Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kestää hytkyvää työkaveria?

Lähettäjä: Mette 
Päivämäärä:   25.3.26 13:53:27

Nyt on taas sellainen ongelma, ettei ole tosikaan. Meille tuli uusi työntekijä ja mulla meinaa mennä hermot hänen olemiseensa. Ehkä olen vain ollut liikaa omissa oloissani, kun ärsyttää. Onneksi teen pääosin etätöitä.

Työkaveri on oikein fiksu tyyppi. Puhuu verkkaisesti, joten on pidetty (tosi) rauhallisena ihmisenä. Istuu usein samassa työpöytärivissä kuin minä ja on kaikkea muuta kuin rauhallinen. Hytkyttää jalkoja koko ajan ja kun miettii jotain asiaa, mitä tekee paljon, läpyttää käsillään tuolin käsinojia. Siis sellainen hytkyti hytkyti menossa vieressä koko ajan ja usein läpy läpy säestää. Sit tuohon päälle vielä piippaava älykello.

Olen yrittänyt olla kärsivällinen ja olla välittämättä, mutta jotenkin vaan pinna kiristyy siitä jatkuvasta liikkeestä vieressä ja äänet vielä lisäksi. Paikkaakaan en voi vaihtaa, koska niitä on rajallisesti, ja mä olen töissä aina ensin ja sit työkaveri näyttää valkkaavan usein paikan vierestä kun tulee.

Miten selvitä työpäivästä menettämättä hermoja työkaveriin?

Re: Miten kestää hytkyvää työkaveria?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.26 13:55:40

Onko käynyt mielessä, että kyseisellä tyypillä voi olla jokin sairaus?

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   25.3.26 13:58:07

Sermi ja vastamelukuulokkeet?

Päivämäärä:   25.3.26 13:58:10

On. Siksi en ole mitään sanonutkaan hänelle vaan etsin keinoja pärjätä tän kanssa.

Päivämäärä:   25.3.26 14:00:15

Ei auta kuin tottua. Mulla töissä rykijä, kuunnellut nyt sitä rykimistä ja köhimistä tässä viisi vuotta.

Päivämäärä:   25.3.26 14:01:24

Sermejä ei ole ja vastamelukuulokkeita en voi pitää koko aikaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.3.26 14:12:09

"Onko käynyt mielessä, että kyseisellä tyypillä voi olla jokin sairaus?"

Tekeekö se ärsyttävästä jotenkin vähemmän ärsyttävää? Ihan sama mikä on syynä, en jaksaisi itsekään tuollaista katsella/kuunnella.

Käyttäisin vastamelukuulokkeita minkä voin (ja siis oikeasti laadukkaat vastamelukuulokkeet!) ja yrittäisin jotenkin blokata sen näköpiiristä kääntymällä vähän. Häiritseekö sua enemmän hytkymisen äänet vai sen näkeminen? Sit on toki hankala jos se hytkyttää pöytääkin, mutta siitä on syytä jo sanoakin suoraan jos niin on, koska se ei ole enää millään tavalla normaalin rajoissa.

Pystyisitkö valitsemaan sellaisen paikan etukäteen että sen on hankala tulla sun viereen tai että voisit olla selin?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.3.26 14:21:05

Aikoinaan meillä töissä oli nuori mies, joka ramppasi vessassa työpäivän aikana. Tuli aina ulos heiluttaen käsiään ja hokemalla "hyh hyh", ilmeisesti pahaa hajua karkottaen tms. Oma paikkani oli lähellä vessan ovea ja suora näköyhteys.

Parissa kuukaudessa alkoi jo ärsyttämään, kun näki tyypin menevän vessaan, että kohta taas räpytellään ja hoetaan. Ja niinhän se oli, joka kerta. Teki aika pian mieli jo huutaa, että lopeta se esittäminen. Pidin suuni kiinni. Onneksi en ole enää siellä töissä.

Osa ihmisistä ei varmaan huomaa tekevänsä tuollaista, tulee tavaksi. Voisi jotenkin nätisti sanoakin, ehkä he sitten huomaa, että tekevät sitä koko ajan ja se jo häiritsee muita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.26 14:36:02

Mutta kun lähityö avokonttoreissa tekee meistä kaikista parempia ihmisiä ja työntekijöitä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   25.3.26 14:49:46

Pari vuotta kuuntelin kun työkaveri viereisessä huoneessa naputti sormia. Siis sellaista agressiivista napnapsnaps, joskus vain yksi napsaus, joskus tosi monta kertaa putkeen. Joinakin päivinä ihan jatkuvalla. Sitten yhtäkkiä se loppui, ehkä sai jonkun lääkityksen kuntoon tai jotain, en tiedä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.3.26 14:54:04

"Onko käynyt mielessä, että kyseisellä tyypillä voi olla jokin sairaus?"

