Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko muita jotka toivoivat useaa lasta, mutta

Lähettäjä: Yksi lapsi riitti? 
Päivämäärä:   24.3.26 18:40:39

Olen aika nuoresta asti halunnut äidiksi ja pitänyt ennen lasta itsestään selvänä asiana, että haluan useamman lapsen. Ensinnäkin lapsettomuushoidot olivat psyykkisesti todella raskasta aikaa minulle. Melkein tuli ero 10 vuotta kestäneestä parisuhteesta ja muistan tuosta ajasta vain sen, että huutoitkin usein työmatkoilla kun paha olo vain ryöpsähti päälle ja koitin siistiä itseni ennen töihin menoa loppumatkasta. Lopulta useamman vuoden jälkeen tulin raskaaksi reilu kolmekymppisenä. Nuo lapsettomuushoidot olivat niin raskas kokemus ettei toisesta lapsesta edes puhuttu. Nyt lapsi on 11 vuotias ja olen jo monta vuotta pohtinut, että miten kukaan voi ehtiä huolehtia useamman lapsen lapsen asioista, kun minulla ei meinaa riittää aika edes tämän yhden kanssa. Jatkuvasti on huono omatunto siitä panostanko riittävästi lapsen asioihin. Toki lapsella on aika vahvoja autistisia piirteitä ja adhd. Ei esim vielä suoriudu läksyistä omatoimisesti, hänet on saatettava aamuisin lähikoulun pihalle (joka on päinvastaisessa suunnassa kotoa mitä oma työpaikkani), että ehtii koulubussiin. Muuten jumittuu matkalle ja myöhöstyy bussista. Ei vielä osaa pestä hampaita tai hiuksiaan omatoimisesti vaan se on harjoittelusta huolimatta sitä, että pureskelee hammasharjaa tai suihkussa kastuu vain etuhiukset vaikka olisi kerrattu etukäteen hyvin yksityiskohtaisesti miten hiukset pestään. Lapsi pärjää lyhyitä aikoja koulun jälkeen yksin, mutta usein siitä seuraa joku katastrofi minkä siivoukseen ja selvittelyyn menee aikaa.

Tiedostan varsin hyvin, että kaikki lapset eivät tarvitse näin paljoa tukea ja apua arkeen. Silti usein soimaan itseäni, että miten en saa edes yhden lapsen asioita hoidettua hyvin, kun muut hoitavat vaikkapa neljänkin lapsen asiat ja ehtivät siihen päälle vielä harrastaakin. Minulla on jatkuvasti huono omatunto milloin mistäkin asiasta esim lapsen läksyt on tehty melko suttaisella käsialalla, kun en ole jaksanut alkaa taistelemaan siitä tehdäänkö ne uudestaan siistimmin. Jonain aamuina ajattelen, että lapsen hiukset voisivat olla puhtaammat, mutta en ole muistanut aloittaa edellisenä päivänä lapsen valmistelua hiusten pesuun heti töiden jälkeen ja lapsi tarvitsee pitkän ajan valmistautuakseen henkisesti asiaan, muuten ei onnistu. Välillä on sateinen keli ja huomaan aamulla kumppareiden olevan jo vähän pienet, mutta kauppaan ei ehdi kuin vasta töiden jälkeen.

Huomaan nykyään ajattelevani usein, että onneksi ei ole kuin yksi lapsi. Aikani ja energiani ei riittäisi mitenkään huolehtimaan useamman lapsen asioista. Heti perään tulee ajatus siitä, että aikaisemmin minulle oli itsestään selvyys, että haluan monta lasta. Tunnen itseni tämän seurauksena vielä huonommaksi vanhemmaksi, kun tiedän etten vain osaa elää arkeani ja järjästellä elämääni niin, että olisi edes tämän yhden lapsen asiat aina järjästyksessä ja hoidettuna. Töissäkin on useampi nainen joilla on 4-5 lasta ja heillä näyttää ainakin ulkopuolisen silmin olevan arki kunnossa ja asiat hoituvat.

Re: Onko muita jotka toivoivat useaa lasta, mutta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.26 19:06:00

Normaalin lapsen kanssa ei ole noin vaikeaa. Sulla on siinä yhdessä sama mikä muilla on kolmen kanssa.

Päivämäärä:   24.3.26 19:41:35

Tuttu halusi monta lasta, esikoisen kohdalla lähti lonkka kokonaan sijoiltaan synnyttäessä ja pelästyi niin että jäi vikaksi lapseksi. Lapsi oli muutenkin myös aika vaikea, vaikka autismia tai ADHD:ta ei ollut joten en tiedä olisiko toista hankkinut vaikka synnytys olisi mennyt hyvin.

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   24.3.26 20:04:03

Ensimmäisen lapsen jälkeen oli kolme kohdun ulkoista raskautta. Päätin sitten, että se yksi lapsi tarvitsee äitinsä, kun oli hengen lähtö niin lähellä pari kertaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.26 20:14:33

Minun arkeni on pitkälti kuvailemasi tapaista. Minulla on kolme lasta. Varmasti sulla on tuossa yhdessä kolmen edestä työtä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.3.26 20:15:12

Aloittajan tapaus on surullinen esimerkki siitä miten luonto on yrittänyt kertoa ettei ko. pariskunta ole perimältään sopiva lisääntymään ja sitten kun luontoa vastaan väkisin on se lapsi saatu niin ongelmien kirjo onkin sitten melkoinen eikä lapsesta tule edes täysimittaista, osansa kantavaa ja tekevää yhteiskunnan jäsentä.. En ole yhtään ilkeä vaan ihan fakta juttu, ongelmien kirjo vain ei rajoitu autismiin vaan voi olla mitä vain sydänvaivoista alkaen ja niin monen monta kertaa nähty. Miettikää siis kaikki näitä hoitoja ja koeputkijuttuja pohtivat, että olisiko se adoptio tai joku muu juttu kuitenkin vaihtoehto !

Aloittajan tapausta en ihmettele ollenkaan lapsiluvun suhteen, sinulla on nyt yksi kuka vie aikaa ja energiaa useamman edestä. Fiksua, että keskitytkin nyt siihen yhteen ja teet parhaasi ! Jaksamista raskaassa pestissä.

Päivämäärä:   24.3.26 20:28:37

Kyllä vain täällä yksi. Toista yritettiin joillakin hoidoilla, siis kerran. Sitten totesin, että onhan minulla jo tämä yksi.. Minun tarinani vain jatkuu sillä lailla, että tänään kadun syvästi, etten yrittänyt tarmokkaammin sitä toista ja ehkä kolmattakin. Yli-ihana se yksi on, mutta useapi ei olisi pahitteeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.