Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En tiedä minkä koirarodun haluaisin!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.3.26 18:46:17

Liikaa vaihtoehtoja.

Kehu omaasi? Miksi se on hyvä juuri sinulla?

Re: En tiedä minkä koirarodun haluaisin!

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   27.3.26 19:04:05

Ehkäpä kannattaisi vähän avata sitä mitä sinulla olisi sille koiralle tarjota.

Mun koirat on laumanvartijoita, pehmeimmästä päästä. Riittävän isoja että pitää sekä ihmiset että esim pedot poissa. Niille on tarjolla rotutyypillistä tekemistä eli pieni määrä lampaita mitä vahtia ja paljon tilaa syrjäseudulla. Kivoja koiria myös satunnaisiin näyttelykäynteihin kun eivät ole niin mörköjä kuin ne tiukemmat laumikset on.

Päivämäärä:   27.3.26 19:09:03

Siksi juuri kysyin miksi kyseinen rotu on juuri sinulle hyvä :)

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.3.26 19:12:59

Aina ollut paimenia, minulle hyviä kun voi suht helposti kouluttaa liikkumaan vapaina ja aina kausittain ilmenevän koulutusinnon kanssa taipuvat ylipäänsä siihen kouluttamiseen ja yhdessä tekemiseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.26 19:16:59

Liikaa vaihtoehtoja? Itselläni on se ongelma, että täydellistä vaihtoehtoa ei ole. Joku kompromissi tehtävä.

Haluaisin n. 15 kiloisen, ei trimmattava/puunattava (eli lyhytkarvainen), hyväpäisen, perusterveen, ei haukkuherkkää, ei riistaviettiä, ei paimenta, kumminkin tykkää tehdä ihmisen kanssa, avoin luonne (sis. saman sukupuolen edustajat). Yhtään tällaista en ole löytänyt, joten mulla on beagleja :D

Päivämäärä:   27.3.26 19:17:01

Saksanpaimenia?

Päivämäärä:   27.3.26 19:17:47

Siis tuopa juuri, sen takia vaihtoehtoja on liikaa kun joku kompromissi pitää tehdä jonkun asian kanssa joka tapauksessa :D

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   27.3.26 19:18:19

Nämä on mulle siksi hyviä että en jaksa olla superaktiivinen. Kaikki sellaiset rodut on täysin poissuljettuja jotka kaipaavat jatkuvaa aktivointia. En halua myöskään riistaviettistä koiraa. Enkä mitään seurakoiraroduista löytyvää "lattiamoppia" joka palelee pienestäkin pakkasesta. Terrierejä olen inhonnut aina.

Nuorempana olin aktiivinen harrastaja ja silloin oli koiratkin sellaista rotua että ei virta heti loppunut.

Päivämäärä:   27.3.26 19:18:49

Oletko tehnyt kompromissin riistavietin kanssa? :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.26 19:20:04

Minä ennen ajattelin, että liikaa kiinnostavia rotuja, mutta nykyään taas ennemmin, että liian vähän.. tuntuu, että joko terveys tai luonnepuoli prakaa - tai molemmat.

Itsellä kaikki ollut eri rotua, en ole löytänyt sitä yhtä omaa rotua.

Päivämäärä:   27.3.26 19:20:56

Niin siis kaikissa roduissa tuntuu olevan jotain vikaa joka tapauksessa, siksihän niitä on liikaa

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   27.3.26 20:36:24

Itsellä collie, vaikka rotu onkin mennyt valitettavan huonoon suuntaan. Tämä yksilö onneksi edustaa pitkälti sitä parempaa osiota. Sosiaalinen, rohkea, iloinen, aina valmis tekemään jotain. Vahtiviettiä sopivasti eikä ole tyhjän haukkuja. Sopii aktiiviseen harrastamiseen sekä lenkkikaveriksi. Ei hypi seinille jos on hiljainen kausi, lähinnä lepäilee jos ei ole tekemistä. Oppii nopeasti. Voi pitää vapaana missä vain ja tulee aina luokse. Sen kokoinen että jaksaa tarvittaessa nostaa syliin. Turkki on pitkäkarvaiseksi helppo, pesen joskus ja jouluna ja harjaan tarvittaessa.

Ja koska täydellistä koiraa ei ole olemassakaan, huonoina puolina sanon ohjaajapehmeyden; kisatilanteissa reagoi jännitykseeni "sulkeutumalla", ei ole kuulolla, mieluummin haistelee maata ja katselee seiniä. Vähän pessimistinen luonne eli jos ei muutaman toiston jälkeen saa mitään palkintoa niin menee mieli maahan. Lonkat sen verran huonot ettei ole jalostuskelpoinen. Lisäksi lievää alusta-arkuutta. Vieraissa rappukäytävissä menee seinän vierustaa matalana ja trauman vuoksi välttelee metalliritilöitä, kuitenkin suostuu ritilöiden päältä kulkemaan pyynnöstä eli toimintakyky ei kuitenkaan arkuuksista huolimatta lopu täysin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.26 20:40:25

h, kiinnostaisi miten colliet on menneet huonompaan suuntaan? Itseä kiinnostaisi toiseksi koiraksi sileäkarvainen collie.

Nyt mulla on eurasier, vallan mainio kaveri, mutta vatsaongelmat sitä luokkaa, että tätä rotua en enää ota toista. Vatsaongelmia tässä rodussa piilotellaan, eli asialle ei tehdä mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.