Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Unettomuuden seuraukset

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.26 16:45:13

Kuinka paljon tätä on tutkittu? Verensokerini on hivenen koholla. Olen kärsinyt unettomuudestan jonkin aikaa, hermosto on ylikierroksilla. Elän terveellisesti ja olen hoikka. Luin jostain että unettomuus voi nostaa verensokeria. Isälläni on vakava uniapnea ja on jo vuosia ollut selkeästi univajeessa (nukahtelee usein ja nopeasti) ja kakkostyypin diabetes, mikä ei oikein pysy kurissa.
Miksi unen vaikutusta vähätellään tai ei tutkita ennen kaiken maailman diabeteslääkityksiä? Herraties mitkä kaikki sairaudet oikeasti on peruja vain ubettomuuden aiheuttamasta stressitilasta!!

Re: Unettomuuden seuraukset

Päivämäärä:   28.3.26 16:46:26

Aina vain puhutaan perintötekijöistä tai ruokatottumuksista. Jos unenlaatu on heikkoa 8 tuntiakaan ei riitä. Mutta lääkäri on tyytyväinen kun sanot et nukun 8 tuntia yössä

Lähettäjä: mun juttu 
Päivämäärä:   28.3.26 16:48:57

Ei unettomuutta vähätellä laisinkaan. Minulle on jo nuoruudesta iskostettu oppi,että unettomuus johtaa lopulta kuolemaan. En tiedä mitään vielä vakavampaa mitä unettomuudesta sitten voisi seurata.

Päivämäärä:   28.3.26 17:15:16

Ei vähätellä, mutta ei painotetakaan esim. sairaauksien hoidossa. Lääkäri voi kysyä, miten nukut? Potilas vastaa "ihan hyvin". Mitä lähipiiriä seurannut, niin ei ihmiset tunnista välttämättä milloin ne nukkuu hyvin tai huonosti. Moni väittää pokkana et kun viideltä herää itsestään, niin on nukkunut muka tarpeeksi

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 17:20:48

Minulla unenpuute aiheutti kolesterolien nousua (lääkeresepti) , verenpaineen nousua (lääkeresepti) ja masennusta ( lääkeresepti).

Onneksi tarkkaavainen sukulainen patisti minut uniapneatesteihin ja sain diagnoosin ja lopulta hoidon ja noi reseptit olivatkin turhia.

Että sillai lääkäreiden ammattitaito ei oikein pysy perässä.

Päivämäärä:   28.3.26 17:30:02

Ai.sitten elämme erilaisessa todellisuudessa. Pääsääntöisesti omassa ympäristössä ihmiset osaavat seurata nukkumistaan. Mielestäni jopa liikaa tavallaan.
Tai kaipa se uniongelmissa on väistämätöntä,että kaikkea ylianalysoidaan.
Siis mitä häiritseviä tekijöitä on ollut ja mitä kaikkea pitää iltaisin vältellä,jotta voiosi nukahtaa. Ja jos ei,niin mitä sitten onkaan pielessä.
Koska olen ollut aina "hyvä" nukkuja ja nukahdan edelleen yli viiskymppisenä samantein kun laitan pään tyynyyn ja herään kellon soittoon seuraavan kerran. Niin kokemukseni rajoittuvat ainoastaan vähän liian lyhyisiin yöuniin,ilman mitään harhakuvitelmia.
Ja liian lyhyet yöunet kostautuu väsymyksenä jonka jossainkohtaa lyhyen ajan sisällä korjaan nukkumalla pitempään tai otan päikkärit. Tämä kai tervettä ja yleisempää?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.3.26 17:32:56

Ei ole normaalia ja tervettä että nukahtaa samantien kun laittaa päänsä tyynyyn. Se on merkki siitä että elää univajeessa. Itse ei välttämättä huomaa.

Päivämäärä:   28.3.26 17:38:58

"nukahdan edelleen yli viiskymppisenä samantein kun laitan pään tyynyyn ja herään kellon soittoon seuraavan kerran"

Tuo on tosi yleinen univelan merkki. Isäni on juuri tuollainen. Kärsii niin kovasta univajeesta et nukahtaa sekunneissa. Monta tuntia nukut?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 17:39:14

Unentarvetta ja unettomuutta ei todellakaan vähätellä. Ei lääketiede, eikä lääkärit tai hoitajat.
Ihmiset itse kun vähättelevät, ja jotkut jopa kasvatetaan siihen, että ei tarvitse montaa tuntia unta.
Lasten annetaan valvoa aamuyöhön.
Aikuiset valvovat aamuyön.

Kun lääkäri kysyy miten nukut, niin vastaa rehellisesti. Älä sano, että ihan hyvin.

