Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä koirarotu meille?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.3.26 19:23:44

Olemme reipas lapsiperhe joka olisi koiraa vailla jollain aikataululla. Perheenä meillä ei ole vielä ollut koiraa, mutta minulla ollut aiemmin pari noutajaa ja mäyräkoira.

Jos saisin täysin valita niin haluaisin labbiksen kaikki parhaat puolet, ilman alusvillaa ja reippaasti pienemmässä koossa. Tuleeko mitään mieleen?

Re: Mikä koirarotu meille?

Lähettäjä: hannahanhi 
Päivämäärä:   21.3.26 19:39:36

Joku spanieli? Niillä ei oo villaa ja iloisia luonteeltaan! Cockeri, welsh, field.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.3.26 19:39:45

Beagle.

Päivämäärä:   21.3.26 19:45:11

Eikö spanieleista lähde paljon karvaa? Oonko vaan luullut :D

Beagle olis ihana, mutta pelkään että pääsee karkuun :(

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.3.26 19:45:15

spanielille ääni, vielä kun labbiksesta kokemus ja tuntunut omalta.

Päivämäärä:   21.3.26 19:46:35

Pitääkin tutustua spanieleihin, olen kuvitellut että ovat aika isoja, mutta ilmeisesti pieniäkin?

Päivämäärä:   21.3.26 19:59:38

Voi nuo cockerspanielit kuulostavat kyllä tosi ihanilta koirilta, mutta pikaisen tutkimisen perusteella turkin hoito vaatii kovaa työtä

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   21.3.26 20:23:34

Mitä on aloittajan mielestä labbiksen parhaat puolet? Uinti-into? Halu noutaa ja kantaa tavaroita? Älykkyys? Ruokahalu? Sosiaalisuus?

Me otetiin lapukan tilalle borderterrieri. Sosiaalisuus, älykkyys, ruokahalu ja uinti säilyi. Tai no, melkein säilyi. Avannossa uivat harvemmin. Koko pieneni, mutta aktiivisuus ja ilo on melkein samalla tasolla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.26 20:24:44

Markiesje, mutta saavatuus suomessa vielä aika heikkoa.

Päivämäärä:   21.3.26 20:25:15

Cairn terrieri. Jos ei jaksa itse nyppiä, voi viedä johonkin trimmiin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.3.26 20:34:27

Yllättävän moni on hankkinut samoilla spekseillä staffordshirenbullterrierin. Nartut ovat aika pieniä pötiköitä, urokset monesti isompia.

Päivämäärä:   21.3.26 20:35:32

Labbiksen parhaat puolet minun mielestä on luotettavuus, sosiaalisuus, kiltteys, iloisuus, helppo koulutettavuus, nouto-intokin. Oikeastaan kaikki paitsi kodin tuhoaminen, mahdoton karvanlähtö ja käytännössä liian iso koira.

Päivämäärä:   21.3.26 20:36:20

Siis staffi miellyttäisi minun silmää kyllä kovasti. Ainoa joka mietityttää että miten tulee toimeen toisten kanssa, kun lähipiirissä on koiria

Päivämäärä:   21.3.26 20:39:24

"Beagle olis ihana, mutta pelkään että pääsee karkuun :("

En ymmärrä tätä.

Yhtään mitään koiraa ei pitäisi karkuuttaa ja aina jollekin käy vahinko.

Ei beagle ole sen kummempi koira kuin se labbiskaan, riistavietti on molemmilla. Esim meidän lähellä asuu perhe jolla beagle ja lapset sen koiran karkuuttaa säännöllisesti. Ei se minnekään korpeen lähde tai päättömänä autojen seassa kimpoile. Aika usein hölkkäilee meidän pihaan ja joko vien itse kotiinsa tai laitan viestiä että täällä on, tulkaa hakemaan.

Jos sen koiran kanssa ei käy metsällä, eli sitä viettiä ei aktivoida, niin ei se ryntää laput silmillä menemään. Pahimpia mitä minä oon nähnyt on metsällä käytettävät ajokoirat. Niillä ei ole menemisessään mitään tolkkua kun ovat niin siinä kuplassaan etteivät kuule eikä näe mitään muuta.

