Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen vähän kateellinen työkaverille, vanhemmat

Lähettäjä: Ostavat paljon 
Päivämäärä:   28.3.26 18:11:10

Emme ole töissä matalapalkka-alalla, mutta ei näillä tuloilla keskiluokkaankaan pääse. Työkaveri on minun kanssani samaniköinen eli reilu nelikymppisiä ollaan. Ikinä en kehtaisi ääneen sanoa, mutta olen hivenen kateellinen siitä, että työkaverini vanhemmat avustavat aika avokätisesti häntä lahjojen ja matkojen muodossa. Esim ostavat aina tämän lapselle uuden pyörän kun tarvetta on, kun se on kuulemma heidän juttunsa. Kaverini käy äitinsä kanssa kaksi kertaa vuodessa ulkomailla lomalla ja tietysti äiti maksaa hänen matkansa. Kun täytimme neljäkymmentä sai lahjaksi kotiin liittyvän asian joka maksoi 1500€. Tästä mainitsi ohimennen, kun vanhemmat olivat kysyneet häneltä lahjatoiveita ei keksinyt mitään niin oli pyytänyt tätä kun kyllähän se tuo mukavuutta asumiseen. En edes kehdannut sanoa, että minä sain äidiltäni prisman house paitulin. Sama kuin sekin jos menemme äitini kanssa ravintolaan, hänen autollaan jonnekin ymv niin perusoletus on, että minä maksan bensat, ravintolalaskun jne ja ihan siitä syystä ettei äidilläni ole laittaa rahaa tällaisiin. Jos meinaan öitini kanssa tehdä muuta kuin kyläillä tai uulkoilla on aina mietittävä, että pitää olla rahaa maksaa kahden kulut.

Kyllähän se helpottaisi elämää taloudellisesti jos olisi vanhemmat jotka ostaisivat asioita kuten esim lapselle aina uusi pyörä tai olisi mukavaa jos joku tarjoaisi minullekin kaksi ulkomaan matkaa vuodessa. Tämä työkaveri vielä aina ihmettelee miten jaksan viettää niin paljon lomia kotona ja on mukavaa näin aikuisena käydä äidin kanssa reissuilla. Jep, niin ei minulla ole varaa, koska minun pitäisi maksaa myös äitini matkat ja siellä syömiset, kulkemiset ymv. Tuntuu, että elämme samalla palkalla aivan eritasoista elämää ja tämä tulee usein esille tauoilla jutustellessa.

Samalla ärsyttää tämä oma kateus työkaverin tilanteesta. Vaikka eihän se ole minulta pois vaikka hän pystyy tekemään enemmän asioita mitä minä ja saa kaikenlaista hyödyllistä lahjaksi vanhemmiltaan.

Re: Olen vähän kateellinen työkaverille, vanhemmat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 18:17:20

Oletko ajatellut, että markustelisit vaikka puolisosi tai ystäväsi kanssa?
Mites jos matkustelisitkin isäsi kanssa? Maksaisko hän edes oman matkansa?

Lähettäjä: Ostavat paljon 
Päivämäärä:   28.3.26 18:22:59

Kyllä me välillä käymme matkoilla perheeni kanssa, mutta ei todellakaan edes joka vuosi.
Isäni on kuollut jo lähemmäs 30 vuotta sitten eli hänestä ei ole matkaseuraksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 18:32:36

Kuka edes haluaa lähteä vanhempien kanssa ulkomaille? Jos puhutaan siitä, että lähdettäisiin esim. Eurooppaa kauemmaksi. Olen vasta 30v ja äiti 65v mutta vaikka meillä läheiset välit onkin, niin kokisin sen aika raskaaksi ja saisin olla se ”vanhempi” reissussa kun hän ei ole matkaillut hirveästi Suomen ulkopuolella. Eli siitä olisi varsinainen loma kaukana, mieluummin siskon tai ystävän kanssa lähtisin.

