Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Migreenistä kärsijät, kysymyksiä teille

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   25.3.26 10:23:03

18v tyttärellä diagnosoitiin vuosi sitten migreeni, sai kohtauslääkkeet käyttöön. Sitä ennen vuosia toistuvia päänsärkyjä, mutta pahenivat iän myötä. Hänellä menee vähän sykleittäin migreenit, kuulemma on viikkoja putkeen kohtauksia, mutta sitten voi mennä kuukausia ilman. Ei osaa linkittää kuukautiskiertoon, koska syö e-pillereitä putkeen aina 3kk kerrallaan (kovat kivut ja todella runsas vuoto syynä). Ottaa lääkkeen kun oireita alkaa tulla, mutta hyvin harvoin lääke auttaa ja kohtaus tulee silti päälle. Kuvaa oireita niin, että yleensä kipu on silmien takana, on huono olo, joskus kipu on toispuoleista, pyörryttää, ei voi katsoa edes puhelinta (ja se on paljon tuollaiselle puhelin käteen kiinni kasvaneella teinillä) ja pään liikuttaminen vaikka pyörittämällä sattuu. Makaa sängyssä pimeässä huoneessa ja kylmäpakkaus otsalla auttaa vähän. Kerran on oksentanut.

Nyt mietin, että miten teillä muilla tuo menee? Auttaako lääke aina? Olen ymmärtänyt, että se pitää osata ottaa riittävän ajoissa, jotta auttaa, mutta käsittääkseni tyttö ottaa sen ajoissa. Mietityttää, onko kyse kuitenkin jostain muusta ja pitääkö tutkituttaa lisää.

Miten kuvailisitte omia migreenioireitanne? Missä vaiheessa otatte lääkkeen? Kauanko oireet kestävät? Oletteko ihan "pois pelistä" kohtauksen ajan ja kauanko se vaihe kestää?

Re: Migreenistä kärsijät, kysymyksiä teille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.26 10:25:44

Mulla tulee niskaperäistä migreeniä. Sillä on sama syntymekanismi kuin ''tavallisella'' migreenillä.

Mulla johtui huonoista niska-hartiaseudun /yläselän lihaksista. Kun aloin treenaamaan niitä, migreenit loppui kuin seinään. Sitä ennen pari kertaa kuussa oli pahaa vannemaista päänsärkyä, jota ei pystynyt sivuuttamaan. Pahoinvointi johtui siitä kun veri ei kiertänyt yhtään.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.3.26 10:31:00

Otan heti ensimmäisestä aurasta. Näkö lähtee toisesta silmästä, sahalaitoja, näen ihmiset kahtena, ulkona aurongossa pyörii keltaisia palloja maassa. Auttaa suht nopeasti (50mg sumatriptan) muuten pelissä mutta kädet "valahtaa" eli voimattomat ja tuntuu että vaan roikkuu alaspäin. Tuota kestää puolisen tuntia.

Joskus lisänä Treo poretabletti. En tiedä mihin tuon vaikutus perustuu mutta moni kovasta päänsärystä kärsivä on saanu tuosta avun. Ite otan lisänä jos on tavallinen särky kovempana tai ei muut auta. Sumatriptaania en ota kuin jos oikeasti tarve.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.3.26 10:32:25

Onko näkö tutkittu? Omalla pojalla loppui päänsäryt kuin seinään kun sai lasit. Huono näkö ei tullut muuten ilmi.

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   25.3.26 10:34:35

Mulla selkeästi hormonaalinen migreeni ja on muuttunut ihan hulluksi näin vaihdevuosi-iän lähestyessä.

Lääkkeet pitää ottaa riittävän ajoissa. Heti, kun se ensimmäinen välähdys silmänurkassa tulee, että "voiskohan tää olla", niin yleensä se on. Jos odottaa ensimmäiset kunnon oireet, niin myöhäistä on.

Mä pärjään sen päänsäryn kanssa, se ei oo invalidisoiva. Toki siis tosi inhottava, en sitä sano. Jos menee pelkällä päänsäryllä, niin kiva. Aika usein menee. Mutta koska jokainen kohtaus on oikeasti erilainen, niin mulle tulee tosi helposti auroja. Ne liitelevät sirkkelinterät ja värisevät linnanmuurit näkökentässä estää tehokkaasti tekemästä mitään järkevää. Ne ei välttämättä mene ohi vielä edes siinä vaiheessa, kun päänsärky on jo poissa. Aurallisen migreenin aikana tosi usein oksennan, mutta sekin paha olo katoaa sillä yhdellä oksulla, ei tarvi roikottaa päätä pöntössä tuntikausia.

