Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Tyäkaveri" lääppii

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   28.3.26 19:03:36

Teen keikkatöitä laskuttamalla, eli en ole varsinaisesti minkään työyhteisön vakiojäsen tai että minulla olisi esim. esimiestä jolle kertoa tästä.

Tämä kyseinen ukko on yhteistyökumppani, jota nykyään onneksi tapaan vain muutamia kertoja vuodessa. Mutta joka kerta kun tapaan hänet, tapahtuu jonkinasteista lääppimistä, joka meni eilen ihan liian pitkälle. En siis edes tunne tätä tyyppiä sen syvällisemmin, on ns. "työkaveri" jonka kanssa ei todellakaan olla missään tekemisissä muuten kuin työn merkeissä.

Muutama vuosi sitten, kun tapasin hänet töissä, olimme enemmän tekemisissä ja havaitsin, että kyseessä oli tosi mukava ja seurallinen kaveri, joka tykkäsi jutella ja halata. Ei siinä mitään, tunnen monia jotka tykkäävät sopivassa tilanteessa halata ja se oli ihan ok, siinä ei tapahtunut mitään outoa.

Mutta hitaasti se alkoi muuttua. Havaitsin, että hän haluaa halata minua aina silloin, kun olemme kahden. Jos joku muu oli paikalla, mies pysyi korrektin etäällä. Aluksi halauksissa ei siis edes ollut mitään erikoista, mutta jossain kohtaa huomasin, että hän oli alkanut puristella joka kerta minua tiukasti itseään vasten eikä meinannut millään päästää irti! Alkoi ahdistaa, yritin pitää etäisyyttä, mutta aina tavatessamme tämä vaan tulee ja ottaa otteeseen. Myös puhuessaan tulee ihan liian lähelle; proseduuri on se, että minä peruutan ja mies seuraa perässä.

Nyt eilen näin tuota miestä töissä taas ensimmäistä kertaa melkein vuoteen. En mennyt edes lähelle tai tehnyt elettäkään halatakseni, mutta taas se vain tuli, otti halausotteen ja puristi, mutta tällä kertaa se alkoi samalla suukotella minua kaulasta. Hyi @!#$.

Minulle kävi niin, niinkuin tuntuu käyvän aika yleisesti tällaisille kilteille, miellyttämisenhaluisille naisille tässä tilaneessa - minä lamaannuin täysin enkä osannut tehdä yhtään mitään muuta kuin rimpuilla irti otteesta. Ällötti. Yritin jotenkin hoitaa tilanteen loppuun kuin ei mitään, mikä oli tietysti virhe - tällä kertaa mies meni taas asteen entistä pidemmälle ja ensi kerralla yrittää taatusti taas jotain enemmän, kun pystyi tälläkin kertaa taas lähmimään lisää ilman seuraamuksia.

Tää on ihan älytöntä, en tajua miten tämä on mennyt näin pitkälle?! Tuo tyyppi jotenkin ujuttautui ensin hyviin väleihin ja "kaveriksi" ja oli tosi kiva ja mukava ja avulias - ja aloitti sitten HYVIN HITAASTI muutaman vuoden aikana tuon iholle tulemisen, jatkuvasti edeten. Nyt tuntuu etten voi enää estellä kun olen aina ennenkin antanut halata, jotenkin ihmeellisesti pelkään sitä konfliktia joka siitä tulee. Enkä voi oikein kenellekään tästä viedä asiaa eteenpäin kun ei olla sellaisessa työyhteisössä että olisi ketään, kelle asiasta avautua.

Oikeasti, ei kukaan täysjärkinen ole vain hiljaa ja anna tuollaisen ällötyksen lääppiä ja puristella - ja niin vain on käynyt. Ja minä olen jo nelikymppinen nainen, pitäisi jo osata hoitaa tämä mutta olen ihan lukossa. Päätin kuitenkin, lupasin itselleni että kertaakaan se ukko ei enää minuun koske, nyt loppui "halailut". Ei tämä voi näin mennä, että kuka vain voi tulla minua kaulasta imemään keskellä päivää niin halutessaan. Minua on muutenkin ahdisteltu koko elämäni ajan melkein joka paikassa, olen ilmeisesti sellainen helppo uhri kun olen niin kiltti; nämä liimanäpit löytävät minut kuin magneetin, minne ikinä menenkin.

En takuuvarmasti ole ainoa, jolle näin on käynyt, miten te muut olette tilanteen saaneet tehokkaasti poikki? Vahvat, itsevarmat ja oman arvonsa tuntevat naiset varmaan eivät edes joudu tällaisiin tilanteisiin, mutta minä kamppailen edelleen itseni arvostamisen kanssa, olen patologinen miellyttäjä ja minulla on traumataustaa - enkä ole kovin hyvä sosiaalisissa tilanteissa. Menen hätätilaneessa aina ensimmäiseksi ihan kipsiin, enkä osaa reagoida. Jälkikäteen se on myöhäistä.