Päivämäärä:   21.3.26 20:41:56

Oon ehkä ymmärtänyt väärin että beaglella olisi aika vahva se riistavietti ja nenän perässä lähdetään helpolla. En tarkoittanut että koiraa karkuutetaan tahallaan, mutta haluan että esim mökillä voi olla vapaana tai kotona kulkea vapaana esim kodin ja auton väliä

Päivämäärä:   21.3.26 20:44:39

Tutulla on ollut paljon noita schapendoeja ja nyttemmin tiibetinyerriereitä ja ovat minun makuun liian kovia haukkumaan

Päivämäärä:   21.3.26 20:46:07

"Jos sen koiran kanssa ei käy metsällä, eli sitä viettiä ei aktivoida, niin ei se ryntää laput silmillä menemään. Pahimpia mitä minä oon nähnyt on metsällä käytettävät ajokoirat. Niillä ei ole menemisessään mitään tolkkua kun ovat niin siinä kuplassaan etteivät kuule eikä näe mitään muuta"

Kyllä se riistavietti siellä koirassa on vaikka sitä ei "aktivoisi". Beagle ei ole mikään vapaana lenkeillä pidettävä koira yleisesti, vaikka osa yksilöistä siihen kykeneekin. Labbis taas on noutava koira, niistä suurin osa pysyy pihalla ja lenkeilla irti ihan hyvin, koska niiden tehtävä ei ole juosta jälkien perässä vaan työskennellä ihmisen kanssa.

Siihen kuplaansa menevät ihan samalla tavalla myös ajokoirat joita ei metsästyksessä ole koskaan käytetty. Koska vietti joka on siellä koiran sisässä, eikä sitä saa mitenkään kokonaan sammutettua.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.3.26 20:47:08

Beagle on ajokoirana erilainen metsästyskoita kuin labbis, mutta näyttelylinja beagleissakin on. Tietysti se riski aina on olemassa että vietti onkin kovempi, mutta melko vietittömiä ne näyttikset tuppaa olemaan.

Toisaalta straffit eivät ehkä ole ihan niin vieraskoira-aggressiivisia kuin mitä yleensä pelätään, etenkään kun paikalla on vaan pari tuttua kaverikoiraa.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.3.26 20:58:09

Riistavietti on vaikeasti ennakoitava asia. Meillä on keskikokoinen villakoira, joka 100 % varmasti lähtee täysin aivottomasti peuran tai jäniksen perään.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   21.3.26 21:00:18

Staffit on kamalan sairaita ja arvaamattomia. Etenkin muiden koirien kanssa. Lisäksi rumia kun mitkä.

Medimurjenkoira?

Päivämäärä:   21.3.26 21:04:26

D puhuu saalisvietistä, ja sitä taas on jokaisella koiralla joka esim. leikkii. Toki villakoira on alkujaan metsästyskoira ja niillä sitä kautta on myös riistaviettiä ja osa villoista lähtee myös jälkien perään. Se ei ole mikään yllätys jos rotu on alkujaan metsästyskoira.

Staffin yms kohdalla kannattaa huomioida kuitenkin se, että vaikka koira olisikin sosiaalinen, sillä on kuitenkin puruvoimaa. Ja kilteille ja sosiaalisillekin koirille voi joskus tulla riitaa. Ainakaan omat koirat ei lähtökohtaisesti leiki sellaisten koirien kanssa, jotka voivat kokoeron tai puruvoiman takia ottaa omat hengiltä ennen kuin sinne ehtii väliin. Ihan sama miten kilttejä ovat. Eli jos lähipiirin koirat ovat keskikokoa pienempiä niin en uskaltaisi mitään staffia harkita, vaikka yllättävän moni niistä tuttujen koirien kanssa ihan sopuisia onkin.

Päivämäärä:   21.3.26 21:06:03

Beagle ei ole niin vietillinen kuin ajokit on. Niistä on myös "näyttelylinjaa" joka on hyvinkin "tyhmä" riistan suhteen.

Ja todellakin riistaviettiä voi aktivoida! Sammutettua sitä ei saa, mutta vähän hitaamman koiran voi saada aktivoitua riistalle. Tällä tarkoitan sitä, että sellaisen koiran joka ei ole niin aktiivinen, voi saada sellaiseksi joka pysyy pihassa kun ihmisetkin on. Jos taas aktivoidaan rotua jolla lähtökohtaisesti on vietti, niin se ei-aktiivinenkin yksilö saattaa ns herätä.

Tuo D:n mainitsema villakoira on erittäin hyvä esimerkki. Villakoira on alunperin metsästyskoira, mikä tuntuu tulevan monille isona yllätyksenä. Se on täysin sattumaa että osuuko kohdalle se yksilö jolla on ne rodun alkuperäiset vietit.

Päivämäärä:   21.3.26 21:12:12

No kauneus on katsojan silmässä, minusta staffi on kaunis.
Joku terrierikin voisi mennä, mutta onko ne sitten enemmän kavereita toisten koirien kanssa?

Onko jollain kokemusta portugalin podengosta? Hauskan näköinen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.