Pahimmillaan kipu tuntuu siltä, kuin sukkapuikkoa työnnettäisiin silmään, se kipu tuntuu juurikin silmien takana. Se helpottaa mulla puolen tunnin nukkumisella, mutta pitää päästä oikeasti uneen, mikä ei oo helppoa, jos on kovin kipeä. Ja tässä iässä sitä tietää jo, ettei siihen kipuun kuole, niin aika usein tulee painettua menemään siitä huolimatta. Ei esimerkiksi työpoissaoloja. Ihan pari kertaa olen joutunut pitämään vartin tauon pimeässä pukkarissa pötköllään, mutta pystynyt sitten jatkamaan töitä hieman valikoiden.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.3.26 10:36:43

Silmien takana oleva kipu ei ole itsellä migreeniä. Minulla oli nuorempana vainea löytää lääkkeet, oksetti ja etoi seuraavana päivänä urheillessa. Migreeni hävisi raskauden aikana kuin tuhka tuuleen ja jäi vain normaalit päänsäryt. Tuota onnea kesti 15 vuotta kunnes pari vuotta sitten aurat palasi. Oletan että liittyy vaihdevuosiin (ikää 50 eikä mitään muuta vv oiretta ole ollut).

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   25.3.26 10:37:20

Minulla auttaa kohtauslääke paremmin kun otan sen kanssa 1200 mg buranaa ja energiajuoman. Ennen mainitsema Treo perustuu samasn: tulehduskipulääkettä (aspiriini) ja kofeiinia.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.3.26 10:38:02

Ja tuo sirkkelinterä itselläkin, ihmiset meneeyös halki sirkkelinterämaisesti.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   25.3.26 10:38:33

Minulla myös migreeniin yhdistyy vahvasti lihasjännitys. Paras apu tulee Burana+Panadol yhdistelmästä. Jos se ei auta otan kohtauslääkkeen. Jos kohtaus silti vielä jatkuu alkaa minulle tulla pahoinvointia. Tähän olen onneksi nyt saanut lääkkeet niin viimeistään se auttaa. Aiemmin tiesin, että jos tuo pahoinvointi pääsee ns.päälle ei migreeniin enää kotikonstit auta vaan jouduin lähtemään päivystykseen tiputukseen.
Minulla on myös vuosia ollut betasalpaaja estolääkityksenä, en saa jättää sitä pois.

Nykyisin minulla on hoitona Botox-pistokset, joista on ollut suuri apu. Ne ovat vähentäneet tarvetta käyttää muita lääkkeitä aivan huomattavasti. Botox auttaa, koska suurin yksittäinen tekijä itsellä on lihasjännitys. Minulla on myös kaksi kipukynnykseen vaikuttavaa lääkettä vähentämään kipua. Minun oireistoni on siis vaikea ja kroonistunut.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.3.26 10:42:24

Kohtauslääkkeitäkin on erilaisia. Jos nykyinen ei auta kannattaa mennä käymään lääkärissä