Lähettäjä: kateellinen myös 
Päivämäärä:   28.3.26 18:49:11

Pakko myöntää, että minäkin olen hieman kateellinen kaverilleni, joka tienaa kevyellä osa-aikaisella työllä hämmästyttävän paljon. Ollaan eri aloilla, mutta kummankin koulutustausta on samantyyppinen eli lukio + ammattitutkinto, hän ei siis ole koulutetumpi kuin minä. Itse raadan raskaassa matalapalkkatyössä niin että terveys varmaan pian menee ja mihinkään muuhun ei ole rahaa kuin juuri ja juuri välttämättömään, tämä kaverini sen sijaan matkustelee, pystyy harrastamaan ratsastusta erittäin laadukkaasti, ostaa kaikenlaisia kalliita juttuja ja hänellä on omistusasunto, itse asun vuokralla. En käsitä miten hänellä voi olla niin hyvä elintaso vaikka hän ei tee täyttä työviikkoa, en tiedä mikä hänen palkkansa on, mutta kai siinä työssä sitten on niin hyvä palkka, että sillä työmäärällä pystyy elämään kuten hän elää. Ihmettelen kyllä sitä. Hänellä on usein myös tosi vaikea ymmärtää, että minulla ei ole varaa johonkin menoon mihin hän minua pyytää, esimerkiksi kalliiseen matkaan. Muutenkin hän on hirveän tietämätön siitä miten vähällä rahalla osa ihmisistä joutuu tulemaan toimeen. Hänen vanhempansa eivät ole rikkaita, mutta hyvinvoivaa keskiluokkaa eli rahasta ei koskaan ole ollut hänen perheessään puutettakaan.

Rumaahan se kateus on eikä hänen hyvä elintasonsa ole minulta pois, mutta pakko myöntää, että olen kateellinen. Ja se nolottaa minua.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.3.26 18:51:05

Saattaa kaverin vanhempien tulotaso olla vähän eri sivulla kuin aloittajalla.

Mun vanhemmat on luuhanneet reisussa aika paljon enemmän kuin meikkis, ovat käyneet Singaporet ja San Franciscot ja aika paljon siltä väliltä, ikää heillä on 75+. Että eivät myöskään kaikkien "vanhat" vanhemmat ole reisussa "saattaen vaihdettavia".

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.26 18:52:07

Tommosta se joillain on, vanhemmat maksaa vielä aikuisenakin. Nuorena pappa betalar meininki aiheutti minussa paljonkin epätasa-arvofiiliksiä, nykyään en välitä.

Lähettäjä: Ninja 
Päivämäärä:   28.3.26 19:07:47

No nyt sait sen mieltäsi painavan asian kirjoitettua ulos ja tunnistat itsekin, että toisen kadehtiminen ei ole järkevää. Eli oiva paikka kehittää itseäsi ja omaa tunteiden käsittelyä! Oikeastikaan tosiaan ongelma ei ole kaverisi tai hänen elämänsä ollenkaan, vaan se tunne kumpuaa sinun omasta tyytymättömyydestäsi nykyiseen tilanteeseesi. Käännä siis kateus positiiviseksi inspiraatioksi, mitä sinä voisit tehdä jotta saisit täytettyä sen aukon mikä aiheuttaa kateuden? Äitiäsi tai historiaasi tms et tietenkään voi vaihtaa, mutta oman elämäsi tulevaisuuteen voit vaikuttaa. Keskity siihen ja oikeisiin valintoihin.
Kaverisi ei tee mitään väärää eläessään omaa elämäänsä noin eikä se tosiaan ole sinulta pois, aivan turha kadehtia! Kaverin mollaaminen kateuspäissään ei lainkaan auta tai helpota oikeasti sinua, vaikka se voi valheellisesti tuntua siltä - älä lähde siihen. Keskity omaan elämääsi jaoteltu saisit esim kasvatettua varallisuuttasi tai muutettua jotain milä veisi sinua kohti sitä elämää millaisesta haaveilet. Jokaisella meistä on oma elämä ja erilainen polku mutkineen ja mahdollisuuksineen, käytä se itseesi äläkä muiden asioista ärsyyntymiseen ja kateudesta vellomiseen. Koska ihan aina löytyy joku, jolla on mielestäsi asiat paremmin. Aina löydät jonkun mistä kokea, että hänellä on epäreilusti jotain mitä sulla ei ole, jos sille linjalle lähdet. Se ei vaan ole lainkaan fiksua. Kasva siis vähän henkisesti (tämä ei tässä ole kettuiluna sanottuna).

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.26 19:34:21

Mun miehen veljen perhe käy kans rantalomilla veljen vaimon vanhempien sponssaamana. Menevät siis porukalla. Kyllä, välillä iskee kateus mut minkäs teet.

Toisaalta jos mun isä olis hengissä niin varmasti maksais lapsenlapset + perheen Kanarialle että.. :D

Mut joo, noi on noita mille ei vaan voi minkään.

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   28.3.26 19:50:03

Tällaisia on meilläkin kavereissa, ja tunnistan tunteen vaikken sen annakaan elämääni vaikuttaa. Mutta se joidenkin aina tuputtama sanonta että Suomessa on kaikilla samat mahdollisuudet, niin ei kyllä pidä paikkaansa. Joillakin on opintojen loputtua 40t euroa lainaa, joillakin sijoituksissa jne. Jotkut perii lapsuuden perheen köyhyydestä aiheutuvan turvattomuudentunteen ja kuolinpesän velat, jotkut saa monta vuotta ennakkoperintöä, kaupunkiasunnot ja kesämökit siinä samassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.