|
Lähettäjä: reppu
Päivämäärä: 25.3.26 10:50:41
Yhdistelmä-e-pillereitä ei kannata aivoinfarktiriskin takia syödä jos on migreenidiagnoosi. Minipillerit voivat sopia.
Migreenejä ja migreenioireita on hirvittävän paljon erilaisia ja samallakin henkilöllä voi migreenit olla hyvinkin erilaisia monesta eri syystä.
Itselläni migreeni voi viedä oksentamisen jälkeen sinne pimeään huoneeseen kylmäpakkaus otsalla tai sitten teen (kärsien) työpäivan loppuun. Ehkä olen kolme tai kuusi päivää pois pelistä, ehkä lääke auttaa ja migreeni menee lähes heti ohi. Niska saattaa olla jo usean päivän kipeä ennen, kuin se migreenille tyypillisempi päänsärky alkaa, joskus on vaan niska kipeä, joskus vaan yksi ohimo/silmä, joskus molemmat, joskus koko pää, joskus vaan takaraivo. Joskus puutuu puolet kropasta, joskus puhe takkuaa, joskus lähtee näkö. Joskus on monta kuukautta ilman migreeniä, joskus 20 migreenipäivää kuukaudessa. Joskus kipu on niin pahaa ja pitkäkestoista, että ainut apu löytyy päivystyksestä. Migreeniä minulla takana 25 vuotta, enkä edelleenkään aina tiedä, miksi se tulee, miksi se ei lähde ja miksi joku oire nyt tulee eritavalla, kuin ennen. Olen kokeillut useita estolääkityksiä, varmaan kaikkia täsmälääkkeitä, akupunktiota, vegaaniruokavaliota, todella runsasta urheilua, ei ollenkaan urheilua….. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, olen käynyt useilla eri neurologeilla useassa eri maassakin ja silti migreeni on edelleen viikoittainen riesa.
Täsmälääkkeet voivat yleensä auttaa ja joskus ei, tai voivat auttaa jonkin aikaa, mutta sitten lopettaa toimimisen. Erilaisiin migreeneihin kannattaa käyttää erilaisia täsmälääkkeitä, esim hormonaaliseen triptaaneja, jotka vaikuttavat pidemmän ajan ja vaikka liiasta auringosta tulleeseen migreeniin joku nopeasti vaikuttava.
Jos migreeneitä on yli 5 kuukaudessa, kannattaa kokeilla jotakin estolääkitystä, mikä niistä sopii, voi olla helppo tai hyvin vaikea homma…
Yrittäisin päästä tytön kanssa migreeniin erikoistuneelle neurologille.
|