Lähettäjä: Tiffani 
Päivämäärä:   25.3.26 10:44:49

Minulle ei ole löytynyt toimivaa kohtauslääkettä eikä estolääkkeetkään oikein auta. Olen siis kokeillut todella monia ja monessa muodossa olevia. Kohtauksen iskiessä makaan pimeässä viileän vessan lattialla, mahdollisimman liikkumatta ja oksentaen rajusti useita kertoja, olen siis aivan toimintakyvytön migreenin iskiessä päälle. Ei todellakaan puhettakaan että voisi vilkaista esim puhelimen näytön valoa silloin, hrr ajatuskin kammottaa! Se kipu ja huono olo on vaan jotain kammottavaa. Joskus ennakkomerkit tulee hyvissä ajoin (näköhäiriöt, huimaus, silmien taakse alkava jomotus) ja tiedän varautua, että kohta mennään. Joskus myös mieheni on kysynyt, että onko kohtaus tulossa ennen kuin olen edes itse ihan varma merkeistä, sen kuulemma jotenkin aistii minusta. Mutta en tiedä miten hän sen lukee :D Joskus taas kohtaus taas hyökkää päälle niin nopeasti, etten edes töistä pääse kotiin, vaan jään jumiin jonnekin vessaan tai siivouskomeroon kärsimään. Onpa joskus mm työkaverit soittanut ambulanssinkin tuohon tilanteeseen, koska luulivat että kuolen, vaikka kuinka yritin estellä ja selittää että tämä on ihan siis vaan migreenikohtaus. Päivystykseen ihan rajuimpien ja pitkäkestoisimpien kohtauksien seurauksena olen pariin otteeseen muutenkin päätynyt, mutta eipä siellä voida juuri mitään tehdä, lähinnä tarjottu kylmäpakkauksia ja nesteytetty. Kohtaukset minulla onneksi kuitenkin yleensä kestää vain muutamasta tunnista puoleen vuorokauteen, onneksi ei sen pidempään.
Toipuminen toki sitten minulla ottaa aina aikansa kohtauksen loppumisen jälkeenkin, menee ihan sumussa pidemmän aikaa. Varsinkin mitä vanhemmaksi olen tullut sen hitaampaa olon normalisoituminen on. Yritän aina juoda elektrolyyttijuomaa ja uskoisin sen auttavan ainakin vähän.
Aloin saamaan säännöllisesti kohtauksia noin 15 vuotiaana ja nyt 27 vuotiaana tilanne on ehkä vaikeimmillaan, ei mene viikkoakaan ilman kohtauksia. Pahimpina viikkoina vessanlattialla saa viettää aikaa päivätokulla.
Isälläni oli ihan samanlainen migreeni kuin minulla nyt nuorempana. Ja myös serkullani on todella vaikea migreeni (on työkyvytön, koska jatkuvat ja pitkäkestoset kohtaukset). Isälläni kohtaukset kuitenkin harvenivat noin 30 vuotiaana ja vanhempana sai enää noin kerran kuussa tai harvemmin. Todellakin haluaisin uskoa, että omalla kohdalla kävisi samoin!
Kofeiinin (kahvi ja energiajuomat) säännöllinen juominen on ollut minulle ehkä paras apu harventamalla kohtauksia, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
Tsemppiä kovasti tyttärellesi, toivottavasti hänelle löytyisi toimivat lääkkeet, monille kyllä löytyy! Migreeni on ihan kamala riesa, todella harmillista, että lapsesi kärsii myös tästä vaivasta :( Ei varmasti mukava sinunkaan vanhempanakaan sitä sivusta katsoa.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   25.3.26 10:50:41

Yhdistelmä-e-pillereitä ei kannata aivoinfarktiriskin takia syödä jos on migreenidiagnoosi. Minipillerit voivat sopia.

Migreenejä ja migreenioireita on hirvittävän paljon erilaisia ja samallakin henkilöllä voi migreenit olla hyvinkin erilaisia monesta eri syystä.

Itselläni migreeni voi viedä oksentamisen jälkeen sinne pimeään huoneeseen kylmäpakkaus otsalla tai sitten teen (kärsien) työpäivan loppuun. Ehkä olen kolme tai kuusi päivää pois pelistä, ehkä lääke auttaa ja migreeni menee lähes heti ohi. Niska saattaa olla jo usean päivän kipeä ennen, kuin se migreenille tyypillisempi päänsärky alkaa, joskus on vaan niska kipeä, joskus vaan yksi ohimo/silmä, joskus molemmat, joskus koko pää, joskus vaan takaraivo. Joskus puutuu puolet kropasta, joskus puhe takkuaa, joskus lähtee näkö. Joskus on monta kuukautta ilman migreeniä, joskus 20 migreenipäivää kuukaudessa. Joskus kipu on niin pahaa ja pitkäkestoista, että ainut apu löytyy päivystyksestä. Migreeniä minulla takana 25 vuotta, enkä edelleenkään aina tiedä, miksi se tulee, miksi se ei lähde ja miksi joku oire nyt tulee eritavalla, kuin ennen. Olen kokeillut useita estolääkityksiä, varmaan kaikkia täsmälääkkeitä, akupunktiota, vegaaniruokavaliota, todella runsasta urheilua, ei ollenkaan urheilua….. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, olen käynyt useilla eri neurologeilla useassa eri maassakin ja silti migreeni on edelleen viikoittainen riesa.

