tuo tyyppi jotenkin ujuttautui ensin hyviin väleihin ja "kaveriksi" ja oli tosi kiva ja mukava ja avulias - ja aloitti sitten HYVIN HITAASTI muutaman vuoden aikana tuon iholle tulemisen, jatkuvasti edeten. Nyt tuntuu etten voi enää estellä kun olen aina ennenkin antanut halata, jotenkin ihmeellisesti pelkään sitä konfliktia joka siitä tulee. Enkä voi oikein kenellekään tästä viedä asiaa eteenpäin kun ei olla sellaisessa työyhteisössä että olisi ketään, kelle asiasta avautua.

Oikeasti, ei kukaan täysjärkinen ole vain hiljaa ja anna tuollaisen ällötyksen lääppiä ja puristella - ja niin vain on käynyt. Ja minä olen jo nelikymppinen nainen, pitäisi jo osata hoitaa tämä mutta olen ihan lukossa. Päätin kuitenkin, lupasin itselleni että kertaakaan se ukko ei enää minuun koske, nyt loppui "halailut". Ei tämä voi näin mennä, että kuka vain voi tulla minua kaulasta imemään keskellä päivää niin halutessaan. Minua on muutenkin ahdisteltu koko elämäni ajan melkein joka paikassa, olen ilmeisesti sellainen helppo uhri kun olen niin kiltti; nämä liimanäpit löytävät minut kuin magneetin, minne ikinä menenkin.

En takuuvarmasti ole ainoa, jolle näin on käynyt, miten te muut olette tilanteen saaneet tehokkaasti poikki? Vahvat, itsevarmat ja oman arvonsa tuntevat naiset varmaan eivät edes joudu tällaisiin tilanteisiin, mutta minä kamppailen edelleen itseni arvostamisen kanssa, olen patologinen miellyttäjä ja minulla on traumataustaa - enkä ole kovin hyvä sosiaalisissa tilanteissa. Menen hätätilaneessa aina ensimmäiseksi ihan kipsiin, enkä osaa reagoida. Jälkikäteen se on myöhäistä.

Tiedän sanomattakin, että olen avuton ja idiootti ja varmaan jonkun mielestä ansaitsen tämän, mutta olisiko jollakin antaa jotakin hyvää keinoa hoitaa tilanne kun se seuraavan kerran tulee eteen?

Jotain tarvitsee nyt tehdä, mutta mietin että miten tässä tilanteessa on fiksuinta menetellä, kun kuitenkin periaatteessa on pakko olla edelleen jonkinasteisesti tekemisissä työn vuoksi, mikä tietysti hankaloittaa vielä asiaa entisestään.

Re: "Tyäkaveri" lääppii

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   28.3.26 19:20:55

Siis halaileeko joku töissä jotain kolleekaa tai työkaveria tms? Ymmärrän että halataan esim lasta tai vanhusta jne hoitajan ominaisuudessa, mutta miksi ihmeessä aloittaja on edes sallinut tällaiset työhalailut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:22:17

Luja asenne kehiin. Et peruuta, vaan seisot suorassa ja voit ottaa jopa nopean askeleen eteenpäin. Ota oma tilasi, kuten ottaisit vaikka hevosen kanssa. Et antaisi hevosenkaan jyrätä. Voit sanoa napakasti, että väistä. Ota jotain käteen, minkä voit nopeasti nostaa väliin tai teidän väliin, niin ettei ukko pääse iholle asti. Pystyt siihen kyllä, kun teet mielikuvaharjoitteluita.

Päivämäärä:   28.3.26 19:26:29

Joudutko tapaamaan häntä sellaisessa paikassa, jossa ei ole muita? Koska tuo ukkohan jo selvä turvallisuusriski kun hän menee aina vain pidemmälle.

Kaverini oli työssään sellaisessa tilanteessa, että heillä kävi vakioasiakas, vanhempi mies, joka aina kommentoi häntä tungettelevasti ja kyseli yksityiselämään liittyviä asioita. Tämä ystäväni on hyvin kiltti ja miellyttämishaluinen myös, ja hän koki ettei voi sanoa miehelle mitään kun se on asiakas ja iäkäskin jo. Ukon käytös ahdisti häntä todella. Minä sanoin hänelle, että ei tarvitse sietää, vaikka joku kuinka on asiakas niin ei se oikeuta käyttäytymään sopimattomasti eikä ikäkään siihen anna oikeutta. Kannustin häntä sanomaan miehelle ihan suoraan, että tällaiset asiat eivät sille kuulu, hänen ei tarvitse vastata sellaisiin kysymyksiin ja hän ei halua niitä kommentteja kuulla. Hän oli sitten todella sanonut niin ja sen jälkeen mies lopetti koko paikassa käymisen. Kaikille ahdistelijoille tämä ei tietenkään toimi, monet jatkavat vaikka niille sanoisi mitä.

Ylipäänsä on kyllä niin, että mikään kiltteys ja miellyttämisenhalu ei ole minkäänlainen oikeutus kohdistaa ihmiseen ahdistelua. Jokaisen pitäisi saada olla rauhassa täysin riippumatta siitä kuinka hyvin pystyy pitämään puoliaan.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   28.3.26 19:38:46

Huh, oon kans samanlainen jäätyjä enkä kyllä keksisi tuohon muuta ratkaisua kuin jättäytyä pois tilaisuuksista, joissa olisi vaarana joutua tyypin kanssa yksin. :/

Päivämäärä:   28.3.26 19:42:32

Tapaamme lähinnä työmaalla, jossa joko on muita paikalla tai sitten ei, sitä ei oikein voi ennustaa. Monesti tyyppi on kysynyt minulta heti alussa, onko muita paikalla, ja sanon aina että on, vaikkei tosiasiassa olisikaan.

Kiitos, ettette ihan heti lynkanneet minua, ymmärrän kyllä järjellä, että tämä on ihan älytöntä ja nyt seuraavaan kertaan valmistaudun siten, etten ensinnäkään päästä iholle ja pakkohan se on heti sanoa suoraan, että koen tämän iholle tulemisen todella ahdistavana. Ei tämä muuten lopu ikinä.

Eniten ärsyttää kun tämä tilanne on niin hirveän hitaasti jotenkin edennyt tähän pisteeseen. Olisi pitänyt puuttua halailuun jo heti, mutta toisaalta tähän likistelyyn ja suukotteluun pääsemiseen asti on kulunut todella pitkä aika, eikä tyyppi alussa ollut pitkään aikaan mitenkään outo. Halailua työpaikalla oudoksun itsekin, mutta toisaalta tunnen paljon ihmisiä, joille se taas on hyvin luontevaa, ja tämäkin oli alussa ihan vaan tosi tosi mukava ja auttavainen kaveri hyvin pitkään.

