Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpennut eivät nyt mene kaupaksi?

Lähettäjä: Pentua 
Päivämäärä:   21.3.26 18:37:46

Kerron heti, etten ole itse mikään oikea kasvattaja. Olen teettänyt yhdet pennut aikaisemmin, siitä noin kaksi vuotta. Silloin pennut varattiin heti ja ottajia olisi ollut enemmän kuin mitä pentuja oli. Nyt pennuille ei ole vielä yhtäkään varausta, luovutusikään kolme viikkoa enää. Ennen pentujen syntymää tuntui, että näille on ottajia kuten viimeksi, mutta kun aloin ottaa varauksia vastaan, ei kukaan oikein halunnutkaan sitoutua nyt koiraan. Pentueessa ei ole vikaa tai jos on, niin en ymmärrä mitä. Kyseessä keskikokoinen melko haluttu rotu, pentue rekisteröity ja vanhemmilla hyvät terveystulokset ym. Pennut löytyy pentulistalta. Joitakin kysyjiä on ollut, mutta ovat vain jääneet miettimään. Kaiken huippu oli nyt, kun uroksen omistaja (rodun pitkän linjan kasvattaja) ilmoitti, että jos pennuille on ostajia, niin hänkin ehkä sittenkin pennun sijaan ottaisi mieluummin uroksen maksun rahana, vaikka kehui pentuetta ja kaikkea aiemmin. Sanoi syyksi vain maailmantilanteen. Pentujen hinta tässä rodussa lähellä kahta tonnia, samaan aikaan myynnissä vain yksi toinen pentue sekä jostakin pentueesta joku yksittäinen jo vanhempi pentu. Minun pentueessa kolme narttua ja yksi uros. Yksi narttu oli menossa uroksen omistajalle mutta sekin nyt auki.

Onko tämä maailmantilanne nyt iskenyt koiranostajiin vai missä mättää?

Re: Koiranpennut eivät nyt mene kaupaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.26 18:39:44

Moni haluaa pennun vasta kesällä kun lomat alkaa. keväästä saattaa olla väsynyt ja odotetaan kurakelien loppumista.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.3.26 18:53:04

Kyllä tämä maailman epävarmuus vaikuttaa.

Päivämäärä:   21.3.26 18:53:58

Koirien hinnat. Harva on valmis maksamaan kahta tonnia koirasta. Omakin kipuraja menee siinä 1500e paikkeilla, enempää en maksa vaan olen sitten ilman koiraa jos ei halvemmalla saa.

Ja onhan täälläkin nyt moni sitä mieltä että bensan ja ruoan hinta vähintään tuplaantuu seuraavien kuukausien aikana. Itse en siihen usko, mutta moni uskoo ja tuskin sitä silloin ensimmäisenä miettii koiran ostamista.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.3.26 18:57:23

Hinnat, maailman tilanne-työttömiä tulee lisää ja niitå jo nyt paljon . Myös joku voi lykätä hankintaa kesälomiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.26 19:00:29

Sano nyt vielä että Trumpin syytä.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   21.3.26 19:04:01

Yle uutisoi juuri, että koiria hylätään nyt todella paljon, kun ihmisillä ei ole rahaa eikä kiinnostusta. Monihan otti koiran koronapandemian ja kotoilun aikana, mutta nyt kun työttömyys on korkealla, tulot pienet ja epävarmat, niin lemmikeistä luovutaan, varsinkin jos niitä koituu eläinlääkärikuluja.

Ei siis mitenkään ihmeellistä, ettei sinullakaan pennut mene nyt kaupaksi kun ei ne mene muillakaan.

Minkä rotuisia koiria sinulla on myynnissä?

Moni ei myöskään halua tietyn rotuisia, kun on niin paljon terveys- ja luonneongelmia. Ihan siis coccekrspanielit ovat resurssiaggreja ja terriereillä tippuu hampaat jo kaksivuotiaana, jne.

Lähettäjä: plöö 
Päivämäärä:   21.3.26 19:04:14

Mä uskon että vallitseva tilanne maailmalla ja taloudessa vaikuttavat, oman työpaikan säilyvyys ja toimeentulo mietityttää monia. Samoja haasteita olen kuullut koiria kasvattavilta kavereiltani. Pentuja varataan, mutta juuri ennen h-hetkeä todetaan että ei me nyt voidakaan ottaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.3.26 19:08:42

Se on se kysynnän ja tarjonnan laki. Hinta on tällä hetkellä liian korkea. Myy 1500e/kpl (jos nyt oot myynyt 2000e) ja todennäköisesti menevät kaupaksi. Jos ei sittenkään, niin sitten lasket taas hintaa.