Täsmälääkkeet voivat yleensä auttaa ja joskus ei, tai voivat auttaa jonkin aikaa, mutta sitten lopettaa toimimisen. Erilaisiin migreeneihin kannattaa käyttää erilaisia täsmälääkkeitä, esim hormonaaliseen triptaaneja, jotka vaikuttavat pidemmän ajan ja vaikka liiasta auringosta tulleeseen migreeniin joku nopeasti vaikuttava.

Jos migreeneitä on yli 5 kuukaudessa, kannattaa kokeilla jotakin estolääkitystä, mikä niistä sopii, voi olla helppo tai hyvin vaikea homma…

Yrittäisin päästä tytön kanssa migreeniin erikoistuneelle neurologille.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   25.3.26 10:51:38

Varsin samaa kuin muilla tuossa yllä.

Lisäksi kirkas, terävä tai välkehtivä valo tekee, sekä jotkut heijastukset. Pahimmat kuukaudet tämä maalis-huhtikuu (saati jos on lunta) ja elokuu. Strobomainen aurinko puitten välistä autolla ajaessa tai vaikka junassa istuessa on ihan tappoa. Jotkut tietyt loisteputket esim marketeissa on kabs aikas inhoja.

Mulla on tummuvat silmälasit (helpottaa hieman) ja näössä paljon edelleen muuttuvaa hajataittoa. Että joku optikko aikanaan pääsi sen kärryille, tartti taikasanan "resonointi", niin jopas lähti osa miinuksista pois (oli jotain -3,5 mutta oikeasti noin -2,5) ja hajataitot meni hulvattomiksi, ts. edelleen yli 4-kymppisenä joka lasienuusimiskerralla heiluneet sinne tänne.

Mulle yleensä tehoo Relert tai mikä tuo erimerkkinen vastaava kohtauslääke nyt onkaan. Joskus oon joutunut ottaan toisen tyyliin puolen tunnin kuluttua. Yhdestäkin napista menen ihan usvaan, eli rattiin ei oo asiaa. Jos on pakko ajaa, niin Ibumax+Panadol -cocktail mahd ajoissa ja tosiaan sitä energiajuomaa.

Lähettäjä: Kalaöshj 
Päivämäärä:   25.3.26 10:54:46

Ei auta aina. Mulla on estolääkitys mutta nyt keväällä silti viikottain 1-2 kertaa.

Onko määrätty myös pahoinvointilääke?

Ja se lääke otettava aivan heti kun epäilee että onko kohtaus tulossa, silloin paras apu. Eli ne kannattaa opetella tuntemaan. Heti kun itsellä tulee olo että ei ehlä näe kunnolla kirjaimia tai hassu fiilis, niin sieltä se migreeni yleensä on tulossa. Huomaa myös aurinkolasit näin keväällä.

Energiajuoma on myös itsellä hyvä noiden lääkkeiden lisäksi, ne yhdessä tehoaa nykyään niin että en oksenna kahta tuntia ja rukoile että kuolo korjaa kun päähän sattuu niin paljon. Kahvi ei toimi vaan saattaa itsellä provosoida sen kohtauksen alkamaan. Samoten valkosipulin haju ja monet muut tuoksut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.26 11:10:17

Tiffani, sain tekstistäsi käsityksen, että isäsi kuoli nuorena. Liittyikö tämä migreeniin tai aivoihin? Ei tarvitse vastata, jos kysymys tuntuu liian tungettelevalta. Heräsi vain kysymys, olivatko päänsäryt kuitenkin oire jostain vakavasta.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   25.3.26 11:21:10

Itselläni teininä yhdistelmäehkäisypillerit pahensi migreenin potenssiin sata. Kannattaa miettiä niiden syönnin lopetusta, ainakin testiksi. Pillereitä syödessä särkypäiviä oli viikossa 1-5. Estolääkkeeksi söin myöhemmin triptyliä, jonka jälkeen migreeni iskee enää hyvin harvoin. Estolääkettä en ole syönyt enää vuosiin. Kohtauslääkkeenä sumatriptan nenäsumute, joka auttaa 99% kerroista 15-30minuutissa. Migreeni ei hallitse enää elämää, yleensä apu tulee jopa burana+panadol+otrivin yhdistelmällä kun huomaan auraoireet. Otrivin auttaa koska oireena mulla alkavassa migreenissä nenän vuotaminen ja tukkoon meneminen. Alkoholia en voi käyttää, koska siitä tulee joka ikinen kerta migreeni johon edes kohtauslääkitys ei auta.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   25.3.26 11:22:14

Tsemppiä tyttärelle! Kärsin itse migreenistä viikottain, tuli aika puskista tuossa muutama vuosi sitten. Ilmeisesti syynä (esi)vaihdevuodet, koska sittemmin on ilmennyt muutakin niihin viittaavaa "oirekirjoa".