(ja vasta nyt huomasin kirjoitusvirheen otsikossa)

Lähettäjä: Toinen 
Päivämäärä:   28.3.26 19:42:42

Oon tosi pahoillani sun tilanteesta. Toivon todella, että keksit jonkun ratkaisun. Ettei sulle käy samoin kuin mulle. Mulla oli työkaveri, joka pakotti seksiin melkein viikoittain 3 vuotta, ennen kuin homman sai loppumaan.

Onneksi hän vaihtoi työpaikkaa, en ole vieläkään uskaltanut melkein vuoden jälkeen kertoa kenellekään. Ahdistaa pirusti vieläkin mennä töihin, kun sai 4 vuotta kammoksua tuota tyyppiä joka päivä, kun oltiin samassa vuorossa..

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   28.3.26 19:43:37

Ethän sinä ihan jäätynyt kun rimpuilit pois. Kyseessä on idiootti mies joka ymmärtää vain kovaa sanaa ja jos se ei mene perille niin turpaanvetoa tai poliisilla uhkailua.

Päivämäärä:   28.3.26 19:51:03

Kiitos aidosti näistä kommenteista, pelotti paljon avautua tästä tänne, koska tiedänhän minä itsekin mitä tässä nyt pitää tehdä, mutta tilanne ahdistaa aivan kauheasti. Työstäni en halua luopua missään tapauksessa, se on ollut minulle kuin lottovoitto joten perääntyminen ei käy päinsä mitenkään.

Nyt kova kovaa vastaan, ei tämä ainakaan tästä pahemmaksi voi mennä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 19:53:24

Mikset kerro tuosta ylemmälle tasolle töissäsi?Tai seuraavaksi kun koittaa tulla lähellä alat jo kuvaamaan kännykällä kaukaa tyyppiä, saisit ainakin todiste aineistoa.

Päivämäärä:   28.3.26 20:13:21

Jos ei muu lopulta auta, pakko tästä on jotakin sanoa omalle toimeksiantajalle, joka toisaalta ei kuitenkaan ole missään tekemisissä tämän lääppijän kanssa eli ei voi oikein vaikuttaa asiaan. Nämä ovat näitä alihankintahommia jossa monen eri firman tyypit ja yrittäjät tekevät työtä samalla työmaalla välillä keskenään ja välillä erikseen. Olen sillä tavalla aika omillani tässä asiassa.

Päivämäärä:   28.3.26 20:15:53

Hyviä neuvoja, kiitos. Kerään nyt sisuni ja teen selväksi ettei tämä käy päinsä, en voi elää itseni kanssa jos annan tämän jatkua. Voin tulla päivittelemään miten kävi, sitten kun seuraavan kerran olen ollut kyseisen herran kanssa tekemisissä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 20:23:48

Inhottava tilanne. Ei tulisi kyllä mieleenkään kenenkään (vieraan, eipä kyllä oikeastaan tutunkaan) miehen päästä halailemaam tai muutenkaan iholle. Saati jonkun työelämään liittyvän. Ylempänä tulikin jo hyviä neuvoja sellaisen välttämiseen. Suosin kyllä ihan nollatoleranssia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.3.26 20:26:05

Mä kuljettaisin mukanani pippurisumutetta tai hiuslakkaa ja suihkuttaisin kohti jos on tulossa lähelle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.3.26 20:28:23

Sanoisin ensin suoraan tälle henkilölle että se raja menee käden mitan päässä ja jos ylität sen enää kertaakaan, niin joudut kertomaan siitä esimiehelle. Ystävälläni oli samanlainen tilanne aikanaan, hän oli työharjoittelussa (6kk mittainen) ja siellä oli joku ällöttävä tyyppi ollut jatkuvasti kimpussa, ja vaikka ystäväni siitä hänelle huomautti, tilanne muuttui vasta sitten kun ystäväni otti asian puheeksi paikan luottamusmiehen kanssa. Sen jälkeen mies oli todennut että "miksi piti sinne mennä kertomaan, olisit vaan sanonut ettet tykkää". No oli sanonut moneen kertaan. Onneksi he saivat sitten järjesteltyä työnhoidot niin ettei ystäväni tarvinnut olla enää tuon miehen kanssa samassa työtehtävässä. Mutta tosiaan yhden kerran sanot ja jos ei usko niin sitten puhut ylemmille.

Päivämäärä:   28.3.26 22:58:46

"Siis halaileeko joku töissä jotain kolleekaa tai työkaveria tms? Ymmärrän että halataan esim lasta tai vanhusta jne hoitajan ominaisuudessa, mutta miksi ihmeessä aloittaja on edes sallinut tällaiset työhalailut?"

Tätä minäkin ihmettelen. Pitkän työelämäni aikana olen kerran nähnyt työaikana halailua ja kyseessä oli pari, jolla oli jotain sutinaa. Miksi ihmeessä olet antanut tuolle miehelle käsityksen, että teillä on jotain?? Nythän ei ole edes tietoa onko mies puhtaasti siinä luulossa, että teille on kehittymässä jonkinlainen suhde, vai onko mies joku lähentelijä? Ymmärrätkö, ettei ole normaalia päästää ketään työkaveria halailemaan?

Päivämäärä:   28.3.26 23:47:23

Jatkossa et ole kiltti, vaan heti kun tulee lähelle, tuuppaat hänet naamasta kauemmas. Eli kämmen naamaan ja työnnät pois. Et ole nätisti, et silittele ja hipsuttele, et anna pussailla. Välittömästi työnnät kämmenellä naamasta kauemmas niin että liikkuu sinusta kauemmas kolminkertaisella nopeudella mitä lähestyi sinua. Vai oletko todella hento, jonka kädenpuristuskin on pikkulinnun silittelyä, etkä saa tuupattua ketään mihinkään?

Minulla oli joskus kaveri(mies), joka tuli aina silittelemään, halailemaan jne. Siis saatoin olla selin kun hän juoksi jostain, ja otti halausotteeseen ja nosti ilmaan. En todellakaan vaan rimpuillut irti vaan senkin jälkeen mukiloin ja potkin, vaikka olin jo päässyt irti. Ja kerran oli minun vieressäni, oli siihen asti ollut ihan siivosti, kunnes yhtäkkiä hyökkäsi halaamaan, mutta tuolloin tosiaan länttäsin käden hänen naamaansa ja vain voimalla työnsin hänet pois. Se meni kerrasta perille ja hän katsoi minua arvostelevasti nenänvartta pitkin, mutta sen jälkeen ei ole tullut enää lähellekään. Ainoastaan kuivasti moikannut, mutta pitänyt väliä. Tuosta jo 20 v aikaa. Hän painoi varmastiainakin tuplasti minuun verrattuna, mutta minulla ei ole maailman heikoimmat kädet.

Hän toki halaili, lääppi ja silitteli monia muitakin. En tiedä, onko jotenkin vajaa, vai mikä vaivaa. Mutta tuo sinun rasitteesi toiminta on selkeää, joka kohdistuu sinuun tuollaisena vain, kun oeltte kahden. Eli yksi keino on sekin, että et ikinä jää hänen kanssaan kahden, jos vielä törmäätte. Jos näet hänet jossain, eikä siellä ole muita, niin poistu heti. Ja jos siellä on joku muukin, niin sano hänelle, että älä jätä mua kahden ton kaa, se hyökkää päälle ja alkaa suudella väkisin.