Jos esim nyt myisit 4 pentua 1500e/kpl ja siitä yhden pennun arvo uroksen omistajalle, niin uskoisin, että 4500e kattaa pentueen kulut, kun et ilmeisesti ole alv-velvollinenkaan, koska et ole oikea kasvattaja

Päivämäärä:   21.3.26 19:13:07

"kun et ilmeisesti ole alv-velvollinenkaan, koska et ole oikea kasvattaja"

Nämähän ei liity mitenkään toisiinsa. "Ei oikea"-kasvattajakin voi olla yrittäjä ja sitä kautta alv-velvollinen. Ja oikea kasvattaja voi kasvattaa sen verran harvakseltaan ettei alv-velvollisuutta synny.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.3.26 19:17:18

Voi, mutta 90% aloittaja olisi voivotellut alveista aloitusviestissä ja sen sijaan hän painotti, että ei ole oikea kasvattaja.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   21.3.26 19:17:57

Korona-aikaan moni otti koiran ja silloin niitä pentujakin oli paljon. Nehän ei hirveän vanhoja vielä ole eikä kaikilla ole mahdollisuutta pitää montaa koiraa. Kaikissa asioissa käy niin, että sen ison "buumin" jälkeen tulee suvanto. Ja nyt kun niitä korona-aikaan hankittuja koiria on vielä laitettu kiertoon, niin niitä löytyy myös edullisemmin.

Nämä on myös rotukohtaisia juttuja. Ei millekään rodulle määrättömästi harrastajia löydy. Kun ns kaikilla on jo koira niin ei ne uutta heti osta. Itse harrastan aika pienilukuista rotua joka on myös melko vaativa. Oli yksi kasvattaja joka tuuttasi pentuja runsaasti suht pienessä ajassa -> kaikki ne jotka halusi vain tämän rotuisen kotikoiran sai sen ja nyt ovat monta vuotta ostamatta mitään. Itse hain rodun kotimaasta pennun, koska Suomessa ei ollut yhtään kiinnostavaa pentuetta kun omat tavoitteet on muutakin kuin kotikoira.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.3.26 19:21:26

Pentujen hinnat on korkeat, niinkuin moni jo sanoikin. Ja jos tahdot sille vakuutuksen, niin niidenkin hinnat on kivunneet ihan todella korkeiksi viimeisen viiden vuoden sisällä. Ilman vakuutusta taas on aika turvatonta olla, eläinlääkärissä jo pelkkä päivää maksaa pari sataa ja jos jotain isompaa käy, niin tonnillakaan ei välttämättä tee kovin paljon.

Omalla kohdalla ei uskallus riitä toisen koiran ottamiseen, juuri edellä mainituista syistä. Vaikka itse koiraan olisi rahaa, niin en luota siihen, että säästöni riittävät eläinlääkärikuluihin, ja kahteen kalliiseen vakuutukseen ei millään olisi varaa.

Päivämäärä:   21.3.26 19:26:35

Ja lisäisin vielä sen, että tavoitteellisemmat harrastajat on tarkkoja siitä keltä pennun ostaa. Jos ap jo alkuun kertoo että ei ole mikään ns oikea kasvattaja niin se jo karsii ostajia.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   21.3.26 19:32:10

Tällähetkellä yleinen taloustilanne ja tulevaisuuden epävakaus vaikuttaa paljon.

Itse olen aktiivinen eläinsuojelussa ja meidänkin pienessä kunnassa näkyy ihmisten pahoinvointi, nyt pyydetään apua kodinvaihtajille paljon.

Tuttavapiirissä on ollut ongelmana se että astutushetkellä on kiinnostuneita useampiakin, mutta kun tuleekin aika pennun luovutukselle niin kaiikki kiinnostuneet katoaa. Yhdelläkin on nyt puolivuotias pentu käsissä kun ostajaa ei ole löytynyt, toki on harvinaista ja haastavaa rotua.

Päivämäärä:   21.3.26 19:33:26

^Ajatteleeko joku oikeasti noin?

Mä en ainakaan katso sitä kasvattajan nimeä, enhän mä sen kanssa ole menossa naimisiin tai sitä kotiini tuomassa. Sen sijaan mua kyllä kiinnostaa se yhdistelmä ja suku laajemmin. Mun puolesta kasvattaja saa olla vaikka Muumipeikko, jos koirat on semmoista sukulinjaa mistä tahdon pennun.

Päivämäärä:   21.3.26 19:36:38

Jos * kommentoi mulle, niin kyllä se noin monesti menee. Esim mulle ei Suomesta pentua löytynyt koska yhdelläkään vakavasti otettavalla kasvattajalla ei nyt pentuja ole ollut. Miltään hupiukolta en halua ostaa, koska tavoitteet on muutakin kuin kotikoira.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.3.26 19:38:59

Itsellä kauhee pentukuume päällä, labbista etsin. Edellinen kuoli muutama vuosi sitten ja nyt vasta pystyy uutta ees harkitseen. Hinnat on huimat, halvimmillaan 1600 ja kallein 2600, nämä siis pentulistalla tällä hetkellä. Silloin kun edellisen ostin, maksoi 900.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.3.26 19:44:06

Parempinakin aikoina aloittelevat kasvattajat tai yksittäisen pentueen tekijät törmäävät tähän ilmiöön, ettei ostajia sitten olekaan kun varaamisen tai hakemisen aika on.. nyt on vielä vähän kehnommat ajat kuin 2 tai 5 vuotta sitten oli. Viimeisin sotaretki on vielä niin tuore ettei kukaan tiedä mihin ja minkä kaiken hinnat taas nousevat. Yleisesti ottaen "joulun ja pääsiäisen välissä" kenelläkään ei ole aikaa tai rahaa pentuun, kesäpuolella ne suurimmalta muutenkin myydään..