Minulla migreeni on tosiaan viikottainen "kaveri". Päänsärky on jäätävä, vetää välillä myös koko yläkropan lihakset jumiin ja "tunnottomiksi" ja oksettaa. Useimmiten alkaa pää- tai niskasäryllä, mutta myös muutama näköhäiriöillä alkanut kohtaus takana.

Olen niin tyhmä, etten saikuta, vaan sinnittelen. Muutaman kerran on ollut pakko viheltää peli poikki, ja lopettaa työnteko kesken päivän. Saan tehdä pääosin etätöitä, mikä on pelastus huonoimpina päivinä. Pidempi migreeniputki laukaisi myös rajun asentohuimauskohtauksen tuossa pari vuotta sitten.

Pahimpia ovat juuri pitkät (useamman päivän) kohtaukset/kohtausputket, kun ei helpota millään. Estolääkityksiä on kokeiltu, ei auta ja kohtauslääkkeetkin vähän siinä ja siinä, vievät useimmiten vain "kovimman terän" hetkeksi aikaa.

Kiitos tästä ketjusta, jos nyt saisin taas aikaiseksi varata lääkärin <3 vaadin seuraavaksi hormonikorvaushoidon vaihdevuosiin, jos se sitten auttaisi tähänkin, kun juurisyy selvästi hormonaalinen.

Päivämäärä:   25.3.26 11:22:35

Lähettäjä*
Päivämäärä25.3.26 11:10:17

Tiffani, sain tekstistäsi käsityksen, että isäsi kuoli nuorena. Liittyikö tämä migreeniin tai aivoihin? Ei tarvitse vastata, jos kysymys tuntuu liian tungettelevalta. Heräsi vain kysymys, olivatko päänsäryt kuitenkin oire jostain vakavasta.

Isäni tosiaan menehtyi hänen ollessaan alle 40 v, mutta sillä ja migreenillä ei siis ollut mitään yhteyttä sen kanssa, hän menehtyi tapaturmassa. Eikä ole tungettelevaa kysyä, kirjoitin väsyneenä varmasti aika epäselvästi tuon edellisen viestini, en siis ihmettele jos jäit miettimään asiaa.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   25.3.26 11:23:15

Niin ja silloin kun söin e-pillereitä, niin migreeni saattoi kestää kaksikin vuorokautta. Kipu oli äärimmäisen kovaa, pystyi makaamaan vain sängyssä pimeässä. Tuntui silmien tai toisen silmän takana, pahoinvointia yms.

Lähettäjä: Kokeilu 
Päivämäärä:   25.3.26 11:52:35

Minulla migreenikohtaukset lievenivät paljon ja kohtauksia tuli harvemmin sen jälkeen, kun siirryin gluteenittomaan ruokavalioon. Olin tuolloin noin 38 vuotias.

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   25.3.26 12:00:06

Mulla menee estolääkityksenä beetasalpaaja maksimiannostuksella, kropalla meni aika kauan tottua siihen, vaikka annostusta nostettiin hiljalleen. Koen kuitenkin, että se on auttanut juuri noihin päänsärkyihin, että ne ovat paljon siedettävämpiä, vaikka eivät poissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.26 12:15:11

Mulla migreeni tulee yövuorojen jälkeen, se valvominen laukaisee sen. Välillä pärjää ihan särkylääkkeillä, kun ne ottaa heti, mutta useimmiten kohtauslääke on pakko ottaa. Otan aina ensin särkylääkkeet ja jos ei ala helpottamaan niin sitten kohtauslääke.
Sain muutaman kuukauden olla töissä niin ettei tarvinnut öitä tehdä eikä ollut pää kipeä kertaakaan tuona aikana. Nykyään taas on pakko tehdä 1-2 yötä vähintään, joten migreeni on palannut.

