Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsutädit ihan pihalla

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.3.26 21:46:04

Suomessa seurailen puskatätejä jumaliste miten pistää ärsyttämään että hevosen annetaan tehdä mitä se haluaa ja sitten valitetaan kun on niin vaikeaa. Yksikin nainen jolla kaksi vanhaa kaikkia ei millään tahtonut saada talutettua toista kun on niin hankala ja yritti ihan kääntyä potkaisemaan. No varmasti kun löysällä narulla antaa hevosen touhuta. Hohhoijaa. Sitten kuvitellaan että ollaan niin hyviä. Muutama tuttu taluttaa hevosia kuin koiria; riimunnarulla kävelevät metsässä perseen takana.

Re: Ratsutädit ihan pihalla

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.3.26 21:50:13

Joo, ja ilman someakin on joutunut noita seuraamaan. Yksi paha juttu on, kun maitovarsaa talutellaan kuulemma "Ypäjän opeilla" naru päitsistä joko sään päältä tai pyllyn takaa, ja varsa pitkiin vimmatusti ja tätejä naurattaa kunnes itkettää.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   22.3.26 21:56:11

On olemassa hevosia joita voi huoletta taluttaa niin että kävelevät ihmisen takana tai löysällä narulla vieressä. Ei tietenkään sellaisella pitkällä joka valuu maassa mitä joskus myös näkee, se on järjetöntä. Ja sitten on hevosia joita ei missään nimessä taluteta niin.
Valitettavasti olen tavannut enemmän talutuksessa hankalia ravureita kuin ratsuja. Varsinkin suomenhevosia. Kyllä nekin lopulta oppivat, mutta olisi hyvä kun varsinkin ne vanhemmat ravimiehet opettaisivat ne hevosensa kulkemaan talutettuna. Onko se oikeasti niin mukavaa roikkua hevosen päässä kiinni kun se kiskoo menemään.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   22.3.26 21:58:39

Ja lisättäköön, että olen myös nähnyt talutuksessa hyvin toimivia hevosia, mutta taluttaja niin onneton, että heppa huomaa että voi mennä ihan mihin tykkää. Ja taluttaja voi olla aikuinen hevosen omistaja ja tallityöntekijöillä se heppa toimii kuin ajatus.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   22.3.26 22:08:15

Ravipuolen hevosissa en ole törmännyt kuin joihinkin yksilöihin jotka olleet vaikeita perusasioissa. No, ravurit myös tarhaa pääsääntöisesti niin että päässä on riimu ja huonolla kelillä on loimi päällä. Ratsuilla pitää olla putsia ja suojaa että ne pärjää sen 2 tuntia postimerkkitarhassa.

Nykyajasta olen tehnyt kaksi huomiota.

1. Ne karjaat erittäin vaikeasti käsiteltävät hevoset ovat käytännössä kadonneet. Arvelisin että enää nykyään kukaan ei arvota sitä hevosenpitäjää että wau, pärjäät tuollaiselle hullulle. Hevoset opetetaan nuorempina, niitä käsitellään enemmän ja ruunataan herkemmin jos on vaikea.

2. Kädettömät omistajat on lisääntyneet. Koko ajan heikommilla taidoilla ostetaan oma hevonen ja sitten ihmetellään kun hommat menee pieleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.26 22:22:20

"On olemassa hevosia joita voi huoletta taluttaa niin että kävelevät ihmisen takana tai löysällä narulla vieressä."

Ei ole.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.3.26 22:25:10

Mutta on olemassa meitä tätejä, jotka taluttavat ne kolmekymppiset ruunansa otsatukasta.

Lähettäjä: w¨pgtjw¨pg 
Päivämäärä:   22.3.26 22:33:52

""On olemassa hevosia joita voi huoletta taluttaa niin että kävelevät ihmisen takana tai löysällä narulla vieressä."

Ei ole."

no juu ja ei. Mun tammaa on 13 vuotta voinut taluttaa kuin labradorinnoutajaa. Kaksi kertaa se on vähän säikähtänyt, kerran kovaäänistä ja vilkkuvaa metsäkonetta, kerran hyvin alhaalla lentävää helikopteria- Tai siis "säikähtänyt" , eli pyörii vähän ja ottaa muutaman piffiaskeleen. Ei sen kummempaa koskaan. Kaiken muun ajan on kulkenut perässä kuin koira. Siis riimussa. Jos ole selässä niin hevonen on paljon säpäkämpi. Ei lähde käsistä mutta enemmän hereillä.

Mutta juu, ammattilaistenkin mielestä tämä on poikkeus, aina ehdotetaan että "jos poliisihevoseksi..." - ja tämä on puoliksi täykkäri vielä;)

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   22.3.26 23:42:30

Kyllä mun oletus on sekä koiran että hevosen kanssa, että ne osaa kulkea löysällä narulla. Ja kyllä mun omat ainakin osaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.