Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auttakaa mua tekemään hiekkalaatikko

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.3.26 12:58:31

Mun ukosta ei oo mihinkään.. Ja haluaisin lapsille hiekkalaatikon. Kaipa jopa kädetön minä onnistuisin, mutta mitä tarvitsee?

Re: Auttakaa mua tekemään hiekkalaatikko

Päivämäärä:   28.3.26 13:00:47

Näköjään myydään toki valmiitakin, mutta kannattaako sellaista?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.26 13:03:03

Hiekkaa, 4 kulma tolppaa, lautaa vaikka 8 kpl, nauloja.

Päivämäärä:   28.3.26 13:09:01

Kannattaako siinä olla pohja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 13:10:37

Ehdottomasti kannattaa olla pohja, tai ainakin tukeva pressu pohjalla, muuten sulla ei ole siinä hiekkaa enää ensi kesänä.

Päivämäärä:   28.3.26 13:27:15

Okei eli pitää laskea puumäärään myös pohja. Ja tarviin sahan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.3.26 13:33:23

Pohjaksi ei lautaa, laita joku suodatinkangas.

Päivämäärä:   28.3.26 13:46:43

Okei, eli ei puuta pohjalle

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   28.3.26 14:02:16

Joo pressua ei kannata laittaa kun sitten on pian hiekkalammikko. Suodatinkangas on parempi tai toki kevytpressu päästää vettä läpi, mutta voi olla että hitaasti.
Hiekkalaatikossa kannattaa olla riittävästi hiekkaa eli ei vain 10-15 cm pohjalla.
Valmiit hiekkalaatikot ovat usein tosi pieniä, plussana niissä on usein kansi, mutta siihen itsetehtyyn voi hankkia pressun päälle. Pressun voi kiinnittää yhdeltä ulkosivulta laatikon sivuseinään ja laittaa muihin kohtiin jonkinlaisen kiinnityksen. Esim kumilenksuilla.
Tee riittävän korkea laita eli jos kaksi lautaa/seinä niin pitäisi olla vähintään 15 cm leveää lautaa. Kyllästettyä tietenkin ja paras kun olisi paksua (lankkuja) niin siinä reunalla voi istua.
Jos teillä on akkuporakone niin kasaus ruuveilla. Sahaa et tarvitse jos ostat sopivan pituiset lankut. Nurkkatolppina menee vaikka tokmannilta saatavat teroittamattomat aitatolpat, kun niitä ei tarvitse upottaa maahan. Yhdestä tolpasta saa korkeudesta riippuen mahdollisesti sen neljä nurkkaa.
Jos teet ison tai sitten reunan päälle istumalaudan niin niitä tolppia kannattaa laittaa enemmän niille sivuille.
Ja akkuporakoneella paras jos et ole kokenut vasarankäyttäjä.

Voit tehdä elementtejä ensin jotka sitten nostat pystyyn ja kiinnität toisiinsa. Kahteen elementtiin voit kiinnittää nurkkatolpat valmiiksi ja vaikka yhden tolpan keskelle ja kahteen sitten joko yhden keskelle ja sitten nostat pystyyn toisia vasten ja kiinnität tai sitten kiinnität vain ne irtolankut. Älä jätä rakoja lankkujen väliin, koska sitten hiekka karkaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 14:02:48

https://rakentaja.fi/artikkelit/tee-se-itse-hiekkalaatikko/

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   28.3.26 14:04:16

Lautaa, kulmapalkit, ruostumattomia tai haponkestäviä ruuveja (A2 tai A4), suodatinkangasta, leikkihiekkaa. Ja tietysti saha, mittanauha, ruuvinväännin, jne. mitä nyt työkaluja tarvitsee. Omasta kuljetuskapasiteetista riippuen saatat tarvita myös kuljetuksen noille. Hiekkaa kannattaa varautua laittamaan vähintään yksi suursäkki, isoon hiekkikseen toki enemmänkin.

Kannattaa laskea kaikkien noiden kulut vieläckertaalleen yhteen ja tarkistaa, saisiko jostain halvemmalla tilattua koko setin kotiin toimitettuna. Vaikka tuo ei sinänsä ole vaikea rakentaa, niin ihan nollasta aloittaen kyllä yllättävän kallista kaikkine tarveaineineen.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   28.3.26 14:07:15

Ja tosiaan tarvitset sahan nurkkatolppia varten. Vaikka sanoin, että sahaa et tarvitse. Kokemattoman sahaajan kannattaa kuitenkin minimoida sahattava määrä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.