Pidä siis huoli siitä, että hänen toimintansa tulee muidenkin tietoon, etkä enää jää hänen kanssaan kahden ikinä. Ja jos jäät kahden hänen kanssaan ja näet hänen lähestyvän, niin ala kiljua ja huutaa apua. Äläkä päästä häntä selkäsi taakse.

Jos kyseisessä huoneessa on ollut valvontakamerat, niin tee rikosilmoitus ja vaadi poliisia hakemaan nauhat talteen.

Miellyttäjänkin kannattaisi opetella vetämään ääliöitä kunnolla lättyyn, Ei mitään läpsimistä vaan kerran kunnolla turpaan, yhdellä lyönnillä. Tai munille kunnon potku. Ihan ekana opettelet eroon tuosta kiltteydestä ja miellyttämisenhalusta.

Mutta harvalla naisella nykyään on minkäänlaisia käsivoimia. Ihmiset ovat käsittämättömän heikkoja. Ei jakseta kantaa edes puolikasta vesiämpäriä kun käteen sattuu ja se on painava, ja kun jotain pitäisi lyödä, se on lähinnä silittelyä. ja hipsuttelua. Vauvatkin lyövät kovempaa. Tiedäthän varmaan, kun vauvat ja pikkulapset eivät voimiaan säästele kun nappaavat jostain kiinni, niin ota sellaisesta mallia.

Kai sinä edes jollekin voit sanoa hänen käytöksestään? On kai teillä molemmilla joku esihenkilö, kerrot sille/heille.

Lähettäjä: whwh 
Päivämäärä:   28.3.26 23:52:10

"Nämä ovat näitä alihankintahommia jossa monen eri firman tyypit ja yrittäjät tekevät työtä samalla työmaalla välillä keskenään ja välillä erikseen."

Ota selvää kenen leivissä hän työskentelee ja kerro, ettet halua hänen enää toimivan alalla. Voipi olla, että ottavat puhutteluun.

Törmäättekö vain tuetyn firman tiloissa, vai oletteko törmänneet vähän siellä ja täällä? Jos vain jonkun tietyn rakennuksen sisällä, voit pyytää, että hänet vaihdetaan toiseen, jolloin ette enää törmäile.

Päivämäärä:   29.3.26 00:12:18

Selvitä miehen työnantaja, ja laita viestiä ahdistelusta. Kannattaa myös ihan huutaa tyypille kun seuraavan kerran tulee päälle, yleensä vähän hidastaa. Ilmoitus kuitenkin tärkeä, sillä et todennäköisesti ole ainoa uhri.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.3.26 00:41:14

"Turha sitten ihmetellä kun oma ura tyssää kahvinkeittäjäksi."

Jep. Kannattaa opetella itsevarmuutta ja röyhkeyttä, niin ei tyssää ura kahvinkeittäjäksi eikä satunnaiset kulkijat halaile.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.26 06:46:49

Niin pitkä novelli, että en jaksanut lukea loppuun. Puolivälissä jo ihmettelin, miksi sinä aikuinen(?), työssäkäyvä ja itsenäinen nainen et sano suoraan, että et pidä lähentelystä?

Sitten palasin lukemaan novellisi lopun ja vastauksia. Näköjään lääppijäsi on mukana keskustelussa nimimerkillä - , siis tuolla jälkimmäisellä. Aiemman viivan ohje työntää reippaasti pois ja vielä sanallisesti ilmaista, että tämä ei käy, on oikea neuvo. Tehän olette silloin kahden! Ota ensin oma puhelimesi käsiisi ja varaudu soittamaan apua, jos tilanne pahenee.

Et halua luopua työstäsi, mutta kai sinulla muutakin työtä on kuin sellaista, jota teet kahden kesken tuon henkilön kanssa, kun kirjoitat, että tapaatte vain muutaman kerran vuodessa.

"...pelkään sitä konfliktia joka siitä tulee. " Mikä on se konflikti, joka siitä voi tulla? Tekee sinulle vielä enemmän jotain vai mitä? Kerro ainakin omalle esimiehellesi tämä asia, tai siis kuka nyt onkaan se jonka sinut hänen luokseen ohjaa. Ei sinun sitä tarvitse hävetä! Et sinä ole tehnyt mitään väärin, vaikka tähän saakka olet sallinut lähentelyt. Kerro jollekin siinä työyhteisössä. Kysy muilta naisilta, tekeekö hän samaa muillekin. Et sitten ole yksin tämän asian kanssa.

Huomaa, että eihän tuo edes tiedä, että et sinä siitä pidä. Jospa pyytäisit jotain muuta henkilöä siinä työyhteisössä sanomaan ennen seuraavaa tapaamista, että et halua hänen lähentelevän sinua. Siitä on monta hyötyä. Tähän saakka hän on tehnyt sitä salaa kahden kesken. Silloin saisi ulkopuoliselta tiedon, että olet kertonut asiasta ja on tiedossa muillakin. Toiseksi sinä itse saat rohkeutta kieltäytyä.
Ota vaikka työsuojeluun yhteyttä tässä asiassa.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   29.3.26 10:32:23

Kannattaa etukäteen miettiä mitä teet ja sitten mielikuvaharjoittelun avulla mennä se niin monta kertaa läpi että tulee itsevarmasti. Jos löytyy joku kaveri jonka kanssa harjoitella niin vielä parempi.

Ja ensimmäisenä toistat itsellesi niin monta kertaa että varmasti uppoaa että sinulla on oikeus määrätä omasta kehostasi ja voit muuttaa mielipidettäsi milloin vain. Vaikka olisit harrastanut seksiä jonkun kanssa eilen, voit tänään sanoa että et halua eikä siinä ole mitään väärää. Yhtälailla vaikka halaamisesta olisi tullut tapa, on sinulla täysi oikeus kieltäytyä.

Varaudut siitä että tilanne tuntuu kiusalliselta. Siihen ei kuole. Selviät kyllä. Varaudu siihen että mies saattaa olla kiukkuinen ja syyttää sinua. Se tuntuu sinusta todennäköisesti todella pahalta ja haluat automaattisesti lepytellä. Älä. Sekin tunne ja tilanne menee ohi ja selviät siitä kyllä hengissä.

Onnea matkaan!

Lähettäjä: vivian 
Päivämäärä:   29.3.26 10:36:53

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.3.26 19:26:29

Joudutko tapaamaan häntä sellaisessa paikassa, jossa ei ole muita? Koska tuo ukkohan jo selvä turvallisuusriski kun hän menee aina vain pidemmälle.

