Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin terveydenhoitajia tarvitaan?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.3.26 19:04:41

On varmaan provosoiva kysymyksenasettelu, mutta ihan oikeasti mietin, että mitä sellaisia tietoja tai taitoja terkkarilla on, mitä ei sairaanhoitajalla ole? Eivät ainakaan ymmärrä sairauksista ja lääkkeistä käytännössä mitään. Ja siis lähinnä jossain työterveydessä tai terveysasemilla tarkoitan. Äitiysneuvolatyö vaatii ihan erityistä osaamista, mutta kyllä taas tänään mietin, että ei ole mitenkään erityisen vaativa homma tuo työterkkarin työ. Koko ajan on joku nettisivu tai riskilaskuri auki. Lääkkeistä ei tosiaan osannut sanoa yhtään mitään, eikä edes ymmärtänyt mun perussairautta, mikä ei tosiaan ole mikään harvinainen sairaus, vaan aika yleinen tämän ikäryhmän naisilla. Kun yritin jotain lisätietoa kysyä, niin "lääkäri sitten kertoo".

Läheinen oli joskus sairaalassa, ja kun oli pääsemässä kotiin, niin sairaanhoitaja tuli vielä käymään huoneessa. Kertoi tosi hyvin sairaudesta, lääkkeistä, elintavoista ym. Eikä ollut konetta naaman edessä suojana!

Että jos minä saisin päättää, niin terkkarikoulutus ajettaisiin melkein alas, ja vain äitiysneuvoloiden tarpeisiin koulutettaisiin terkkoja.

Re: Mihin terveydenhoitajia tarvitaan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.3.26 19:07:24

Terveydenhoitajaksi pääsee, kun opiskelee ensin sairaanhoitajan tutkinnon ja siihen päälle vuoden lisää. Mikäli työterveyshoitajaksi haluaa, niin vielä tuonkin päälle 15 op. Kai ne jotain jostain tietää.

Päivämäärä:   25.3.26 19:10:02

X: En kysynyt, miten terkkariksi pääsee. Kysyin, mitä semmoista tietoa heillä on, mitä ei sairaanhoitajalla ole. Tuttu terkkarina työskentelevä henkilö sanoi joskus ihan suoraan, ettei hän osaisi enää toimia ns. hätätilanteissa. Ei myöskään ihan oikeasti ymmärrä esimerkiksi lääkkeistä mitään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.26 19:15:20

"Kysyin, mitä semmoista tietoa heillä on, mitä ei sairaanhoitajalla ole. "

Ja sulle vastattiin, että päästäkseen terveydenhoitajaksi, pitää suorittaa sairaanhoitajan tutkinto ensin. Ja siihen päälle lisäopintoja. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa konkreettisesti? Sehän on suoraan vastaus kysymykseesi.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   25.3.26 19:17:12

Terveydenhoitajakoulutus on kaksoistutkinto- ensin opiskellaan sairaanhoitajiksi ja siihen päälle vielä suoritetaan terveydenhoitajaopinnot.

Eli terveydenhoitaja on myös sairaanhoitaja.

Jos joku henkilö on ollut epäpätevä työssään, se ei kerro mitään koko ammattikunnasta.

Ps. Työterveyshoitajan ydintehtävä on työntekijöiden ja työpaikkojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen, työkyvyn edistäminen, työperäisten sairauksien ennaltaehkäisy sekä ohjaus ja neuvonta.

Päivämäärä:   25.3.26 19:18:01

"Tuttu terkkarina työskentelevä henkilö sanoi joskus ihan suoraan, ettei hän osaisi enää toimia ns. hätätilanteissa. Ei myöskään ihan oikeasti ymmärrä esimerkiksi lääkkeistä mitään."

Tämä koskee myös monia sairaanhoitajia. Jos et käytä jotain taitoja, ne unohtuvat. Esim. oma ystäväni työskentelee sh:na nuorten parissa, eikä todellakaan ole pitkään aikaan tehnyt mitään fyysisten sairauksien hoitoja tai käsitellyt hätätilanteita.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.3.26 19:24:06

Eiköhän näissäkin päde aivan sama asia kuin kaikilla muillakin aloilla. Saadakseen opinnot loppuun eli ammattinimikkeen, pitää suorittaa vaadittavat kurssit. Jos jonkun osa-alueen töitä ei tee, niin ei niitä enää muutaman vuoden jälkeen edes osaisi tehdä koska rutiini puuttuu. Koulutukset on vaan pakko järjestää niin että samaa alaa opiskelevat suorittavat samat opinnot, sitten syvennetään, erikoistutaan, lisäkouluttaudutaan, suuntaudutaan, mennään itseä kiinnostaviin töihin ja tehdään niitä.

