Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ennen pieni palkka riitti kaikkeen (IL)

Lähettäjä: Miksi näin? 
Päivämäärä:   21.3.26 18:31:50

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/800590fc-f7f2-4348-bbf9-2978380820bd?
fbclid=IwY2xjawQrpXBleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBBM3JBOHZhekVaYUZnVVNW
c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHqilRwRsczDPNZHM053RcF-
RaMLVhhxhXAX1zPNEpzrOThUELTiNfg86q4XF_aem_jKjcvV4Adazvaqgiv6nZcA

En osaa linkittää mutta juttu kertoo palkka- ja hintatasosta vuosina 1975 ja 2025. Markka 50 vuotta sitten oli saman arvoinen kuin euro nyt.

Kun vertaa tuon ajan hintoja tämän päivän hintoihin, niin lähes kaikki oli tuolloin paljon kalliimpaa. Keskipalkka oli tuolloin 2 130 markkaa ja nyt 3 364 euroa.

"Tilastokeskus kertoo, että vuonna 1975 keskivertoperheen ruokamenojen osuus kaikista kulutusmenoista oli 23,1 prosenttia. Siksi perheeltä kului ruokaan rahaa 5,1 nettopalkan verran vuodessa.

Vuonna 2024 ruokamenojen osuus kaikista perheen kulutusmenoista oli 12,7 prosenttia eli alle puolet verrattuna vuoteen 1975. "

"Nykyisen halpavaatetuonnin aikana ei ole suuri yllätys, että vuonna 1975 tilastoperheeltä kului vaate- ja jalkineostoksiin suurempi osa palkasta kuin nykyisin. Tuolloin ostoksiin kului reilu 1,5 kuukauden nettopalkka, mutta nykyään perhe selviää hankinnoista noin kuukauden palkalla."

Eli rahaa jää "pakollisten" menojen jälkeen huomattavasti enemmän kuin 50 vuotta sitten, mutta silti kaikilta on rahat loppu ja ruoka muka liian kallista?

Mihin se entisistä menoista säästynyt raha nyt siis katoaa?

Re: Ennen pieni palkka riitti kaikkeen (IL)

Lähettäjä: Ub 
Päivämäärä:   21.3.26 18:34:38

Asuminen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.3.26 18:38:40

Asuminen on nykyään kalliimpaa, mutta kyllä se raha silti katoaa siihen, että nykyelämän perustasoon kuuluu paljon sellaista mikä 70-luvulls oli luksusta. Nykyinen rikkaiden luksus on se mikä silloin oli vain miljonäärin saatavilla, jos senkään, ja nykyisten keskituloisten normaaliin arkeen kuuluu se mikä oli vain rikkaiden etuoikeus silloin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.26 18:48:18

Ei käyty ulkomailla, ei ollut autoja kun harvalla, ei käyty ulkona syömässä. Kesämökki jos oli, niin se oli todellakin mökki, ei kakkosasunto. Ei ollut kännyköitä, vaatteita ostettiin harvoin ja nekin korjattiin. Monella oli kasvimaa.

Päivämäärä:   21.3.26 18:50:49

Ei kaikilta ole rahat loppu, ne joilta on pitävät vain siitä kovempaa ääntä kuin vaikka 50v sitten ennen somea. Mun palkka on ollut verojen jälkeen 1200-1700e (useammin vähemmän kuin enemmän) ja olen elänyt sillä oikein leveästi ja saanut kaiken tarvitsemani ja ylikin. Työkavereiden kanssa joskus vertailtiin ja tuolla palkalla saivat muutkin rahaa säästöön, en siis ollut mitenkään poikkeustapaus. Nyt palkka huimat 1900e/kk ja tästä menee melkein tonni kuussa säästöön jos en ostele mitään ylimääräistä.

Toki mulla vuokra, vesi ja sähkö kaikki jää yhteensä alle 500e/kk, jossain pk-seudulla voisi tehdä tiukempaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.26 18:51:26

>euro

Siinä syy.

Lähettäjä: Dora 
Päivämäärä:   21.3.26 18:56:18

Toki mulla vuokra, vesi ja sähkö kaikki jää yhteensä alle 500e/kk, jossain pk-seudulla voisi tehdä tiukempaa.

Hei nyt kiinnostaa, että missä on näin halpaa asua?!
Kiinnostaa ihan siksi, että itse asun nyt pienessä ja asuinkaupunkini vuokratasolla halvimman pään yksiössä ja asuminen on huomattavasti tuota kalliimpaa..

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   21.3.26 19:01:44

Mitä silloin maksoi esim. bensa/diesel? Sähkö?

Silloin oli koko perheellä yhteinen lankapuhelin. Älypuhelimista on nyt tullut melkein pakollinen jokaisen aikuisen ja teinin varuste. Alakoululaisille kellopuhelin. Ja kaikkiin tarvitaan oma liittymä. Kodeissa ei ollut tietokoneita, läppäreitä, tabletteja jne.

Kerrostaloissa oli pesutuvat ja yhteissaunat. Siellä asuva ei välttämättä tarvinnut omaa pesukonetta, pyykin kuivatustilaa tai mankelia. Muutenkin kodit eivät olleet niin koneistettuja kuin nyt. Tavallisessa kodissa oli liesi, jääkaappi, radio, tv (vielä monella mustavalkoinen) levysoitin. Kahvinkeittimet alkoivat yleistyä, mutta moni keitti vielä pannukahvia.

Päivämäärä:   21.3.26 19:11:40

"Toki mulla vuokra, vesi ja sähkö kaikki jää yhteensä alle 500e/kk, jossain pk-seudulla voisi tehdä tiukempaa.

Hei nyt kiinnostaa, että missä on näin halpaa asua?!
Kiinnostaa ihan siksi, että itse asun nyt pienessä ja asuinkaupunkini vuokratasolla halvimman pään yksiössä ja asuminen on huomattavasti tuota kalliimpaa.."

Rauma, mulla on kiva 60m2 kaksio tuolla hintaa parin km päässä keskustasta. Vapautunee tässä jossain kohtaa ja varmaan tulee samaan hintaan taas tarjolle vuokralle. Jostain syystä kukaan ei sitä halunnut, oli ollut melkein vuoden tyhjillään ja vuokralle tarjolla ennen kuin siihen muutin, eli ei ainakaan täkäläisiä rahapula vaivaa. Keskustassa toki yksiötkin on sitten jo saman hintaisia tai kalliimpia, mutta kyllä munkin asunnolta julkisilla tai fillarillakin sinne pääsisi ihan hyvin jos ei autoa olisi.

Samalla hinnalla olen asunut myös mm. Riihimäellä ja pienemmällä paikkakunnalla samoilla suunnilla, siitäkään nyt montaa vuotta ole.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   21.3.26 19:46:41

Nykyään pitää olla älypuhelimet, kellot, sitä tätä js tuota. Pitää käydä ulkona syömässä, ulkomailla, kuskata lapsia kalliisiin harrastuksiin monta kertaa viikossa. 1975 lapset kulkivat itse, hiihto, jalkapallo, pesäpallo, jääkiekko, riitti kun sai kylän lapsista porukan kasaan ja pelit oli valmiit.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.