Tiedän sanomattakin, että olen avuton ja idiootti ja varmaan jonkun mielestä ansaitsen tämän, mutta olisiko jollakin antaa jotakin hyvää keinoa hoitaa tilanne kun se seuraavan kerran tulee eteen?

Jotain tarvitsee nyt tehdä, mutta mietin että miten tässä tilanteessa on fiksuinta menetellä, kun kuitenkin periaatteessa on pakko olla edelleen jonkinasteisesti tekemisissä työn vuoksi, mikä tietysti hankaloittaa vielä asiaa entisestään.

Re: "Tyäkaveri" lääppii

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 19:05:04

Kyllä piste nyt suuttuu.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   28.3.26 19:20:55

Siis halaileeko joku töissä jotain kolleekaa tai työkaveria tms? Ymmärrän että halataan esim lasta tai vanhusta jne hoitajan ominaisuudessa, mutta miksi ihmeessä aloittaja on edes sallinut tällaiset työhalailut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:22:17

Luja asenne kehiin. Et peruuta, vaan seisot suorassa ja voit ottaa jopa nopean askeleen eteenpäin. Ota oma tilasi, kuten ottaisit vaikka hevosen kanssa. Et antaisi hevosenkaan jyrätä. Voit sanoa napakasti, että väistä. Ota jotain käteen, minkä voit nopeasti nostaa väliin tai teidän väliin, niin ettei ukko pääse iholle asti. Pystyt siihen kyllä, kun teet mielikuvaharjoitteluita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:26:29

Joudutko tapaamaan häntä sellaisessa paikassa, jossa ei ole muita? Koska tuo ukkohan jo selvä turvallisuusriski kun hän menee aina vain pidemmälle.

Kaverini oli työssään sellaisessa tilanteessa, että heillä kävi vakioasiakas, vanhempi mies, joka aina kommentoi häntä tungettelevasti ja kyseli yksityiselämään liittyviä asioita. Tämä ystäväni on hyvin kiltti ja miellyttämishaluinen myös, ja hän koki ettei voi sanoa miehelle mitään kun se on asiakas ja iäkäskin jo. Ukon käytös ahdisti häntä todella. Minä sanoin hänelle, että ei tarvitse sietää, vaikka joku kuinka on asiakas niin ei se oikeuta käyttäytymään sopimattomasti eikä ikäkään siihen anna oikeutta. Kannustin häntä sanomaan miehelle ihan suoraan, että tällaiset asiat eivät sille kuulu, hänen ei tarvitse vastata sellaisiin kysymyksiin ja hän ei halua niitä kommentteja kuulla. Hän oli sitten todella sanonut niin ja sen jälkeen mies lopetti koko paikassa käymisen. Kaikille ahdistelijoille tämä ei tietenkään toimi, monet jatkavat vaikka niille sanoisi mitä.

Ylipäänsä on kyllä niin, että mikään kiltteys ja miellyttämisenhalu ei ole minkäänlainen oikeutus kohdistaa ihmiseen ahdistelua. Jokaisen pitäisi saada olla rauhassa täysin riippumatta siitä kuinka hyvin pystyy pitämään puoliaan.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   28.3.26 19:38:46

Huh, oon kans samanlainen jäätyjä enkä kyllä keksisi tuohon muuta ratkaisua kuin jättäytyä pois tilaisuuksista, joissa olisi vaarana joutua tyypin kanssa yksin. :/

Päivämäärä:   28.3.26 19:42:32

Tapaamme lähinnä työmaalla, jossa joko on muita paikalla tai sitten ei, sitä ei oikein voi ennustaa. Monesti tyyppi on kysynyt minulta heti alussa, onko muita paikalla, ja sanon aina että on, vaikkei tosiasiassa olisikaan.

Kiitos, ettette ihan heti lynkanneet minua, ymmärrän kyllä järjellä, että tämä on ihan älytöntä ja nyt seuraavaan kertaan valmistaudun siten, etten ensinnäkään päästä iholle ja pakkohan se on heti sanoa suoraan, että koen tämän iholle tulemisen todella ahdistavana. Ei tämä muuten lopu ikinä.