Siis sama tuli heti mieleen! Pidä ainakin hyvä huoli, että et tapaisi tuota tyyppiä kahden kesken vaan yritä aina huolehtia että paikalla olisi myös muita! Todella karsea tilanne :/

Päivämäärä:   29.3.26 11:02:57

Huutista viivan olemattomalle itsetunnolle ja itsevarmuudella. Harmi ettei se perustu mihinkään 😂

Päivämäärä:   29.3.26 11:36:26

"Huomaa, että eihän tuo edes tiedä, että et sinä siitä pidä."

Tämä. Ennen kuin hälyttää koko esihenkilötason, voisi edes kertoa miehelle itselleen ettei pidä hänen halailustaan.

Sen voi ilmaista vaikka näin "ÄLÄ KOSKE MUHUN!!" ennen kuin mies on metriä lähempänä.

Päivämäärä:   29.3.26 11:54:03

On kyllä todella vinoutunut ajattelutapa, että sopimaton käytös olisi jotenkin ymmärrettävää jos sen kohde ei ole erikseen kertonut ettei siitä pidä. Ja ainahan näin sanotaan nimenomaan ahdistelutapauksissa naisille. Aivan kuin miehet eivät muka itse tajuaisi, että ei tuollaisesta käytöksestä tykätä. Kyllä ne tajuavat, mutta eivät välitä. Ahdisteluun liittyy aina halu alistaa.

"Sen voi ilmaista vaikka näin "ÄLÄ KOSKE MUHUN!!" ennen kuin mies on metriä lähempänä." Näin kannattaa tehdä, puoliaan kannattaa pitää, mutta millään lailla aloittajan oma vika se ei ole, että mies on häntä lääppinyt.

Päivämäärä:   29.3.26 12:06:46

"millään lailla aloittajan oma vika se ei ole, että mies on häntä lääppinyt"

Ei ehkä se ensimmäinen halaus, mutta vastuunsa on sillä toisellakin osapuolella joka vuosia antaa halailla itseään kertomatta ettei pidä siitä. Halailu miehen ja naisen välillä ei lähtökohtaisesti ole sellainen asia, josta automaattisesti tiedettäisiin kaikkien inhoavan sitä.

Päivämäärä:   29.3.26 12:18:41

Halailu nyt ei kuitenkaan työpaikalle kuulu. Ja tuo mieshän tekee muutakin kuin vain halaa. Puristelee, suukottelee, jokainen täysissä järjissään oleva sen kyllä tietää ettei sellaista haluta.

Päivämäärä:   29.3.26 12:31:08

Minulla oli joskus esimies, jolla oli tapana halata naisalaisia. Tasapuolisuuden vuoksi myös miespuoliset työkaverit vaativat halauksia samoissa tilanteissa. Olin työn vuoksi tekemisissä myös erään suorastaan kiusallisen paljon halailevan naisen kanssa. Sama juttu hänelläkin, halasi tasapuolisesti kaikkia.

Harjoittele tätä kotona vaikka peilin edessä: ojenna käsi suoraksi niin, että kämmen on miestä kohti, sanomatta mitään. Tämä pitäisi jo riittää. Jos ei, niin sanot suoraan : älä koske minuun.
Ei koskaan pitäisi tehdä kahden kesken sellaista, jota ei voi tehdä muiden läsnäollessa. Mainitsemani esimies halasi meitä naisia yleensä aina riippumatta siitä, ketä oli paikalla.

Päivämäärä:   29.3.26 12:31:33

"Halailu nyt ei kuitenkaan työpaikalle kuulu."

Ei kuulu. Siksi ihmettelenkin, miksi ap on tuollaiseen lähtenyt. Aluksi heillä oli mukavaa yhdessä, mutta tilanteen edetessä fyysiseen kosketukseen olisi sanomalla "Ei" selvinnyt luuleeko mies heidän välillään olevan ihastumista, vai onko mies ahdistelija. Ja ei voi sanoa koska vain.

Päivämäärä:   29.3.26 12:49:14

On kyllä ihan hyvä ettei ylilautaviiva ole koskaan ollut työelämässä. Tätä nettirääkymistä kokopäivätyönään harjoittavana hänestä on kuitenkin vähiten haittaa, ja täälläkin hän on aina alakynnessä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   29.3.26 13:42:09

"On kyllä todella vinoutunut ajattelutapa, että sopimaton käytös olisi jotenkin ymmärrettävää jos sen kohde ei ole erikseen kertonut ettei siitä pidä"

Sinäkö siis vaan seisot tuppisuuna lääpittävänä?

Ei, sopimaton käytös ei ole ikinä ok. Mutta, jos saa osakseen sellaista niin ei ole ok vaan antaa sen jatkua ilman että sanoo että tämä ei käy. Näitä oikeasti näkee jotka jopa hihittelee tms antaa ymmärtää että toiminta on ok ja jopa ehkä kivaakin. Sitten vuosien jälkeen nostetaan syyte. Korostan edelleen että ei, ketään ei lääpitä, mutta kyllä se nyt vaan on yksilön tyhmyyttä jos sellaista sietää.

Joku itsekunnioitus pitää olla nössömmälläkin ja jämäkästi sanoa että tämä ei ole ok, minua ei lähestytä fyysisesti.

Lähettäjä: veea 
Päivämäärä:   29.3.26 19:07:55

- Ihan ensimmäisenä ilmoitat tyypin toiminnasta omalle esihenkilöllesi ja tämän lääppijän esihenkilölle, liittoon ja työsuojeluun.

- Sitten pidät huolen, ettette koskaan enää työskentele tämän henkilön kanssa samoissa tiloissa, mutta jos näin käy, niin sitten pidät huolen, että ette jää kahden. Sanot ihan kenelle tahansa, vaikka jokaiselle paikalla olijalle, että et jätä minua tuon kanssa kahden, hän tulee päälle suuteloimaan ja olet siitä ilmoittanut eteenpäin.

- Kysyt jokaiselta naiselta, että toimiiko hän samoin heitä kohtaan ja miehiltä, onko heillä tiedossa hänen käytöksensä naisia kohtaan silloin, kun jää heidän kanssaan kahden.

Tuo on nimittäin hyvin yleistä, että mies käyttää naista seksuaalisesti hyväkseen ensin lähentelemällä vähitellen ja sitten kunnolla, mutta ainoastaan kahden kesken, jolloin todistajia ei ole. Mutta kun joku tuo asian ilmi, uhreja löytyykin 26 kpl. Kokemuksesta kerron, koska olen itse tehnyt rikosilmoituksen samanlaisesta hyypiöstä, vaikka hän ei ollutkaan kollegani, vaan harrastuksen parissa toimiva henkilö. Asianomistajia oli useita ja hän sai tuomion. Toki se oli ihan mitätön, koska Suomessa ei seksuaalirikoksista juurikaan tuomioita saa, toisin kuin talousrikoksista. Mutta tuomio tuli kuitenkin, eli todettiin syylliseksi. Ei ollut vain kuulopuheita ja keskinäistä muminaa, kun tuomio on olemassa ja epäileville voi antaa diaarinumeron, että "Ole hyvä ja tilaa ___ käräjäoikeudesta itsellesi tuomio luettavaksi, jos et muuten usko."

