Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lastensuojelutyöstä/ lähtisitkö tähän

Lähettäjä: kerro kokemuksia 
Päivämäärä:   25.3.26 06:07:06

Olen harkitsemassa varhaiskasvatuksesta pois siirtymistä ja lastensuojelutyö on aina kiinnostanut, opsikelin myös lastensuojelun opintoja paljon AMK aikana. Olen ollut vakassa valmistumisesta asti, eli pitkään. Suurimman osan olen ollut esihenkilönä kantaen oman työni lisäksi vastuun myös muiden tekemisistä, sairastumisten paikkaamisista ym. Nyt on se hetki, kun haluaisin huolehtia vain omat työni ilman että pitää vapaa-ajallakin murehtia toisten saikut, sijaiset, ryhmäkoot ja suhdeluvut. Ihan konkreettisesti olen yli 10 vuotta ennen työpäivää tai sen jälkeen vastaillut vielä saikkupuheluihin ja järjestellyt ne + sunnuntaisin hoitanut aina maanantainkin saikut. Tähän on ollut suostuttava yksiköiden toiminnan turvaamiseksi ja se on kuluttanut minua sekä jaksamista tosi paljon. Toki en ajattele lähteväni uuteen työhön sooloilemaan ilman vastuuta, mutta huolehtisin vain omat työt tiimin kanssa yhdessä tehden. Se olisi ihanaa pitkästä aikaa!

Nyt olisi mahdollista todennäköisesti saada pienestä lastensuojelulaitoksesta ohjaajan paikka niin, että voisin pääsääntöisesti neuvotella työajat omaan arkeeni sopivaksi ja tehdä suurimmilta osin 4pv/vk. Tämä toisi minulle vapaa-aikaa, mitä ei ole viime vuosina juurikaan ollut. Neuvottelut ja keskustelut ovat vielä menossa, joten mihinkään en ole lupautunut. Koulutus minulla riittää myös lastensuojeluun, sillä olen sosionomi/varhaiskasvatuksen opettaja koulutukseltani.

Miinuksia:
-paikkoja on auki useampaan eri tehtävään, eli vaihtuvuutta ollut paikassa jonne nyt haen
-palkka putoaa metkittävästi lastensuojelupuolella ohjaajan työssä, verrattuna päiväkodin johtajan palkkaan
-uuteen hyppääminen jännittää ja mietin, osaanko mitään muuta kuin varhaiskasvatustyön
-uusi paikka olisi yksityinen, eli aina voi olla riski yrityksen toiminnan loppumisesta (vrt. kunnallinen työ nyt)

Neutraalia:
-työmatka kilometreinä lähes sama kuin nyt, eli ajelua ei tule sen enempää, vaikkakin ajelisin ihan toiseen suuntaan "syrjempään". Tämä ei minua haittaa ja oikeastaan vanhempani asuvat sillä suunnalla, joten työpäivien jälkeen voisi vierailla myös heillä
-lastensuojelutyö ja varhaiskasvatus eivät ole täysin verrattavissa, mutta molemmat ovat toki rankkoja aloja riippuen aina tilanteesta ja lasten tuen tarpeista. Tiedostan, että lastensuojelupuolella voi olla enemmän haasteita ja lapset ovat paljon isompia kuin päiväkodissa, eli varhaishasvatusikäisten sijaan suurimmaksi osaksi nuoria teini-ikäisiä. Heillä voi olla vaikka minkälaista oireilua, mutta heidän tukemiseen minut on myös koulutettukin
-lastensuojelussa olisi joskus viikonlopputöitä, mutta sovitusti ja silloin tietenkin arkena vapaata. En pidä tätä suoraan negatiivisena, sillä nytkin on JOKAINEN sunnuntai pitänyt järjestellä/olla puhelimen päässä täyden työajan lisäksi

Plussia:
-vapaa-aika ilman työtehtäviä ja työpuhelimen kyttäämistä/järjestelyä/jatkuvaa stressiä
-enemmän vapaapäiviä ja palautumisaikaa sekä aikaa olla ja harrastaa hevosten kanssa kotosalla
-stressittömämpi arki ilman esihenkilön paineita
-työtehtävät jäävät työpaikalle
-tiimityö ja työkaverit, en olisi enää kenenkään esihenkilö
-työajat olisi neuvoteltavissa pääsääntöisesti arkipäiville jakaen tunnit neljälle työpäivälle, tämä sopisi rytmiini hyvin ja alustavasti keskustelimme 80-90% työajasta. Se olisi minulle myös hyvää vaihtelua jaksamisen kannalta.

Lähtisitkö sinä tähän kokeilemaan uutta? Nyt kun olen vielä "nuori" olisi otollinen aika kokeilla muutakin eikä jämähtää päiväkotimaailmaan :D

Kerro kokemuksiasi lastensuojelutyöstä!

Re: Lastensuojelutyöstä/ lähtisitkö tähän

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.3.26 07:47:52

Onko laitos perustason vai erityistason paikka? Meillä erityistason paikassa on päivittäistä väkivallanuhkaa. Tiedän että sitä on päiväkodissakin, mutta meillä väkivaltaiset nuoret on aikuisen kokoisia. Vartijoita ei ole, itse on pärjättävä.

Ongelmat on pitkäaikaisia ja kaikilla nuorilla on rimpsu diagnooseja. Työssä on tietysti hyvääkin ja varsinkin jos pääsee näkemään nuoren edistymistä.

Työssä ihan riviohjaaja ottaa paljon vastuuta, mutta toki esimiehet on erikseen. Olen tehnyt myös esimiestyötä aiemmin ja tunnistan myös kuvaamasi asiat. Vastuu on tässä työssä erilaista, mutta sitä on laajasti.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.3.26 07:54:21

Ja pienessä laitoksessa on paine venyttää työvuoroja ja tehdä viikonloppuakin, jos tulee saikkuja tai muita muuttujia. Kun työntekijöitä on vähän alunperinkin. Samoin tyhjien asukaspaikkojen vaikutus toimintaan on merkittävää taloudellisesti. 12-14 tunnin tuplavuorot tulee mahdollisesti tutuksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.26 08:41:55

En vaihtaisi lastensuojeluun mistään hinnasta. Eivät ole enää pieniä herranterttuja, jotka sinne päätyy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.