Eniten ärsyttää kun tämä tilanne on niin hirveän hitaasti jotenkin edennyt tähän pisteeseen. Olisi pitänyt puuttua halailuun jo heti, mutta toisaalta tähän likistelyyn ja suukotteluun pääsemiseen asti on kulunut todella pitkä aika, eikä tyyppi alussa ollut pitkään aikaan mitenkään outo. Halailua työpaikalla oudoksun itsekin, mutta toisaalta tunnen paljon ihmisiä, joille se taas on hyvin luontevaa, ja tämäkin oli alussa ihan vaan tosi tosi mukava ja auttavainen kaveri hyvin pitkään.

(ja vasta nyt huomasin kirjoitusvirheen otsikossa)

Lähettäjä: Toinen 
Päivämäärä:   28.3.26 19:42:42

Oon tosi pahoillani sun tilanteesta. Toivon todella, että keksit jonkun ratkaisun. Ettei sulle käy samoin kuin mulle. Mulla oli työkaveri, joka pakotti seksiin melkein viikoittain 3 vuotta, ennen kuin homman sai loppumaan.

Onneksi hän vaihtoi työpaikkaa, en ole vieläkään uskaltanut melkein vuoden jälkeen kertoa kenellekään. Ahdistaa pirusti vieläkin mennä töihin, kun sai 4 vuotta kammoksua tuota tyyppiä joka päivä, kun oltiin samassa vuorossa..

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   28.3.26 19:43:37

Ethän sinä ihan jäätynyt kun rimpuilit pois. Kyseessä on idiootti mies joka ymmärtää vain kovaa sanaa ja jos se ei mene perille niin turpaanvetoa tai poliisilla uhkailua.

Päivämäärä:   28.3.26 19:51:03

Kiitos aidosti näistä kommenteista, pelotti paljon avautua tästä tänne, koska tiedänhän minä itsekin mitä tässä nyt pitää tehdä, mutta tilanne ahdistaa aivan kauheasti. Työstäni en halua luopua missään tapauksessa, se on ollut minulle kuin lottovoitto joten perääntyminen ei käy päinsä mitenkään.

Nyt kova kovaa vastaan, ei tämä ainakaan tästä pahemmaksi voi mennä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 19:53:24

Mikset kerro tuosta ylemmälle tasolle töissäsi?Tai seuraavaksi kun koittaa tulla lähellä alat jo kuvaamaan kännykällä kaukaa tyyppiä, saisit ainakin todiste aineistoa.

Päivämäärä:   28.3.26 20:13:21

Jos ei muu lopulta auta, pakko tästä on jotakin sanoa omalle toimeksiantajalle, joka toisaalta ei kuitenkaan ole missään tekemisissä tämän lääppijän kanssa eli ei voi oikein vaikuttaa asiaan. Nämä ovat näitä alihankintahommia jossa monen eri firman tyypit ja yrittäjät tekevät työtä samalla työmaalla välillä keskenään ja välillä erikseen. Olen sillä tavalla aika omillani tässä asiassa.

Päivämäärä:   28.3.26 20:15:53

Hyviä neuvoja, kiitos. Kerään nyt sisuni ja teen selväksi ettei tämä käy päinsä, en voi elää itseni kanssa jos annan tämän jatkua. Voin tulla päivittelemään miten kävi, sitten kun seuraavan kerran olen ollut kyseisen herran kanssa tekemisissä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 20:23:48

Inhottava tilanne. Ei tulisi kyllä mieleenkään kenenkään (vieraan, eipä kyllä oikeastaan tutunkaan) miehen päästä halailemaam tai muutenkaan iholle. Saati jonkun työelämään liittyvän. Ylempänä tulikin jo hyviä neuvoja sellaisen välttämiseen. Suosin kyllä ihan nollatoleranssia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.3.26 20:26:05

Mä kuljettaisin mukanani pippurisumutetta tai hiuslakkaa ja suihkuttaisin kohti jos on tulossa lähelle

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.3.26 20:28:23

Sanoisin ensin suoraan tälle henkilölle että se raja menee käden mitan päässä ja jos ylität sen enää kertaakaan, niin joudut kertomaan siitä esimiehelle. Ystävälläni oli samanlainen tilanne aikanaan, hän oli työharjoittelussa (6kk mittainen) ja siellä oli joku ällöttävä tyyppi ollut jatkuvasti kimpussa, ja vaikka ystäväni siitä hänelle huomautti, tilanne muuttui vasta sitten kun ystäväni otti asian puheeksi paikan luottamusmiehen kanssa. Sen jälkeen mies oli todennut että "miksi piti sinne mennä kertomaan, olisit vaan sanonut ettet tykkää". No oli sanonut moneen kertaan. Onneksi he saivat sitten järjesteltyä työnhoidot niin ettei ystäväni tarvinnut olla enää tuon miehen kanssa samassa työtehtävässä. Mutta tosiaan yhden kerran sanot ja jos ei usko niin sitten puhut ylemmille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.