Olen myös ollut eräällä opintoihin liittyvällä reissulla ja etukäteen oli tiedossa, että eräs mukaan lähtevä mies, tavallaan meidän "ryhmänjohtaja", oli sellainen, että hänellä oli tapana lähennellä naisia. Tämä oli onneksi aika hyvin ihmisten tiedossa ja eräs mukaan lähtevä opiskelija, joka on minua vähän vanhempi (vaikken itsekään nuorimmasta päästä ollut) kertoi käyneensä puhumassa tälle, että ei kannata toimia sillä tavalla, koska se on seksuaalista ahdistelua. Keskustelimme myös opiskelijoiden kanssa keskenämme, että jos hän tulee lääppimään, niin miten hänet saa irti ja jos hän jotain jollekin tekee, niin kuka häntä vetää turpaan. Mukaan lähtevistä miehistä moni oli sellainen, että sanoivat, että lupaavat kyllä puuttua, jos hän jotain jollekin tekee. Ei ainakaan minun tietooni tullut mitään, että olisi ketään lääppinyt, mutta toisaalta kaikki osasivat varoa ja pitää häntä silmällä, joten ei kai hän uskaltanut lähennellä ketään.

Opettele pitämään puolesi.

Vaikka aina sanotaan, että toisia pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin, koskaan ei saa tehdä mitään rumaa, tyhmää tai laitonta, ei saa varastaa ja rikkoa tai sotkea mitään, niin todellisuudessa tuo toimii vain jossain pumpulilandiassa ja oikeassa elämässä kaikki on paljonkin itsestä kiinni. Voit vaikuttaa vain omiin tekemisiisi, eli vaikka sinulla onkin oikeus olla rauhassa, niin muut eivät sitä välttämättä kunnioita, ellet laita heitä kunnioittamaan sitä.

Nainen tekee aina väärin ja nainen ei ole koskaan oikeassa. Jos nainen sanoo heti suoraan, että mene h3lvettiin, jätä minut rauhaan, aletaan lässyttää "Miksi sanoit noin rumasti? Miksi et sanonut nätisti? Ei tarvitse olla töykeä". Jos nainen sanoo nätisti, ehkä jopa hymyilee ja sanoo, etten halua olla seurassasi ja voisitko poistua, sanotaan, että "Miksi olit noin kiltti? Miksi et vetänyt kilareita ja käskenyt painua hemmettiin?". Varaudu siis siihen, että tulee soossia niskaan, mutta älä päästä sitä ihon alle.

Yksi hyvä lause, jota olen itse käyttänyt kun minua on uhrina alettu syyssttää, on "Ei se ole mikään syy". Eli vaikka minä olin paikalla, enkä etukäteen sanonut, että älä tule lähelle ja älä koske minuun, niin se ei ole mikään syy lähennellä, lääppiä ja käyttää seksuaalisesti hyväksi. Ei kenelläkään ole edes lain mukaan oikeutta halailla, pussailla, puristaa ohimennen tai muutenkaan kosketella tai sanoa mitään seksuaalista "Sulla on kauniit rinnat/söpöt tisut" vain siksi, että olin olemassa, enkä sitä ennen ollut ilmoittanut, että niin ei saa minulle tehdä. Tästä ole olemassa ihan laki:

https://oikeusministerio.fi/seksuaalirikoslaki

Tästä Rikoslaki luku 20, pykälä 3 § Seksuaalinen kajoaminen ja pykälä 6 § seksuaalinen ahdistelu:

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1889/39-001

tai tästä Laki rikoslain muuttamisesta ja samat luvut ja pykälät:

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2022/723

Eli sinun ei tarvitse olla etukäteen kertonut, ettei sinuun saa kajota, vaan lähtökohta on aina, että kenelläkään ei ole lupaa koskea toiseen, ellei siihen ole saanut lupaa.

Tähän asti olet ollut kiltti ja tilanne on johtanut tuohon. Nyt lakkaat olemasta kiltti ja otat sen kilarivaiheen päälle ja todellakin tuuppaat naamasta hänet muualle. Mikään kyljestä silittely ei toimi, koska siihen ei sinulla voimat riitä ja pää on sellainen ruumiinosa, että kroppa seuraa sitä perässä, eli kun pää vääntyy kauemmas, loppuu myös kropan lähentyminen.

Ei mitään läpsimistä vaan kunnolla voimaa. Eikä haittaa, vaikka naamasta tuupatessa sormesi osuisi hänen silmään. Sehän on vain hyvä, jos hänellä alkaa silmä punoittaa ja vuotaa, ja muut ihmettelevät, että mitä sulle/tolle on käyny. Jos hän käyttää silmälaseja, niin älä sääli niitä vaan jos naamasta tuupatessa lasit hajoaa, niin sehän on vain hyvä, kun voit kertoa, että hänen lasit hajosivat kun hän kävi luvatta päälle ja tuuppasit hänet naamsta kauemmas. Se on vain sinun parhaaksesi, kun ei ole vain sana sanaa vasaan vaan toisella silmä puoliksi ummessa tai lasit katki. Mutta älä turhaan tähtää silmään, ihan leuasta tai keskeltä naamaakin tuuppaaminen (nenä läjään) toimii. Mutta tosiaan naamasta tuuppaaminen on tehokasta ja toimivaa, olen sitä itsekin testannut.

Jos hän alkaa silitellä käsivarresta tai ottaa siitä kiinni, niin silloin otat välittömästi pikkusormesta tai keskisormesta kiinni ja väännät voimalla ylöspäin, niin että ote irtoaa. Ei mitään silittelyä, vaan voimaa. Käytä voimaa, älä pyytele nätisti "voisitko olla koskematta" vaan voimaa.

Jos kuulut liittoon, niin ota sinne yhteyttä. Myös työsuojelun pitää puuttua tuohon. Eikä esihenkilötkään voi antaa asian olla.

"On kyllä todella vinoutunut ajattelutapa, että sopimaton käytös olisi jotenkin ymmärrettävää jos sen kohde ei ole erikseen kertonut ettei siitä pidä. Ja ainahan näin sanotaan nimenomaan ahdistelutapauksissa naisille. Aivan kuin miehet eivät muka itse tajuaisi, että ei tuollaisesta käytöksestä tykätä. Kyllä ne tajuavat, mutta eivät välitä. Ahdisteluun liittyy aina halu alistaa."

Tämä.
Mies tietää kyllä hyvin, ettei hänen toimintansa ole toivottavaa tai varsinkaan sallittua, koska tekee tuota VAIN TIEDÄN OLLESSANNE KAHDESTAAN. MUUTENHAN HÄN TEKISI NOIN MUIDENKIN NÄHDEN, MUTTA NYT ODOTTAA NIMENOMAAN, ETTÄ JÄÄTTE KAHDEN JA VIELÄ KYSELEE, ETTÄ ONKO PAIKALLA MUITA.

