Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin ihmisestä.tulee me

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.3.26 20:20:25

Kaikki sanotaan muotoon me olemme, me tehdään, me menemme vaikka kertoisi omasta tekemisestää. On video, missä.ulkoilee, niin teksti me ulkoillaan. Me haemme kouluun, me käymme lapsen päiväkodissa, ikään kuin mentäisiin käsikynkkää kaikkialle.

Re: Milloin ihmisestä.tulee me

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.3.26 20:36:29

Ei ole ainakaan vielä tullut, ikää 50 ja yhteiseloa kohta 30 vuotta miehen kanssa. Iskeekö siis kaikkiin joskus?

Lähettäjä: Eläin 
Päivämäärä:   22.3.26 20:51:53

Käytän ”me” muotoa, jos tapahtumaan liittyy eläin.

Me ( = koirani ja minä) käytiin lenkillä.

Meillä ( = hevosellani ja minulla) on uusi satula testissä.

Me-muoto itsestä puhuessa on myös vanha vitsi. En tiedä mistä on saanut alkunsa (elokuvasta? Kirjasta? Sarjakuvasta? Tositapahtumista?), mutta sanotaan, että kuninkaalliset puhuvat itsestään me-muodossa, kun tavis sanoisi minä. Sitten välillä (vitsinä) porukka puhuu itsestään me-muodossa. Esim. ”Meillä on kampaaja huomenna”. Siihen saattaa sitten joku kommentoida ”aikooko teidän kuninkaallinen korkeutenne vaihtaa hiusten väriä” tms, eli piikitellään me-muodosta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.26 20:54:15

Paimenkoiran kanssa me ollaan me.

Lähettäjä: ??7 
Päivämäärä:   22.3.26 20:57:27

Jis olen useamnan tai toisen henkilön kanssa

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   22.3.26 21:19:03

Jaa-a. En sano "me", ellei ole matkassa ollut toista ihmistä tai muuta elävää olentoa. Sitä vastoin puhun kyllä monesti minä-muodossa, vaikka mukana ois ollut joku toinenkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.26 21:27:50

Minä välttelen tuota me-muotoa kun puhun minusta ja puolisosta, koska itseäni ärysttää tuo me sitä me tätä. :D

Käytän enemmänkin muotoa: "käytiin Matin kanssa eilen leffassa" tai "minä ja Matti siivottiin eilen varasto"

Lähettäjä: ,,,,,, 
Päivämäärä:   22.3.26 21:51:50

En ole törmännyt siihen, että joku käyttäisi ihan pelkästään itsestään me-muotoa muuten kuin yrityksen puolesta puhuessaan. Tuo on tosi tavallista, mutta mielestäni hassua, jos on ihan selvästi kyseessä yhden ihmisen yritys.

Lähettäjä: nilla 
Päivämäärä:   22.3.26 22:36:34

38 avioliittovuoden jälkeen ei olla vielä yhtään me, vaan ihan omia yksilöitämme aina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.