Esim ambulanssissa työskentelevät elää sitä arkea että on hätä ja kaikki päin @!#$ä. Heillä on kyky toimia, rutiini, lisäkoulutukset jne. Jos taas samat perusopinnot suorittanut suuntautuu vaikkapa työterveyshoitajaksi niin ei kukaan voi olettaa että hänet voisi vaan heittää sinne ambulanssiin tyyliin "kun olet kurssin läpi päässyt".

Työterkkarin työ on oma suuntansa teveydenhuollon ammattilaisissa. Hän ei toimi hätätilanteissa, ei laske lääkitystä kenellekään, ei laittele tippaa tms. Hän kohtaa asiakkaan, tekee esim terveystarkastukset jotka joillakin aloilla on melko tiheät ja kattavat. Nämä terkkarit keventävät työterveyslääkäreiden työtä ja lyhentävät jonoja.

Esimerkiksi mun työterveyslääkärille on todella pitkä jono jos menen vain sivuille ja yritän varata aikaa. Työterkkarille saa nopeasti ja jos hän arvioi tarpeen kiireelliseksi niin sille lääkärille järjestyy aika joka ei missään vaiheessa näy asiakkaalle jos hän yrittää aikaa varata. Näillä lääkäreillä on aikoja jotka on auki vain niin että henkilökunta näkee ne. Eli kiireellisessä tapauksessa sinne pääsee vaikka varauskalenteri muuta näyttää. Arvion tekee terkkari ja näin ollen säästää sen lääkärin aikaa.

Päivämäärä:   25.3.26 19:26:44

No mua vähän naurattaa nämä työterveystarkastukset. Ei ne kovin paljoa ammattitaitoa vaadi. :D Labrassa otetaan sydänfilmi ja verikokeet. Hoitaja ei ota niihin mitään kantaa, mutta teettää vaikka jos minkä näköistä kyselyä. Lääkäri on sitten se, jonka kanssa asiat hoidetaan oikeasti. :D

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   25.3.26 19:30:17

Terkkareita niinkuin niitä sairaanhoitajiakin on moneen junaan.

Ja työ sekä opettaa, että saa unohtamaan niitä asioita, joita ei enää tarvitse. Minä olen insinööri, joka päätyi eri insinöörialalle töihin kuin opiskelemani. En minä enää 5 vuoden jälkeen hirveästi opinnoistani muista.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.3.26 19:30:48

Hupia on ne tarkastukset. Kuunnellaan keuhkot, katsotaan verenpaine, kysellään jotakin.

Päivämäärä:   25.3.26 19:37:49

No ei se hoitaja edes kuuntele keuhkoja. Tänään kyseli mun elintavoista, erityisesti ruokavaliosta. No sehän on normaali kysymys, ei siinä. Kerroin, että syön mielestäni terveellisesti: paljon kasviksia, hyvin kohtuullisesti punaista lihaa, viljat täysjyvänä jne. Sanoin myös, että maitotuotteet rasvattomina, mutta juustossa tietysti on enemmän rasvaa, mutta syön sitä tosi vähän. Ainoa kommentti oli "onko juustossa rasvaa alle 17%?" Ja oikein tympeällä äänensävyllä. Ei kertaakaan mitään tsemppaavaa "kuulostaa hyvältä" -kommenttia. Kysyi tupakoinko, ja sanoin, että olen lopettanut pari vuotta sitten. Ei mitään kommenttia siihenkään. Ylipäänsä oli kyllä niin elämäänsä kyllästyneen oloinen ihminen - ja kun nämä on aina samanlaisia! Vaikka ihmekö tuo, kun on niin hiton tylsä työ...

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.3.26 19:39:42

Eli ymmärrät itsekin että tarkastukset on sellaisia että niihin ei kannata lääkäriä vaivata. Varmaan sitten ymmärrät senkin että JONKUN ne pitää tehdä. Ne tarkastukset on muualla päätettyjä ja säädettyjä, ei se sun tuttusi voi vaikuttaa siihen että mitä tehdään ja koska.