Kun et ole alv velvollinen niin nappaa sen suuruisesti tai sinnepäin hinnasta pois, kivoja kuvia pennuista rotupalstalle tai johonkin pentupalstalle ja joku kiva teksti että nimenomaan lemmikkikoiria nyt saatavilla :) (moni pitkänlinjan kasvattaja kun etsii harrastavia/näyttelyttäviä/sijoituskoteja niin yleensä lemmikkiä hakevat ovat ne ketkä jäävät ilman tai joutuvat ottamaan jonkun pikkuviallisen).

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   21.3.26 19:46:34

Kyllä tämä maailmantilanne vaikuttaa. Moni säästää nyt rahojaan ja karsii "turhia" menoja pois.

Päivämäärä:   21.3.26 20:11:53

"Jos * kommentoi mulle, niin kyllä se noin monesti menee. Esim mulle ei Suomesta pentua löytynyt koska yhdelläkään vakavasti otettavalla kasvattajalla ei nyt pentuja ole ollut. Miltään hupiukolta en halua ostaa, koska tavoitteet on muutakin kuin kotikoira."

Hupiukolta? Eihän sen kasvattajan ominaisuudet siihen koiraan periydy.

Mä olen myös hakenut koiran ulkomailta sellaiselta hupiukolta, koska sillä sattui olemaan huippuluokan yhdistelmä. Ukkoa en tuonut mukanani tänne Suomeen. Ja en hakenut kotikoiraa, vaan jalostus- ja käyttökoiran.

Päivämäärä:   21.3.26 20:23:58

HUOH

En edes tiedä miksi väännän koska * ei selvästikään edes halua ymmärtää. Mutta kokeillaan nyt.

Eli, esim mun harrastamassa rodussa on kasvattajia aivan eri reunoilta. On niitä, jotka miettii joka pentueen kohdalla että miten tämä palvelee rotua ja mihin voisi jatkossa yhdistää yms. Kun on kyseessä harvalukuinen rotu niin jokainen yhdistelmä merkitsee. Ja sitten on nämä hupiukot jotka tuuppaa pentuja vain maailmalle maksimimäärän. Samaa yhdistelmää toistetaan, mennään virheiden rajamailla kunhan terveystulokset riittää että pevisa täyttyy.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.3.26 20:27:00

Nyt on kaiken yhtään kalliimman ja ylimääräisen markkinat jumissa. Rotukoira on sen hintainen hankinta, että monessa perheessä nyt mieluummin säästetään kuin otetaan vielä lisää suita ruokittavaksi. Eläinlääkärikulutkin ovat niin korkeat, että niihin varautuminen alkaa jo olla haaste taloudelle.

Päivämäärä:   21.3.26 20:31:34

Hemmetin hyvä ettei kukaan kenellä ei talous kunnossa osta koiraa, ja niitä on tällä hetkellä paljon kenellä ei ole. On lisäksi jatkuvia yt:itä, konkursseja ym, hienoa jos ihmiset eivät epävarmassa tilanteessa ota koiraa. Tai käy sama kun nyt niille joista hankkidutaan eroon kustannusten tai osaamattomuuden vuoksi.

Päivämäärä:   21.3.26 20:37:38

"Eli, esim mun harrastamassa rodussa on kasvattajia aivan eri reunoilta. On niitä, jotka miettii joka pentueen kohdalla että miten tämä palvelee rotua ja mihin voisi jatkossa yhdistää yms. Kun on kyseessä harvalukuinen rotu niin jokainen yhdistelmä merkitsee. Ja sitten on nämä hupiukot jotka tuuppaa pentuja vain maailmalle maksimimäärän. Samaa yhdistelmää toistetaan, mennään virheiden rajamailla kunhan terveystulokset riittää että pevisa täyttyy."

Niin, aivan kuten varmasti joka ikisessä rodussa. Etkö sä itse osaa arvioida yhdistelmää, ja luotat sokeasti kasvattajan sanaan?

Sun mielestä ilmeisesti ei ole kuin niitä vakavasti otettavia kasvattajia, ja hupiukkoja joihin ilmeisesti lukeutuu kaikki, joilla ei ole "nimeä" ja jotka teettävät pennut vain silloin tällöin (niinkuin aloittaja)?

Mulle on ihan sama mikä jumala se kasvattaja on, en ole vielä nähnyt ainuttakaan kasvattajaa minkä jokainen yhdistelmä olisi sellainen, että voisin siitä hyvillä mielin itselleni koiran ottaa. Edelleenkin, sillä kasvattajan nimellä ei ole väliä, olkoot mikä tahansa nobody jos sillä on hyvät ja tutkitut hyvistä sukulinjoista olevat koirat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.