Oireet on toispuoleiset, alkaa joko takaraivolta tai silmän päältä kipu ja siitä leviää. Lopuksi tuntuu silmän takana repivä kipu eikä pysty yhtään olla valossa vaan pakko maata pimeässä niin kauan että helpottaa. Äänet myös ärsyttää. Ennen kohtausta haukottelen paljon niin siitäkin jo tietää mitä on tulossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.26 12:27:55

Tiffani, kiitos selvennyksestä. Oma äitini kärsi migreeneistä ja kuoli nelikymppisenä aivoverenvuotoon. Niilläkään ei lääkärin mielestä ollut muuta yhteyttä kuin ehkä se, että verisuonipullistuman puhjetessa hoitoon lähtö viivästyi, kun äiti arveli aluksi kivun olevan migreenikohtaus.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.3.26 12:32:27

Minulla migreenin laukaisee voimakkaat hajut, pahat niskajumit, alkoholi ja joskus myös kirkkaat valot. Alkaa jomotuksen takaraivossa, myös pupillit pienenee. Jos tässä vaiheessa ei ota lääkettä niin se ei auta kunnolla ja kipu alkaa uudestaan heti kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Kohtauksen makaan pimeässä hievahtamatta ja yritän nukkua, mutta yleensä joudun yrjöilemään. Kipu tuntuu toispuoleisesti siltä että pää halkeaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.26 12:36:33

Kannattaa miettiä myös ruokavaliota. Mä olen saanut migreenejä vähennettyä varmaan yli 90% pelkästään sillä, että välttelen tiettyjä ruoka-aineita. Loput migreenit tulee lähes aina niskojen jumin takia, tai jonkin poikkeuksellisen liikunnan (ratsastus, salilla käynti jne) jälkeen tai aikana.

Omalla kohdalla jätin pois ruokavaliosta tai vähensin:
-Kofeiini ja kaikki muut piristeet (suurin muutos, jätin kokonaan pois, en kestä pientäkään määrää)
-Natriumglutamaatti (välttelen)
-Makeutusaineet (välttelen)
-Viljat (vähensin)
-Punaviini

Päivämäärä:   25.3.26 12:38:48

Lähettäjä*
Päivämäärä25.3.26 12:27:55

Tiffani, kiitos selvennyksestä. Oma äitini kärsi migreeneistä ja kuoli nelikymppisenä aivoverenvuotoon. Niilläkään ei lääkärin mielestä ollut muuta yhteyttä kuin ehkä se, että verisuonipullistuman puhjetessa hoitoon lähtö viivästyi, kun äiti arveli aluksi kivun olevan migreenikohtaus.

Eipä mitään :)
Onpas todella harmillinen tuo sinun äitisi tapaus. Halaus sinne.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   25.3.26 12:45:20

Suurkiitos kaikille vastauksista! Täytyy vielä lukea ne ajatuksen kanssa illemmalla töiden jälkeen.

Noita yhdistelmäpillereitä tyttö tuskin suostuu lopettamaan, vuodot olivat oikeasti todella karmeat, mitkään siteet ei riittäneet, samoin kivut olivat infernaaliset. Edelleenkään ei kipujen suhteen pääse helpolla, mutta kuitenkin paremmin kuin ennen pillereitä. Hänelle annettiin ne jo 12-vuotiaana. Beetasalpaajaa tuskin saa, koska verenpaineet on luokkaa 95/55 muutenkin. Enää ei sentään jatkuvaa pyörrytystä ole, mutta edelleen jonkin verran varsinkin ylös noustessa.

Tulehduskipulääkkeistä tytölle käy ainoastaan Vimovo, jossa on naprokseenin lisäksi esomepratsoli. On pitkävaikutteinen (12h), niin ei tarvitse ottaa kuin aamuin illoin. Syö kyllä esomepratsolia muutenkin säännöllisesti pahan närästyksen vuoksi (tätäkin ollut vauvasta saakka, kolmisen vuotta sitten sai gastroenterologilta luvan syödä maksimiannosta esomepratsolia jatkuvasti ja Rennietä päälle niin paljon kuin tarvitsee). Tosin sekään ei auta vaan joka aamu närästää. Parasetamolia sitten ottaa tuon Vimovon kanssa. Ritsatriptaani (Maxalt) on migreenilääkkeenä. Lääkärin ohjeistus oli, että tuon kanssa ei voi ottaa muuta, kuin parasetamolia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.