Ehkäpä sulla on vaan huono asenne muiden tekemää työtä kohtaan. Vähättelet, aliarvioit jne.

Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että lääkäriksi koulutetun aika on paljon kalliimpi kuin terkkarin. Joten, jos terkkari voi esim tarkastukset suorittaa niin tottakai hän ne tekee. Ja se täysjärkinen ihminen ymmärtää, että monilla aloilla niitä tarkastuksia pitää teettää. Terkkari tekee ne, hänellä on valmis taulukko tms josta hän katsoo että onko jotain hälyttävää vai kaikki ok.

Maija on itse varmaan joku superkoulutettu spesialisti jolla ei sitten äly riitä kuitenkaan siihen että ymmärtäisi perusasioita.

Itse työskentelen alalla jossa on todella tiukka terveyden seuranta. Eipä ole tullut mieleenkään alkaa naureskelemaan sille, että joku on vuosia opiskellut voidakseen tehdä tarkastukset mulle niin että mä voin mennä töihin ja tienata elantona.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.26 19:39:49

No ei kukaan voi olla kaikkitietävä ja ihminen vaan ei pysty käyttämään muistikapasteetistaan kuin tietyn osan.

Oletko ap itse jokin erityisen monitaitoinen?

Päivämäärä:   25.3.26 19:48:22

” Tuttu terkkarina työskentelevä henkilö sanoi joskus ihan suoraan, ettei hän osaisi enää toimia ns. hätätilanteissa. Ei myöskään ihan oikeasti ymmärrä esimerkiksi lääkkeistä mitään.”

Ja mä olen sh, mutta tuskin kovinkaan hyvä olisin hätätilanteissa, kun ei niitä työssäni säännöllisesti tule. Varmaan paras oikeasti olisi, kun pakittaisin huoneesta ulos ja antaisin tilaa osaaville. Enkä ymmärrä muista kuin oman erikoistumisalani lääkkeistä. Verenpainelääkkeet, diabeteslääkkeet jne on mulle ihan hepreaa. Mutta keskustellaanko antipsykooteista tai SSRI-lääkkeistä? En osaa kanyloida tai katetroida. Ei mun tarvi.

t. Psyk sh

Päivämäärä:   25.3.26 19:50:33

Nyt kun on oman lapsen kautta päässyt neuvolaan tutuiksi niin täytyy sanoa että neuvoloissa ja niiden terveydenhoitajissa on todella suuria eroja pätevyydessä. Mun terveys hoidetaan toisella paikkakunnalla kun siellä toimii asiat paremmin perussairauteni kannalta. Siispä äitiysneuvola oli myös siellä. Tämä terveydenhoitaja oli hyvin pätevä hommassaan ja selvästi oli hänen alansa.

Lapsemme neuvolat ja muut ovat täällä asuinpaikkakunnallamme. Täällä ei ole kuin 3 neuvolaterkkaria joten saatiin se jolle mahtui. Ja ei luoja mikä käsi se on! Kaikkeen on vastaus "voi voi, se on yksilöllistä, vaikea sanoa, se menee ohi." joo toisaalta on yksilöllistä, mutta ei olla mihinkään saatu neuvoja. Monistettuja lappuja vaan antaa ja hymistelee.

Mitä kuuntelee tuttuja jotka asuvat tuolla missä mun terveys hoidetaan, heillä on neuvolaterkkareita jotka neuvovat ja ohjaavat asioissa eivätkä kuittaa kaikkea "se menee ohi"-lauseella. Välillä kaduttaa että ei jääty lapsen kanssa sen paikkakunnan kirjoihin. Muuten täällä homma sujuu ihan hyvin mutta tuo neuvola on ihan kuraa.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   25.3.26 20:18:10

Itsellä kanssa jäänyt olo, että osaaminen heikkoa. Ymmärrettäväähän se, että terkoilla työ pyörii terveyden tarkastelussa.
Äitiysneuvolaankaan en täysin tyytyväinen ole. Eivät yleensä osaa ottaa kantaa mihinkään, hymistelevät ja unohtavat hoitaa asiakkaan asiat. Tyyliin käskevät labroihin ja unohtavat tehdä lähetteen. Neuvovat hakemaan apuvälinevuokraamosta asian x, mutta unohtaa tehdä lähetteen. Neuvolakortista puuttuu merkintöjä. Toinen terkka huomaa ja täydentää.
Eipä kukaan toki olla täydellisiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.