Tekeekö se ärsyttävästä jotenkin vähemmän ärsyttävää? Ihan sama mikä on syynä, en jaksaisi itsekään tuollaista katsella/kuunnella."

No juuri niin ! Ihan sama mikä siihen on syynä..

Avokonttorit vaan on ihan mahdoton työympäristö :(

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   25.3.26 14:56:04

Minulla toimii parhaiten se kun muistutan että me ollaan kaikki vaan ihmisiä ja meillä kaikilla on oikeus olla omanlaisemme. Minussakin on varmasti piirteitä jotka ärsyttävät muita. Se luo positiivisemman ja hyväksyvämmän mielen ja silloin monet jutut lakkaa häiritsemästä. Vähän kuin Junaradan varressa asuminen esimerkiksi. Jos niitä junan ääniä joka kerta mielessään kiroaa ja miettii että onpas taas äänekäs, ärsytys käyrä vaan nousee ja herkkyys äänelle lisääntyy. Jos hyväksyy sen että elämä nyt vaan on tällaista ha siihen kuuluu nämä äänet, voi junan ohituksiin tottua niin ettei niitä enää edes huomaa.

Minusta maailma on nykyään tosi outo, päällisin puolin kamalan suvaitsevainen mutta sitten taas yksilötasolla ei suvaita edes pieniä eroavuuksia omasta tavasta olla ja elää.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   25.3.26 15:00:11

Tuollainen on todella häiritsevää ja aivan sama miten kauniisti yrittää ajatella, niin itse en ainakaan pysty keskittymään työhöni jos silmäkulmassa heiluu koko ajan joku tai pitää jotain ylimääräistä ääntä.

Mun yksi työkaveri ääntelee koko ajan. Hyräilee, laulelee, puhuu ääneen, joskus vain ölisee jotain käsittämätöntä. Todella rasittava ja häiritsevä. Joku keskittymishäiriö hänellä on ja kaikki muut sitten vain yrittää ymmärtää.

Päivämäärä:   25.3.26 15:15:27

"Minusta maailma on nykyään tosi outo, päällisin puolin kamalan suvaitsevainen mutta sitten taas yksilötasolla ei suvaita edes pieniä eroavuuksia omasta tavasta olla ja elää."

Joo kaikki ollaan vaan ihmisiä, ja ainakin itse suvaitsen oikein mainiosti yksilölliset erot ja hyväksyn sen, että elämään kuuluu kaikenlaisia asioita... Mikä ei muuta sitä, että häiriinnyn hyvin herkästi tietynlaisista äänistä, ja yleisestikin kaikenlainen hälinä ja liike ympärillä kuormittaa, vie keskittymiskyvyn ja tekee minusta tehottomamman ja väsyneemmän työntekijän. Olen aina ollut parhaimmillani, kun olen saanut tehdä työtä kotoa käsin tai minulla on ollut oma huone, jonka oven saa kiinni. Samalla ymmärrän, että jollekin toiselle ulkopuolisten häiriötekijöiden suodattaminen on helpompaa ja hänelle se avokonttori voi olla ihan hyvä työympäristö.

Tosiaan, ne yksilölliset erot!

Päivämäärä:   25.3.26 15:36:49

"Käyttäisin vastamelukuulokkeita minkä voin (ja siis oikeasti laadukkaat vastamelukuulokkeet!) ja yrittäisin jotenkin blokata sen näköpiiristä kääntymällä vähän. Häiritseekö sua enemmän hytkymisen äänet vai sen näkeminen? Sit on toki hankala jos se hytkyttää pöytääkin, mutta siitä on syytä jo sanoakin suoraan jos niin on, koska se ei ole enää millään tavalla normaalin rajoissa.

Pystyisitkö valitsemaan sellaisen paikan etukäteen että sen on hankala tulla sun viereen tai että voisit olla selin?"

Hytkymisestä ei lähde juurikaan ääntä vaan siinä ärsyttää juurikin liike. Pöytää ei hytkytä. Ja sitten nuo äänet sen lisäksi vielä.

Paikkaa en useinkaan pysty valitsemaan niin ettei viereeni mahdu, koska tulen ensimmäisten joukossa ja hän tulee ennen kuin viereiseen paikkaan on tullut joku muu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.