Painota tuota asiaa kun ilmoitat asiasta eteenpäin, koska se ilamisee, että mies tietää toimintansa olevan väärin, se on tarkkaan harkittua, tarkoituksellista ja systemaattista.

Älä anna asian olla ja odota, että seuraavan kerran jäätte kahden vaan toimi ENNEN KUIN hänellä on mahdollisuus lähennellä sinua enää kertaakaan.

"Näitä oikeasti näkee jotka jopa hihittelee tms antaa ymmärtää että toiminta on ok ja jopa ehkä kivaakin. Sitten vuosien jälkeen nostetaan syyte."

Aloittajan kohdallahan tilanne ei ole tämä, koska hän ei ole vain hihitellyt ja mies toimii noin ainoastaan heidän ollessa kahden, eli tietoisesti niin, ettei sille ole todistajia. Ja nytkin laoittaja on rimpuillut irti, eikä senkään jälkeen hihitellyt tai pussaillut miestä takaisin.

Varaudu myös siihen, että tuo mies sumuttaa eli gaslightaa sinua väittäen, ettei hän ole mitään tehnyt, vähättelee tai vääristää tapahtumia ja sinua, tai syyllistää, että olet ilmaissut, että pidät siitä ja olet suostunut siihen. Paskapuhetta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   29.3.26 20:22:33

Meillä oli vuosia sitten työpaikalla eläkeikää lähestyvä ukko. Ihan näkyvästi vikitteli meitä huomattavasti nuorempia, kahdenkesken hänen kanssaan oli jopa ahdistavaa työskennellä. Kun vanhemmat naiset huomauttivat hänelle sopimattomasta käytöksestä, haukkui näitä puutteessa oleviksi ämmiksi joita ei kukaan enää huoli. Aivan hirveä tapaus. Esimiehen puhutellessa ei tietenkään myöntänyt mitään. Nyt jälkikäteen harmittaa ettei laitettu ukolle stoppia, olisi pitänyt laittaa hänet vastaamaan teoistaan.

Päivämäärä:   30.3.26 20:08:36

Aloittaja täällä,

Kauaa ei tarvinnut jatkoa odottaa - tänään kohtasimme jälleen, ja onneksi näinkin äkkiseltään, koska olin nyt saanut itseni psyykattua sellaiseen mielentilaan, ettei ollut vaikea sanoa asiasta. Ja kuinka helppoa se sitten loppujen lopuksi olikaan, kun en enää välittänyt siitä, loukkaantuuko toinen vai ei, ja olin valmistautunut vaikka vähän isompaankin yhteenottoon. Kaikki meni kuitenkin aika rauhallisesti.

Torppasin kaikessa yksinkertaisuudessaan lähestymisyrityksen heti alkuunsa ja ilmoitin suoraan ja ihan napakasti, ettei tämä nyt käy, nyt ja jatkossa jää halailemiset pois ja että olen kokenut aiemmat tilanteet tukaliksi ja viimeisimmän hyvinkin sopimattomaksi käytökseksi.

Tää mies meni aika hämilleen ja vaikeaksi, selkeästi loukkaantui, hermostuikin ja koetti siinä sitten puolustella että ihan viatontahan tämä. Sanoin siihen sitten, että mikäli tämä on niin viatonta hänen puoleltaan, niin sittenhän ainakin voimme oikein hyvin jättää kaikenlaisen koskettelun pois. Ettei hän varmaan muitakaan kavereitaan tervehdi rutistelemalla ja suukottelemalla. Ei sitten oikein osannut siihen sanoa mitään ja poistui aika nopeasti paikalta. Kyllä vähän tärisytti jälkeenpäin, kun ei noista aina tiedä miten ne reagoivat. Puhelin oli taskussa saatavilla jos olisi ollut akuuttia tarvetta.

Saa nähdä, tuleeko jonkinlaista jatkoa. Jos nyt jotain ihan huikeita käänteitä tulee, voin tulla päivittelemään lisää, mutta toivottavasti tämä nyt jää tähän. Seuraavaksi otan yhteyttä vaikka tämän esimieheen jos vielä jotain tulee, ainakin olen nyt selkeästi tuonut kantani esiin, eli ei voi olla enää epäselvää.

Kiitos kaikille tuesta, tuli juuri sopivasti sekä ymmärrystä että napakkaa palautetta. Selkärankaa sain taas vähän kasvateltua ja jatkossa jos samanlainen tilanne tulee eteen, puutun kyllä heti ettei se pääse kehittymään yhtään pidemmälle! Tämä on ollut yllättävän ahdistavaa.

Tämä oli ensimmäinen (ja viimeinen!) halailija joka on tullut vastaan työelämässä enkä jotenkin osannut aluksi edes tajuta, että mille oikein avaan portin kun sallin toisen "viattomasti" halata. En tajunnut että outoahan tuollainen toiminta on, vaikka tosiaan oudoltahan se jo aluksi tuntui, vaikkei silloin vielä mitään ylimääräistä koskettelua edes ollut.

Näin sitä oppii näköjään kypsälläkin iällä elämän perusasioita.

Lähettäjä: bravoo 
Päivämäärä:   30.3.26 20:16:36

Mahtavaa! Se on ihan hieno tunne kun saa täräytettyä rajat johonkin, yleensä kyseessä on tuollainen idiootti joka kuitenkin perääntyy. Voi olla että mies osaa tuntea myös suunnatonta häpeää, ja jos siltä oikeasti vaikuttaa niin voit sanoa että pahoittelut jos olet antanut väärää signaalia, mutta iholle ei enää tulla.

Tosin alkureaktio miehen osalta ei kyllä siihen viittaa vaan oli niljakkeen käytöstä.

Päivämäärä:   30.3.26 20:25:46

Kyllä, rajojen asettaminen tuntuu suorastaan huikealta, ja tätä täytyy todellakin "harjoitella" lisää.

En ymmärrä, mikä omassa päässä saa aina pelkäämään konflikteja niin paljon, että sitä on valmis sietämän kaikenlaista sontaa vain siksi, ettei tulisi mitään "hässäkkää". Kai tälle joku juurisyy on olemassa, mutta se ei kaiketi ole olennaista tässä ja nyt, vaan olennaista olisi tästä poisoppiminen.

Päivämäärä:   30.3.26 22:51:38

Hatunnosto aloittajalle!!
Upeaa, just noin!

Lähettäjä: hww 
Päivämäärä:   31.3.26 04:15:28

"jos siltä oikeasti vaikuttaa niin voit sanoa että pahoittelut jos olet antanut väärää signaalia, mutta iholle ei enää tulla."

EI EI EI EI EI ei missään nimessä.
Seksuaalisen ahdistelun ja hyväksikäytön uhrin ei pidä IKINÄ pyydellä anteeksi sitä, "jos on antanut vääriä signaaleja". Mikään ei oikeuta lääppimään, suutelemaan, kourimaan, puristelemaan, halailemaan ja rutistelemaan samalla suudellen. Edes se, että se ahdistelija väittää, että "Annoit kyllä sellaisia signaaleja, että minulla olisi lupa tulla puristelemaan ja pussailemaan".