Mulle on potilas jopa ihan suuttunut, kun sanoin ettei neljä tuntia yöunta riitä.
Ja kollegaan kävi käsiksi vanhempi, jolle yritettiin selittää, että 10-vuotiaan ei saa antaa valvoa kolmeen yöllä, jos hänen pitää olla aamulla kahdeksalta koulussa.
Kyllähän vanhempi nyt tietää, että hänen lapsensa pärjää kolmen ja puolen tunnin yöunilla, koska lapsi on luonnostaan iltavirkku.

Ja unettomuuteen ja huonounisuuteen on miljoona muutakin syytä kuin uniapnea.
Mm. hormonit, stressi, liika ruutujen tuijottelu, liian kuuma ja tunkkainen huoneilma, jotkin sairaudet...

Päivämäärä:   28.3.26 17:44:44

Olen nukkunut nuorempana hyvin. Helposti meni 10-12 tuntia. Ai että, olo oli aina niin levännyt. Nykyään en pysty siihen enää ja olo on koko ajan vähän ylikierroksilla. Tunnistan siis muutoksen ja siksi tunnistan itsessäni ja muissakin pienetkin univajeet oireet helposti. Ja huomaan että moni ei huomaa itse niitä!
Tämän seurauksena vatsalle on kertynyt pieni vatsarasvaröllykkä, leposyke nousi 45> 60, uni ei tule iltaisin, sydän tykyttää kovemmin, puhun paljon ja olen levoton, jaloissa on kihelmöinnin tunnetta ja korvat tinnittää. Plus verensokerin nousu. Nää on siis tosi pieniä oireita, ja monelle täysin normaaleja. Mutta itse tunnistan, että näin ei ollut ennen joten ei ole normaalia

Päivämäärä:   28.3.26 17:46:17

"Ihmiset itse kun vähättelevät, ja jotkut jopa kasvatetaan siihen, että ei tarvitse montaa tuntia unta."

Tämä on totta. Mutta silti lääkäreiden pitäisi ensin painottaa unettomuuden hoitoa eikä korjata tilannetta vain lääkkeillä.

Päivämäärä:   28.3.26 17:49:48

Arkena 6-7 tuntia. Viikonloppuna enemmän. Tosin hetään kyllä käyttämään koirat ulkona ja ruokin hevoset kuten työaamuina,mutta sitten menen takaisin nukkumaan.
Ja ei ole ongelmia terveyden kanssa ainakaan vielä,vaikka koko aikuis elämäni näin toiminut. Ei kolestrolia,ei verenpaineessa sanomista.
Mulla muuten terveet elämäntavat. Mutta kertakaikkiaan touhuan aamusta iltaan,juurikaan pysähtyen. En esim katsela telkkaria tai puhelimesta mitään uutisia kummempaa,ennenkuin rauhoitun sängyssä. Mulla ei tuu sellaisia hetkiä arjessa sohvalle käpertyneenä. Sitten kun menen sänkyyn,olen aidosti fyysisesti ihan poikki ja uni tulee hetkessä-sekunneissa.
Juu ja kyllä mullakin elämässä murheita on ollut. Olen saanut vain opeteltua taidon,että sänkyyn ne eivät tule.

Päivämäärä:   28.3.26 17:50:27

Väitän myös että nykyään moni asia mihin tuputetaan lääkkeeksi ruokavaliota, korjaantuisi paremmalla unella.

Päivämäärä:   28.3.26 17:51:49

Viikonloppuna nukkuminen ei paikkaa arjen univajetta ja sen tuomia terveyshaittoja. No sun kohdalla ilmeisesti tilanne ei ole vielä niin paha

Päivämäärä:   28.3.26 18:02:25

No unikin on sellainen yksilöllinen juttu. Jos olen ihan hyvinvoivana perusterveenä,tervettä väsymystä tunteneena selvinnyt aikuiselämässä pitkälle yli kolmekymmentä vuotta,niin uskoisin voivani luottaa kehooni.
Jaksan suht raskasta fyysistä työtä. Lisäksi urheilen ja hoidan hevosia/ratsastan kotona päivittäin. Mä luulen että meidän keho on hyvä mittari.
Heillä joilla on terveydessä haasteita,on hyväkin myös kiinnittää siihen uneen huomiota,tärkeä osahan se meillä on.
Mikään automattinen syy ja seuraussuhde se kuitenkaan ei ole.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 19:49:56

Vai vähätellään :-O Minäkin olen huonounisena saanut yli 30 vuotta kuunnella saarnausta siitä, kuinka saan kaikki mahdolliset sairaudet. No sepä auttaakin nukkumaan! Itsellä kyse ihan vaan stressistä, jos satun nukahtamaankin hetkeksi syvään uneen niin herään paniikkiin. Ei auta edes lääkkeet. No anestesia kyllä oli elämäni paras ja virkistävin kokemus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.