Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka kauan ketoilit?

Lähettäjä: pohdin 
Päivämäärä:   24.3.26 17:47:37

Kuinka kauan sinä noudatit ketogeenistä tai jotain muuta loppuelämän ruokavaliotasi, kunnes muutit ruokavaliosi toisenlaiseksi, tai jopa takaisin "normaaliin"?

Todella monet hihkuvat ketoon hurahtaessaan, että "Tästä tuli nyt loppuelämän ruokavalio! Tää on mulle täydellinen ruokavalio!". Monet alkavat ketovalmentajiksi, tekevät kaiken maailman keto-kursseja ja neuvovat muillekin, miten ketoilla oikeaoppisesti.

Viimeistään jossain vaiheessa nämä ketoilijat kuitenkin lopettavat ketoilun, keto-kurssiensa myynnin ja kaiken muunkin, eivätkä enää itse halua ketoilla eikä välttämättä suosittele sitä muillekaan. Saattavat alkaa hokea jotain muuta ruokavaliota, joka onkin niin paljon parempi vaihtoehto, ja silloin jopa mollata ketoa, kun "Ei se sovi kenellekään eikä minullekaan ollut hyvä, se teki olostani huonon, mutta tämä nykyinen ruokavalio on avain onneen", vaikka aiemmin sitä ketoa noudatti monta vuotta ja ei keksinyt siitä mitään huonoja puolia, pelkästään hyviä.

Eilen tuli somessa vastaan jonkun ketovalmentajan video, jossa hän kertoi lopettaneensa ketoilun ja ottaneensa kurssit pois myynnistä, ja saaneensa tämän vuoksi ihan hirveästi vihakommentteja. En muista kyseisen henkilön nimeä/nimimerkkiä. Aika jännä, että muut raivostuvat siitä, kun joku tajuaa, että ketoilu (tai mikä tahansa ruokavalio) oli joku ajanjakso elämässä ja nyt on aika kokeilla jotain muuta.

En ole itse koskaan varsinaisesti ketoillut, mutta syönyt kausittain keto-vhh:sti yli 10 vuotta vilja-allergioiden vuoksi. Olenkin lähinnä viljaton, välillä vähemmänhiilarinen, joskus pätkittäin keto. En varsinaisesti ketoile, mutta joskus tulee vain syötyä ketosti.

Minulla on useita kavereita, jotka ovat vuosien varrella ketoilleet, mutta luopuneet siitä 1-4 vuoden päästä syystä tai toisesta, vaikka ensin hokivatkin, että syövät näin loppuelämänsä ajan. Lisäksi on paaaljon elämäntapamuutoksen tehneitä, jotka ensin hehkuttivat somessa ruoka-annoksiaan, elämäntapaansa, hyvää oloa, painonlaskua, liikunnan lisäämistä ja kaikkea, kunnes sitten postailu väheni ja lopulta loppui, ja vaivihkaa katosi ne postauksetkin.

Miten kauan sinä jaksoit noudattaa jotain ruokavaliota ja miksi sitten päätitkin lopettaa sen? Mikä siis muutti mielesi, kun ensin oli kyseessä täydellinen ruokavalio ja loppuelämän ruokavalio, mutta huomasitkin sen olevan sinulle (ja kaikille muillekin) sopimaton?

Re: Kuinka kauan ketoilit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.26 17:53:32

25 vuotta. Toki silloin ei puhuttu ketoilusta, ei vissiin edes karppaamisesta vielä.

On minulle paras ruokavalio. Aion jatkaa tätä loppuikäni.

Vai oliko tämä väärä vastaus.

Re: Kuinka kauan ketoilit?

Lähettäjä: pohdin 
Päivämäärä:   24.3.26 18:42:07

Ei ole väärä vastaus, jos sitä on jatkanut vuosikymmeniä ja aikoo vielä jatkaa. Saa tähän kertoa sellaisiakin kokemuksia.

Minua kiinnostaa lähinnä syyt siihen, miksi luopui ruokavaliosta X eli miksi se ei sopinutkaan. Oliko liian hankala toteuttaa, vai oliko kenties itselle sopimaton. Saa siis kertoa vaikka carnivoren tai vagaaniudenkin lopettamisesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.