Sitähän he nimittäin käyttävät syynä. "Et laittanut vastaan etkä etukäteen sanonut, annoit signaaleja".

Joten tunge pääsi pskaan sinä, joka ehdotat, että uhrin pitäisi pyytää anteeksi sitä, että häntä käytettiin seksuaalisesti hyväksi.

Missään nimessä ei pyydellä anteeksi vaan tuollaisille sanotaan ihan hlvetin suoraan, ettei tuollainen toiminta käy koskaan, missään ikinä eikä sitä lain mukaankaan erikseen tarvitse etukäteen kieltää, vaan kaikki on lähtökohtaisesti kiellettyä, ellei ole annettu virallisesti lupaa. Ja se lupa ei ole mitään "signaaleja" tai pelkkä toisen olemassaolo.

Aloittajan olisi kannattanut laittaa se puhelin nauhoittamaan keskustelu.

Unohdit sanoa, että jos toiminta kerran on niin viatonta, niin miksi hän sitten harrastaa sitä vain kahden kesken. Tuohan on se kaiksita olennaisin asia, eli koskaan ei ole ollut muita näkemässä tilanteita, eli toiminta on kaikkea muuta kuin viatonta. Täysin harkittua, suunniteltua ja tarkoituksellista.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.3.26 04:21:09

Kuten hww sanoi. Minut yritti raiskata henkilö, joka oli kuulunut lähipiiriini siitä lähtien, kun olin yhdeksän. Olin juuri täyttänyt 16, kun tätä yritti. Ja vetosi siihen, että "Olen antanut merkkejä, että kiinnostaisi". Joo en todellakaan ollut ja itseäni puolet vanhempi mies ei todellakaan kiinnostanut, saati siksikään, että kyseessä oli siskoni avopuoliso. Toivon hänelle kaikkea pahaa, onneksi ei olla vuosikausiin törmätty. Toivottavasti ei tarvitsekaan.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   31.3.26 07:43:38

Miesten mielestä kaikki asiallinen ja ystävällinen käytöskin on "SIGNAALEJA", joten ikinä ei saa pyytää anteeksi sitä, "jos on antanut vääriä signaaleja". Ei saa todellakaan pyytää anteeksi eikä antaa hänelle mitään syytä puolustella käytöstään "Hän itsekin sanoi antaneensa tiettyjä signaaleja ja pyysi sitä anteeksi, eli en tehnyt yhtään mitään väärää vaan tein juuri kuten hän pyysi".

Ei. Missään nimessä et pyytele anteeksi yhtään mitään.

Jos aloittaja itsekin moneen kertaan sanoi, että on liian kiltti ja hänen ongelmansa on se, että hän on täysin ovimatto, niin pahin asia mitä hänelle voi neuvoa on "pyytää anteeksi käytöstään".

EI.

Lähettäjä: kddd 
Päivämäärä:   31.3.26 11:44:39

"Miesten mielestä kaikki asiallinen ja ystävällinen käytöskin on "SIGNAALEJA", joten ikinä ei saa pyytää anteeksi sitä, "jos on antanut vääriä signaaleja". Ei saa todellakaan pyytää anteeksi eikä antaa hänelle mitään syytä puolustella käytöstään "Hän itsekin sanoi antaneensa tiettyjä signaaleja ja pyysi sitä anteeksi, eli en tehnyt yhtään mitään väärää vaan tein juuri kuten hän pyysi"."

Tämä!!!
Et todellakaan pyydä anteeksi mitään signaaleja!!!! Vttu...

Lähettäjä: Hxz 
Päivämäärä:   1.4.26 15:49:54

Myös minä olen ylpeä sinusta aloittaja, toimit viisasti, rohkeasti ja oikein. Voit syystäkin olla myös hyvällä tavalla ylpeä itsestäsi.

Kuten olet jo huomannut, moni tuntematon netissäkin välittää myös sinusta.

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   2.8.26 08:34:29

Mikä tässä on tilanne?
Onko aloittaja saanut olla rauhassa?

Päivämäärä:   2.8.26 11:21:25

Tunnen aloittajan tuskan tuosta jäätymisestä. Olen itsekkin ollut tilanteissa missä työn puolesta on puoliväkisin halattu, ehdoteltu, luvattu jopa maksaa "palveluista". Kyseessä olleet yrityksen asiakkaat mikä pahensi tilannetta.
Sitten kokosin rohkeutta ja kun yksi ällötys taas koitti halata, astuin taaksepäin ja ihan rauhallisesti sanoin että halailut loppuu tähän, tätäkin edelsi tilanne missä mies halasi ja varoittamatta moiskautti suukon suoraan suulle! Seuraavalla kerralla sitten pistin stopin. Kiltin tytön syndroomassa pahinta on se huono omatunto kun "ei halua loukata toista" ja ajatukset "ylireagoinko kuitenkin".
Sanoin ukolle asiasta, mutta voi helvata että tärisin ja vapisin sanoessani. Itseinhoni oli valtava, jotenkin koin pettäneeni itseni kun en osaa puolustaa itseäni. Ja vaikka lopulta puolustin, se ei tuntunut hyvältä ei voimaannuttavalta vaan ainoastaan edelleen pahalta ja häpesin sitä että tärisin ja ääneni tärisi.
Kohtaamisten jälkeen tunsin itseni aina jostain syystä likaiseksi vaikka itse en tehnyt mitään väärää enkä todellakaan antanut koskaan signaaleja että se olisi sopivaa, en juuri hymyile, enkä katso ihmisiä silmiin vaan ylipäätään olemukseni on jopa torjuva ja välttelevä siitä huolimatta että olen kiltti. Silti vanhat ukot koki että on sopivaa halailla ja väkisin antaa suukko. En edes ole nuori vaan lähestyn keski-ikää, luulisi että tässä iässä jo saisi olla rauhassa!
Neuvoja ei ole antaa koska itsekkin olen samanlainen jäätyjä enkä ole onnistunut voimaantumaan, reipastumaan, tai olemaan mikään oman itseni queen, se on niin syvälle istutettu se kiltin tytön ajatusmaailma ja miellyttämisenhalu että on todella haastavaa vetää rajoja ja rajan veto tuntuu pahalta, ei tule mikään voittajafiilis joka kannustaisi jatkamaan rajanvetoa vaan jotenkin on vaan opittava sietämään sitä itseinhoa mikö tulee joka tapauksessa, antoi ukkojen lähennellä taikka ei. Lähentelevät ukot tuskin koskaan maailmasta loppuvat, toki toivon että nykyiset nuoret sukupolvet ymmärtäisi hän paremmin. Pahimpia on 50-60 ikäluokat koska heille on istutettu niin vahvaksi se ajatus että naiset ovat olemassa miehiä miellyttääkseen.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   2.8.26 11:25:27

Nyt otat sellaisen kunnon asenteen ensi kerralla kun tyypin näet ja sanot ihan suoraan, että et halua että sinuun kosketaan. Mietit jo valmiiksi mitä sanot ja teet. Ja oikein jämäkästi: "Älä koske minuun!", jos alkaa lähestyä.

Vaikkei vielä tekisi elettekään, niin voi sanoa ihan muiden kuullen, ettet halua että kukaan koskee sinuun etkä halua halailla ketään. Silloin on varmasti kaikki kuulleet asian ja jos jatkaa halailua, niin ei voi väittää ettei muka tiennyt.

Miehen tapa toimia on niin perinteinen että ensin ihan ns. asiallisesti ja sitten hiljalleen vähän enemmän ja enemmän. Suutelu on viimeinen niitti. Ilmoita NYT henkilölle joka sun palkan/laskun maksaa! NYT HETI!

Mä teen itse alihankkijana/toiminimellä töitä eri firmoille ja mä tekisin niin, että aloittaisin keskustelun mun asiakkaan kanssa asiasta. Vaikkei sinulla ole varsinaista esimiestä, joku on silti sun työn tilannut. Tämä on työturvallisuusasia ja itse ainakin vaadin asiakkailta, että työturvallisuuden pitää olla kunnossa. Tai sitten en enää tee ko. asiakkaalle töitä, jos ei voi varmistaa että saan tehdä tilatun työn turvassa. Se on minusta ihanin asia yksinyrittäjänä/friikkuna, että mä voin vaatia asioita.

Päivämäärä:   2.8.26 12:26:12

Nosto. Jospa aloittaja sattuisi vielä paikalle kertomaan miten menee.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   2.8.26 12:29:29

No anna sille piparia.

Lähettäjä: YÄK 
Päivämäärä:   2.8.26 14:00:04

Muuten olisi ehkä kestettävissä mutta tuo tamperelaisuus... Hurrr.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   4.8.26 02:39:34

up

Päivämäärä:   4.8.26 02:49:44

"Lähettäjä: YÄK
Päivämäärä: 2.8.26 14.00.04

Muuten olisi ehkä kestettävissä mutta tuo tamperelaisuus... Hurrr."

Tämä – mikään ei ole epäseksikkäämpää kuin tamperetta puhuva nainen.

Päivämäärä:   4.8.26 02:52:12

Kulli menee käänteiseen erektioon.

Päivämäärä:   4.8.26 15:09:50

Saisitko seuraavan tilanteen videolle tai edes ääninauhalle? Sitten otat asian puheeksi ja jos alkaa tulemaan ongelmia sinulle niin tallenne olisi sinulla varoiksi todisteena.

Lähettäjä: Jgk 
Päivämäärä:   5.8.26 06:55:32

Aloittaja, huhuu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.26 08:44:50

Jgk: Aloittaja on jo pistänyt ukon kuriin, lue koko topa

Päivämäärä:   5.8.26 08:46:45

Mene harjoittelemaan peilin eteen EIn sanomista. Ärähdä kerran kunnolla, että tämä loppuu nyt.
Eikö sinulla ole ketään luottoihmistä, vaikka sen työn tilaajaa, jota voit pyytää sanomaan asiasta tälle ihmiselle? Sano siellä aivan suoraan, että sinä et enää koskaan jää tuon ihmisen kanssa kahden vaan kävelet saman tein ulos - ja teet sen myös!
Ongelmasi on se, että sen lisäksi että olet kiltti ja ujo, häpeät vielä tuota tilannetta. Et millään kehtaa kertoa muille kuin anonyyminä täällä.
Mutta kerro siitä jollekin! Sillä ylität jo ensimmäisen kynnyksen kieltäytymistä kohti.

Lähettäjä: Hi 
Päivämäärä:   5.8.26 11:37:24

Sama tilanne oli itsellä, kun työskentelin miesporukassa. 2 kertaa minun ikäiseni juoppo ukko kuvitteli, että puristella pyllyä ohimennen. Loppui kuin seinään, kun sanoin, että jos vielä kerrankin kosket, lyön nyrkillä ja kun silmälasit hajoaa, joudut muille kertoa mitä kävi. Minä 50 kg narukäsi. Muistan edelleen, miten miehen naama valahti ja hetken oli kuin vesiselvä ja nyökytteli. Oli onnenkantamoinen.

Lähettäjä: ’ 
Päivämäärä:   5.8.26 20:04:15

Hyvin hoidettu AP! Kehon tärinä kohtaamisen jälkeen kertoo, kuinka vaikeaa on puolustaa itseään ensimmäisen kerran. Seuraavat kerrat ovatkin paljon helpompia. Seuraavaksi voit asennoitua siihen, ettei mies pidä mitään kontaktia, koska nöyryytit häntä. Saattaa kertoa muille työntekijöillekin, että olet ylpeä, tosikko yms. vastaavaa. Vaihe menee kuitenkin ohi.

Lähettäjä: Jgk 
Päivämäärä:   6.8.26 03:56:57

"Jgk: Aloittaja on jo pistänyt ukon kuriin, lue koko topa"

Luinkin. Mutta tämä on kirjoitettu maaliskuussa ja minua kiinnostaa, että onko aloittaja tuon jälkeen törmännyt lääppijään ja miten mies on käyttäytynyt. Onko osannut jättää aloittajan rauhaan vai koettanut uudelleen tulla halaamaan ja pussaamaan "ihan vain ystävänä", kuten miehillä usein tapana on... Ei nimittäin ole yhtään harvinaista, että vaikka asiasta on sanottu, niin mies alkaa myöhemmin pehmoisella äänellä lässyttää, että mitä sä mulle suutut, enhän mä pahalla, ihan hyvällähän mä vaan, naiset on niin ihania, naisia on niin ihana suudella, pehmoisia tisuja silitellä ja seksihän on maailman kaunein asia, ei näistä asioista puhuminen ole pahaa, näistä asioista puhuminen on ihanaa, halaillaan vain, ihan ystävänä, se on mukavaa ja ihanaa ja kertoo vain miten ihania ihmisiä me olemme, anna ystävälle vähän, anna ystävän vähän koittaa".

Eli onko aloittaja saanut olla rauhassa ja mies on väistänyt muualle jos aloittaja tulee samaan tilaan, vai onko mies jäänyt samaan tilaan ignooraten aloittajan, vain onko hivuttautunut lähemmäs "ystävänä" tai jopa alkanut uudelleen hyökkäämään halailemaan.

Lähettäjä: i4 
Päivämäärä:   7.8.26 17:10:35

Aloittaja, oletko saanut olla rauhassa?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   8.8.26 17:38:55

up

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   9.8.26 01:43:25

Ensin sanotaan IRTI! Ja jos ei tehoa vedetään ympäri korvia niin, että soi. Ja olen valmis maksamaan vaikka sakot jos limanäpillä on otsaa soittaa poliisille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.